Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xPabloBokt schreef:Voor mij is de hamvraag geweest: zie ik mezelf dit doen voor de rest van mijn leven?
Als je daar niet "ja" op kunt antwoorden dan zou ik verder kijken.
Century schreef:Poeh, dat zijn wel heel verschillende dingen! Wat zijn de dingen die je zo aantrekken in elke studie?
Gitana schreef:Ga je civiele techniek studeren, kom je hoogstwaarschijnlijk daarna direct in een kantoor functie.
Kairos schreef:Hier ook zo'n switcher, zit nu bij Social Work en dat vind ik wel prima.![]()
Rechtsgeleerdheid
- Ben je goed in het exacte antwoord opschrijven? Ik had bij mijn vorige opleiding arbeidsrecht en ik ben dus totaal niet goed in er is maar 1 antwoord goed vragen, terwijl sommige mensen daar juist heel goed in zijn.
Docent aardrijkskunde
- Hoe sta je in het leven? Heb je overwicht in een groep al van jezelf? Of ben je vrij timide? Tuurlijk, je kunt alles leren, maar als je dat lastig vindt, gaat het wel pittig worden.
- Vindt je het fijn om veel te staan of zou je liever meer zitten?
Fysiotherapeut
- Hoe is je fysiek? Ben je sterk en kun je langere tijd fysiek werk volhouden? Ik heb deze studie namelijk links laten liggen ivm slechte handen. Dan ga je dat werk niet lang volhouden.
Civiele techniek
- Ik weet niet zoveel van deze richting af
Wat je het beste kan doen is van elke opleiding een student zoeken die je mag volgooien met vragen. Maar je moet jezelf ook bedenken: zie ik mezelf 1 baan doen of raak ik snel verveeld? Ik heb het idee dat CT meer opties biedt dan de andere studies.
Suzanne F. schreef:Gitana schreef:Ga je civiele techniek studeren, kom je hoogstwaarschijnlijk daarna direct in een kantoor functie.
Nee hoor, dat hoeft niet. Juist niet. Je kan veel kanten op met civiele techniek. Natuurlijk kan je ook kiezen voor een functie op kantoor maar in het veld zijn ook veel mogelijkheden, zeker als je de ‘water’ kant kiest.
xPabloBokt schreef:Kairos schreef:Hier ook zo'n switcher, zit nu bij Social Work en dat vind ik wel prima.![]()
Rechtsgeleerdheid
- Ben je goed in het exacte antwoord opschrijven? Ik had bij mijn vorige opleiding arbeidsrecht en ik ben dus totaal niet goed in er is maar 1 antwoord goed vragen, terwijl sommige mensen daar juist heel goed in zijn.
Docent aardrijkskunde
- Hoe sta je in het leven? Heb je overwicht in een groep al van jezelf? Of ben je vrij timide? Tuurlijk, je kunt alles leren, maar als je dat lastig vindt, gaat het wel pittig worden.
- Vindt je het fijn om veel te staan of zou je liever meer zitten?
Fysiotherapeut
- Hoe is je fysiek? Ben je sterk en kun je langere tijd fysiek werk volhouden? Ik heb deze studie namelijk links laten liggen ivm slechte handen. Dan ga je dat werk niet lang volhouden.
Civiele techniek
- Ik weet niet zoveel van deze richting af
Wat je het beste kan doen is van elke opleiding een student zoeken die je mag volgooien met vragen. Maar je moet jezelf ook bedenken: zie ik mezelf 1 baan doen of raak ik snel verveeld? Ik heb het idee dat CT meer opties biedt dan de andere studies.
Bij rechtsgeleerdheid is dat juist niet zo, ik studeer momenteel arbeidsrecht en daar is echt heel veel grijs gebied. Het gaat erom dat je correct redeneert, vaak zijn er meer mogelijkheden. Rechters interpreteren de wet ook individueel anders.
xPabloBokt schreef:Voor mij was de hamvraag vooral: vind ik het leuk/interessant? Zeker op universitair niveau komen veel mensen toch in een heel ander vakgebied terecht dan waarvoor ze gestudeerd hebben. Ik ben historica, maar werk in marketing en advertising, en heb ook even in finance gewerkt, maar dat was niets voor mij. Ik heb altijd veel naast m’n studie gedaan, waardoor dit allemaal mogelijk was. Bovendien zijn er tegenwoordig zoveel traineeships dat je studiekeuze echt niet bepaalt wat je voor de rest van je leven gaat doen.Voor mij is de hamvraag geweest: zie ik mezelf dit doen voor de rest van mijn leven?
Als je daar niet "ja" op kunt antwoorden dan zou ik verder kijken.
Daarop aansluitend: wat kun je ermee? Welke banen/functies sluiten erop aan? Wat zijn de baankansen, kan ik ervan rond komen?
Biks2 schreef:Century schreef:Poeh, dat zijn wel heel verschillende dingen! Wat zijn de dingen die je zo aantrekken in elke studie?
Ja klopt, dat vind ik zo vervelend ook, want het voelt alsof ik met een studiekeuze nu een heel pad in het leven uitstippel. Als ik zou twijfelen tussen bouwkunde of civiele techniek dan lijkt me dat minder vervelend want je komt toch in hetzelfde type baan/leven.
Wat me aanspreekt weet ik niet zo goed te benoemen, ik ben bij alle vier de opleidingen gaan meelopen en had overal wel een goed gevoel. Heb bij fysiotherapie en leraar aardrijkskunde ook meegelopen in de praktijk/middelbare school met de hoop dat er iets af zou vallen maar dat gebeurde niet