Tips gezocht, wat als bijbaantje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Tips gezocht, wat als bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 09:03

Even mijn situatie!

Ik ben 25 jaar en ben leerling operatieassistent. Door mentale gezondheid staat mijn opleiding even on hold: ik kon niet langer goed presteren als leerling. Ik ben de opleiding Full time begonnen en kreeg een leerling salaris (minimum uurloon, werkte 36uur). I.v.m. drukte ben ik gegaan naar 32 uur in de week, zodat ik een dag had om te leren of aan m'n scriptie te werken.

Natuurlijk, met 32 uur dus minder werken is je inkomen wat lager. Ik verdien echt het minimum en geen cent meer, dus soms kom ik erg lastig uit met rekeningen betalen.

Ik heb een paard, natuurlijk is dat duur maar zonder dat dier was het al veel slechter met mij geweest (dus hier liever geen opmerkingen over, hij gaat niet weg).

Ik heb vanaf m'n 16e veel gespaard dus ik heb wel resevers, maar ik vind het doodzonde dat ik niet verder kan sparen voor evt een huis in de toekomst en dat als ik iets extra's wil kopen (kleding etc, lessen met mijn paard) moet betalen van m'n spaar...

Dus, ik wil iets bijverdienen. Ik heb gedacht aan weer full time werken, maar dat zie ik (dit moment) niet erg zitten als leerling operatieassistent. Waarom? De opleiding is al zwaar, ik heb het al zwaar dus ik maak het alleen maar moeilijker voor mijzelf.

Ik zat te denken om iemand te helpen in huis met schoonmaken... Lekker je hoofd leeg en poetsen! Hoef ik verder niet bij na te denken. Dit zou ik 1x in de week bij iemand kunnen doen, misschien 2x in de week.

Zijn hier officiële manieren in om aan te melden of doe je dit zwart en zet je een advertentie op fb of marktplaats neer? :+

Heeft iemand hier ervaringen mee? Of tips voor andere bijbaantjes? Het moet wel flexibel kunnen zijn, ik heb geen vaste vrije dag in de week. Dus de ene week is het een woensdag en de week erop een vrijdag bij wijze van.

Ik hoef maar 150-200 extra per maand wat al wat lucht zou geven....

Ik probeer aan m'n mentale gezondheid te werken maar merk dat geld een grote stress factor is... |( En dit werkt wat tegen...

Edit: ik ben niet ziek op mijn werk, ik doe tijdelijk andere taken.... Dus zit niet in de ziektewet oid

Sheran

Re: Tips gezocht, wat als bijbaantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:07

Je zit hier vast niet op te wachten, maar ik zou het niet doen. Juist ivm de mentale stress.
Is er niets anders waar je op kan besparen op het moment? Abonnementen? Uitgaan? Kleding? Les met je paard?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:18

Schoonmaak adresje. Je verdient goed, niet het moeilijkste werk. Denk als je oproepje doet op Facebook dat je er zo 1 hebt en 15 euro per uur is niet gek.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:30

Briefje in de supermarkt kan ook nog steeds werken! Ik ben alleen ook bang dat dit weer een gevalletje gaat zijn dat je het 'moet' doen en je er die schaarse uurtjes op kwijt raakt die je duidelijk zo hard nodig hebt. Geen idee hoeveel schoonmaken verdient, maar je zult best wat uren (en misschien dus verschillende huizen) moeten meepikken om het bedrag wat je noemt te verdienen en het moeten zoeken naar meerdere huizen lijkt me ook best stressvol. De kans dat ze allemaal flexibel zijn voor meerdere dagen is ook al een lastige factor.

Als je nu genoeg op je spaarrekening hebt staan en je al 4 dagen werkt lijkt het me verstandig om voor je mentale gezondheid te kiezen en even op bespaar modus te gaan en je uitgaves die wel moeten via je spaarrekening te doen. Je studie al niet eindeloos lang duren, dus daarna kun je gewoon weer gaan sparen en dan waarschijnlijk met een echt loon. Dan gaat het gelijk een stuk harder. Vergis je niet, een huis kopen gaat met een aardige spaarrekening niet eens tegenwoordig (zit in hetzelfde schuitje) en met zo'n rekening zit je al ver boven het gemiddelde wat mensen hebben staan op hun spaarrekening. Dat is dus al heel knap en dat geld is er dus voor momenten zoals dit!

En mocht je echt minimum loon verdienen, zou je dan niet recht hebben op wat hulp her en der? Misschien valt er nog iets te besparen verder? De kosten van de stalling kunnen ook veel schelen als je wel of geen faciliteiten hebt bijvoorbeeld. Of (al dan niet tijdelijk) een bijrijder die een kleine financiële bijdrage doet (en geeft jou gelijk wat ruimte voor de studie). Zijn de kleine beetjes. :(:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:37

Ik betaal mijn schoonmaker 15€ per uur en hij komt elke week 3 uur. Hij verdient op deze manier dus 180 per maand.

Maar, ik zou er niet blij van worden als jij elke week op een andere dag of tijd zou komen, dan kan ik er ook geen rekening mee houden. Misschien dat andere mensen daar anders over denken hoor :)

Je paard niet weg doen snap ik, maar misschien iemand erbij die ook mee betaald aan de kosten? Scheelt je in de portemonnee en ook in tijd.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 09:41

Sheran schreef:
Je zit hier vast niet op te wachten, maar ik zou het niet doen. Juist ivm de mentale stress.
Is er niets anders waar je op kan besparen op het moment? Abonnementen? Uitgaan? Kleding? Les met je paard?

Ik snap je :+ Ik vind het ook moeilijk...

Mijn paard staat dit moment all in en betaal 310 aan stalling per maand. Valt opzich voor deze regio mee!

M'n mobiele abonnement heb ik verlengd en heb korting, dus ben daarmee iets goedkoper uit (betaal nu 17 dacht ik). Uit ga ik al niet, uiteten zelden en kleding koop ik heel zelden, als ik wat koop is het uit de aanbieding!

Les met paard vind ik wel belangrijk, maar doe ik indd niet elke week meer, misschien inderdaad maar 1x in de maand... Is 45 per les, maar wil echt geen andere instructrice...

Ik heb weleens gedacht aan iemand erbij voor m'n paard, alleen werkt hij met een gebruiksaanwijzing en helaas is het tot nu toe steeds fout gegaan. Dus ik zet liever niemand anders meer op m'n paard (al m'n harde werk met lessen etc is dan weer weg, hij loopt weer scheef oid of bouwt spanning op)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:46

Hoe ben je met andere dieren? Misschien is Pawshake (of vergelijkbaar, maar volgens mij is dit de grootste in Nederland) iets voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:57

MonaLieske schreef:
Hoe ben je met andere dieren? Misschien is Pawshake (of vergelijkbaar, maar volgens mij is dit de grootste in Nederland) iets voor je?

goede idd :j

of gewoon honden uitlaten voor mensen in de buurt. Individuele wandelingen… Wij hadden een meneer die dat deed en daar waren we heel blij mee omdat onze hond niet in een groep kan.

Verder heb je ook youngones, daar werk je als zzp’er en kan je reageren op klussen. Dat zijn heel vaak schoonmaakklussen, maar ook andere (vaak) hersendode dingen. En wat me in jouw geval heel fijn lijkt is dat je per week kunt reageren wat je aankan, en je niet aan een urencontract vast zit.

Ik heb ook zoiets gedaan (bij een ander uitzendbureau) naast mijn studie en hoofdbaan, en vond dat eigenlijk heel relaxt omdat je bv. aan het begin van een studieperiode heel veel extra kon werken, en tijdens toetsweken niet ipv een vast aantal uren per week. En verdiende er toch een heel fijn extraatje mee.

je bouwt er niets mee op, en hebt geen vastigheid, maar dat heb jij allemaal toch al vanuit je werkstudie en het uurloon is vaak hoog. Youngcapital heeft ook zoiets maar dan krijg je wel een 0-urencontract en lager uurloon (maar je hoeft geen btw aangifte te doen en dat soort ongein.)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:09

Ik heb dat idee via Young Capital inderdaad Menino. Gebruik het eigenlijke niet (tot nu toe 1x gedaan), maar vind het fijn om er naast t hebben, als ik dan een keer een rustige week heb of tekort kom kan ik een halve of hele dag extra werken. Uurloon hangt af van wat je gaat doen natuurlijk en wat er aangeboden word, maar ik zie het hier gemiddeld voldoende aanbod tussen de €12 en €16 per uur bruto.

Vergeet niet dat het wel extra energie kan kosten, tenminste, het is wel hersenloos werk allemaal, maar voor mij is toch nieuwe omgeving, nieuwe mensen, even afwijkende routine ergens heel lekker, maar tegelijk kost het meer energie dan wat mij al bekend is zegmaar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:38

MonaLieske schreef:

Wat een goed idee! Ik heb het zelf eens gedaan via Holidog. 3 katten en 1 cavia 3 weken verzorgd en kreeg er €130 voor. Ik deed het naast mijn fulltime baan maar ik vond het erg leuk en niet zo inspannend. Was van een kwartier tot een halfuur bezig :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:45

Vergeet ook niet dat je, mocht je officieel ergens gaan bijklussen, over je tweede baan iets meer belasting afdraagt. Dus mocht je gaan uitrekenen hoeveel uur je bij moet klussen dan zal dat misschien nog iets zijn om rekening mee te houden.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:49

Celebi schreef:
Vergeet ook niet dat je, mocht je officieel ergens gaan bijklussen, over je tweede baan iets meer belasting afdraagt. Dus mocht je gaan uitrekenen hoeveel uur je bij moet klussen dan zal dat misschien nog iets zijn om rekening mee te houden.

Dat is in principe niet zo, tenzij je gecombineerde belastbaar inkomen door je inkomen uit je tweede baan over de € 69.399 heen gaat. Daar lijkt bij TS geen sprake van te zijn.

Over het algemeen wordt wel aangeraden om de loonheffingskorting bij je tweede baan uit te zetten, om te voorkomen dat je later geld terug moet betalen aan de belastingdienst. Het kan daardoor lijken dat je meer belasting moet betalen over je tweede baan, maar dat is niet zo. Als je te veel belasting hebt betaald, krijg je dat het jaar er op na je aangifte inkomstenbelasting terug. Je zult er dan dus wel iets langer op moeten wachten.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... loondienst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:23

Dat klopt, geen loonheffingskorting scheelt echt aanzienlijk, als mijn collega’s 3 a 400 euro verdiende, verdiende ik 2 a 300, wat procentueel natuurlijk fors is.

Maar je krijgt het dan allemaal in 1 klap terug, wat voor je spaarpot alleen maar heel fijn is. Als het om maandelijkse drukverlichting gaat is het minder handig

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:16

En bijlessen geven in de buurt? Ik vraag zelf 20 euro voor bijles bij mensen thuis (via bedrijf werk ik ook, verdien ik minder maar betalen mensen minimaal 2x zo veel, afhankelijk van soort bijles)
Niet helemaal hersendood, maar wel even heel anders moeten nadenken dan je de rest van de dag doet

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:43

Dat zou ik zeker zwart doen als ik jou was. We worden al genoeg beroofd door de roverheid