Waarom ben jij bang voor spinnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 16:08

Zat ik me net even af te vragen :')

Ikzelf ben bang voor spinnen om een rare reden: ze kloppen volgens mijn hoofd niet :')
Het zijn in principe, ten minste degenen die hier in Nederland voorkomen, levende knopjes met stokjes. Dat klopt niet! Knopjes en stokjes horen niet te leven! Het is niet logisch!
Ja dat dus :')

Ik ben om die reden ook niet bang voor vogelspinnen. Die zijn er voor mij genoeg uit als echte dieren of, nouja, insecten. Het zijn niet echt insecten natuurlijk. Ik ben zelfs niet bang om me vast te houden. Maar om een mieterig trilspinnetje dan weer wel :')
En je ziet ook dat ik om dezelfde reden als spinnen bang ben voor hooiwagens en langpootmuggen :r

Mijn tweede reden dat ik bang voor ze ben is omdat ze altijd op de plekken zitten waar je ze niet verwacht en ze je dan een mooie hartverzakking geven door je flink te laten schrikken. Ik kan af en toe net een kat zijn die dan 5 meter omhoog spring :')
Ik schrik dus heel makkelijk. Dus dat is niet leuk.

Door mijn rare reden voor mijn spinnenangst begon ik me af te vragen waarom andere mensen bang zijn voor spinnen. In heb bijvoorbeeld vaker gehoord dat er soms mensen tussen zitten die er niet echt een reden voor hebben. Het is gewoon eigenlijk zo. Dat is naar mijn weten een stukje mensen instinct, omdat ze dus op andere plekken gevaarlijk kunnen zijn. Gelukkig is dat dan in Nederland niet zo.

Dus. Waarom ben je bang voor spinnen? Ik ben benieuwd :))

P.s. Laten we elkaars angsten en redenen niet beoordelen. Fobieƫn zijn echt en kunnen heel serieus zijn. Daar kan een persoon vaak niet zo veel aan doen. Dankuu

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:12

Angst voor spinnen en slangen zit deels in menselijk instinct verankerd. Zodat we er van weg blijven, best goede strategie in geval van giftige soorten.
Zelf vind ik bepaalde spinnen vooral viezig en heb ze daarom liever niet in mijn buurt (kruisspin etc). Vogelspin vind ik weer minder eng, en een soort als de springspin vind ik ronduit schattig om te zien. Het wisselt dus nogal per soort hoe ik tegenover ze sta :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:12

Geen reden, is gewoon zo geprogrammeerd in mijn hoofd denk ik. Hoe groter de spin, hoe extremer mijn reactie :+

Edit: Vogelspin nooit van dichtbij gezien, maar mezelf kennende raak ik daar ook van in paniek :+

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:14

Geen idee, ik vind het gewoon engerds. Net als ratten. En dan kunnen ze nog tig x zeggen dat ratten gewoon eekhoorns met dunne staarten zijn, ook ratten blijven engerds.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:15

Ze hebben gewoon te veel poten, dat is niet ok.

Ik ben er niet perse bang voor, ik kan rustig op de bank zitten als er een spin op de muur zit. Maar ze aanraken of echt dichtbij komen. No thanks!

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 16:19

Mars schreef:
Angst voor spinnen en slangen zit deels in menselijk instinct verankerd. Zodat we er van weg blijven, best goede strategie in geval van giftige soorten.
Zelf vind ik bepaalde spinnen vooral viezig en heb ze daarom liever niet in mijn buurt (kruisspin etc). Vogelspin vind ik weer minder eng, en een soort als de springspin vind ik ronduit schattig om te zien. Het wisselt dus nogal per soort hoe ik tegenover ze sta :D

Ohh springspinnetjes zijn inderdaad schattig :=
Qimm schreef:
Ze hebben gewoon te veel poten, dat is niet ok.

Ik ben er niet perse bang voor, ik kan rustig op de bank zitten als er een spin op de muur zit. Maar ze aanraken of echt dichtbij komen. No thanks!

Dat is de beste reden ooit _O-

Nou aan de muur vind ik toch wel dichtbij. Op plafond is oke. Zolang het maar niet recht bovrn me is :=
Vorige zomer had ik wel een geval grote dikke vettige huisspin op de trap. Ik durfde toen de hele middag niet naar boven te gaan terwijl ik boven moest zijn :=

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:19

Omdat ze me aankijken alsof ze in mijn slaap in mijn hersenen kruipen en dat laatste beetje intelligentie dat er nog zit weg gaan vreten.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:20

Door van die close up foto's van die ogen -O-

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:23

Ik heb vroeger een keer een kruisspin vastgepakt, die vervolgens met zijn pootjes aan mij bleef "hangen", dus ik kreeg hem er niet meer zomaar vanaf.
Sindsdien haat ik spinnen.... Kleintjes kan ik redelijk hebben, maar ik blijf het enge vieze beesten vinden (die dus niet van je af gaan zodra je begint te schudden met je hand).

Grote harige vind ik verschrikkelijk, zolang ik ze kan zien gaat het prima (wel van een grote afstand), maar dan moeten ze wel stil blijven zitten, en ik ga ze niet zelf weghalen....Ze zijn een soort van onvoorspelbaar.

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:33

Geen idee, ik vind ze gewoon eng. Die poten en dat ze dan zo snel rennen. Brrrrrr.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:38

Omdat toen ik klein was een gigantische huisspin mijn vader probeerde aan te vallen %)
Moet zeggen dat ik niet bang ben voor alle spinnen, springspinnen vind ik bijvoorbeeld super schattig.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:40

PowerOfZoef schreef:
Omdat toen ik klein was een gigantische huisspin mijn vader probeerde aan te vallen %)
Moet zeggen dat ik niet bang ben voor alle spinnen, springspinnen vind ik bijvoorbeeld super schattig.

Maar die springen juist zo woesjh in je gezicht en vreten je zo op. Ik zweer je -O-

Nee maar even serieus: die vind ik dus juist eng omdat ze zo springen :')

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:41

Voor mij zijn het denk ik hun lijfjes, de hoeveelheid pootjes, het snelle rennen, en hun lichaamsbouw die ik niet goed kan plaatsen omdat ik die anatomie niet begrijp. Spinnen zijn ook niet het enige waar ik van griezel, beestjes als oorwormen en rupsen vind ik ook onprettig. Niet eng, maar ook zeker niet leuk.

Wat bij mij altijd extra schrik geef is wanneer je zo'n grote spin hebt, die dan keihard gaat rennen. Dan vind ik ze wel eng, vanaf een bepaald formaat. Dan denk ik aan formaat xxl huisspin of wolfspin enzo, daaronder boeien ze mij niet zo.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:50

Fortitude schreef:
PowerOfZoef schreef:
Omdat toen ik klein was een gigantische huisspin mijn vader probeerde aan te vallen %)
Moet zeggen dat ik niet bang ben voor alle spinnen, springspinnen vind ik bijvoorbeeld super schattig.

Maar die springen juist zo woesjh in je gezicht en vreten je zo op. Ik zweer je -O-

Nee maar even serieus: die vind ik dus juist eng omdat ze zo springen :')


Heb je weleens hun paringsdansje gezien? Dat is dan wel weer heel leuk! Vooral die van de peacock spider, dat is een onwijs mooi gekleurde springspin. Dankzij hun ben ik echt van springspinnetjes gaan houden <3

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:07

Volgens mij neemt mijn reptielenbrein het gewoon over: flight-reactie :')
Vooral grote huisspinnen. Kruisspinnen buiten heb ik weinig moeite mee en hooiwagens ook niet.
Het is dus groot, snel, onvoorspelbaar en harig. :+ dan kan ik niet meer rationeel nadenken, echt niet.

Ooit eens op de bank gezeten naast mijn vriend toen er een enorme huisspin over de bankleuning rende. Voor mijn vriend doorhad wat er gebeurde stond ik op het balkon in de regen met de deur dicht. :+

In Amerika stond ik tijdens een hike op een slang. Ik ben nog nooit zo snel terug bij de auto geweest, en ik geloof niet dat er ook maar 1 gedachte door mijn hoofd is gegaan. :+

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:21

Ik vind ze niet vies ofzo, maar ze hebben teveel pootjes :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:32

Ik vind ze vooral vies. Niet zozeer eng. Alle insecten trouwens. Die vieze kriebelpootjes, Blegh. Het enige dat ik eng vind aan spinnen en insecten is wanneer ze als ongecontroleerde mongolen rond vliegen. Serieus. Je bent letterlijk geboren met al die poten en vleugels. Je zou hier beter voorzien op moeten zijn dan je klaarblijkelijk bent. :?

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:36

De onvoorspelbaarheid denk ik en dat ze niet te peilen zijn en het onbekende. Zoiets :=
Ze zijn ook zo snel

Mijn vriend had van de week een grote nepspin gekocht en gooide die op mij, zelfs toen gilde ik de buurt bij elkaar.
En elke keer als ik hem zie schrik ik.
Slaat nergens op, maar het is zo

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:46

Nooit eng gevonden tot ik leerde dat heel de wereld ze eng vond, sindsdien(was een jaar of 4) vond ik ze eng.
Inmiddels een weiland met 100e spinnen, in het begin gilde ik nog als er zo'n grote spin op m'n arm kroop maar inmiddels blaas ik ze weg.
Erg grote zwarte spinnen, ja nee die hoef ik ook niet, hoewel ik ze wel gaaf vind... In een potje voordat ik ze buiten zet. :+

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:46

Ik ben niet echt bang voor spinnen.
Tenminste, soms als er zo'n hele dikke zwarte huisspin plotseling in mijn ooghoek verschijnt kan ik wel even schrikken, dat is gewoon mijn menselijke instinct :+
maar daarna durf ik ze wel ook gewoon op te pakken. (wat ik overigens niet doe, ze mogen van mij allemaal binnen blijven zitten.)
Maar dat komt denk ik ook wel omdat er geen dodelijke spinnen voorkomen hier, in een land als Australiƫ om maar even iets te noemen zou ik wel een stuk meer respect voor ze hebben en er tien meter bij uit de buurt blijven.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:54

Ik ben alleen in huis (een beetje) bang voor spinnen. Meer een schrikreactie dan echt angst Buiten schrik ik er niet van. Ook niet als ze vlak naast me in het gras zitten. Best gek eigenlijk.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:18

Inmiddels gaat het beter als het om kruisspinnen gaat.
Zolang ze daar blijven zitten waar ik ze zie.

De 2 soorten waar mijn nekharen echt omhoog van gaan zijn de wolfsspin/ huisspin, vanwege het rennen wat ze doen.
En de wespspin, de kleuren van een wesp en dan het lijf van een kruisspin.
Heel fascinerend, maar die kleuren schreeuwen tegen me REN!

:+

Ben inmiddels wel zover dat ik via YT sommige tarantulasoorten echt kan waarderen. Ze hebben ongelofelijk mooie kleuren en persoonlijkheden.


Springspinnen zijn leuk en daar ben ik nooit bang voor geweest.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:04

Ik vind ze er angstaanjagend uitzien. Behalve hooiwagens, die kan ik prima hebben en durf ik ook zelf te vangen. :Y)
Maar alles met een wat dikker en groter lijf/pootjes vind ik gewoon eng!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:13


MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:13

Geen idee waarom, maar ik kom meteen in flight modus. Dikke paniek. Alleen hooiwagens niet, de rest wel. Ik slaap serieus op de bank als er 1 op slaapkamer zat en niemand hem dood heeft kunnen maken of weghalen.

Echt complete paniek. Zelfs op een foto, tv of noem maar op