Werken in de paarden... het ergste wat je is overkomen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Werken in de paarden... het ergste wat je is overkomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:13

Na aanleiding van dit onderwerp... [STW] Bij welke baan heb je het kortst gewerkt en waarom? ben ik nieuwsgierig wat het ergste is wat mensen die in de paarden werken is overkomen....

De baas die niet betaalde... de baas die zn handen niet thuis kon houden... de collega die zogenaamd per ongeluk iets stoms doet waardoor je van een jonkie plettert... Op een of andere manier hebben mensen die in de paarden werken amper fatsoen en gaan ze niet netjes met hun personeel om... Brandt los!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:37

Ik heb idd een 'werkgever' gehad die niet betaalde en er waren nog meer dingen die op papier niet klopte daar.
Vroeger was ik nog niet zo'n held dus die centen heb ik ook nooit gekregen.

Harde en duidelijke les, het is mij ook nooit meer gebeurd. Zaakjes op orde en anders hard weglopen.
En andere les is paard en werk gescheiden houden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:02

Een paardenhandelaar uit Kootwijkerbroek die een lade vol met papieren had. Als er een dier binnenkwam gingen de papieren in die la.
Wanneer er kopers kwamen werd er gewoon een papier bij gezocht wat erop leek........
Toen bestond de chip nog niet.... wat een ellende gaf dat steeds.
We kregen steeds een paard met een papier wat niet klopte
bv een zwarte met LV een wit voetje.....op papier geen wit voetje
een buckskin wat een dun was
aftekeningen op hoof wat niet klopte...
(praat over ruim 30 jaar geleden hoor)

Azmay

Re: Werken in de paarden... het ergste wat je is overkomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:13

5,5 dag per week van 6 tot 6 en nog een ronde om 9 uur onbetaald werken in ruil voor wat leren en les. Toen die les ook nog enorm tegen viel toch maar mijn spullen gepakt. Mijn opmerkingen werden erg brutaal weg gezet als onervarenheid.
Krijg nog de kriebels als ik de namen van de mensen die de leiding hadden hoor, en die zijn erg populair in bepaalde kringen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:19

Ik heb een paar weken op een stal gewerkt en ondanks dat ik het werk erg leuk vond, zijn hoe je behandeld wordt om te huilen. Wat me nog het meest bij staat is dat ik compleet uitgescholden werd omdat ik iets teveel zand meenam bij het poepscheppen in de bak "DEZE BODEM KOST MEER DAN TWINTIGDUIZEND EURO JA" etc etc.

Oh ja en ik moest de hoeven uitkrabben voor een paard van stal kon, maar bij eentje was me niet verteld dat die nogal boos werd bij de achterhoeven. Bij die lag ik dus opeens aan de andere kant van de stal met een dik been :')
Laatst bijgewerkt door Niobe op 31-10-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:19

Tja, zoveel.........

Het commanderen ipv iets normaal vragen of overleggen.
Buiten uitmesten terwijl paarden nog buiten staan
Paarden naar binnen en dan moeten vegen, zodat ze in een grote stofwolk staan, maar o wee als je iets wil zeggen........
Op paarden moeten rijden waar mensen hun botten op breken en dan niks willen weten van terug naar 0, opbouwen etc. Erop en zweep erover.
Moeten liegen tegen pensionklanten. Paarden die losgelaten naar buiten gingen en niet aan de hand zoals beloofd. En bij binnenkomst ook schrammen opliepen en daarover ook weer moeten liegen.

ElCamino schreef:
Een paardenhandelaar uit Kootwijkerbroek die een lade vol met papieren had. Als er een dier binnenkwam gingen de papieren in die la.
Wanneer er kopers kwamen werd er gewoon een papier bij gezocht wat erop leek........
Toen bestond de chip nog niet.... wat een ellende gaf dat steeds.
We kregen steeds een paard met een papier wat niet klopte
bv een zwarte met LV een wit voetje.....op papier geen wit voetje
een buckskin wat een dun was
aftekeningen op hoof wat niet klopte...
(praat over ruim 30 jaar geleden hoor)

Bij WS? Die zat in Stroe toch?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:23

nope, in kootwijkerbroek

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:25

ElCamino schreef:
nope, in kootwijkerbroek

Oke, dacht Stroe. Ligt denk ik dicht bij elkaar. Ben er ooit destijds wel paar keer geweest. Was wel een rommeltje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:32

Dat kantoor helemaal....

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:46

Ik moest een kar vasthouden waar zo'n grote baal stro op werd gelegd met een trekker. Hij gooide de baal scheef op de kar waardoor deze gelanceerd werd, met de dwarsbalk tegen mijn schenen aan. Ik vloog een paar meter naar achteren en lag daar te verrekken van de pijn. Láchen die vent, het was echt ontzettend grappig. En daarna lachend tegen iedereen vertellen hoe onhandig ik was. Dat was m'n baas :roll:

Je kunt 20 jaar later nog steeds voelen waar die dwarsbalk tegen mijn schenen heeft gezeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:00

JeanneV schreef:
Na aanleiding van dit onderwerp... [STW] Bij welke baan heb je het kortst gewerkt en waarom? ben ik nieuwsgierig wat het ergste is wat mensen die in de paarden werken is overkomen....

De baas die niet betaalde... de baas die zn handen niet thuis kon houden... de collega die zogenaamd per ongeluk iets stoms doet waardoor je van een jonkie plettert... Op een of andere manier hebben mensen die in de paarden werken amper fatsoen en gaan ze niet netjes met hun personeel om... Brandt los!!

Ja een collega die in het weekend de paarden er uit zou doen en dat niet gedaan had waardoor ik maandags gelanceerd werd door een erg fris paard.

Een losgebroken ggk hengst achter me aan in de bak toen ik op een merrie daarbij reedt. Werkgever die vergeten was te vertellen dat een paard niet in de buitenbak kon waardoor ik een rodeo kreeg en zandruiter werdt. Paard die daar in de staak was gereden en die met een stroomstok werd gereden. Collega die een paard met een slagaderlijke bloeding doordat het gevallen was in mijn handen duwde en de DA ging bellen en vervolgens niet meer terug kwam.

Werken bij een springruiter en de hele tijd uitgescholden worden voor bange dressuurprikker terwijl ze zelf niet zonder slof en martingaal kon en durfde te rijden en omdat de paarden een paar dressuuroefeningen kende (met martingaal en slof) dacht ze dat ze beter was dan Anky.
Ruzie maken omdat ik weigerde op een onberekenbaar paard met KS het bos in te gaan. Overwerken en dan ipv dank verwijten naar je hoofd krijgen omdat je in alle haast niet netjes genoeg opgeruimd hebt.

Spit krijgen in je rug en ipv dat er naar je gezondheid wordt geinformeerd steeds weer opgebeld worden wanneer je weer komt.

Inderdaad ook nog steeds een werkgever ergens waar ik nog geld van krijg..

Prijzengeld wat afgetrokken werd van loon terwijl ze rijk zat waren, zes dagen werken en op de 7e dag terug komen om te longeren na concour tegen spierpijn en dan op maandag te horen krijgen wat er allemaal niet goed was (ondanks winst/ winstpunten etc.)

Nouja verhalen genoeg.. :o

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:02

Mijn zusje liep een half jaar werkstage in ruil voor lessen op een stal in het noorden.

Voor een weekje mocht zij ons paard mee nemen om ook daarmee te leren. Alles leuk en mooi, maar toen ik daar op diezelfde uitnodiging aankwam, bleek er die hele week te zijn gedaan of het paard helemaal niet van haar was. Er was ten alle tijden iemand bij haar om haar in de gaten te houden en weer aan het werk te zetten als ze ook maar een aai kwam brengen.

Achteraf voelde ze zich daar ook totaal niet thuis en werd ze enkel rond-gecommandeerd voor werk. De les die ze kreeg met ons paard die wij gezien hebben, was de enige van die hele stageperiode.. Die dag direct de paardentaxi teruggebeld. Eigenaresse was bijzonder manipulatief. Vind het nog steeds knap dat ze die stage daar uitzat..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:04

superpony schreef:
ElCamino schreef:
nope, in kootwijkerbroek

Oke, dacht Stroe. Ligt denk ik dicht bij elkaar. Ben er ooit destijds wel paar keer geweest. Was wel een rommeltje.

Daar heb ik ook een tijd gewerkt, werd vaak gebruikt om paarden uit elkaar te houden. :D Heel veel meegemaakt daar. _O-

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:27

Ik hebben jullie even? :')

Stage : Knopje waarmee je de stroom van de stapmolen was stuk. Werd me niet verteld. Dus ik kreeg zo een harde knal toen ik de molen naar het volgende vak wou trekken dat zeker weet dat mijn hartritme even niet meer klopte. Jezus wat deed dat pijn. En die zoon van die vent lachen.

Een paard helpen beleren onder het zadel. Zou al zadelmak zijn. Ze waren alleen even vergeten te vertellen zogenaamd dat dat dier een jaar er voor een ongeluk voor de wagen had gehad en dus nul vertrouwen had. Ze hielden 'm met zijn twee vast met opstappen. En ik negeerde de alarmbellen want ik wou mezelf bewijzen. Ja dom. Ik kreeg een rodeo. Geen idee hoe ik die uitgezeten heb. Ik zei vervolgens dat ik die niet meer wou rijden. Vervolgens zei die vent tegen mijn mentor dat ik helemaal niet wou rijden wat Bullshit was.

Andere stage :gebruikt worden om de bende rondom het chalet waar de broer van de stagebegeleider woonde. Wijf was sowieso stik jaloers. Werden er verhalen verteld en gelachen met een bezoeker die een training kwam geven. Ik deelde mijn verhalen ook. En toen later de bom barstte was ik opeens een betweter en arrogant.

Ohja mijn eerste dag diezelfde stage. Kreeg ik op mijn lazer omdat ik niet het weiland ingelopen was voor ik binnen kwam om te kijken of het veulen al geboren was en alles gezond was. A ik had geeeeeeen idee dat er een hoogdrachtige merrie stond.

B wut? :'), ze checken dus zelf niet snachts of de merrie al een veulen uit gepoept heeft en hebben er geen alarm ofzo om.

C. andere stage ik werkte me de paasei de hele dag. En om kwart voor drie had ik even pauze. Dochter van de stal baas zag mij dan zitten en concludeerde maar dat ik de hele dag niks deed ook al was de gang strak geveegd. En had ik nog maar 1 paard te trainen.

Snuffelstage middelbare school : stond er op de manege dus een paard die met de hand opgevoed was en die was nogal onvoorspelbaar.
. Ik werd opgedragen om alle waterbakken schoon te maken. Er werd mij niet verteld dat dat paard over geslagen moest worden. Ik kreeg achteraf dus te horen dat ik een engeltje op mijn schouder had.

Diezelfde stage moest ik een paard oppakken na blessure. Was een poepbraaf paard volgens hun.
Ik er op zonder longeren. Stappen ging prima. Maar toen ik aandraafde kreeg ik een complete rodeo. Achteraf bleek dat het stal meisje dit dondersgoed wist en zelf geen zin had om 'm te rijden om die reden. Let op ik was 12 en werd dus met opzet in gevaar gebracht. Want ik had geen flauw benul.

Ik heb nog meer verhalen maar mijn dochtertje moet even aandacht. _O-