Waarom ben jij bang voor spinnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:25

Ik zit dit topic te lezen en voel het zowaar overal kriebelen :')

Ik ben gewoon bang van ze. Geen reden nodig. Zolang ze stilzitten in een hoekje en het maar hooiwagens zijn, vind ik het prima maar zodra ze bewegen of andere spinnen zijn, ben ik bang. En niet een beetje ook :')

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:32

Mars schreef:
Angst voor spinnen en slangen zit deels in menselijk instinct verankerd. Zodat we er van weg blijven, best goede strategie in geval van giftige soorten.
Zelf vind ik bepaalde spinnen vooral viezig en heb ze daarom liever niet in mijn buurt (kruisspin etc). Vogelspin vind ik weer minder eng, en een soort als de springspin vind ik ronduit schattig om te zien. Het wisselt dus nogal per soort hoe ik tegenover ze sta :D


En naast instinct wil de media alles wat gevaarlijk kan zijn wel even flink uitvergroten. Dit zie je in allerhande films over spinnen of andere "potentieel gevaarlijke" dieren. Laatst was er ergens een levensgevaarlijke koningspython ontsnapt en alle media pikte het op. Beest lag gewoon in huis onder een elektrisch apparaat en gevaarlijk zijn ze verre van. Een hamster is gevaarlijker :o

Dit gebeurt ook met berichten over spinnen e.d.

Ik vind huisspinnen dan weer niet eng. Wel ben ik heel lang bang geweest voor kruisspinnen door een beet als kind (ik kneep hem per ongeluk fijn met vastpakken). Die angst is nu wel weer over.

Toch word ik niet blij van grote snelle spinnen.. Vogelspinnen vind ik ook heel eng. Misschien dat we er daarom toch een keer eentje gaan aanschaffen. Wel volwassen met een rustig karakter. Dan mag mijn vriend hem verzorgen en kijk ik er wel naar.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:39

Bij mij is er ook geen duidelijke reden... ik krijg gewoon een error in m'n hoofd als ik er één zie. :')

Maar het is wel met specifieke soorten spinnen. Juist dikke harige spinnen zoals een huisspin vind ik heel erg. Of zo'n wolfsspin, pff die moet ik niet zien hoor. Dan ga ik wel verhuizen :')

Maar langpootspinnen, kruisspinnen of van die "jumping spiders" doen ne dan weer niks. Ik vind een langpootspin er denk ik te fragiel uitzien om eng te kunnen zijn. En een kruisspin of die andere net weer te klein ofzo.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:44

"Niet".

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:59

Animal schreef:
Vogelspinnen vind ik ook heel eng. Misschien dat we er daarom toch een keer eentje gaan aanschaffen. Wel volwassen met een rustig karakter. Dan mag mijn vriend hem verzorgen en kijk ik er wel naar.


Mijn zus haar eerste vogelspin was een vrouwtje genaamd ‘Pluis’. Als we het over haar hadden was het Pluis dit en Pluis dat. Die naamgeving hielp enorm en dankzij Pluisje durfde ik mijn eerste vogelspin ooit vast te houden.

Spin een naampje geven kan dus ook helpen :D

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:41

Met spinnen heb ik dat niet zo, meer met slangen
Een vogelspin vasthouden zou ik dan niet durven wel naar kijken maar als ik een slang zie ben ik weg

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:42


speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:51

Vind alle spinnen eng zelfs babyspinnetjes net uit ei, toen ik klein was woonde ik in r'dam stad daar waren ze niet, met 6 jaar verhuisd naar boerendorpje en daar waren er heel heel veel, dus ik was als de dood voor ze, een keer een van de grootste op de beige vloerbedekking boven in de gang voor mijn kamerdeur ik zag um te laat dus was al vlak bij, zag um draaide me om en rende naar beneden spin kwam me achterna en bleef boven aan trap op me wachten.

Trouwens paar jaar geleden geholpen met onze betonnen bbq in een aanhanger te laden, zat ook zo'n grote spin, savonds dikke pols/had wat steeds erger werd, naar de dokter prik tegen allergie, die gaf geen reactie dus pillen moeten halen, plek werd steeds dikker, groter, roder, warmer, savonds naar seh ziekenhuis hebben ze echo gemaakt, daar was schade aan spier te zien en holtes met vocht, conclusie was dat het ws een spinnenbeet was en dat ik daar extra allergisch voor was. Is nog steeds te zien aan de vorm van spier door het gif.

Nu zijn ze nog enger geworden daardoor.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 21:58

Grappig om alle reacties te lezen :+

De drie grootste redenen die ik eruit haal zijn instinct (dus geen specifieke reden), de anatomie van zo'n beest en de schrikfactor/onspelbaarheid die ze hebben :=

Ik geef inderdaad de spinnen in huis ook wel eens een naam. Vaak noem ik ze iets van Bella of Bob ofzo. Iets stoms waardoor het grappiger wordt en minder eng.
Toen ik nog thuis woonde deed ik het altijd met de spinnen die in mijn slaapkamer zaten. Ik herinner me nog als ze weg waren was ik altijd een combinatie van bang en verdrietig omdat ik dus toch iets van waarde aan ze hechtte met de naam, maar toch ook bang ben dat ze weg zijn want ze zijn zo onvoorspelbaar _O-

Tegenwoordig als ik een spin zie waar de katten bij kunnen komen roep ik gewoon heel hard NINAAAAA BLAAACKYYYYY. Meestal komt een van de twee ze dan wel even zoeken en oppeuzelen :brr:
We noemen het maar natuurlijke selectie, en ik ben van de spin af :')

Trouwens, voor de geïnteresseerden hier die graag dansende peacock spinnen willen zien is hier een filmpje. Dat zijn dus ook kleine springspinnetjes en hun dans is echt geniaal. Vooral met YMCA erbij :')
Ik zet hier ook even een trigger waarschuwing neer voor degene die dat nodig hebben.
https://youtu.be/xYIUFEQeh3g

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:07

Onvoorspelbaarheid. Je weet niet wat ze doen. Maar ik ben voor bijna elk insect behalve bijen mieren lieveheersbeestje en iniminispinnetjes bang. Moet ik niks van hebben.



Citaat:
Ik vind huisspinnen dan weer niet eng. Wel ben ik heel lang bang geweest voor kruisspinnen door een beet als kind (ik kneep hem per ongeluk fijn met vastpakken). Die angst is nu wel weer over.


Ff heel serieus. Kunnen spinnen bijten? :oo

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:08

Daarom.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:09


Zoolgangster

Berichten: 9599
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:13

Babootje schreef:
Er is een reden bij gekomen vandaag.... OMDAT ZE JE AANVALLEN!!!!
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1728229 ... t-haar-aan


Aanvallen als in happen, of als in naar je toelopen? Maakt nogal verschil. Hier ooit meegemaakt dat een trilspin s nachts achter de printer vandaan kwam, een halve cirkel rond mijn voeten maakte, en besloot dat ik de perfecte ladder was om tegenop te klimmen. >;) halverwege besloot ik spin toch maar van me af te vegen.
Sindsdien denk ik dat trilspinnen beter kunnen zien dan iedereen denkt.. _O-

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:13

Oh hier in huis heten alle spinnen Pietje tot op het punt dat het woord spin eigenlijk niet meer gebruikt wordt. 'Schat, er zit een enorm Pietje in de badkamer'
Laatst bijgewerkt door Qimm op 19-10-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 22:14

Dandelion07 schreef:
Onvoorspelbaarheid. Je weet niet wat ze doen. Maar ik ben voor bijna elk insect behalve bijen mieren lieveheersbeestje en iniminispinnetjes bang. Moet ik niks van hebben.



Citaat:
Ik vind huisspinnen dan weer niet eng. Wel ben ik heel lang bang geweest voor kruisspinnen door een beet als kind (ik kneep hem per ongeluk fijn met vastpakken). Die angst is nu wel weer over.


Ff heel serieus. Kunnen spinnen bijten? :oo

Yep. Trilspinnen kunnen ook bijten zelfs.

Maar rustig maar. Ze doen het niet zomaar. Een spin hier in Nederland zal je alleen maar bijten als ze zich levensbedreigd voelen. Dus als je inderdaad bijvoorbeeld het lijfje knijpt. En als ze bijten zul je dat hoogswaarschijnlijk bijna niet voelen. De reactie die een spinnenbeet geeft is ongeveer dezelfde als die van een muggenbeet. Dus je kunt een jeukend bultje van krijgen. Dus je gaat niet dood. En gezien de meesten hier liever een afstandje van ze houden zul je waarschijnlijk nooit gebeten worden :)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:26

Fortitude schreef:
Omdat ze me aankijken alsof ze in mijn slaap in mijn hersenen kruipen en dat laatste beetje intelligentie dat er nog zit weg gaan vreten.

:') :') :')

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:25

Omdat het gluiperds zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:30

Fortitude schreef:
Omdat ze me aankijken alsof ze in mijn slaap in mijn hersenen kruipen en dat laatste beetje intelligentie dat er nog zit weg gaan vreten.

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat dit het bij mij ook is :')

Met muizen en ratten heb ik dan weer geen problemen. Wilde ratten vind ik vies, niet eng. Maar muizen en tamme ratten... Kom maar op, ik pak ze zo bij hun staart }> Mijn moeder rent daar hard voor weg, maar die pakt de grootste spinnen zo met haar blote handen en daar moet ik dan weer niet aan denken. Nog geen kleintje :=

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:33

Babootje schreef:
Er is een reden bij gekomen vandaag.... OMDAT ZE JE AANVALLEN!!!!
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1728229 ... t-haar-aan

Ze zijn zelfs licht giftig en als je allergisch bent kan je er ziek van worden. Ook zijn ze erg agressief. Als ik er daar ooit een van zie krijg ik denk ik een hartverzakking. Enge beesten.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:30

Geinig om te lezen dat iedereen toch een andere trigger heeft.

Ik vind het gekraak als je ze plet verschrikkelijk.. Heb ik overigens met alle insecten. Ook als mijn kat insecten eet. Of een spin waar dan ineens heel veel babyspinnen vandaan komen :r Ik vind de dikke dus vervelender, vooral kruisspinnen. Pletten vind ik dus vies en eng, vangen van die grote huisspinnen is weleens mis gegaan, heeft mijn angst versterkt.
Op stal kan ik spinnen in het algemeen best goed tolereren overigens. In huis zit er wel een grens aan de grootte die ik accepteer :=

En simpelweg de manier waarop insecten bewegen en in de kleinste kieren kunnen verdwijnen. Gewoon nope. Vind ik niet zo chill.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Waarom ben jij bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:32

Een spin is geen insect hè ;-)

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:47

Karin schreef:
Een spin is geen insect hè ;-)


Haha nee dat klopt! Mijn punt was meer dat ik alles wat kruipt en kraakt niet heel gezellig vindt, niet alleen spinnen. Akkoord met de slogan geleedpotigen zijn niet zo gezellig? :+

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:47

Ik vind ze ontzettend naar bewegen, en ze zien er ontzettend goor uit. Maar ik ben over het algemeen ook niet echt fan van andere insecten. Vogelspin kan ik niet eens naar kijken. Krijg er ook echt de kriebels van, foto's of filmpjes zijn ook al een no go. Heb een keer mijn telefoon kapot gegooid om zo'n spin filmpje op facebook waar die ineens naar de camera springt.
Ook in films kan ik er niet naar kijken, Aragog en Shelob geven mij nog steeds nachtmerries. :')

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 00:50

Contemplate schreef:
Karin schreef:
Een spin is geen insect hè ;-)


Haha nee dat klopt! Mijn punt was meer dat ik alles wat kruipt en kraakt niet heel gezellig vindt, niet alleen spinnen. Akkoord met de slogan geleedpotigen zijn niet zo gezellig? :+

Ik noem het allemaal kriebelbeesten, maar dat doe ik vooral om er toch nog een gezellig tintje aan te geven :+

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:37

Contemplate schreef:
Geinig om te lezen dat iedereen toch een andere trigger heeft.

Ik vind het gekraak als je ze plet verschrikkelijk.. Heb ik overigens met alle insecten. Ook als mijn kat insecten eet. Of een spin waar dan ineens heel veel babyspinnen vandaan komen :r Ik vind de dikke dus vervelender, vooral kruisspinnen. Pletten vind ik dus vies en eng, vangen van die grote huisspinnen is weleens mis gegaan, heeft mijn angst versterkt.
Op stal kan ik spinnen in het algemeen best goed tolereren overigens. In huis zit er wel een grens aan de grootte die ik accepteer :=

En simpelweg de manier waarop insecten bewegen en in de kleinste kieren kunnen verdwijnen. Gewoon nope. Vind ik niet zo chill.


Aahh nee niet dat kraken. Dat accentueert hun grootte. Brrr