Feestjes, teamuitjes, e.d. vh werk, verschrikkelijk

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Mandy_89

Feestjes, teamuitjes, e.d. vh werk, verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 18:57

Nog meer bokkers hier die daar zo'n hekel aan hebben?
Al die stomme feestjes, teamuitjes, etentjes etc die op het werk steeds georganiseerd worden.

Bij mijn vorige werk hadden we 2x per jaar iets leuks, gewoon gezellig uit eten of iets actiefs doen en klaar.

De huidige werkgever organiseert elke 2 maanden wel weer iets, en dat begint dan smiddags en eindigd diep in de nacht tot iedereen dronken is. (en ik drink geen alcohol, en heb een hekel aan dronken mensen)
Ik zit daar dus echt niet op te wachten, en verzin iedere keer weer een smoes waardoor ik niet kan.

Ik wil in het weekend bij de honden en paarden zijn en savonds gezellig met vrienden wat ondernemen.

Mijn collega's heb ik ook geen klik mee, en de enige waar ik dat wel mee heb gaat ook niet, om dezelfde reden als ik.

Hopelijk herkent iemand dit en heeft nog tips hoe dit aan de werkgever te zeggen zodat je niet steeds een smoes hoeft te verzinnen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:59

Ik herken dat wel, alhoewel we een hechte collegagroep en vriendschap hebben, heb ik ook nooit zin in die etentjes etc. Iedereen drinkt totdat ze stomdronken zijn . Gelukkig begrijpen ze en weten ze dat ik meestal voordat iedereen de kroeg inkruipt ik gewoon naar huis ga.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:02

Gewoon eerlijk zijn dat je geen behoefte hebt aan feestjes/contact met je collega’s buiten werk om. Geen smoesjes verzinnen, dat is toch doorzichtig als je nooit komt.

Niet iedereen heeft er behoefte aan, niet erg toch.

Zelf vind ik uitjes met werk wel leuk. Maar dat is dan een borrel of een sportieve activiteit. Ben zelfs op wintersport geweest. Echt feestjes zou ik ook niet doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:02

Heel herkenbaar en bijna niet onderuit te komen. Bij ons organiseren ze juist vaak door de weeks en dan beginnend later in de middag, dus anderhalf uur onder werktijd maar dan tot 8u door ofzo. Daar kan je met goed fatsoen niet onderuit. Toch zijn er 2 collega's die standaard nooit meegaan. Maar daar wordt dus wel over gel*ld.

Ik heb een paar keer afgemeld ivm vrijwilligerswerk dat ik doe. Maar das dan 1x van de 3 uitjes ofzo

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:04

Ik herken dit niet, maar ga volgende maand voor het eerst op teamuitje van mijn huidige werk. Afwachten voor mij dus nog hoe het gaat zijn.

Wij gaan deze keer een rondvaart doen door de stad waar ons kantoor zit en daarna uit eten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:06

Misschien denk ik te simpel hoor maar eh.. niet gaan? Op school ging ik ook de andere kant op bij een ''gezellig'' uitje.
En gewoon zeggen dat je er geen behoefte aan hebt, iedereen is anders en dat zullen ze maar gewoon lekker moeten accepteren en zo niet; Niet jouw probleem.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:07

Ik heb een collega die werk en privé gescheiden houd en dus niet mee gaat naar feestje met vrijblijvend karakter. Teambuilding wel maar nadien eten bijv. Niet. Die is daar heel open over.
Dus gewoon aangeven dat het niet bij je past en dat je niet komt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 19:08

Tango1979 schreef:
Heel herkenbaar en bijna niet onderuit te komen. Bij ons organiseren ze juist vaak door de weeks en dan beginnend later in de middag, dus anderhalf uur onder werktijd maar dan tot 8u door ofzo. Daar kan je met goed fatsoen niet onderuit. Toch zijn er 2 collega's die standaard nooit meegaan. Maar daar wordt dus wel over gel*ld.

Ik heb een paar keer afgemeld ivm vrijwilligerswerk dat ik doe. Maar das dan 1x van de 3 uitjes ofzo

Ook lastig indd, al zou ik dan sowieso niet kunnen. De dieren hebben dan al lang genoeg alleen gezeten en moeten ook eten hebben, honden uit laten etc.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:10

Ik was zooo blij team uitje was georganiseerd maar die dag wss 'gelukkig' mijn vriend ziek. Hij is zeldzaam ziek dus mooi excuus ik ging niet naar uitje. Heb het vervolgens in de groep gegooid dat ik gewoon blij was met het echte excuus en mezelf die stress niet meer aan wil doen.
Ik heb fijne collega's, toffe collega's maar zelfs met vrienden en familie ga ik zeldzaam een avond uit omdat het mij verschrikkelijk veel energie kost. Het is er nu uit. Ze hebben wederom een uitje staan voor komende maand en ik heb ingevuld dat ik op alle gevraagde datums niet kan

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:14

Ik ben afgelopen juli voor het eerst naar een personeelsfeest geweest van mijn 'nieuwe' werk. Ik zit daar vanaf 3 januari dit jaar. We gingen eten bij een soort strandtent. Ze hadden allemaal koks die het eten vers bereidde. Daarna was er een band en dus muziek. Wij hebben alle leeftijden op het werk dus de jongeren gingen idd veel dansen en drinken. Is dus ook niet mijn ding. Ik zat bij een paar collega's die ook alleen waren en dan heb je daar dus wel wat binding mee. (wederhelften mochten namelijk mee) Wij hebben gewoon de hele avond samen gezeten en gepraat maar echt op mijn gemak voelde ik mij niet.

Of ik nog eens meega weet ik niet, ze organiseren hier maar 1x per 2 wat ofzo.

Biks2

Re: Feestjes, teamuitjes, e.d. vh werk, verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:15

Als de enige collega waar je wel een klik mee hebt niet meedoet met de uitjes zou ik als ik jou was ook niet meer gaan.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 19:19

Ja het lastige is ook dat alle andere collega's uit hetzelfde dorp komen, soort van vriendengroepje

En ik en de andere collega komen uit een naburig dorp en vallen daardoor al buiten de "boot" , we doen zelfstandig werk, dus niet veel met de rest te maken dus prima, en het werk zelf is leuk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:19

Wat is het probleem? De tijd onder werktijd kun je mee voor de teambuilding en dan als de werkdag er op zit lekker naar huis gaan. Is alles in eigen tijd dan gewoon afmelden. Er zijn mensen die zoiets geweldig vinden en mensen die er niks aan vinden. Gewoon aangeven wat je grenzen zijn en wat je wel vindt passen binnen een werkrelatie en wat niet.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 19:21

Thats_Me schreef:
Wat is het probleem? De tijd onder werktijd kun je mee voor de teambuilding en dan als de werkdag er op zit lekker naar huis gaan. Is alles in eigen tijd dan gewoon afmelden. Er zijn mensen die zoiets geweldig vinden en mensen die er niks aan vinden. Gewoon aangeven wat je grenzen zijn en wat je wel vindt passen binnen een werkrelatie en wat niet.

In de groepsapp van het werk komt dan weer een bericht, 12 november vanaf 16.00 in het café team feestje. Kun je niet meld je dan af voor as zaterdag.
En dan zit ik weer van kak wat moet ik nu weer verzinnen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:23

Ik woon ver van mijn werk, dus ik moet altijd nog met de auto terug. Ik ben dus selectief en ga lang niet met alles mee. Mede omdat het me veel energie kost.
Meestal ga ik wel naar uitjes met ons eigen team, maar altijd redelijk bijtijds weg. Maar dat is te overzien. Feestjes van de hele stichting (+- 2000 man) sla ik over.
Ik vind het ook altijd flauw dat de Stichting vervoer regelt- maar niet mijn richting op. :+

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:25

Mandy_89 schreef:
Thats_Me schreef:

In de groepsapp van het werk komt dan weer een bericht, 12 november vanaf 16.00 in het café team feestje. Kun je niet meld je dan af voor as zaterdag.

Nou niets verzinnen maar aangeven bij je leidinggevende dat je niet van dergelijke teamuitjes bent en dat je graag meedoet als het gaat om teambuilding en bijscholing maar niet mee gaat naar feestjes omdat je dat niet leuk vindt bijvoorbeeld. Dan hoef je ook in de toekomst op dergelijke berichten niet te reageren. Gewoon duidelijk zijn naar je werk dat is daarna ook voor jezelf veel fijner.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:28

In mijn vorige team ging ik nooit mee. De organisatie vond dat het per se een geheim moest blijven wat we zouden gaan doen, de groep was relatief groot (althans, te groot naar mijn zin). Dus als ze vroegen of ik mee ging, was mijn standaardantwoord: “nee, ik hou niet van georganiseerde groepsactiviteiten met een verrassingselement”. Sommige collega’s probeerden dan alsnog over te halen, anderen accepteerden dat.
Mijn huidige team is veel kleiner (6 inclusief leidinggevende) en dus gaan we binnenkort naar een escape room en daarna wat eten. Geen probleem, hartstikke leuk :)

Maar als jij niet wil gaan: gewoon zeggen. Geen smoesjes, gewoon “nee, daar heb ik geen zin in” of “nee, dat past niet bij mij”.

Oy with the poodles, already

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:28

Je kan gewoon terug appen ‘ik ben er niet bij’. Waarom zou je een excuus verzinnen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:30

Wij hebben een klein hecht team op het werk. Een collega van mij is daar ook echt goed onderdeel van. Maar zij houdt niet van teamuitjes en feestjes van het werk. Dus gaat ook al jaren niet mee. En niemand van ons die daar problemen mee heeft.
Ik zou dus ook gewoon aangeven dat het niets voor jou is, en dus niet aanwezig bent.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:30

Ik ben ook echt niet bij alle etentjes en uitjes die er tussendoor worden georganiseerd. Ik ben er eigenlijk alleen bij de 2 echte uitjes bij, eentje in juni en eentje met kerst. Dan gaan we wat leuks doen en samen eten. Verder naar alle zelf georganiseerde dingen ga ik niet, alleen degene die echt vanuit het bedrijf worden georganiseerd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:31

Gaat er bij ons gelukkig wat normaler aan toe tijdens uitjes, geen mensen die zich katjelam zuipen enzo ( :') ), maar ik ben er ook geen grote fan van. Het vorige afdelingsuitje heb ik gemist, die werd halverwege augustus gehouden (niet zo handig qua timing dus, en no way dat ik in m'n vakantie een dag terug ging komen). Ze zijn nu bezig met een afdelingsuitje (uit eten) op een donderdag, vrijdag of zaterdag. Ik heb dus alle vrijdagen en zaterdagen gelijk afgewezen, ben te gesteld op weekend na een week werken :+

De bedrijfs bbq skip ik ook standaard, laatste keer had ik de vier dagen daarna ook drie concerten dus ik had m'n rust hard genoeg nodig. :') Sowieso plannen ze die standaard in juni en is dat ook de drukste maand qua concerten normaal gesproken, dus dat komt wel lekker uit wat dat betreft :')

Mandy_89 schreef:
Thats_Me schreef:

Je hoeft toch geen reden op te geven? Gewoon aangeven dat je niet kan (of dat dat soort uitjes niet je ding zijn in hebt als je wel een reden wil geven, dan kun je ook aangeven dat je er niet bij bent tenzij je een keer aangeeft dat je wel komt)
Laatst bijgewerkt door Exitium op 21-10-22 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:31

Jeetje dat is vaak. Hier 1x per jaar en dat vind ik wel leuk.

Zo vaak zou ik niet meegaan. In mijn werktijd ben ik beschikbaar voor mijn werk en daarna is mijn eigen tijd en zit ik niet altijd te wachten op meer tijd met collega’s.
Mijn werk is niet mijn enige sociale contact :)

Heel logisch toch? Gewoon alleen gaan als je er zin in hebt.

[o]

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:33

Mandy_89 schreef:

Je zit het jezelf moeilijk te maken.
Gewoon kort berichtje; ik kan niet, jullie allemaal veel plezier gewenst.

Andere kant, het mag allemaal best ietsie positiever neergezet worden.
Het komt best wel zwaar over als ik zo je berichten lees. ;)

Fijn dat een bedrijf aan z'n personeel denkt en voor extra binding, ontspanning etc probeert te zorgen.

Genoeg bedrijven waar je een nummertje bent en waar op geen enkele manier aan het personeel gedacht wordt.

En dat typt iemand die slechts een korte tijd op een bbq oid is want na de speech blijf ik eventjes en dan bedank ik er ook voor en zeg ik dat ik de hond ga uitlaten en de andere dieren moet verzorgen.
:Y)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:33

Waarom moet er iets verzonnen worden om niet te komen? Een simpel nee is toch ook voldoende? De reden erachter hoef je toch niet te vertellen?

Ik herken mezelf er niet zo in. Ik geef me altijd wel op, maar de dag zelf heb ik er toch stiekem nooit zoveel zin in. Maar als ik er dan ben, is het heel erg leuk. Toevallig afgelopen zaterdag het eerste feest van het werk gehad waar ik sinds maart werk. Superleuk gehad. Collega's doen ook wel veel hoor. Heb de hele avond staan dansen. Op mijn vorige werk nog nooit een danspas gedaan en daar zat ik 8 jaar :').

De week voordat ik op dit werk kwam, zou ik met mijn team en directeur uit eten gaan en dat vond ik wel heel erg leuk om ze zo te leren kennen. Door omstandigheden werd het pas twee weken later en had ik ze al op de werkvloer meegemaakt, maar toch leuk om ze zo in een klein clubje te leren kennen in privésfeer.

Maarrrr... Zou er elke 3 maanden iets georganiseerd worden, dan zou ik ook de helft van de tijd passen. Heb ook een eigen leven, ben al genoeg uren op werk aanwezig :). Maar zo af en toe vind ik het wel gezellig.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 21-10-22 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Rewrite the Stars ♥

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 19:34

Ja ik vind dat heel moeilijk om dat dan te gaan zeggen, de andere collega verzint ook steeds nog smoezen.

Ben bang dat ik dan helemaal met de nek aangekeken ga worden.
Ben al "de vreemde eend" omdat ik uit een ander dorp kom. (Zoals ze zeggen dat dorp met al die gelovigen en kerken) Ben zelf niet gelovig, en ook niet gelovig opgevoed.