Waarom ben jij bang voor spinnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 19:52

Ieww neee niet dat kraken. Vreselijk :r

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:55

Dat ploppen vind ik nog erger als kraken, wanneer ze zo'n groot achterlijfje hebben zeg maar. Splash!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:42

Kijk dan hoe zoet, oma heeft een mutsje voor hem gebreid!
Afbeelding

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 20:36

Nielojram schreef:
Kijk dan hoe zoet, oma heeft een mutsje voor hem gebreid!
[ [url=m/FzVhvl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar is dit voor nodig? Je eerste reactie in dit topic en je doet dit?

Is het je doel hier om mensen te laten schrikken? Want ik hoop dat je je realiseert hoe echt en serieus deze angst voor sommige mensen hier kan zijn. Hier kunnen mensen voor de rest van de dag helemaal overstuur van zijn. Mijn angst is gelukkig niet zo erg dat ik schrik van een spinnenfoto die ietwat akelig uitziet. Maar er zijn er hier waar dat wel bij kan zijn. En dat is absoluut niet leuk of grappig.

Doe dit aub niet meer in de toekomst.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:44

LoveGlove schreef:
Waar is dit voor nodig? Je eerste reactie in dit topic en je doet dit?

Is het je doel hier om mensen te laten schrikken?

Oh jee... Wat een reactie..

Mea culpa. Y;(

Ik had de hoop dat humor het hele verhaal een beetje verlichte. Verkeerd ingeschat.

Alleen jij had het lef om te reageren, de rest zit achter het gordijn, bank. Kom er maar achter vandaan, hoor. Het is maar een plaatje :o

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:02

LoveGlove schreef:
Zat ik me net even af te vragen :')

Ikzelf ben bang voor spinnen om een rare reden: ze kloppen volgens mijn hoofd niet :')
Het zijn in principe, ten minste degenen die hier in Nederland voorkomen, levende knopjes met stokjes. Dat klopt niet! Knopjes en stokjes horen niet te leven! Het is niet logisch!
Ja dat dus :')

Ik ben om die reden ook niet bang voor vogelspinnen. Die zijn er voor mij genoeg uit als echte dieren of, nouja, insecten. Het zijn niet echt insecten natuurlijk. Ik ben zelfs niet bang om me vast te houden. Maar om een mieterig trilspinnetje dan weer wel :')
En je ziet ook dat ik om dezelfde reden als spinnen bang ben voor hooiwagens en langpootmuggen :r



Dit! Ik dacht echt dat ik de enigste was, haha!
Ik vind ze verschrikkelijk, het klopt niet inderdaad.
Daarentegen ben ik ook als de dood voor huisspinnen. Ik raak volledig in paniek, val zo ongeveer flauw en voel me echt bijna in staat om m’n huis af te branden. :')

Vogelspinnen beginnen al meer op een “huisdier” te lijken en vind ik dan ook minder eng. Maar dat komt ook misschien omdat die niet besluiten om in m’n badhanddoek te gaan wonen als ik van onder de douche kom.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:14

Voor mij zijn het huisspinnen, wolfspinnen, en anderen die een vergelijkbaar uiterlijk hebben. Ik vind die beesten gewoon vies. Spinnen met een ander type uiterlijk (zoals die fel groene hier boven) maken me minder uit. Vogelspinnen boeien me ook niet; ik zou ze niet oppakken maar ik heb er niet zo'n 'angst' en 'vies' gevoel bij als bij de anderen.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 00:40

Beetje een oud topic, maar ik weet niet zo goed wat ik met mezelf aan moet. :')

ongeveer anderhalve week geleden werd ik 's nachts wakker van m'n vriend die op het bed aan het kloppen was. Ik vroeg wat hij deed, en hij zei dat er net een grote mot ofzo op z'n been zat die nu op het bed flapperde. Inmiddels klopte hij bij mijn helft. Ik ben niet bang voor motten, dus met m'n slaapdronken hoofd pak ik m'n telefoon en doe de zaklamp aan, en richt op waar hij klopt. Verrassing: er zat een enórme huisspin op mijn helft, ter hoogte van mijn buik.

Ik ben brullend het bed uit, de kamer uit gerend (het was half 3 's nachts) en heb shakend en jankend op de bank gezeten. Zeker als je vanuit slaap komt en dit ziet is het extra erg. Je hoofd kan dan niet rationeel nadenken. Vriend heeft het beest gevangen en naar buiten gedaan. Uiteindelijk na drie uur met het licht aan en mezelf afleiden met spelletjes enzo durfde ik weer een soort van te slapen. Ik heb sindsdien echter nog steeds nachtmerries (het moment zelf voelde ook als een nachtmerrie; hij zat echt op ooghoogte omdat ik lag en zo met die poten naar me toe), en ik slaap gewoon slecht. Ik hield altijd van mijn bed en nu durf ik er eigenlijk niet meer in. Ik word van ieder kriebeltje wakker en 's vannacht droomde ik weer dat er een spin in m'n oor kroop.

Ik was altijd wel semi-bang voor spinnen, maar niet zo heel erg. Als ik 'm zag zitten op de muur had ik gewoon grappend iets van "ach, hij zit daar, zolang 'ie maar niet in bed kruipt". Maar dat deed deze dus wel. :+ Sindsdien merk ik dat m'n spinnenangst een enorme boost heeft gekregen. Vandaag kwam ik erachter na naar de stad te zijn gefietst dat er al die tijd een flinke op m'n fiets had gezeten (hij kwam er zo uitvallen aan een draadje) en heb ik echt een gevaarlijke situatie veroorzaakt door half van m'n fiets te vallen/springen, op een Amsterdamse gracht. :+ feest.

Het voelt zo aanstellerig, dat bang voor spinnen zijn. Maar het zorgt gewoon voor zo'n ontzettende schrik- en vluchtreactie bij mij.

Help? :')

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 10:21

Soepblik schreef:
Beetje een oud topic, maar ik weet niet zo goed wat ik met mezelf aan moet. :')

ongeveer anderhalve week geleden werd ik 's nachts wakker van m'n vriend die op het bed aan het kloppen was. Ik vroeg wat hij deed, en hij zei dat er net een grote mot ofzo op z'n been zat die nu op het bed flapperde. Inmiddels klopte hij bij mijn helft. Ik ben niet bang voor motten, dus met m'n slaapdronken hoofd pak ik m'n telefoon en doe de zaklamp aan, en richt op waar hij klopt. Verrassing: er zat een enórme huisspin op mijn helft, ter hoogte van mijn buik.

Ik ben brullend het bed uit, de kamer uit gerend (het was half 3 's nachts) en heb shakend en jankend op de bank gezeten. Zeker als je vanuit slaap komt en dit ziet is het extra erg. Je hoofd kan dan niet rationeel nadenken. Vriend heeft het beest gevangen en naar buiten gedaan. Uiteindelijk na drie uur met het licht aan en mezelf afleiden met spelletjes enzo durfde ik weer een soort van te slapen. Ik heb sindsdien echter nog steeds nachtmerries (het moment zelf voelde ook als een nachtmerrie; hij zat echt op ooghoogte omdat ik lag en zo met die poten naar me toe), en ik slaap gewoon slecht. Ik hield altijd van mijn bed en nu durf ik er eigenlijk niet meer in. Ik word van ieder kriebeltje wakker en 's vannacht droomde ik weer dat er een spin in m'n oor kroop.

Ik was altijd wel semi-bang voor spinnen, maar niet zo heel erg. Als ik 'm zag zitten op de muur had ik gewoon grappend iets van "ach, hij zit daar, zolang 'ie maar niet in bed kruipt". Maar dat deed deze dus wel. :+ Sindsdien merk ik dat m'n spinnenangst een enorme boost heeft gekregen. Vandaag kwam ik erachter na naar de stad te zijn gefietst dat er al die tijd een flinke op m'n fiets had gezeten (hij kwam er zo uitvallen aan een draadje) en heb ik echt een gevaarlijke situatie veroorzaakt door half van m'n fiets te vallen/springen, op een Amsterdamse gracht. :+ feest.

Het voelt zo aanstellerig, dat bang voor spinnen zijn. Maar het zorgt gewoon voor zo'n ontzettende schrik- en vluchtreactie bij mij.

Help? :')

Ja ik heb ook enorme last van de spinnen angst. Ik werk op een manege waar ik regelmatig issues heb met de angst :brr:

Ik weet zelf ook nog niet helemaal hoe ik er het beste mee kan omgaan. Ik zelf heb al zoveel geprobeerd om van de angst af te komen en tot nu toe heeft niets echt gewerkt. Ja tijdelijk. Maar dat is het dan. Ik moet mezelf ook echt vaak in een bepaalde mindset zetten om soms bepaalde dingen te kunnen doen op werk. En soms durf ik het gewoon echt niet.

Ik zou voor jou zeggen, schrijf eens op wat je hebt meegemaakt en lees het dan voor jezelf een paar keer voor. Zo vaak dat je uiteindelijk veel minder kriebels krijgt als je het verhaal verteld. Daarna precies waar je bang voor bent doen: in bed slapen. Een klein trucje: forceer jezelf niet. Maar daag jezelf uit. Dan is het "leuker" en makkelijker om het gedaan te krijgen. En dan komt het vanuit jezelf ipv dat het vanuit het gevoel komt "omdat het moet".
Dat zou wetenschappelijk gezien de beste manier zijn om van je angst af te komen. Eerst voor jezelf de gebeurtenis zelf zovaak herhalen en herinneren totdat het bijna geen tot geen sterke emoties meer oproept. En dan precies dat doen waar de angst zit. Het is enorm eng. Maar op die manier leert je brein dat het niet iets is wat elke nacht gebeurt :=

En het is geen aanstel hoor, zo'n angst. Al zou je bang zijn voor gras. Je voelt wat je voelt en dat mag er ook zijn. Misschien daar eens beginnen. Jezelf toelaten om de angst te voelen. Het is niet leuk, maar uiteindelijk voel je die angst om een reden. Als je jezelf toelaat om de angst te voelen dan krijgt je brein ook de kans om de angst goed te verwerken :)

Dat is mijn tip. Voor mezelf helpt het trouwens ook heel goed om namen te geven aan spinnen :')

Bijvoorbeeld, er zit al weken een spin in de hoek van onze woonkamer. Ik heb hem Jonathan genoemd _O-
Maakt het meteen een stuk minder eng :=

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:22

Die kerel van mij is er heel bang voor.
Ik heb een andere overlevingsstrategie. Ze gaan bij mij allemaal onder de slipper. Eyes on the price, slipper pakken en PETS. Done.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 10:24

Hutcherson schreef:
Die kerel van mij is er heel bang voor.
Ik heb een andere overlevingsstrategie. Ze gaan bij mij allemaal onder de slipper. Eyes on the price, slipper pakken en PETS. Done.

Ik hoef dat niet eens te doen. Ik hoef maar "Nina! Blacky!" te roepen. Dan komen er vanzelf twee katten om de spin naar de hemel te sturen :')

Is wel fijn met hoe erg de angst is bij mij, gezien ik vrij veel alleen thuis ben

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:42

LoveGlove schreef:
Hutcherson schreef:
Die kerel van mij is er heel bang voor.
Ik heb een andere overlevingsstrategie. Ze gaan bij mij allemaal onder de slipper. Eyes on the price, slipper pakken en PETS. Done.

Ik hoef dat niet eens te doen. Ik hoef maar "Nina! Blacky!" te roepen. Dan komen er vanzelf twee katten om de spin naar de hemel te sturen :')

Is wel fijn met hoe erg de angst is bij mij, gezien ik vrij veel alleen thuis ben

_O-

Onze 3 katten zijn echt useless.
Da's de enige reden dat mijn vent nog mag blijven, wie haalt anders die vieze gluiperds weg?

grapje natuurlijk.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:56

Ik zeg 1 ding….

Afbeelding

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:58

Ik ben dus niet bang voor spinnen.
Maar wel voor gaten hahaha (zoek maar op trypofobie). Ook iets wat nergens op slaat, maar waarschijnlijk evolutionair is.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:20

LoveGlove schreef:
Hutcherson schreef:
Die kerel van mij is er heel bang voor.
Ik heb een andere overlevingsstrategie. Ze gaan bij mij allemaal onder de slipper. Eyes on the price, slipper pakken en PETS. Done.

Ik hoef dat niet eens te doen. Ik hoef maar "Nina! Blacky!" te roepen. Dan komen er vanzelf twee katten om de spin naar de hemel te sturen :')

Is wel fijn met hoe erg de angst is bij mij, gezien ik vrij veel alleen thuis ben

Ik heb hier één kat die maar wat graag spinnen vangt, de andere is daar te oranje voor, hij raakt de spin al kwijt als die recht voor zn neus staat :+
Maar de spinnenvangende kat is ideaal, kan haar zelfs omhoog houden naar het plafond ze grijpt ze in één keer er vanaf, heerlijk.

Mijn hond daarintegen...die vond het laatst geweeeldig om ergens uit een hoekje op mijn kamer een spin weg te plukken en dat ding bovenop mijn bed te gooien terwijl ik er ook lag. En het was ook nog eens een dikke zwarte huisspin. Ik gilde het echt uit omg, was toen heel blij dat ik nog thuis woon en mn vader mooi naar mijn kamer kon sturen om de spin te pakken :')

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 22:41

Babootje schreef:
Ik zeg 1 ding….

[ [url=m/3b6AZg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oke daar kreeg ik echt een hartverzakking van :brr: :')

Ik zal zeggen, ik kwam vandaag op stal een zeldzame spin tegen. De wespspin. Die worden nog groter dan die dikke zwarte dingen. Ik heb er een foto van gemaakt. Een hele wazige dan wel :=
Dus waarschuwing voor degenen met een angst. Dit is een spinnenfoto :')

Afbeelding

Ik kwam mevrouw (ja het zijn de vrouwtjes bij deze die zo groot worden) tegen toen ik mijn rieken ff weg aan het zetten was voordat ik de paddock ging uitmesten. Ik schrok me te pleures _O-
Als je de spin vergelijkt met de goot kun je zien hoe groot ze is :=

Ik moet zeggen, van een veilig afstandje vind ik de wespspin opzich wel mooi. Zolang het maar van een afstandje is :')

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:38

Met die wespspin heb ik dan weer weinig moeite. Die huisspinnen vind ik echt heel erg eng. Die kunnen ook zo groot worden niet normaal. Ik krijg de laatste tijd op TikTok veel spinnenfilmpjes en ook uit Australië. Nou dan vind je de NL huisspin klein en lief hoor. Ik ga dus nooit naar Australië.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:51

Ik ben ook als de dood voor spinnen. Gelukkig komt mijn huisgenoot uit Australie en kan zij alles voor me vangen :D Eergister was ze er toevallig niet en toen zat er zo'n dikke huisspin, die verdween onder de koelkast toen ik hem besprayde met anti insecten dinges. Toen zijn er vrienden langsgekomen om de koelkast aan de kant te halen, ik moest weten of ie dood was en dat was ie gelukkig _/-\o_

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 14:40

Suzanne F. schreef:
Met die wespspin heb ik dan weer weinig moeite. Die huisspinnen vind ik echt heel erg eng. Die kunnen ook zo groot worden niet normaal. Ik krijg de laatste tijd op TikTok veel spinnenfilmpjes en ook uit Australië. Nou dan vind je de NL huisspin klein en lief hoor. Ik ga dus nooit naar Australië.

Ja maar het leuke is dat die wespspinnen groter worden dan de huisspinnen :=

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:52

LoveGlove schreef:
Suzanne F. schreef:
Met die wespspin heb ik dan weer weinig moeite. Die huisspinnen vind ik echt heel erg eng. Die kunnen ook zo groot worden niet normaal. Ik krijg de laatste tijd op TikTok veel spinnenfilmpjes en ook uit Australië. Nou dan vind je de NL huisspin klein en lief hoor. Ik ga dus nooit naar Australië.

Ja maar het leuke is dat die wespspinnen groter worden dan de huisspinnen :=


Nee volgens mij niet. Ik heb net gegoogled en huisspinnen zijn groter.
Zeker als je de poten meerekent want mannetjes van de grote huisspin kunnen ook wel poten hebben van 7 cm lang. En dan aan iedere kant en dan ook nog een lijfje in het midden….. brrrrr. Ik heb er vroeger weleens eentje gezien die bijna zo groot was als mijn hand. Met poten dan hè.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:29

Heb het even opgezocht. Inderdaad. De spanwijdte van een wespspin is rond de 4 cm. Die van een huisspin kan tot 14 cm komen :brr:

Maar ik vond hem nog steeds groot :=

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:54

Oh wat een topic dit :')

Alle spinnen, gaan bij mij onder de slipper of in de stofzuiger (uiteraard deze gelijk legen :+ )

Net dacht ik even rustig te gaan plassen, maar meneer schrok van mijn aanwezigheid en rende opeens voor m'n voeten... Dikke paniek!!!

Oh edit; wij hebben hele dikke kruisspinnen in de tuin, echt joekels. 1 of andere manier vind ik die minder eng... Ze zijn niet snel, blijven altijd buiten in hun web... Ik zal ze nooit zomaar aanraken, maar ik laat ze wel zitten... Heb er daar nog nooit 1 binnen van gehad.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:51

Pas op met spinnenfobie!!

Afbeelding

Dit beest was niet normaal groot, ik tril nog steeds :') |(

Iemand een idee wat voor spin dit was?

Mijn vriend heeft hem platgemept, maar ik krijg daar zo'n rillingen van en het kriebelt overal :+

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 06:42

Lijkt me gewoon een huisspin :j Ben zelf ook heel bang geweest voor spinnen, dus weet dat het helemaal niks helpt, maar echt een totaal onschuldig dier.


Ze zoeken een rustig plekje om veilig te leven en hun buik vol te eten. Ze zijn niet agressief, gaan er als een haas vandoor als ze zich bedreigd voelen en vinden het zelf ook vreselijk als ze in je bed belanden :))


Angst voor spinnen is heel naar. Ik heb nu zelf al een paar jaar vogelspinnen, maar ik durfde niet eens in dezelfde kamer te zijn als een langpoot.. Al waren ze een cm.
Maar mijn beeld van spinnen is zo erg veranderd, ze zijn niet vies (ze ruimen op en poetsen zichzelf, zelfs hun tanden) en ze zijn niet agressief, maar defensief... Dus ze zullen nooit bewust naar je toe komen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 07:02

@Daphne, hoe ben je over die angst heen gekomen?

Ik ben niet bang voor langpootspinnen of dingen die braaf buiten in hun web zitten, maar die dikke huisspinnen die expres op een witte achtergrond gaan zitten…dan schiet ik echt een beetje in paniek. Het is wel al veel beter dan vroeger, ik blijf nu wel functioneren, maar leuk is anders.
Vroeger ook veel last gehad van angstdromen en slaap wandelen (eerder rennen dan wandelen :') ) nadat ik was geconfronteerd met een spin.