Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:26

Wij hebben best een goed budget per maand maar toch komen we elke maand tekort. Ik merk dat ik, omdat ik bij huis zit 'kopen' als een soort afleiding heb, misschien wel een beetje als verslaving. Veelal boodschappen, bij de supermarkt, bakker maar ook bij de kruidvat kan ik redelijk mijn ei kwijt. En dat is niet goed en niet nodig, maar ik weet dat ik het doe maar kan het niet helemaal stoppen := Ik ben nu een financieel overzicht aan het maken van wat we precies uitgeven en ik realiseer me nu echt wel dat het probleem bij mij ligt.

Dus hebben jullie tips? Mijn idee was om echt een vast budget per maand in te plannen en dat ook bij te houden, zodat ik per keer zie wat ik uitgeef en nog heb (handige sjablonen in excel toevallig?) . Daarnaast maximaal 2 keer per week naar de supermarkt. Dat deed ik maar is toch weer wat verslonst.
Ik zit ook te denken om geld te pinnen en daarmee te betalen, maar ik ben inmiddels zo digitaal ingesteld en shop bijna altijd bij zelfscankassa's, dat ik dat nog wel een stap vind. Maar als dat iets is wat jullie echt aanraden, dan hoor ik dat graag.
En misschien nog wel veel meer tips.

Ik weet denk ik wel waarom ik het doe, shoppen geeft gewoon een goed gevoel en ik heb het idee dat ik wel vaak koopjes jaag en daar een kick van krijg. Maar dat doe ik dus iets teveel :=

Wel een beetje aardig blijven graag, ik doe mijn best om dit in te zien en ik wil dit serieus veranderen. Negativiteit van 'je moet gewoon minder kopen' daar heb ik niet zoveel aan. Want als het zo makkelijk was, had ik dat al gedaan.

__Sannne

Re: Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:27

Helpt het om een boodschappenlijstje te maken, en ook alleen te kopen wat er op het lijstje staat?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:30

Zijn er andere dingen waar je ook een goed gevoel van krijgt?
Als je veel shopt, is dat ook een soort tijdsbesteding, dus denk eens na over iets anders, een hobby, om met je tijd te doen.
Ik las ergens dat mensen iets kopen voor een ander als een soort " zorgen voor " kunnen zien. Als dat voor jou ook geldt, dan is het een idee om op een andere manier voor iemand te zorgen, aandacht geven, iets lekkers koken oid.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:31

Je zou ook een tweede bankpas kunnen nemen en daar dan het bedrag op zetten voor de spullen die je echt nodig hebt. Zelfde idee als geld pinnen, maar dan moderner.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:36

Ik heb voor mezelf een onzin-rekening. Daar doe ik m'n impuls aankopen mee. Is ie leeg, dan is is 'ie leeg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:37

een tijdje alles bijhouden in een app is al een goede stap om je bewust te maken van je uitgaves.
Boodschappen zijn altijd wel nuttig? Of moet je veel weggooien daarna?

Kruidvat… tsja 1x per maand oid naar daar gaan en voor de rest niet naar die sites surfen is toch het eenvoudigste.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:39

Wij doen onze boodschappen 1 keer per week.
Lijstje mee en dat is het.
En wil ik iets kopen dat ik niet perse nodig heb heb ik met mijzelf afgesproken dat als ik dat na een week nog steeds wil ik het mag kopen. Meestal is dat niet meer zo. :D
Maar ontzeg je het jezelf niet, daarom voor mij gemakkelijker.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:39

Urbanus schreef:
Ik heb voor mezelf een onzin-rekening. Daar doe ik m'n impuls aankopen mee. Is ie leeg, dan is is 'ie leeg.

Dit was ook mijn eerste ingeving om te proberen :j

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:45

Ah, ik ken dit maar al te goed! Ik kwam ook elke maand niet uit.

Ik heb toen berekend wat ik overhield per maand nadat alle vasten lasten eraf waren. Een bedrag met mijzelf afgesproken wat voor boodschappen, benzine etc is.

Ook met mijzelf afgesproken geen dingen te kopen die niet nodig zijn. Dus boodschappen lijstje maken en alleen het nodige halen. Niks voor m'n paard (alleen voer natuurlijk) maar geen dekjes,halsters etc. Voor mijzelf geen rijbroeken, shirts etc. Verder koop ik weinig voor mijzelf als kleding, alleen rijkleding ben ik verslaafd aan.

Gewoon ff streng zijn voor jezelf :)

Zo'n impulsrekening vind ik voor mij ook een goed idee :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:47

Ik heb meerdere potjes op de rekening. Paarden, dierenarts, paardenspullen, huis, kinderen, spaar, pensioen en zo kan je alles in een potje doen.
De boodschappen bestel ik, dit scheelt veel geld omdat je beter nadenkt en het makkelijker weer uit je mandje gooit als je boven het gewenste bedrag uitkomt.

Ik had hetzelfde hoeveel er ook binnen kwam het ging op. Nu heb ik op deze manier in korte tijd 10.000 euro kunnen sparen.
Sommige potjes kom ik niet aan, maar zoals het paardenspullen potje, op is op en dan geen nieuwe broek of dekje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:48

Bedankt voor al jullie reacties. Het zou wel een beetje een zorgend effect kunnen hebben ja, want ik haal graag dingen voor mijn man ook, niet eens perse voor mezelf. :P
Ik maak een boodschappenlijstje, maar dat doe ik braaf elke dag :') Maar dan nog haal ik soms wel wat teveel, maar ik dwing mezelf dan wel iets te maken van wat ik dan in huis heb. Maar ik merk dat ik naast mijn lijstje wel impulsief dingen haal. Dus daar moet ik vanaf. En ik koop graag wat luxere producten maar dat is eigenlijk niet zo nodig :=
Op zich is een aparte rekening voor boodschappen juist wel goed denk ik, dan heb ik beter overzicht van wat ik nog heb uit te geven.

Wow Balko, dat is wel een verschil. Wij kunnen ook prima sparen maar nu gaat er per maand zelfs geld van de spaarrekening af. Dat is echt niet goed. Ik ga eens kijken of ik potjes kan maken op onze abn rekening.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:49

Boodschappen online bestellen een keer per week maakt bij mij altijd wel een wezenlijk verschil. Omdat je alle kortingen veel overzichtelijker hebt. En je besteld alleen wat je nodig hebt je wordt niet "verleid" door iets wat je niet nodig hebt omdat je door een gangpad loopt en denkt ook dat is ook wel lekker en hey het is in de aanbieding!

Kruidvat? Gewoon niet naar binnen gaan als je het echt niet dringend nodig hebt

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:51

Inderdaad een boodschappenlijstje maken met wat je nodig hebt én alleen dat kopen, scheelt veel! Echter los je misschien de kern van het probleem nog niet op. Waarom koop je veel? Heb je alles ook daadwerkelijk nodig? Er zou een onderliggende reden kunnen zijn waarom je zo'n grote koopdrang hebt (je benoemt zelf het woord verslaving), maar het kan natuurlijk (zoals eerder gezegd) ook tijdverdrijf zijn. Bekijk even voor jezelf waarom je zoveel koopt en wat voor gevoel dat je geeft. Ik zeg natuurlijk niet dat er een onderliggend probleem schuilt, maar het kan altijd. Als het blijkt dat dat allemaal niet het geval is, kan je het beste gewoon streng voor jezelf zijn en alleen het hoognodige in huis halen. Stel jezelf altijd de vraag: Heb ik dit momenteel écht nodig?

Je kan het geld dat je niet voor je boodschappen/dagelijkse uitgaven gebruikt altijd op een spaarrekening zetten. Als eenmaal dat geld op je spaarrekening staat, pak je het minder snel weer terug naar de doorlopende rekening. Hierdoor geef je het geld dus ook minder snel uit!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:53

Union_Bolero schreef:
Inderdaad een boodschappenlijstje maken met wat je nodig hebt én alleen dat kopen, scheelt veel! Echter los je misschien de kern van het probleem nog niet op. Waarom koop je veel? Heb je alles ook daadwerkelijk nodig? Er zou een onderliggende reden kunnen zijn waarom je zo'n grote koopdrang hebt (je benoemt zelf het woord verslaving), maar het kan natuurlijk (zoals eerder gezegd) ook tijdverdrijf zijn. Bekijk even voor jezelf waarom je zoveel koopt en wat voor gevoel dat je geeft. Ik zeg natuurlijk niet dat er een onderliggend probleem schuilt, maar het kan altijd. Als het blijkt dat dat allemaal niet het geval is, kan je het beste gewoon streng voor jezelf zijn en alleen het hoognodige in huis halen. Stel jezelf altijd de vraag: Heb ik dit momenteel écht nodig?

Je kan het geld dat je niet voor je boodschappen/dagelijkse uitgaven gebruikt altijd op een spaarrekening zetten. Als eenmaal dat geld op je spaarrekening staat, pak je het minder snel weer terug naar de doorlopende rekening. Hierdoor geef je het geld dus ook minder snel uit!

Ik denk juist wel dat er een probleem onder zit hoor, dat merk ik wel. Verslaving is een groot woord, maar het heeft wel een bepaalde verslaving van goed voelen. Dus dat moet ik even onderzoeken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:53

Streng zijn voor jezelf. Je weet dat je dit doet, je weet dat het niet nodig is. Je bent geen willoos slachtoffer van iemand die je met een pistool op je hoofd dwingt dingen te kopen: je doet het echt zelf. Maak boodschappen lijstjes (ook voor andere winkels dan de supermarkt) en hou je eraan. Geld uitgeven is geen hobby.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:54

Ik zou idd of een aparte rekening nemen voor je leuke shopdingetjes, ofwel die dingen alleen van contant geld halen en dan een op = op beleid aanhouden. Of je zou kunnen beperken hoe vaak je naar de 'risicovolle' winkels mag gaan/er een online bestelling mag doen en/of voor hoeveel geld dat dan maximaal mag. Enige is dat je dan wel genoeg wilskracht moet hebben om je ook echt aan je eigen afspraken te houden. Soms werkt dat makkelijker als je het samen doet, dat je een 'minder kopen challenge' oid aangaat samen met iemand anders en daardoor meer gemotiveerd bent om je er ook echt aan te houden.

Als dat fijne gevoel van het shoppen een erge grote rol speelt en niet zozeer het feit dat het inmiddels een gewoonte is geworden: dan zou ik je naast bovenstaande strategie wel echt aanraden om een vervanging te zoeken wat jou ook een fijn gevoel oplevert. Qua sport, hobbies, sociaal, vrijetijdsbesteding... maakt niet uit wat het is of met wie je het doet, als het je maar met een goed gevoel achterlaat en niet destructief is op enig gebied.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:57

Bij alles wat je koopt jezelf afvragen: - heb ik het écht nodig? of kan ik ook zonder.
En bij alles wat duurder is dan een x bedrag verplicht 24 uur bedenktijd. (dus ja dan ga je eerst weg uit de winkel maar wil je het na 48 uur nog echt graag en heb je het echt nodig (zie eerste vraag) dan mag je het kopen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:59

Je bent welkom in het "Praat-me-hiervan-af-topic". Wel een beetje humor meenemen :D

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:00

Earth schreef:
Ik denk juist wel dat er een probleem onder zit hoor, dat merk ik wel. Verslaving is een groot woord, maar het heeft wel een bepaalde verslaving van goed voelen. Dus dat moet ik even onderzoeken.

Als jij inderdaad dat gevoel hebt, moet je het zeker even onderzoeken. Het gevoel van goed voelen duurt vaak maar kort, waardoor je het patroon vaak herhaald. Zoek iets waardoor je dat gevoel van goed voelen langer kunt volhouden, waardoor je het patroon van koopdrang kan doorbreken. Misschien zit dat voor jou bij sporten, tijd met vrienden/familie, paarden etc. Maar men zegt altijd: alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:00

Urbanus schreef:

Ik heb geen onzin rekening maar in mijn rekening een spaarpotje.
Zodra mijn loon komt verhuisd alles automatisch naar diverse potjes. En uit het potje leuk doe ik leuke dingen en koop ik onzin.

Daarnaast mag ik van mijzelf dingen op vinted kopen, uit mijn eigen portemonnee op vinted (eerst verkopen, voor je nieuw koopt)

Beleg ik met mijn wisselgeld Peaks, voor leuke grotere dingen (zoals vakantie)

En heb ik in rabobank app ook sparen met wisselgeld aan staan en dat gaat ook weer naar een ander potje.

Wat mij ook nog help is om echt een specifiek spaardoel te halen.... Bijv. in maand X wil ik een nieuw supboard kopen voor bedrag Y.

En bij alles wat je koopt jezelf afvragen: - heb ik het écht nodig? of kan ik ook zonder. En heb ik het over 1 week ook nodig....

Maar ik herken je situatie echt. Hoe is je partner met geldzaken? Ik wilde het zelf eerst nooit zien, tot ik onbewust merkte dat praten over geld zoveel stress gaf. En ik met mijn man is goed ben gaan zitten ervoor. En toen is het echt een hele poos goed gegaan. Merk dat ik nu aan het versloffen ben. Dus moet echt weer even schouders eronder en goed gaan budgetteren :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:02

Bij mij heeft de app Goodbudget enorm geholpen om mijn koopgedrag een beetje in te perken. Dat werkt met envelopjes/potjes voor de verschillende uitgaven en zorgt dat je veel meer overzicht hebt over je inkomsten en uitgaven.

Bij mij zit het probleem in stress, als ik me slecht voel ga ik dingen kopen. Ik heb dat nog niet helemaal onder controle, maar ik werk mezelf er niet meer door in de rode cijfers en dat is een mooi begin denk ik.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:06

Ik zou ook denken geef jezelf een budget. En dus trouw opschrijven in een boekje of telefoon wat je nu echt impulsief uitgeeft. Zodat je ook terug gaat denken of je deze aankoop het nu echt waard vindt.

Daarnaast kun je gaan voor een grotere-uitgaven-lijst, op de mijne staan bv een nieuw dekbed en beddengoed, nieuwe kleren, nieuwe schoenen, nieuwe borden/ bestek en noem maar op.

Liefste vervang ik alles gelijk nu, maar geld kun je maar één keer uitgeven dus prioriteiten stellen en volgende maand weer volgende item kiezen.

Voor bv. winkels als action kun je jezelf een budget geven, max 5 euro bv. Echte duurdere uitgaven zou je er namelijk niet hoeven doen, grotere dingen staan immers op die grotere-uitagven-lijst.

Wat ook helpt is jezelf eraan gaan houden niks impulsief te kopen, maar altijd minstens 1 dag nadenktijd te geven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:09

Goed dat je je er bewust van bent. Wat het beste zal werken, weet ik niet maar discipline is essentieel.

Ik kocht ook graag de welbekende merken. Ik koop nu heel veel huismerk producten. Dan bezuinig je misschien niet in hoeveelheid spullen, wel in prijs. Daar word je ook wat meer merkenvast van en is de verleiding om niet-nodige spullen mee te nemen kleiner.

Vier soorten douchegel omdat we met vier personen zijn? Nee, gewoon 1 smaak. Grote fles.

Bij mij hielp het al door de creditcard vaarwel te zeggen.

Niet vier smaken koekjes, twee is ook goed.

Discipline. Doen en volhouden.

(En anders de pinpas aan je man geven na het boodschappen doen :D )

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:19

Herkenbaar, ik heb dit ook als ik minder fijn in mijn vel zit.
Ben me er ook van bewust en ik neem mezelf voor om als ik iets wil, eerst eens over na te denken hoe nodig ik het wel niet heb en overleg het dan met een vriendin....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:20

Het zou ook helpen om te weten waar je dan je geld aan uitgeeft. Is dat extra tandpasta omdat het nu in de aanbieding is, of is dat het zoveelste vaasje dat nu in de aanbieding is?

Voor die laatste impulsaankopen kan het handig zijn om wel via internet te kopen: gooi alles in je mandje wat je wil, maar reken nog niet af. Ga een dag later terug naar dat mandje en gooi eruit waarvan je je realiseert dat het vooral een 'leuk'-aankoop is. Dan hou je de spullen die je nodig hebt over, sta je niet in de winkel bloot aan nieuwe impulsen, en als je dit eens in de week doet ben je voor een groot deel klaar.