In Friesland wonen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:40

Hoi allemaal,
Ik overweeg om te verhuizen naar Friesland. Ben in Sneek geweest, dat vond ik leuk maar nog geen geschikte woning.
In Dokkum heb ik iets gezien maar voordat ik weer het halve land doorkruis; is dit een leuk dorp voor een buitenstaander?
Is er genoeg werk?

FriesWytske
Berichten: 9933
Geregistreerd: 05-08-06

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:45

Dokkum is een stad.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:48

Sorry dat wist ik niet.
Is het leuk daar? Ben je er bekend?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:52

Werk waarin?

Momenteel liggen de banen voor het oprapen in bepaalde sectoren.

Dokkum zou voor mij teveel een uithoek zijn maar met de nieuwe rondweg ben je zo in Drachten, Leeuwarden en kun je bovenlangs richting Lauwersoog.

Wat zoek je precies in een woonplaats?

Moet het centraal liggen?
Wil je van het ov gebruik maken?

little_birdy
Berichten: 12259
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:53

Nou de friese vriendelijkheid toont zich hier weer goed zeg _O-

Familie van mij woont er die zeggen dat het gezellig is . Maar dat scheelt denk ik echt wat voor soort buren je krijgt….

Over werk geen idee ze zijn beide al met pensioen

Djoena
Berichten: 11528
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:54

Knip ivm privacy
Laatst bijgewerkt door Djoena op 07-03-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:55

Wat ik zoek: rust, ruimte, gezelligheid, goede OV verbinding en natuurlijk het belangrijkste, een fijn huis.

Qua werk zoek ik iets in de civiele techniek op hbo niveau.

__danielle__

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:27

Ik ben met mijn ouders naar Friesland verhuisd toen ik 11 was. Ondertussen ben ik 33 en woon in Sneek. Je moet wel goed bedenken wat je wilt.

Ik vind Friesland fantastisch, ben geboren in Den Helder en zou daar echt niet meer naar terug willen. Maar wat zoek je dan precies in een woonplaats? Ik woon in een buitenwijk van Sneek en woon daar heerlijk rustig. Echter moet je er in de zomerperiode tot nu aan toe rekening mee houden dat als je van de ene kant van Sneek naar de andere kant wilt, je of heel Sneek rond moet rijden, of minimaal een kwartier oponthoud tijd moet incalculeren door openstaande bruggen en toeristen die je de weg vragen. Nogmaals, in mijn wijk heb ik daar totaal geen last van maar in het centrum kom je dat echt dagelijks tegen.

Ditzelfde geldt ook voor de andere 11 Friese Elfsteden. Als je dit niet wilt kom je al gauw in dorpjes terecht. Zelf ook gewoond en prima geaccepteerd (Heeg in mijn geval) maar daar moet je dan wel iets meer moeite voor doen.

Werk is denk ik overal wel te vinden. Grote merken zijn ook in Friesland gewoon vertegenwoordigd. Neem Philips in Drachten, Campina in Leeuwarden enz.

Als OV je ook belangrijk is.. De bus rijdt overal, maar op veel plekken eens per uur. Dus dan zou ik wel kijken naar plekken waar je (dicht) bij een treinstation woont. Stavoren, Koudum, Workum, Hindeloopen, IJlst, Sneek, Leeuwarden, Heerenveen of omliggende dorpen hiervan.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:34

Biks2 schreef:
Wat ik zoek: rust, ruimte, gezelligheid, goede OV verbinding en natuurlijk het belangrijkste, een fijn huis.

Qua werk zoek ik iets in de civiele techniek op hbo niveau.


Rust en ruimte... Dan is Dokkum best wel groot hoor :+ oud collega baalt flink want langs zijn achtertuin ligt nu een drukke weg,ze kunnen niet meer prettig in de tuin zitten.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een dorp , ergens tussen Heerenveen en Groningen in,dan zit je mooi centraal tussen de steden in.

Butterfly
Berichten: 2897
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:42

Ik vind Sneek heerlijk! Het is een stad, dus je hebt wel drukte, maar veel gemoedelijker dan bijvoorbeeld Leeuwarden. Ook wij wonen in een buitenwijk van Sneek en hier in de wijk valt de drukte wel mee. In het zomerseizoen inderdaad veel toeristen in de stad (en omgeving). Wij vinden het wel leuk, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Wat ik fijn vind aan Sneek is dat er een treinstation is. Twee zelfs, maar het is dezelfde lijn :D en busverbindingen. Ook zit je snel op de A7 en dan ben je natuurlijk al een eind naar de rest van de wereld.
Wanneer mijn man met de trein richting het midden/westen/zuiden van het land moet, zet ik hem vaak in Heerenveen op de trein. Dan heb je ook alweer heel wat tijd gewonnen en zo heel ver is het niet rijden :)

Drachten en Heerenveen trekt me minder om te wonen, Joure ook. Leeuwarden ken ik heel goed, maar wat ik al zei: in Sneek is de sfeer gemoedelijker. Je zou nog kunnen kijken naar de dorpen wat zuidwest in de provincie als je van waterrijk houdt, maar men weet ook deze plaatsen steeds beter te vinden.
Dokkum is een heel leuk stadje! Maar ik vind het wel een uithoek, en helaas alleen busverbinding. Maar ook die hoek heeft weer zijn charmes.

Ketly

Berichten: 5950
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:45

Zelf woon ik in een groot dorp naast Dokkum, en Dokkum is wel echt mijn tweede thuis omdat ik er jaren heb gewerkt en veel kwam. De binnenstad is wel druk, maar de wijken er omheen zijn helemaal niet zo druk hoor. Het is maar net in wat voor deel je woont. De rust en ruimte is hier zeker te vinden.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 14:49

Ik wordt erg enthousiast van de berichten die ik hier lees!

@ Butterfly, ja de trein is ideaal! Daarnaast vind ik het ook leuk dat er zomers wat reuring is. Ik heb een tijd in Vlissingen gewoond, daar was het in het najaar heerlijk rustig en in de zomers wat meer te doen door de (Duitse) toeristen.

@ Ketly, klinkt positief. Een voordeel is ook dat het lekker dichtbij de zee is. Zeker wel een optie.

Voor nu heb ik trouwens niet heel veel tijd om een woning te vinden aangezien ik nog in het gezamenlijke appartement woon van mijn ex en ik. Dus het kan zijn dat ik eerst nog verhuis naar een andere woonruimte en over een aantal maanden naar Friesland. Ik wil daar namelijk erg graag mijn toekomst opbouwen. Ben heel enthousiast geworden van de omgeving.

Dan heb ik ook nog de tijd om een rijbewijs te halen, scooter of auto lijkt me wel handig daar. Kan ik rustig rondkijken qua steden en dorpen en voor werk.
Ik heb me ook ingeschreven bij Thus wonen, ga zo nog eens kijken wat er allemaal nog meer is.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:55

Helemaal in je eentje naar Friesland verhuizen terwijl je daar niks hebt lijkt me nog al ... klote. Aan de andere kant, alle nog betaalbare huizen liggen in Friesland :') Dus dat is een voordeel. Ook wel met een reden natuurlijk, maar als je denkt dat Friesland bij je past deert dat je vast niet.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 15:00

BaileyMix schreef:
Helemaal in je eentje naar Friesland verhuizen terwijl je daar niks hebt lijkt me nog al ... klote. Aan de andere kant, alle nog betaalbare huizen liggen in Friesland :') Dus dat is een voordeel. Ook wel met een reden natuurlijk, maar als je denkt dat Friesland bij je past deert dat je vast niet.

Dat zegt ook iedereen tegen mij dus dat snap ik wel.
Maar ik weet dat ik heel makkelijk contacten maak en veel hobby’s heb waar ik makkelijk aansluiting kan vinden.
Ik ben ook in mijn eentje naar Vlissingen vertrokken en was een van de beste tijden uit mijn leven :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:01

Biks2 schreef:
Dat zegt ook iedereen tegen mij dus dat snap ik wel.
Maar ik weet dat ik heel makkelijk contacten maak en veel hobby’s heb waar ik makkelijk aansluiting kan vinden.
Ik ben ook in mijn eentje naar Vlissingen vertrokken en was een van de beste tijden uit mijn leven :)



Haha nou dan komt het goed, want ik heb ook niks met Vlissingen :)) Dus dan ligt Friesland je vast ook. Succes met het vinden van een plekje!

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:16

Als je goed openbaar vervoer wil, zou ik zeker kiezen voor een plaats op fietsafstand van een station. Dokkum heeft dat niet, je moet eerst bijna een uur met de bus voor je bij het station in Leeuwarden bent. Wat de zee betreft is de Waddenzee ook een heel andere ervaring dan de Noordzee, er zijn geen stranden behalve een kleintje in Harlingen. Verder is Dokkum wel een leuk stadje, maar zelfs voor Friese begrippen behoorlijk afgelegen.

AvHdG
Berichten: 315
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:18

Dokkum is wel mooi. Wel echt een fries dorp (is misschien een stad maar zo lijkt het niet |( ) Woon zelf in Appelscha dat ligt meer op de grens met Drenthe, maar mijn man werkt er.

Foaly

Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:24

Ik zou als je naar het noorden wilt verhuizen zeker zorgen voor een auto of scooter :j Ik heb zelf in Noord-Groningen gewoond, in een dorp met een treinstation, maar zonder auto maak je het jezelf wel ontzettend lastig.

Het ene dorp zal ook meer voorzieningen hebben dan het andere, let daar goed op. Bij mij in het dorp was 1 supermarkt en wat lokale winkeltjes, maar bijvoorbeeld al geen Kruidvat. Daarvoor moest je naar het dorp verderop. Op zich geen ramp natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Oh en de Waddenzee en de kust daar is echt niet te vergelijken met de Noordzee; er zijn geen stranden, er is alleen dijk. Wat ook heel mooi is, daar niet van, maar trek er niet heen met je handdoek en je parasol, want daar heb je niet zoveel aan :+

Nynkex01
Berichten: 1138
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:28

Gewoon in Buitenpost gaan wonen, ben je in een kwartier in Groningen met de sneltrein en een kwartier de andere kant op in Leeuwarden :)

__danielle__

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:30

Nynkex01 schreef:
Gewoon in Buitenpost gaan wonen, ben je in een kwartier in Groningen met de sneltrein en een kwartier de andere kant op in Leeuwarden :)


Haha Veenwouden (Feanwalden moet je nu officieel zeggen geloof ik) doet dat ook redelijk. Nu heb ik zelf ook in Burgum gewoond en voordat je je ergens vestigt zou ik toch af en toe eens een weekendje in verschillende omgevingen doen. Omgeving Sneek en hoe de mensen daar zijn is heel anders dan Burgum en omgeving. Rondom Dokkum is het nog weer anders. Dus ik zou zeker even "proeven" waar de sfeer je het beste bevalt en dat zou ik vooral in de winterperiode doen zodat je locals treft :)

Liezel1
Berichten: 14963
Geregistreerd: 20-10-04

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:42

Veenwouden zou ik niet bepaald aanraden...

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:55

Ik zou me als ik TS was me eerst maar eens beter in Friesland gaan verdiepen. Want als ik jou reacties lees weet je er erg weinig van. Dokkum een dorp noemen wat dichtbij de zee ligt zegt al voldoende. Friesland bestaat uit 5 totaal verschillende delen, met geheel verschillende omgeving en mensen. De zuidoosthoek met bossen en coulissen landschap. Gaasterlân-Sleat met bos en ijselmeerkust en meren. Het waterrijke midden. De kleihoek rondom Bolsward Franeker. En het noorden met de klei en waddenkust. Ik kom zelf uit de Stellingwerven en zou bijv nooit op de klei willen wonen.

maessie

Berichten: 5814
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:13

Dokkum is een fijn stadje :j ik ben in de omgeving opgegroeid, en mijn paarden staan er. Ik woon nu in Hurdegaryp, een groot dorp met trein en busverbinding, en de basisvoorzieningen allemaal wel in het dorp. Veenwouden zou ik ook overslaan. Sneek is net als Dokkum wel een authentiek stadje.

__danielle__

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:37

Liezel1 schreef:
Veenwouden zou ik niet bepaald aanraden...


Ik zelf ook niet, daarom ook mijn tip om in verschillende delen van Friesland eens een weekend/week door te brengen. Want er zit echt een megaverschil tussen alleen al Sneek/Leeuwarden/Drachten/Dokkum. en in de omliggende dorpen nog veel meer. Je kan wat mij betreft niet zeggen ik ga me in Friesland vestigen want daar is het leuk, daar is Friesland te groot voor en verschillen de plaatsen en mensen teveel voor van elkaar.

Ik hou van Sneek dus zal altijd in deze omgeving blijven. Zou bijvoorbeeld nooit in Leeuwarden of Drachten willen wonen. Dokkum vind ik prachtig maar voor mij te afgelegen enz enz enz

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 16:44

Bedankt voor de tips!
Dat is natuurlijk ook helemaal waar. Gelderland, waar ik nu woon, is ook erg divers en wil je ook niet overal wonen.
Ik ga rustig rondkijken en ook iets regelen qua mobiliteit. Want nu heb ik in de stad genoeg aan de fiets en OV en dat beperkt wel in Friesland.