Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Goof

Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-22 23:05

Omdat veel bokkers kinderen hebben, leg ik mijn vraag hier neer.

Bekenden van me hebben afgelopen week hun jongste kind verloren. Een jaar geleden is ook hun oudste kind overleden, heel triest en volgens mij het ergste dat een persoon kan overkomen.

Ik wil morgen een kaart sturen, maar wat schrijf je daar in hemelsnaam op? Waar hebben ouders nu iets aan? Dat ik ze sterkte wens? Kracht toe wens? Aan ze denk? Alledrie? Of juist iets anders?
Ik ben niet van de zoetsappige gedichten o.i.d., dus schrijf sowieso iets persoonlijks, maar ik weet het in deze situatie serieus niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Goof op 16-11-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:10

Poe wat een verschrikking zeg ;(

Ik denk dat ik zou benoemen dat ik volkomen sprakeloos ben over hun verlies en met ze meeleef.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:11

Dat je er geen woorden voor hebt en aan ze denkt?
Geen kinderen maar ken wel mensen die een kind zijn verloren. Het maakt eigenlijk niet zo uit wat er op staat, het gaat echt om het gebaar.

Verdrietig hoor..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:12

Tsjeetje, wat erg. Ik heb gelukkig geen ervaring. Maar denk dat het feit dat iemand aan ze denkt fijn is, hoe je dat ook verwoordt.

Persoonlijk spreekt het me altijd aan als mensen een positieve herinnering delen die ze aan de overledene hebben, maar misschien geldt dat niet algemeen en vinden sommige mensen dat juist pijnlijk.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:24

Jeetje wat verdrietig. Ik denk dat het niet uitmaakt wat je schrijft, maar dat het al heel fijn is dat je een kaartje stuurt.
Je kunt Bijv zeggen dat je het heel verdrietig vindt dat ze nog een kindje moeten missen, dat je met ze meeleeft en er voor ze bent.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:26

Ik zou zeggen dat je niet kan beginnen te begrijpen wat ze doormaken, maar dat je aan ze denkt, en dat je vooral niet moeten twijfelen als je iets voor ze kan doen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 01:00

Wat heftig zeg. Is het kind plotseling overleden? Of na ziekte oid? En hoe oud is hij/zij geworden?

Dit zijn geen vragen uit nieuwsgierigheid hoor, meer voor de info om dat te kunnen verwerken in n berichtje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 01:56

Vjestagirl schreef:
Ik zou zeggen dat je niet kan beginnen te begrijpen wat ze doormaken, maar dat je aan ze denkt, en dat je vooral niet moeten twijfelen als je iets voor ze kan doen.

Wat ook waardevol kan zijn, is om ook in de komende maanden/ jaar eens langs te gaan of een kaart/ berichtje te sturen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 01:58

Toevallig ben ik net 2,5 week terug ons baby'tje verloren met 20 weken zwangerschap.

Heel eerlijk het is zo verschillend per persoon hoe ze behandeld willen worden, ik merk dat ik zelf helemaal gek wordt van dat anderen op hun tenen lopen omdat ze bang zijn het verkeerde te zeggen. Als je kind dood gaat, nemen ze ook een stukje van hun moeder mee. Ik weet niet hoe goed jullie contact is, maar een gezonde maaltijd langs brengen zal ook goed vallen in een tijd waarin je echt niet wilt eten, laat staan eten maken. En idd, laat even je gezicht zien. Wees geen vreemde, wees een luisterend oor.

Ik zou het dus ook houden bij dat jullie aan ze denken, en wees eerlijk dat je er geen woorden voor hebt.

Via Google zoeken naar gedichten miskraam/stil geboorte komen er ook hele mooie reacties voorbij die op een condoleance kaart kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 02:08

Wat vreselijk verdrietig Daffie1986...
Enorm veel sterkte gewenst Y;(

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 05:34

Ik denk dat het op zich al mooi is dat je een kaart stuurt. Het is een teken dat je aan iemand denkt en steunt. Toen mijn broer overleed hebben mijn ouders heel veel gehad aan alle lieve woorden en steunbetuigingen. Dat doet al heel veel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 06:43

Wat heftig voor deze mensen.

Ik zou ook iets sturen van: geen woorden te kunnen vinden voor dit verlies, dat je aan ze denkt en veel sterkte wenst.
Afhankelijk van het contact: iets voor ze uit handen nemen/doen?

Doe wel en zie niet om

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 06:50

Gecondoleerd daffie.

senna21 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ook waardevol kan zijn, is om ook in de komende maanden/ jaar eens langs te gaan of een kaart/ berichtje te sturen.

Dit inderdaad, nu is er nog veel aandacht en steun. Dat gat komt pas later als de omgeving de draad weer oppakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-22 07:35

Sellyxx schreef:
Wat heftig zeg. Is het kind plotseling overleden? Of na ziekte oid? En hoe oud is hij/zij geworden?

Dit zijn geen vragen uit nieuwsgierigheid hoor, meer voor de info om dat te kunnen verwerken in n berichtje.

Beide kinderen hadden een zeer zeldzame ziekte, ze zijn 21 en 17 geworden.

Bedankt allemaal, ik zie dat we in dezelfde richting denken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 07:39

Laat juist je gevoel zien in de kaart (weet niet hoe je relatie met hen is)

Zelf ben ik een kindje met 22 weken verloren en ik vond het juist moeilijk dat mensen bij een trauma soms ook *uit angst?) afstand van je nemen.

Hoe waardevol zijn de mensen die juist op zo'n moment in je leven dichtbij je durven komen, praktisch helpen of hun gevoel op een kaart zetten ('ik heb de woorden niet, maar wat vreselijk wat je moet doormaken')

En er gewoon voor je durven te zijn

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 08:55

Wat een verschrikking voor deze mensen...

Ik denk dat het gebaar van een kaartje vooral is wat telt, maar vooral daden hierna een verschil voor ze gaat maken (afhankelijk van hoe close jullie zijn). Een keertje eten brengen, wat boodschappen, hand- en spandiensten in het huishouden. Een boekje met herinneringen, een wandeling...

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:17

Ach wat een drama, vreselijk ;( Ik denk dat alles wat je in die strekking erin zet 'goed' is.. En vooral in een later stadium nog eens een kaartje sturen wordt denk ik nog meer gewaardeerd.

Ik weet nog dat de oom van mijn ex ergens in het najaar overleed en dat zij rond de feestdagen gewoon 'Gelukkig nieuwjaar en fijne feestdagen' kaartjes kreeg, dat vond ik best wel ongepast en was voor zijn tante ook erg pijnlijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:27

Jeetje, ik heb er geen woorden voor.
Ik snap dat jij die ook niet hebt, ts.

Kan je een mooie herinnering delen die jij hebt samen met hun?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:29

Dat je met geen pen kunt omschrijven hoe sprakeloos je bent. En dat het oneerlijk is om één en deze mensen zelfs twee kinderen hebben moeten afgeven. Dat je enorm veel aan ze denkt en ze enorm veel kracht wil toewensen in deze verschrikkelijke tijd.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:35

Hier helaas wel ervaring en het maakt echt niet uit wat je schrijft op het kaartje, het feit dat je aan hun en aan hun kind denkt is echt het belangrijkste.

En ga ze vooral niet ontlopen, wij zagen altijd mensen naar links en rechts vliegen als wij bijv. in het winkelcentrum liepen -O-

En blijf ook gewoon praten over hun kinderen, er is niks zo erg als hun bestaan negeren.

Verder heel veel sterkte, wat ontzettend verdrietig en hard... :knuffel:

Groetjes Wendy

De Roo Dier XL

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:53

Goof schreef:
Sellyxx schreef:

Beide kinderen hadden een zeer zeldzame ziekte, ze zijn 21 en 17 geworden.

Bedankt allemaal, ik zie dat we in dezelfde richting denken.

Wat verschrikkelijk zwaar en verdrietig...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:46

Ik zou schrijven dat je aan ze denkt. Niet dat je 'er geen woorden voor hebt' of 'sprakeloos bent' of iets dergelijks, want dan betrek je het opeens op jezelf (vind ik, hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn).

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:53

Maar is dat erg dan? Dat je schrijft ik kan me geen voorstelling maken van wat jullie mee maken, maar ik denk wel aan jullie?

Ik merkte in de gesprekken die in het ziekenhuis bij patienten of bezoekers had ze dat juist waardeerde.
Niet van ik begrijp wat je voelt, als je dat niet deed. Maar ook laten weten dat je het niet begrijpt maar wel rot voor ze vind geeft ook een troost. Ook al benoem je dan jezelf.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:02

Tiggs schreef:
Ik zou schrijven dat je aan ze denkt. Niet dat je 'er geen woorden voor hebt' of 'sprakeloos bent' of iets dergelijks, want dan betrek je het opeens op jezelf (vind ik, hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn).

Hoezo zou dat niet kunnen?
Als je geen woorden hebt kun je daarmee juist laten weten dat je aan ze denkt. Dat het ook jou raakt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:04

Wat heftig en verdrietig... ik sluit mij aan bij wat er eerder is gesuggereerd.
Laatst is er iemand dicht bij ons overleden en heb ik mede op de kaart gezet dat het nummer 'Grijs' heel raak omschrijft wat ik niet onder woorden kan brengen.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl