Tips mbt studeren leren/ onthouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Tips mbt studeren leren/ onthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:15

Volgende week begin ik intern op mijn werk aan een studie. Ik ben al jaaaaren uit de schoolbanken. Iemand tips voor hoe de droge studiestof te gaan onthouden?

Wendy15

Re: Tips mbt studeren leren/ onthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:18

Samenvatting maken werkt voor mij erg goed. Ik had ook zo'n app van quizlet dan kun je op je telefoon van die studiekaarten maken. Dan kun je ook heel makkelijk bijvoorbeeld even in de rij bij de supermarkt wat leren. En ik sprak mijn samenvatting in op mijn telefoon en dan tijdens het uitmesten ofzo luisterde ik die met oortjes in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:35

Wat voor type studie is het? Wat voor soort dingen moet je leren?
Het helpt vaak om het minder droog te maken. Bedenk overal voorbeelden bij.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:44

Het is handig om voor je zelf te weten hoe je dingen makkelijk onthoud. Heb je al eens eerder een studie gedaan? Hoe deed je dat toen?
Bij mij werkt luisteren bijv. totaal niet. Lezen en zelf opschrijven / samenvattingen maken werkt dan wel weer heel goed.

En omdat het een interne studie is vanuit je werk is het misschien handig om de 'droge stof' direct te koppelen aan de praktijk. Dus vraag je steeds af, hoe kan ik dit gebruiken in mijn dagelijkse werk. Dan geeft dat je direct een beeld en wordt het vaak makkelijker onthouden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:49

Ik heb via schouten en Nelissen laatst een cursusdag mindmappen gedaan. Had gewild dat ik dat eerder kende!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:49

Voor mij werkte het goed om eerst het belangrijkste in het boek te arceren en daarna een samenvatting te schrijven. En daarna evt nog de moeilijke dingen arceren in je samenvatting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:53

Werkgerichte opleiding en droge stof past meestal niet samen. Om wat gaat het?
Het grote voordeel van bijscholen is juist normaalgesproken dat je meteen ziet hoe die informatie in de praktijk past.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:00

Bij mij is het enige wat werkt van die kleine kaartjes waar je aan beide kanten kan schrijven. Dus begrip bv op de ene kant en betekenis aan de achterkant. En dan alle kaartjes langsgaan en stampen net zo lang tot je ze weet.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:14

Voor mij werken flashcards en active recall heel goed!
Flashcards is goede manier om jezelf te overhoren, kan je ook vaak doen per dag.

Active recall werkt eigenlijk een beetje het zelfde. Je leert een bepaald onderwerp of deel en dan schrijf je daarna zo veel mogelijk op uit je hoofd. Daarna kan je dit met andere kleur pen aanvullen. Dit is het heel kort omschrijven, maar kijk even online voor betere uitleg. Helpt voor mij heel goed!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:03

Maak mindmaps (op papier of online, bijvoorbeeld via MindMaple of MindMeister), maak flashcards, vat de stof samen, probeer de stof in Jip en Janneke taal aan iemand anders (of een denkbeeldig iemand) uit te leggen. Kijk filmpjes over de stof. :)

Handig filmpje over flashcards maken: https://www.youtube.com/watch?v=mzCEJVt ... homasFrank

En natuurlijk veel herhalen. :D