Vraag over crowdfunding

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rivendell

Vraag over crowdfunding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 07:08

Ik vroeg me wat af naar aanleiding van een ander topic waar een crowdfunding opgezet was.
Tegenwoordig zie je heel vaak crowdfunding voor bv medische kosten in het buitenland.
Nu vroeg ik me af hoe dat belasting technisch zit.
Stel, een gezin zit in de bijstand en een kind heeft een behandeling nodig, die de verzekering niet vergoed. Via crowdfunding halen ze bv 100.000 euro op.
Wordt dat dan gezien als inkomen?

Ik weet bv een verhaal uit de media, waar een vrouw in de bijstand een behoorlijk bedrag moest terug betalen aan de gemeente, omdat haar moeder altijd boodschappen voor haar deed. Dat werd gezien als extra inkomen.

Hoe zit dat met inkomsten uit crowdfunding?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:18

Wat ik vaak zie is dat een ander persoon die geen bijstand heeft dat geld beheert.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:42

Maar dan zal het voor die persoon als inkomen worden gezien en wil de fiscus ook even 50% vangen.

Ik denk dat je het in een stichting moet stoppen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

MyWishMax

Re: Vraag over crowdfunding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:45

Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.

Ik mag bijvoorbeeld al geen dure cadeaus krijgen of medische rekeningen laten betalen door ouders. En elke gift, cadeau of geld, moet ik doorgeven en wordt per keer bekeken of je gekort wordt of niet. Terwijl gemeente paar km verderop bijvoorbeeld toestaat dat je elke maand 100 euro als gift krijgt.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
MyWishMax @ [EJL-ITP] Een geweldig jaar met mijn worteltje; Flow

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:46

Volgens mij ziet de belastingdienst inkomsten uit crowdfunding als inkomen en is het belastbaar. Maar het is niet helemaal duidelijk (tenminste, voor mij niet). Het kan ook als eenmalige gift worden gezien. Dat heeft dan geen gevolgen voor bijv toeslagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:51

MyWishMax schreef:
Het zal per gemeente wisselen, zoals alles in de bijstand. Maar de kans is erg groot dat het idd als inkomen gezien wordt en je er problemen door krijgt.

Ik mag bijvoorbeeld al geen dure cadeaus krijgen of medische rekeningen laten betalen door ouders. En elke gift, cadeau of geld, moet ik doorgeven en wordt per keer bekeken of je gekort wordt of niet. Terwijl gemeente paar km verderop bijvoorbeeld toestaat dat je elke maand 100 euro als gift krijgt.

Dat klinkt wel eng. En zeker als die wet van alle 100 euro overboekingen monitoren er door komt. Het wordt gebracht om criminelen op te sporen, maar dan zou jij ook door de mand gaan vallen dus als men te veel overmaakt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor de natuur.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:55

Ben ook een gaan googelen en wat ik nu begrijp zijn schenkingen belastingvrij mits het geschonken bedrag onder de 2200 blijft en dat is per schenker. Uitzonderingen zijn er uiteraard, als je een bijstandsuitkering hebt of in de schuldsanering zit dan gelden andere regels

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:07

germie schreef:
MyWishMax schreef:

Dat klinkt wel eng. En zeker als die wet van alle 100 euro overboekingen monitoren er door komt. Het wordt gebracht om criminelen op te sporen, maar dan zou jij ook door de mand gaan vallen dus als men te veel overmaakt.

In de bijstand moet je sowieso alles altijd doorgeven, ook 10 euro. En af en toe bankafschriften laten zien van aantal weken of maanden. Dat zijn gewoon regels die je uitgelegd krijgt, dus door de mand vallen? Ja, als je probeert onder de regels uit te komen, ja. Die controle is niet fijn, maar weet je van te voren. Gewoon alles netjes doorgeven en dan is er geen probleem, behalve dat je soms gekort kan worden. Dat monitoren zou dus niet eens verschil maken, bijstand wordt aan alle kanten al extreem gecontroleerd

Het vervelendste is dat de regels zo verschillend zijn per gemeente en er geen landelijk beleid is. Je bent dus afhankelijk van gemeente en er kan dus honderden euro's verschil in zitten in je inkomen door giften die gekort worden of juist toegestaan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
MyWishMax @ [EJL-ITP] Een geweldig jaar met mijn worteltje; Flow

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 21:37

MyWishMax schreef:

Vriendin van zit in dezelfde situatie. Die krijgt een WIA uitkering en mag echt helemaal niets ontvangen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:32

Rivendell schreef:
MyWishMax schreef:

Vriendin van zit in dezelfde situatie. Die krijgt een WIA uitkering en mag echt helemaal niets ontvangen

Helaas zelf ervaring met een WIA uitkering en wat je zegt klopt niet. Ik hoef alleen inkomsten uit werk te overleggen. Verder geen check van schenkingen, spaargeld etc.

Check even deze link. https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:46

Rivendell schreef:

Je mag dan gerust een schenking/erfenis enz ontvangen zonder dat dit invloed heeft op je uitkering.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:03

Maar WIA is geen bijstand. Ik kan me voorstellen dat daar dan weer andere regels voor kunnen zijn.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:08

Zoolgangster schreef:
Maar WIA is geen bijstand. Ik kan me voorstellen dat daar dan weer andere regels voor kunnen zijn.

Klopt, bij de WIA, Wajong enz heeft eigen vermogen (of inkomen/vermogen partner) geen invloed op de hoogte van de uitkering.
Bij de bijstand wel en dan ligt het aan de gemeente hoeveel je mag ontvangen per jaar/maand, vaak is dat gesteld op max 1200E per jaar.
Die 1200 geldt ook voor spullen in natura (eten/fiets enz).

;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:59

Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.

Zijn serieus grote problemen uit ontstaan.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:02

Ailill schreef:
Bij de WaJong heeft dit wel degelijk invloed, ik begeleid enkele mensen vanuit de WaJong. Iemand kreeg een bos bloemen als welkomsgeschenk voor een nieuwe baan.

Nee hoor wajong mag net als wia schenkingen aan nemen. Dat zal dus om iets heel anders gegaan zijn. Zie ook de link hierboven

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:05

Ailill schreef:

Dan hadden ze (of iig jij) dat beter moeten uitzoeken want het vermogen en schenkingen maken voor die uitkering niet uit.
Wel heeft werk uit inkomen en bonussen (hoger dan 1 maandloon) effect op de Wajong.
Maar dan moet je (alleen een gedeelte) van dat bedrag terug betalen.
Je kan zelfs een huis erven/hebben als je een Wajong uitkering hebt.
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:07

Ailill schreef:

Serieus? Kan me er niks bij voorstellen, een bos bloemen. Te zot voor woorden. Heb een aantal jaren m'n zus ondersteund zonder dat er een haan naar kraaide. Uiteraard alles met cash geld en niet te opvallend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:11

CharleyT schreef:
Ailill schreef:

Serieus? Kan me er niks bij voorstellen, een bos bloemen. Te zot voor woorden. Heb een aantal jaren m'n zus ondersteund zonder dat er een haan naar kraaide. Uiteraard alles met cash geld en niet te opvallend.

Ik weet van 2 mensen die een huis (en geld) erfde en dat gaf geen problemen voor hun Wajong.

;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:47

Roodvos schreef:
Maar dan zal het voor die persoon als inkomen worden gezien en wil de fiscus ook even 50% vangen.

Ik denk dat je het in een stichting moet stoppen.

Dan heb je het over een ANBI stichting en die krijg je niet opgezet voor de operatie van één persoon. Een ANBI moet voor het algemeen nut zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:52

dierenfan schreef:
Ailill schreef:

Nee hoor wajong mag net als wia schenkingen aan nemen. Dat zal dus om iets heel anders gegaan zijn. Zie ook de link hierboven
In die link staat toch heel duidelijk dat je het i.i.g. moet melden.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:55

CharleyT schreef:
Ailill schreef:

Geen woord aan gelogen. Waar het (imo) 'mis' is gegaan, is het feit dat er iemand van op de hoogte was en dit meldde aan het UWV, dan worden ze daar inderdaad wakker.

Melden moet sowieso, dat was het punt wat ik probeerde duidelijk te maken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:07

Ailill schreef:
In die link staat toch heel duidelijk dat je het i.i.g. moet melden.[/quote]
Er staat alleen dat je het mag melden als je twijfelt, maar dat alle schenkingen enzo geen invloed hebben op de hoogte van de uitkering.
Citaat:
Deze inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:

spaargeld of eigen vermogen
uw eigen persoonsgebonden budget (pgb)
alimentatie
kinderbijslag
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
niet-commerciële kamerverhuur
erfenis
loterij- en prijzengeld
lijfrente-uitkering
giften en crowdfunding
afkoop eenmalige pensioenuitkering van werk dat u deed voor uw uitkering
geld uit niet-commerciële (online) verkoop van eigen tweedehands spullen
studiefinanciering en levenlanglerenkrediet (LLLK)
private Aanvulling WW en WGA (PAWW)
inkomsten van uw partner
(nabestaanden)pensioen van uw partner
Tozo-uitkering (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers)

Twijfelt u of sommige inkomsten invloed hebben?
U mag uw inkomsten altijd aan ons doorgeven met het wijzigingsformulier. Wij bekijken dan of ze invloed hebben op uw uitkering.

Bent u geholpen met deze informatie?

;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-22 11:24

Brainless schreef:
Rivendell schreef:

Je mag dan gerust een schenking/erfenis enz ontvangen zonder dat dit invloed heeft op je uitkering.

Zij mag geen auto op haar naam hebben en ik mag nooit iets overmaken naar haar

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:27

Rivendell schreef:
Zij mag geen auto op haar naam hebben en ik mag nooit iets overmaken naar haar

Zou het in haar geval zo kunnen zijn dat haar WIA uitkering onder het minimum valt en ze daardoor aanvullende bijstand via de gemeente krijgt en ze om die reden (ook) met andere regels te maken heeft?

Ik zit zelf in de WIA en ken nog zat anderen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand geen auto op z'n naam mag hebben. Ik heb zelf geen rijbewijs, maar ik ken er zat die wel nog een auto hebben, die gewoon op eigen naam staat. Erfenis van mijn oma is ook nooit een probleem geweest.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie