Plant met wolluis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Plant met wolluis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 12:10

Beste bokkers, ik zit een beetje met de handen in het hasr. Ik heb een olifantpoot met witte plekken. Ik dacht dat het wolluis was, maar niets helpt. Sprayen met water en zeep niet, heb een spray gekocht tegen hardnekkige wolluis niet. Inmiddels worden de bladeren helen bruin aan de onderkant.
Zou het misschien toch iets anders kunnen zijn?
Of als het toch wolluis is, iemand nog ideeën?

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Re: Plant met wolluis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:15

Ik vind het er wel uitzien als wolluis

Met plagen spoel ik de plant helemaal af, daarna haal ik alles nog eens handmatig eraf. Hierna ga ik pas aan de slag met eventuele middelen.

Je zou roofmijten kunnen proberen, je hangt een zakje aan je plant en dan gaan ze aan de slag om op een natuurlijke manier de plaag op te ruimen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:18

Ja dit is wolluis. Mijn ervaring, ook met een palmachtige, is dat het toch echt einde oefening is. Ik heb alle bladeren schoongemaakt, een zak er omheen gehad en volgespoten met gif maar als ze gaan groeien vanuit de basis komen die rotbeestjes weer mee omhoog... dat haal je niet weg... dus ik zou je de moeite besparen en alle kosten van middelen in een nieuwe plant stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:29

Wolluis consequent sprayen en dan niet met huismiddeltjes want die werken niet bij wolluis.
Most of all zet je plant helemaal apart anders hebben binnen no time al je planten deze beestjes.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:34

Heb ik ook eens gehad en alles blad voor blad afgehaald. Daarna nooit meer gehad

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:53

Eerst met een doek elk blad afnemen. Daarna insprayen met zeep en water. Dit twee weken lang dagelijks doen. En je grond voor 3cm verwijderen en nieuwe potgrond erop.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:55

Ik stip alle plekken aan met alcohol. Lijkt te helpen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:04

Die hebben we ook gehad in een gekregen plant. Wat hielp was dat (gigantische) ding naar buiten slepen, alles stukje bij beetje van boven naar onderen nat spuiten en afnemen met een stuk keukenrol. Echt ieder hoekje moet je meenemen en waar je (nog) niet tussen kunt heel veel water sprayen. Dit moet je een aantal keer kort achter elkaar herhalen tot je alles weg hebt. Ik had er het geduld niet voor gezien die plant überhaupt veel te groot was voor ons huis en ik dat ding helemaal zat was. Heb dat ding lichtelijk bewust langzaam laten afsterven en op een dag de container in gepropt. Maar je kunt er dus wel vanaf komen. Het duurde na mijn grondige eerste keer schoonmaken echt lang voordat de plant weer vol zat. Maar je moet echt alles weghalen wil het helpen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:16

Dopluis is ook zo'n uitdaging :D

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:29

Misschien heb je hier iets aan?
https://ongediertezelfbestrijden.nl/tip ... estrijden/

Ik heb destijds het groene zeep en spiritus mengsel geprobeerd, maar je moet echt lang de plant blijven behandelen wil je resultaat zien. Ze kunnen makkelijk hun eitjes ergens verstoppen die later uitkomen, waardoor je de wolluis blijft behouden.

Eventueel de aarde vernieuwen?
Uiterst redmiddel zou zijn om je plant helemaal kort te snoeien. Dat heb ik een keer gedaan bij een plant met een spint infectie. Die is toen weer helemaal opgebloeid.

Hopelijk helpt het!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 14:37

Bedankt voor alle tips. Dan is het inderdaad toch wolluis. Alle bladeren apart afnemen heb ik geprobeerd, maar met zoveel blad en diepe kruinen is het gewoon niet afdoende.

Zoals het er nu uitziet gaat de plant dood. Echt zonde want hij is best groot. Ik ga nog maar eens met gif proberen, veel fout kan ik denk ik zo toch niet meer doen. ^)

Afbeelding

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:03

Het lijkt inderdaad op wolluis. De volwassen luizen bij wolluis zijn makkelijk te herkennen en lijken goed op de afbeeldingen die op google staan!
Ik heb altijd goede resultaten met de ECOstyle Promanal R spint- wol- dop en schildluis. Water met zeep etc werkte bij mij nooit goed. Een infectie als deze zal alleen wel pittig veel werk worden. Zie je naast de wolluis nog andere kruipende beestjes?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 15:19

Nee er is niks te zien, behalve witte plekken. Zie helemaal geen beestjes

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:40

Misschien is het een idee om met een foto van je plant langs een tuincentrum te gaan? Als het echt zo'n grote wolluis plaag zou zijn zou ik namelijk op z'n minst verwachten dat je er een paar ziet lopen. Al helemaal omdat je plant ook dood aan het gaan is

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:49

Ik weet niet of het ook voor wolluis geldt, maar vaak helpt het ook als je je plant nieuwe voeding/ aarde geeft. In sommige gevallen heeft het ook met weerstand van de plant te maken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:55

Is dit dan ook wolluis? Zoja, gaat ie richting kliko, geen schoonmaken aan :o
Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:02

lastig te zien, heb je een iets betere foto van dichtbij? deze plant heeft namelijk ook witte mini bloemetjes.

Die olifantspoot van TS zou ik echt nog proberen te redden hoor! die plant is echt al jaren oud en zou zo zonde zijn als hij het niet red.. misschien eerst met een glorix doekje alle bladeren afdoen en daarna inspuiten met gif en dat een maand lang regelmatig herhalen (om de 2 a 3 dagen of zo) ik geloof dat de larven van de wolluis ca 2 weken erover doen om uit te komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:06

Eens met Pjer. Zonde om deze mooie plant al op te geven.
Qua huismiddeltjes gebruik ik een spray met groene zeep en spiritus, en dat meermaals herhalen. Maar in dit geval zou ik ook raad vragen bij een goede bloemist.
Wat je daarnaast ook kunt doen is de potgrond vervangen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 09:42

Potgrond vervangen en plantenvoeding ga ik doen!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:48

pjer schreef:
lastig te zien, heb je een iets betere foto van dichtbij? deze plant heeft namelijk ook witte mini bloemetjes.

Die olifantspoot van TS zou ik echt nog proberen te redden hoor! die plant is echt al jaren oud en zou zo zonde zijn als hij het niet red.. misschien eerst met een glorix doekje alle bladeren afdoen en daarna inspuiten met gif en dat een maand lang regelmatig herhalen (om de 2 a 3 dagen of zo) ik geloof dat de larven van de wolluis ca 2 weken erover doen om uit te komen.

Zitten allemaal witte stipjes op, bij inzoomen iets beter te zien. Witte bloemetjes zitten er ook net in, lekker verwarrend!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:00

Op calathea's behandel ik niet meer na iets te veel ervaring. Op de rest van mijn planten heb ik dit gebruikt:
https://www.intratuin.nl/ecostyle-luisvrij-750-ml.html
inspuiten tot het druipt, na 7 dagen herhalen, 7 dagen wachten en vervolgens insprayen met bladglans deed de truc hier

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:08

Ik heb Pokon hardnekkige insectenspray.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:00

Morganlefay schreef:
Dopluis is ook zo'n uitdaging :D

Oh ja hou op ze allemaal met terpentine aanstippen werkt heel goed, maar er verstoppen zich altijd wel een paar in de potgrond dus ze komen altijd terug.. als je te lang wacht zijn het er zoveel dat het onmogelijk wordt.

Wat met dopluis wel eens wil helpen is de hele plant onderwater zetten 20 minuten, weet niet of dit ook voor wolluis helpt?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:49

Pfff Wolluis.. Ik had ooit twee prachtige hertshoornvarens, maar die hebben de wolluis-behandeling niet overleefd. Uiteindelijk toch maar weggedaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:57

Op zijn kop in een bak water zetten.