Carnaval voor beginners

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Carnaval voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 15:54

Ok wij wonen nu ongeveer een jaar in Brabant en hebben beide niks met Carnaval. ons buurmeisje is jeugd princes geworden. Wij zijn persoonlijk door haar uitgenodigd om naar de receptie te komen. Hebben al iets van tips gekregen van de buuf maar goed :') hoe gaan wij als niet Brabanders de komende tijd door komen _O- bokt weet als altijd vast raad!

Wat geef je die kids? Snoep, poppers en andere feest meuk?
Na de jeugd receptie is er de receptie voor de volwassenen. Moeten we daar ook nog wat mee? (Meenemen voor prinsen paar?)

En verder nog do’s en don’ts?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:57

MarjanB

Re: Carnaval voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:23

Whahahaga bedoel van die confetti kanonnen :Y)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:27

Ik denk dat je echt het beste even kunt vragen bij de buurvrouw of bij anderen in het dorp.
Sommige gebruiken zijn zo club/dorp specifiek haha.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:26

Beste tip ga op vakantie met de carnaval.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:32

marga1 schreef:

Hahaha wonen buitenaf dus verder geen “last” van festiviteiten :D maar goed voor de binding in het dorp wellicht wel goed om ons gezicht te laten zien. (650 inwoners)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:32

Josien_ schreef:
Ik denk dat je echt het beste even kunt vragen bij de buurvrouw of bij anderen in het dorp.
Sommige gebruiken zijn zo club/dorp specifiek haha.

Hé dat is jammer! Denk bokt weet alles :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:37

marga1 schreef:

Als Limburger sluit ik me hierbij aan :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:40

Ik sluit me ook aan bij Josien.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:46

Als Limburger zou ik zeggen, neem wat mee voor het jeugdprinsen paar. Vaak wordt er iets van snoep oid gedaan. Iets met rood,geel en groen of de carnavalskleuren van het dorp doen het altijd goed. Feliciteer, drink een pilsje, wijntje of wat fris en ga daarna lekker naar huis. Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:23

Gebruiken zijn erg lokaal en de tradities ook. Dus het ligt er helemaal aan waar je woont hoe ze het vieren.

Vraag het een lokale carnavalsvierder. Ik hou van carnaval, dat van die vakantie vind ik prima, als je er niet van houdt.
Mensen willen je best uitleggen wat een beetje gebruikelijk is en zullen de vraag waarderen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 10:32

Dank jullie! We gaan er maar gewoon heen met wat snoep en dingen voor die kids en zien het dan weer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:49

Ik zou wel verkleed gaan, anders val je zo op :+

_O- _O-

Succes TS. Hier een aantal jaar geleden geprobeerd in te burgeren in de carnaval (mijn vriend is er mee opgegroeid en gaat elk jaar), maar ik vond het verschrikkelijk en zorg dus dat ik weg ben in de carnavalsweek.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:00

Ik neem meestal een envelopje met wat geld mee naar een prinsenreceptie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:09

Renee1991 schreef:
Ik zou wel verkleed gaan, anders val je zo op :+

_O- _O-

Succes TS. Hier een aantal jaar geleden geprobeerd in te burgeren in de carnaval (mijn vriend is er mee opgegroeid en gaat elk jaar), maar ik vond het verschrikkelijk en zorg dus dat ik weg ben in de carnavalsweek.

Bij een receptie ga je vaak niet verkleed, hoogstens een nette carnavalsjas en de proclamatie medaille of speld van de Prins(es).

TS, zie het als een verjaardag. Je feliciteert de Prins(es) met haar status voor het komende jaar, een klein cadeau hoort erbij. Vaak kun je bij de jeugd de ouders vragen wat ze wensen.

Volwassenen krijgen vaak al een pakketje met bier, streekproducten of gewoon een envelop met geld.

Als je naar de doorlopende receptie gaat zou ik niet meer doen dan bijvoorbeeld een grote fles speciaalbier en dat is al heel netjes aangezien jullie niks met carnaval en deze mensen hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 11:16

Dank je! Goede van het bier ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:19

Hier draag je vaak een lokale sjaal.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:48

Ik ben ook nieuwsgierig. Als zuid Hollandse nu wonend in Brabant. En de carnaval samen met het naastgelegen Limburgse dorpje.
Zaterdag is uitkomen prins en boerenbruidspaar, wat moet ik me hierbij voorstellen?
}:0

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:54

Het grappige is dus dat carnaval in iedere stad/dorp totaal anders is. Ik vier namelijk al mijn hele leven carnaval en ik lees hier ook nog dingen waar ik nog nooit van gehoord heb :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:55

O haha.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:07

Ik vier carnaval al zo’n beetje sinds ik klein ben dus kan je best wat vertellen. Confetti moet je eigenlijk zien als pepernoten bij Sinterklaas; je strooit ze. En trouwens niet eten, heb ik wel eens geprobeerd maar het is niet goed voor je. Dan natuurlijk het belangrijkste, het gaat er niet om hoe je carnaval viert, maar of je lol hebt. Als je lol hebt is dat eigenlijk al genoeg. Toen ik carnaval voor de laatste keer vierde dronk je wel meestal wat (de volwassenen bier de kinderen water, of niks) Nou vraag ik me ook af wat ik moet doen met m’n vriendin die meedoet met de jeugdraad van carnaval. Maar feliciteren is in mijn ogen al een goed begin. Maar ik heb nog nooit gehoord van een receptie met carnaval. Dus weet ook niet wat ik me daar bij voor moet stellen. Ik vind het echt een leuk feest! Maar kan me voorstellen dat anderen dat niet vinden. In sommige dorpen is het dan ook echt saai of in steden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:38

horsii schreef:
Ik ben ook nieuwsgierig. Als zuid Hollandse nu wonend in Brabant. En de carnaval samen met het naastgelegen Limburgse dorpje.
Zaterdag is uitkomen prins en boerenbruidspaar, wat moet ik me hierbij voorstellen?
}:0

Het boerenbruidspaar is voor mij ook niet, wij hebben wel een bloemenkoningin. :+

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:44

Hier in de regio zijn de recepties voor carnaval, meestal beginnend in januari. De carnavalsverenigingen van de verschillende dorpen met aanhang zoals de dansgardes bezoeken elkaars recepties, dus het zal tot carnaval steeds wel ergens receptie zijn de komende weken.

Geen idee of er cadeaus worden meegenomen.