Motorkleding voor de koude dagen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Motorkleding voor de koude dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 18:30

Heyhey ik heb een vraagje voor de mede motormuizen.

Ik heb een paar maanden terug mijn motor rijbewijs gehaald en ben veel aan het rijden.
Als het droog is ga ik sowieso op de motor naar het werk.
Alleen nu word het toch wel echt kouder zeker om half 6 sochtends en een buitje onderweg is natuurlijk ook mogelijk.

De kleding die ik nu heb is nu overdag nog goed maar niet helemaal water dicht en te koud in de vroege ochtend.
Wat vinden jullie nou echt een goede winter motor broek, jas en handschoenen?
Goed water/wind dicht + lekker warm.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Dit zijn mijn huidige broek en jas, zitten echt HEERLIJK, echt aan te raden!

https://www.motorkledingstore.nl/moto-g ... leur=zwart
https://www.motorkledingstore.nl/revit- ... -antraciet

Mariska_28

Berichten: 10585
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Motorkleding voor de koude dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:45

Kost wat, maar is alle geld waard, Richa. Mijn man heeft daar een goretex broek van die absoluut wind en water dicht is. Met uitneembare voering voor koude dagen.

En hij heeft Gerbing handschoenen met verwarming, ook erg fijn. Kunnen op accu via snoertje of met accupacks. Alles gekocht bij MKC.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18175
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:50

Richa inderdaad. Kost wat, heb je ook wat. En vooral niet te klein, zeker niet als je de hele winter door wilt rijden.
Een goede motor doet ook veel. Op mijn pan heb ik het minder koud dan op de pc die ik nu te leen heb. Verder doet de verwarmde bodywarmer van hkm ook veel :j.

En handvatverwarming is een vereiste.

Als je in het noorden woont: paula's motorkleding is een aanrader. Alles wat net niet helemaal goed zit, passen ze probleemloos voor je aan.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 09-10-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:51

Toen ik nog motorrijles gaf had ik een huskypak. Waterdicht en comfortabel tot +5. Daarboven was het veel te warm :D
Voor de minder koude dagen had ik een gevoerd winterpak van dane. Ook heerlijk warm.

Ik heb door de jaren heel wat pakken gehad maar het enige wat echt waterdicht was en bleef is gore tex

ikkeniet

Berichten: 1268
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:53

Ik rij nu zo'n 15jaar geen motor meer, maar naast een goed Gortex pak, was ik zo blij met mij handvatverwarming.
Warme handen en voeten zorgt er ook voor dat je veel minder last heb van de kou.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:57

Hoe lang rij je op een winterse dag met de motor? Ik heb de afgelopen jaren alleen een winterstop gehad als ze strooien, dus gemiddeld genomen rij ik van februari/ maart tot en met half december op een nakedbike. Dat is tot op heden prima gegaan in een motorjeans en een gevoerde motorjas. Met regen een regenpak er overheen aan, en winterhandschoenen zijn een must! Op mijn nieuwe motor zit ook handvat verwarming en dat is echt een wereld van verschil :)

Als je echt door weer en wind wil gaan rijden, ga ik mee met mijn voorgangers en raad ik je een goretex pak aan.

beestenfreak

Berichten: 1320
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:02

Ga niet voor handvatverwarming maar voor verwarmde handschoenen, die houden de buitenkant van je hand warm. Ook op dagen met vorst nooit koude handen gehad. Echt de beste aankoop die ik ooit gedaan heb in mijn woon-werk verkeer jaren :o Handkappen zijn ook fijn. Qua pak gewoon een goed waterdicht winterpak met thermo kleding (liefst gortex). Er bestaan ook verwarmde zooltjes, denk dat dat ook fijn is op de echt koude dagen. Ohja en niet onbelangrijk, bescherm je motor goed tegen pekel! Er bestaan speciale sprays voor, ze beginnen vaak al heel snel met strooien dus kan geen kwaad om je motor nu al in te spuiten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18175
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:04

Hoe lang je op de motor zit maakt inderdaad wel uit. Gemiddeld genomen ben ik een uur, anderhalf uur onderweg. No way dat ik dat zou redden in een motorjeans :n := en ik stop dus inderdaad alleen als er daadwerkelijk ijzel of sneeuw ligt. Regen of -10 interesseert me weinig, maar dat heeft dus inderdaad wel met een goed pak te maken.

Ik vind handvatverwarming fijner dan verwarmde handschoenen, dus net als de rest is het ook persoonlijk.

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:14

Wat een antwoorden al haha nooit verwacht!


Ik ben nog niet heel ervaren natuurlijk haha
Naar mijn werk (in ploegendienst) is 35/40 minuten rijden enkele reis.
Ik wil proberen enkel in de winter als er gestrooit is of het gesneeuwd/ijzel heeft niet te rijden voor de rest wil ik t eigenlijk wel.

Ik rij een Yamaha Fazer 600 uit 2003 en heb handvatverwarming.
Ook rij ik op zo'n mooie dag als vandaag ook graag een uur of langer door de polders heen beetje bochtjes pakken enzo :+ .

Ik zal alles eens bekijken, heb altijd het liefst persoonlijke ervaringen! :D

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:41

Ik rij dinsdag eventjes langs Motorkledingstore Breda kom ik dan toch langs!
Ik vond zelf deze jas erg aantrekkelijk alleen hebben ze die daar niet haha https://www.mkcmoto.com/nl/richa-cyclon ... -motorjas/

Heb ook al op marktplaats gekeken maar daar staat helaas amper iets op in mijn maat en al helemaal niet in de buurt natuurlijk :')

beestenfreak schreef:
Ga niet voor handvatverwarming maar voor verwarmde handschoenen, die houden de buitenkant van je hand warm. Ook op dagen met vorst nooit koude handen gehad. Echt de beste aankoop die ik ooit gedaan heb in mijn woon-werk verkeer jaren :o Handkappen zijn ook fijn. Qua pak gewoon een goed waterdicht winterpak met thermo kleding (liefst gortex). Er bestaan ook verwarmde zooltjes, denk dat dat ook fijn is op de echt koude dagen. Ohja en niet onbelangrijk, bescherm je motor goed tegen pekel! Er bestaan speciale sprays voor, ze beginnen vaak al heel snel met strooien dus kan geen kwaad om je motor nu al in te spuiten.



Dit is inderdaad een goede! zal eens kijken of ik iets kan vinden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18175
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:46

Voordeel van die jas is dat hij gelamineerd is. Dat betekend dat vocht ook niet in de buitenlaag trekt. Dus vandaag nat geregend, morgen gewoon weer een droge jas aan. Daar kan een 'gewone' jas met goretex niet tegenop (die houden je wel droog, maar de dag erna is je jas doorweekt). Ik zeg, goede keus. Mits hij goed past. Pasvorm maakt veel uit, je wilt geen tocht kiertje.

Mkc is ook goed met verzenden, mocht dat nodig zijn. Bikeroutfit is ook een aanrader, ook qua verzenden. En retourneren.

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:49

Lalidan schreef:
Voordeel van die jas is dat hij gelamineerd is. Dat betekend dat vocht ook niet in de buitenlaag trekt. Dus vandaag nat geregend, morgen gewoon weer een droge jas aan. Daar kan een 'gewone' jas met goretex niet tegenop (die houden je wel droog, maar de dag erna is je jas doorweekt). Ik zeg, goede keus. Mits hij goed past. Pasvorm maakt veel uit, je wilt geen tocht kiertje.

Mkc is ook goed met verzenden, mocht dat nodig zijn. Bikeroutfit is ook een aanrader, ook qua verzenden. En retourneren.


Okay top dankjewel dan hou ik die zeker in mijn achterhoofd!
Klopt, ik heb daar eigenlijk alles gehaald, super vriendelijk en mijn broek zat na 1x rijden (maand later al) toch niet lekker
en er waren op de kruis al wat draadjes los gegaan dus terug gegaan en gelijk een nieuwe betere gekregen! :D

Die andere zal ik ook even onthouden

Avelienvd

Berichten: 7245
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:50

Hier ook richa.
Heb meerdere pakken.
En voor de warmere dagen idd die legging die jij ook hebt.

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:52

Avelienvd schreef:
Hier ook richa.
Heb meerdere pakken.
En voor de warmere dagen idd die legging die jij ook hebt.


Hoe valt die? Ik ben namelijk bang dat ik L nodig heb en die is dus nergens meer te verkrijgen en wil m eigenlijk wel met dat geel natuurlijk 8)7

Normale kleding heb ik s/m ongeveer maar bij motorkleding alles al groter tot nu toe
ben 1.73 en weeg ongeveer 75kg

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Motorkleding voor de koude dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:57

Gewoon gaan passen in de winkel dan voel je meteen hoe het zit en of je de goede maat hebt.
Desnoods pas je een andere versie dan je wil en laat je bij twijfel 2 maten komen (bieden ze vaak zelf ook wel aan)

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 20:00

Polly schreef:
Gewoon gaan passen in de winkel dan voel je meteen hoe het zit en of je de goede maat hebt.
Desnoods pas je een andere versie dan je wil en laat je bij twijfel 2 maten komen (bieden ze vaak zelf ook wel aan)


Slim inderdaad, ga er dinsdag toch langs daar zullen ze vast wel iets vergelijkbaars hebben :D

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:11

Thermo kleding, laagjes, een goede kol, een wind dicht hesje of top, ik had een Segura pak en was daar erg tevreden over.

Sokken met accu vind ik fantastisch en ik zou ook zeker gaan kijken naar handschoenen met verwarming, maar zorg wel dat het goede handschoenen zijn, liefst met nog iets van carbon erin voor de veiligheid.

Er zijn natuurlijk ook jassen en broeken met accu. Maar passen is key, en ga er vooral ook mee op een motor zitten om te voelen of het lekker zit. Ook handschoenen goed passen of er geen naden aan het vervelen zijn.

Zorg vooral dat je bovenlijf warm is en blijft, zodra dat koud wordt is er geen houden meer aan.

Als ik nog zou rijden zou ik dat nu echt kopen.

Maar ik ben gestopt en rij nu alleen nog maar in koekblik met stoel en stuur verwarming :')
Laatst bijgewerkt door Prairy op 09-10-22 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

njiloj

Berichten: 1276
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:13

Hier verwarmde handvatten en handschoenen. :o
Ik rijd wel de hele winter door, maar alleen met lekker weer. Thermo legging, thermo shirt en fijne dikke sokken. Ik ben nog aan het zoeken naar een warmere jas.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:16

Passen is wel zo verstandig inderdaad, want het kan zo ontzettend schelen per merk met de pasvorm!! Dainese bijvoorbeeld valt enórm klein is mijn ervaring, daar moest ik echt naar enorme maten wilde ik dat hij nog een beetje goed zat qua lengte. Nadeel was dan alleen weer dat hij dan verder niet mooi aansloot.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar bij De Zilveren Naald in Veenendaal hebben ze er echt een vak van gemaakt om motorkleding aan te passen. Dus mocht je bijvoorbeeld lengte tekort komen op mouwen, dan is zoiets nog een optie. Dat heb ik met mijn leren jas laten doen daar, vakwerk!!

Een half uur tot een uur in mijn motorjeans vind ik overigens prima te doen, maar daarna moet je wel echt effe opwarmen. Ik heb het meest last van de kou in m'n nek en bij mijn handen, dus ik zorg dat ik daar goed warm aangekleed ben en dat mijn jas goed de wind tegenhoudt. Die benen deren me niet zo, maar kan me voorstellen dat een ander er misschien wel last van heeft.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Motorkleding voor de koude dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:21

Wat ik ooit leerde van een motoragent: zorg dat je geplast (ja met een l) hebt voor je gaat rijden, met een volle blaas krijg je het sneller koud