Coming out day 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Coming out day 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 07:35

:# :# :# :#

Lieve lhbti+ bokkers die vandaag uit de kast komen; heel veel succes op deze bijzondere dag! Ik hoop dat jullie met veel liefde worden ontvangen <3

:# :# :# :#

Lieve lhbti+bokkers die al uit de kast zijn, proud allys en alle andere bokkers; vandaag is coming out day 2022. Heb je een regenboogvlag in de kast liggen dan is dit het moment om hem buiten te hangen. Daarmee laat je steun zien voor alle lhbti+ers.
Besef je goed dat het helaas nog niet voor iedereen in Nederland veilig, prettig of mogelijk is om uit de kast te komen. Sommige lhbti+ers denken wellicht zelfs dat zij de enige zijn in hun wijk of dorp omdat er niet over gesproken wordt (of alleen in negatieve zin). Een regenboogvlag die buiten hangt laat dan zien dat er ook lhbti+vriendelijke mensen in hun omgeving zijn, en dat is goud waard.

:# :# :# :# :#

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:10

Wat een mooi bemoedigend topic TS! Heel veel succes lieve bokkers die vandaag (of op een andere dag) de moedige stap gaan nemen om uit de kast te komen. Hopelijk leven we ooit in een wereld waarin uit de kast komen niet meer nodig is, waarin alles en iedereen gelijk is en niet heteronormatief. En helemaal mee eens, allyship is zo belangrijk dus ook bij deze aan de niet lhbtiqa+ bokkers: laat je steun zien, het maakt echt verschil.

Proud and loud out :#

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 08:54

Dankjewel UmayDream!

Eerste goede reactie op mijn vlag buiten is al binnen. Ik hoorde net de buurvrouw met haar twee kleine kinderen naar school vertrekken.

“Kijk wat een mooie vlag mamma!!”
En vervolgens een uitleg van haar wat die vlag betekent. Ik ving het maar deels op door het open raam, maar toch leuk :D En ook in die zin dus mooi om te vlaggen, naast zichtbare steun is het ook een leuke aanleiding voor zulke gesprekjes.

Mars

Re: Coming out day 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:01

Ik zal wel weer te ouderwets zijn om dit soort woke dagen te begrijpen. Maar moeten mensen die lght etc zijn niet gewoon lekker zelf weten of en wanneer ze met die coming out komen? Ipv deze peer pressure?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:08

Mooi topic TS!

Leuk ook dat je gelijk zulke positieve reacties krijgt op je vlag :#

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:09

Mars schreef:
Ik zal wel weer te ouderwets zijn om dit soort woke dagen te begrijpen. Maar moeten mensen die lght etc zijn niet gewoon lekker zelf weten of en wanneer ze met die coming out komen? Ipv deze peer pressure?

:')

Het heeft niets met peer pressure te maken, het is puur om wat meer bewustwording te creëren. Het is niet zo dat als je vandaag niet uit de kast komt, dat je kans dan verkeken is ofzo :+

TS, mooi topic :D En leuk dat je vlag gelijk al effect heeft :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:11

Mars schreef:

Begrijpelijke vraag. Iedereen mag inderdaad helemaal zelf weten of/wanneer diegene uitkomt. Ik heb het bijvoorbeeld niet bewust als coming out gedaan, mijn omgeving merkte het vanzelf toen ik begon over daten met vrouwen. Maar voor anderen kan het wel belangrijk zijn om bewust uit de kast te komen. Een internationale coming out day wil niet zeggen dat iedereen perse op die dag uit de kast moet komen. Het is enkel een wereldwijde dag waarop wordt stil gestaan bij de coming out, en daarbij behorende zenuwen/moeilijkheden/discriminatie/vreugde/opluchting. Want helaas is het allemaal nog niet zo vanzelfsprekend dat het soepeltjes verloopt en dat de omgeving alles accepteert. Als mensen ervoor kiezen om op international coming out day uit de kast te komen, dan ligt die keuze bij hen, en is dat hun invulling van de dag. Maar niks moet.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 09:15

UMayDream schreef:
Mars schreef:

Begrijpelijke vraag. Iedereen mag inderdaad helemaal zelf weten of/wanneer diegene uitkomt. Ik heb het bijvoorbeeld niet bewust als coming out gedaan, mijn omgeving merkte het vanzelf toen ik begon over daten met vrouwen. Maar voor anderen kan het wel belangrijk zijn om bewust uit de kast te komen. Een internationale coming out day wil niet zeggen dat iedereen perse op die dag uit de kast moet komen. Het is enkel een wereldwijde dag waarop wordt stil gestaan bij de coming out, en daarbij behorende zenuwen/moeilijkheden/discriminatie/vreugde/opluchting. Want helaas is het allemaal nog niet zo vanzelfsprekend dat het soepeltjes verloopt en dat de omgeving alles accepteert. Als mensen ervoor kiezen om op international coming out day uit de kast te komen, dan ligt die keuze bij hen, en is dat hun invulling van de dag. Maar niks moet.

Dit inderdaad :j En het wordt in Nederland al vanaf 2009 gevierd (en 1988 in Amerika), volgens mij wist niemand toen nog wat “woke” überhaupt was :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:17

Mars schreef:

Ik ben ook ouderwets. Ik begrijp uberhaupt niet waarom hier een "dag" voor moet zijn maar dat begrijp ik van veel dagen niet dus dat heeft verder niks met de lettertjescommunity te maken. (Sorry, tis een half alfabet ipv een acronym inmiddels.)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 09:26

Ayasha schreef:
Mars schreef:

Ik ben ook ouderwets. Ik begrijp uberhaupt niet waarom hier een "dag" voor moet zijn maar dat begrijp ik van veel dagen niet dus dat heeft verder niks met de lettertjescommunity te maken. (Sorry, tis een half alfabet ipv een acronym inmiddels.)

Precies omdat je niet begrijpt waarom deze dag er is, is hij er.
Omdat veel mensen zich niet realiseren dat het ook in Nederland vaak nog ongewenste consequenties heeft als je lhbti+ bent.
Omdat het een mooie manier is om openlijk ruimte te bieden voor lhbti+ personen, en te laten zien dat ze er mogen zijn.
Omdat er helaas nog veel kinderen (mensen) denken dat er iets mis met ze is omdat ze alleen negatieve dingen horen over lhbti+ers.
En om hen te laten zien dat ze er niet alleen voor staan.

Dankjewel davinci2412 en foaly!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:33

Wat een goed topic! *\o/* Ik zie het om me heen nog teveel gebeuren. Vrienden van me worden op straat uitgescholden, worden verstoten door anderen, uitgelachen, etc. Vanwege hun geaardheid.

Ik vind het goed dat zo'n dag er is. Waarop mensen die uit de kast willen komen zich gehoord voelen. Ik hoop dat we ooit op een dag maar op een wereld mogen wonen waar LHBTI+ mensen zich 100% veilig voelen :+:

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:35

Mwah die mensen mogen er van mij elke dag zijn. Dat lijkt me een doorlopend proces en niet iets van 1 dag. Maar al die dag-van dingen verliezen wel een hun kracht vind ik. Het is bvb ook internationale meisjesdag vandaag :? Morgen is het artritis dag, volgende week is er een dag voor vrouwen in afgelegen gebieden (ja echt). Dus hoeveel waarde heeft dit allemaal?
Iets als pride is er ook al en heeft toch veel meer impact?
Imo hoeft niemand mij te vertellen of uitleggen waar ze op vallen. Dat is aan diegene zelf, maakt je geen beter of minder mens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:36

Het is juist goed dat er dagen als deze zijn. Zelfde met de pride, ook een goed iets.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:37

Ayasha schreef:
Mars schreef:

Wat naar dat je er zo over denkt. Ik vergeet de letters ook geregeld, en dat geeft natuurlijk niet. Maar door ze in een hoekje te zetten als lettertjes community geeft dat het beeld dat ze geen onderdeel zijn van de samenleving.
Dat doen we als mensen vaker : asielzoekers dat zijn geen individuele mensen, dat is een groep, en een groep kun je dehumaniseren.
Dat komt met het woord lettertjes community net zo over.

En dat dehumaniseren maakt dat er nog zo gepest en bedreigd wordt.

Mijn zoon is al meerdere keren met de dood bedreigd, meestal online, via snapchat en instagram, maar ook in het echt, met messen ( allemaal door bekenden ... leerlingen van school over het algemeen )
En dan ben je dus 13 als je dat overkomt, een kind trillend van angst die niet meer de deur uitdurft.
En dan is mijn zoon nog de meest geaccepteerde van het rijtje, hij valt op jongens.

Hij is nu 15 en heeft zichzelf volledig geaccepteerd, en dat gun ik echt iedereen.
Zijn vriendje daarentegen heeft het veel moeilijker, hij heeft een achtergrond waar het absoluut niet geaccepteerd zou worden. Dus die houdt z'n mond ,en speelt dagelijks een toneelstuk, alleen zijn beste vrienden weten het.
Dat is zo ontzettend schadelijk voor een kind. De stress die daarbij komt kijken , gun je je ergste vijand niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:44

4 en 5 mei dan ook maar afschaffen? Dat kunnen we ook wel op een ander dag herdenken toch.

Dit soort dagen zijn juist belangrijk voor bewustzijn en als opening van bijvoorbeeld een gesprek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:50

Eleeke schreef:
Ayasha schreef:

Wat naar dat je er zo over denkt. Ik vergeet de letters ook geregeld, en dat geeft natuurlijk niet. Maar door ze in een hoekje te zetten als lettertjes community geeft dat het beeld dat ze geen onderdeel zijn van de samenleving.
Dat doen we als mensen vaker : asielzoekers dat zijn geen individuele mensen, dat is een groep, en een groep kun je dehumaniseren.
Dat komt met het woord lettertjes community net zo over.

En dat dehumaniseren maakt dat er nog zo gepest en bedreigd wordt.

Mijn zoon is al meerdere keren met de dood bedreigd, meestal online, via snapchat en instagram, maar ook in het echt, met messen ( allemaal door bekenden ... leerlingen van school over het algemeen )
En dan ben je dus 13 als je dat overkomt, een kind trillend van angst die niet meer de deur uitdurft.
En dan is mijn zoon nog de meest geaccepteerde van het rijtje, hij valt op jongens.

Hij is nu 15 en heeft zichzelf volledig geaccepteerd, en dat gun ik echt iedereen.
Zijn vriendje daarentegen heeft het veel moeilijker, hij heeft een achtergrond waar het absoluut niet geaccepteerd zou worden. Dus die houdt z'n mond ,en speelt dagelijks een toneelstuk, alleen zijn beste vrienden weten het.
Dat is zo ontzettend schadelijk voor een kind. De stress die daarbij komt kijken , gun je je ergste vijand niet.

Ik zeg enkel dat dat acronym een half alfabet is dat ik niet kan onthouden. De rest verzin je er zelf bij hoor.

Ik begrijp niet dat er een hele dag en parade en whatnot moet zijn voor iets dat voor mij gewoon normaal is nee. Sue me.

Ik ga verder met Mars mee… elke dag heeft al 7 dingen om je bewust van te zijn tegenwoordig. Geen mens die het nog onthoudt behalve die wat er mee te maken hebben en die zijn zich bewust zat.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:55

Hee, misschien is deze discussie niet helemaal terecht hier. TS begon dit topic als aanmoediging voor LGBTQ+ bokkers. Als je het niet eens bent met het bestaan van een international coming out day, prima, maar open dan even een apart topic. Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk, maar ik ga mij hier niet veiliger door voelen op Bokt en dat lijkt me nogal een controversiele uitpak van dit topic. Precies vanwege de reacties hier is er dus een international coming out day.
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 11-10-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:56

laten we dit halve alfabet maar compleet maken en ook de hetero's bijvoorbeeld niet buiten sluiten. Laten we met z'n allen gewoon wat liever en toleranter naar elkaar zijn dat heeft veel meer zin dan dit groepje alleen in de spotlight te zetten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:56

Ayasha schreef:
Mars schreef:

Ik ben het ermee eens hoor, terwijl ik in principe ook onderdeel ben van de community aangezien ik een vriendin heb.
We hebben pride month, verschillende pride dagen buiten die maand en dan ook nog coming outday.. Wat een onzin :x
Ik snap opzich dat men behoefte heeft aan een dag, maar voeg dan gewoon lekker alles samen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:59

Nee de rest verzin ik er niet bij.

Mijn kind werd ernstig bedreigd en dat komt door dehumaniseren /ontmenselijken van de groep. Dat is ook niet mijn verzinsel dat is een "algemeen bekend" uitgebreid onderzocht verschijnsel.

En dehumaniseren doen we met woorden.
Zoals bijvoorbeeld iemand dat blondje te noemen in plaats van Betty.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:00

Lieve mensen, een discussie had ik hier inderdaad niet helemaal bedoeld, al zijn oprechte vragen natuurlijk altijd welkom :)

Vandaag is een dag om te vieren, niet om over te vechten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:01

Mijn beste vriendin is ook al jaren met een vrouw getrouwd, prima toch. Zij doen ook niet aan allerhande dagen en hokjes. Gelukkig is dat ook niet nodig en accepteert hun omgeving ze.

Dat er mensen zijn die het niet accepteren vind ook ik een probleem maar dat is iets waar we jaarrond mee bezig moeten zijn. En dat is iets anders dan ‘het niet eens zijn met een coming out day’ waar men het nu meteen op gooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:03

Eleeke schreef:
Nee de rest verzin ik er niet bij.

Mijn kind werd ernstig bedreigd en dat komt door dehumaniseren /ontmenselijken van de groep. Dat is ook niet mijn verzinsel dat is een "algemeen bekend" uitgebreid onderzocht verschijnsel.

En dehumaniseren doen we met woorden.
Zoals bijvoorbeeld iemand dat blondje te noemen in plaats van Betty.

Oké prima. Dan verwijt je mij dingen die ik niet doe, voelt dat beter?
Ik dehumaniseer niemand. Ik vind er gewoon niks bijzonder aan en behandel mensen niet anders om van welk geslacht ze houden of willen zijn. Ik waardeer dat verwijt dus ook niet en zeker de insinuatie dat ik ‘moreel medeplichtig’ zou zijn aan jouw kinds ellende niet.

Dehumaniseren doet de community imo zelf met dat letter-alfabet en de zoveelste nieuwe term te introduceren die mensen meer als ‘groepen’ doen klinken dan als ‘individu’

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:05

Op de vraag: waarom coming out day, er is toch ook pride? Zou ik willen antwoorden dat voor mij het verschil zit in nabijheid. In mijn woonomgeving (conservatief) merk je niets van pride. Dat is iets voor “ver weg, in de stad, voor van die woke types.”

Pride is ook heel belangrijk, maar dat mensen in je eigen dorp of wijk een regenboogvlag ophangen, dat je niet alleen “in de stad” welkom bent maar er ook hier, in je eigen plaats/wijk mag zijn, dat vind ik belangrijk om uit te dragen. Het hele jaar door, uiteraard, maar vandaag is een mooie aanleiding om er wat extra aandacht aan te besteden.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 11-10-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:06

Ahhh, dat verklaart waarom ik onderweg in de trein al op diverse plekken de regenboogvlag spotte. :D Is een keer wat anders dan alle omgekeerde Nederlandse vlaggen.

Voor mensen die vandaag nodig hebben als een steuntje in de rug: je bent mooi om wie je bent en wie je lief hebt. <3