Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Moska schreef:Oké, bokt weet vrijwel alles, dus ik dacht: laat ik eens een vraag stellen.
Ons nieuwe (vrijstaande) huis (100 jaar oud naar schatting, want het opgegeven bouwjaar van 1970 klopt niet helemaal) wordt momenteel grondig aangepakt(lees er staan momenteel alleen buitenmuren in het achterhuis). De vloeren beneden worden goed geïsoleerd, er komt op de begane grond overal vloerverwarming, het dak is volgend jaar aan de beurt qua isolatie en er komen 18 zonnepanelen (meer kan ook nog).
Nu rijst de vraag, welke verwarmingsinstallatie gaan we kiezen? Nu hangt er een cv ketel van tien jaar oud en staat er nog een gaskachel in de woonkamer voor de gezelligheid (volgens de oude bewoners en wij vinden dat ook wel gezellig)
Hoe kies ik überhaupt uit de wirwar van opties? Wat moeten we kiezen? Ik neig nu naar een bodemwarmtepomp, maar dat is ook meteen de meest kostbare oplossing lijkt het. Buizen e.d. Zouden in het weiland naast ons huis kunnen liggen, of kunnen ze ook onder de toekomstige rijvak worden aangelegd? Zover vragen en tot nu toe geen antwoorden.
Wie kan hier helderheid in scheppen? Ik ben ook best bereid een adviseur te betalen, zolang het maar geen gevalletje ‘wij van wc eend’ gaat worden.