Kan dit gerepareerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Kan dit gerepareerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 17:55

In het kader van 'Bokt weet alles' en 'Niet geschoten is altijd mis' :+

Mijn rugtas is kapot. Of nou ja, de rugtas zelf is nog helemaal goed (want canvas, dus praktisch onverwoestbaar). Alleen de nepleren onderkant en het nepleren lusje zijn helemaal aan het afbladderen. Nu vroeg ik me af, in het kader van duurzaamheid enzo: zou dit gerepareerd kunnen worden, door bijvoorbeeld een schoenmaker of kleermaker? Voordat ik daar kom en ze me vierkant uitlachen, vraag ik het eerst maar even hier :+

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Als het niet kan, koop ik gewoon een nieuwe. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken *\o/*

Amber_anne

Re: Kan dit gerepareerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:12

De stof is zo te zien gewoon op. Maar ik zou met een kleermaker overleggen of er anders nieuwe stof opgezet kan worden

Ik vind het goed dat je er over nadenkt, we leven in zo'n wegwerp maatschappij. De textiel industrie is ook goed voor 10% van de uitstoot dus je tas hergebruiken zou een hele vriendelijke optie zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:13

Tja, natuurlijk kan iemand daar een echt leren bodem of een canvas bodem in naaien. Het is gestikt, er zitten naden, die kan je loshalen en dan kan je er iets nieuws voor in de plaats maken. Of het de kosten waard is, is een ander verhaal.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 18:33

De kosten maken me niet zoveel uit, de nieuwe tas die ik evt op het oog had is ook niet goedkoop :+ Ik vind het gewoon zonde om een tas die verder nog helemaal gaaf is weg te gooien :=

Ik ga denk ik een kleermaker opzoeken en gewoon kijken wat die zegt :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:07

Ik zou ermee naar een goede schoenmaker gaan, die kunnen er een stuk leer inzetten en hebben een goede naaimachine daarvoor.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:55

Ja dat kan zeker gerepareerd worden. Vind het goed van je dat je dat doet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:59

Ik zou het niet bij de kleermaker doen...

Ik zou het afgebladderde met een schuurpapiertje glad maken en leerverf kopen om de onderkant opnieuw te verven.

Het allermooiste is om eerst de tas dan in de wasmachine te doen. Klein beetje wasmiddel en een flinke scheut azijn. Dan schuren en dan verven...
Je bent dan een wasbeurt + een paar uurtjes + ongeveer 15 euro voor verf kwijt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 20:04

Janine, het is geen leer. Het is een dun laagje nepleer over stof, dus ik denk niet dat afschuren en dan verven helpt, ik denk dat er echt een nieuw stuk (stof dan wel leer) op moet.

Wel blij te horen dat het in elk geval niet onmogelijk lijkt :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:09

Foaly schreef:
Janine, het is geen leer. Het is een dun laagje nepleer over stof, dus ik denk niet dat afschuren en dan verven helpt, ik denk dat er echt een nieuw stuk (stof dan wel leer) op moet.

Weet ik :)

Ik doel op het afschuren van de verfrandjes die bladderen.
Ik denk dat het verven met leerverf nog steeds prima kan. Een andere optie is krijtverf met wax om dezelfde look te krijgen als nu.

Krijtverf wordt ook wel gebruikt om stoffen of leren meubels te verven, zeker met wax als afwerking. Het geeft vaak een mooie leer-look.

Een compleet nieuw stuk stof is waarschijnlijk heel lastig te verwerken en kan een minder mooi resultaat geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:46

Foaly schreef:

Dat kan natuurlijk gerepareerd, zou er dan wel echt leer op laten zetten. Denk dat een ambachtelijke (echte) schoenmaker dat prima kan doen. Het gaat het best met een leernaaimachine, maar je zou het zelfs zelf kunnen doen, bijvoorbeeld met een 'stitcher'.

(Ik heb ooit een nieuwe brander a € 40,- besteld voor een gasbarbecue van € 45,-. Het hele ding was nog als nieuw, alleen de brander was doorgeroest. Heel veel gedoe, en allemaal mensen die me voor gek verklaarden, maar heb het toch gedaan. Idioot om dingen zomaar weg te gooien.)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:12

Alles maar weggooien is ook belachelijk

Ik kreeg laatst op stal de opmerking waarom ik mijn halster thuis ging wassen, kon toch gewoon een nieuwe kopen... Ding is nog in perfecte staat alleen vies

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:06

Amber_anne schreef:
Alles maar weggooien is ook belachelijk

Ik kreeg laatst op stal de opmerking waarom ik mijn halster thuis ging wassen, kon toch gewoon een nieuwe kopen... Ding is nog in perfecte staat alleen vies

Nou dat dus.

Daarnaast denk ik dat de kosten wel mee zullen vallen. Een handige kleermaker (ja, een goede kleermaker kan met deze stof omgaan!) zal er een a twee uurtjes zoet mee zijn.
Meestal zijn de naden wel goed bereikbaar. Keer 'm maar eens, voorzichtig, binnenstebuiten, dan zie je waarschijnlijk dat die bodemnaad rondom bereikbaar is en dus simpel te vervangen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:58

De meningen zijn verdeeld tussen schoenmaker en kleermaker :+

Er zit hier om de hoek in elk geval een ambachtelijke schoenmaker, ik denk dat ik hem eerst daarnaartoe breng en kijk wat die zegt :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:53

Foaly schreef:
De meningen zijn verdeeld tussen schoenmaker en kleermaker :+

Er zit hier om de hoek in elk geval een ambachtelijke schoenmaker, ik denk dat ik hem eerst daarnaartoe breng en kijk wat die zegt :D

Dat is het punt, die ambachtelijke schoenmakers zijn er bijna niet meer.

Hier in het dorp zit ook nog zo'n baasje. Zo'n vakman wiens handen maken wat z'n ogen zien.
Niet bang voor de nieuwste technieken maar de zwevende arm naaimachine staat er ook nog gewoon.

Als jouw schoenmaker ook van dat slag is, dikke kans dat ie er iets moois van maakt.
Zuinig zijn op 'm en stop 'm werk toe zodat ie ook kan blijven bestaan :j

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:08

Iemand die tassen maakt, kan dit ook vaak wel doen. Ik weet dat hier in ieder geval regelmatig reparatiewerk gedaan wordt.