Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird
MyWishMax schreef:Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.
Ik mag bijvoorbeeld al geen dure cadeaus krijgen of medische rekeningen laten betalen door ouders. En elke gift, cadeau of geld, moet ik doorgeven en wordt per keer bekeken of je gekort wordt of niet. Terwijl gemeente paar km verderop bijvoorbeeld toestaat dat je elke maand 100 euro als gift krijgt.
germie schreef:MyWishMax schreef:Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.
Ik mag bijvoorbeeld al geen dure cadeaus krijgen of medische rekeningen laten betalen door ouders. En elke gift, cadeau of geld, moet ik doorgeven en wordt per keer bekeken of je gekort wordt of niet. Terwijl gemeente paar km verderop bijvoorbeeld toestaat dat je elke maand 100 euro als gift krijgt.
Dat klinkt wel eng. En zeker als die wet van alle 100 euro overboekingen monitoren er door komt. Het wordt gebracht om criminelen op te sporen, maar dan zou jij ook door de mand gaan vallen dus als men te veel overmaakt.
MyWishMax schreef:Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.
Rivendell schreef:MyWishMax schreef:Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.
Vriendin van zit in dezelfde situatie. Die krijgt een WIA uitkering en mag echt helemaal niets ontvangen
Rivendell schreef:Vriendin van zit in dezelfde situatie. Die krijgt een WIA uitkering en mag echt helemaal niets ontvangen
Zoolgangster schreef:Maar WIA is geen bijstand. Ik kan me voorstellen dat daar dan weer andere regels voor kunnen zijn.
Ailill schreef:Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.
Zijn serieus grote problemen uit ontstaan.
Ailill schreef:Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.
CharleyT schreef:Ailill schreef:Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.
Serieus? Kan me er niks bij voorstellen, een bos bloemen. Te zot voor woorden. Heb een aantal jaren m'n zus ondersteund zonder dat er een haan naar kraaide. Uiteraard alles met cash geld en niet te opvallend.
Roodvos schreef:Maar dan zal het voor die persoon als inkomen worden gezien en wil de fiscus ook even 50% vangen.
Ik denk dat je het in een stichting moet stoppen.
dierenfan schreef:In die link staat toch heel duidelijk dat je het i.i.g. moet melden.Ailill schreef:Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.
Nee hoor wajong mag net als wia schenkingen aan nemen. Dat zal dus om iets heel anders gegaan zijn. Zie ook de link hierboven
CharleyT schreef:Geen woord aan gelogen. Waar het (imo) 'mis' is gegaan, is het feit dat er iemand van op de hoogte was en dit meldde aan het UWV, dan worden ze daar inderdaad wakker.Ailill schreef:Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.
Serieus? Kan me er niks bij voorstellen, een bos bloemen. Te zot voor woorden. Heb een aantal jaren m'n zus ondersteund zonder dat er een haan naar kraaide. Uiteraard alles met cash geld en niet te opvallend.
Ailill schreef:In die link staat toch heel duidelijk dat je het i.i.g. moet melden.[/quote]Nee hoor wajong mag net als wia schenkingen aan nemen. Dat zal dus om iets heel anders gegaan zijn. Zie ook de link hierboven
Citaat:Deze inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:
spaargeld of eigen vermogen
uw eigen persoonsgebonden budget (pgb)
alimentatie
kinderbijslag
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
niet-commerciële kamerverhuur
erfenis
loterij- en prijzengeld
lijfrente-uitkering
giften en crowdfunding
afkoop eenmalige pensioenuitkering van werk dat u deed voor uw uitkering
geld uit niet-commerciële (online) verkoop van eigen tweedehands spullen
studiefinanciering en levenlanglerenkrediet (LLLK)
private Aanvulling WW en WGA (PAWW)
inkomsten van uw partner
(nabestaanden)pensioen van uw partner
Tozo-uitkering (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers)
Twijfelt u of sommige inkomsten invloed hebben?
U mag uw inkomsten altijd aan ons doorgeven met het wijzigingsformulier. Wij bekijken dan of ze invloed hebben op uw uitkering.
Bent u geholpen met deze informatie?
Brainless schreef:Rivendell schreef:Vriendin van zit in dezelfde situatie. Die krijgt een WIA uitkering en mag echt helemaal niets ontvangen
Je mag dan gerust een schenking/erfenis enz ontvangen zonder dat dit invloed heeft op je uitkering.
Rivendell schreef:Zij mag geen auto op haar naam hebben en ik mag nooit iets overmaken naar haar
Gebruikers op dit forum: Bytespider, Dammie, DotBot, Foreverkliek, GrapeshotBot, Kever, Kirsha, maessie, Melanie_D, minouesmee, Mitch_Beauty, Mizora, NinaCharlie, tengeltje11, YandexBot, Zirkonia en 40 bezoekers