ikke schreef:Laat ik de vraag eens andersom stellen: wat heb JIJ te bieden aan een paard?
Hoeveel paarden heb jij al van kleine probleempjes af geholpen, opgeleid en gevormd tot betrouwbare, werkbare paarden?
Leuk hoor, zo'n opleiding; is ook echt wel nuttig bij een goede club maar het gaat er uiteindelijk om wat JIJ te bieden hebt! Zo'n opleiding kan het voorzien van extra tools en kennis, maar de basis begint echt bij jezelf. Als jij niks mee brengt, brengt zo'n opleiding het je ook niet. Dan wordt je in het beste geval een aardige volger van een methode. Leuk kunstje geleerd maar in no-time zul je paarden voor je krijgen die door jouw kunstje heen prikken en jou gaan vertellen wat jij gaat doen, in plaats van andersom.
Hier ben ik het mee eens, ik denk dat praktijk ervaring en het werken met honderden paarden het allerbelangrijkste is. Belangrijker dan een opleiding, dat is leuk en goed voor de theoretische kennis maar juist bij paarden is het gevoel aan het aanvoelen van de situatie zo belangrijk en van daar uit anticiperen. Ook behoorlijke rijtechnische en trainingstechnische kennis is gewenst en dat leer je toch meer door te doen en te werken met mensen die je inspiren en zaken kunnen leren.
Ik zou als ik jou was dus eerst gaan werken met de paarden, het mooiste is bij iemand die inspireert. (stage lopen bij Voest of Featherlight oid, wat jou aanspreekt) Praktijk ervaring op doen en daarna pas een opleiding. Dan weet je ook veel beter wat bij je past.