Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:46

Lynn_Nikita schreef:
Ik zal bij mij eens kijken of er nog iets staat, trek ze meestal uit

Als je iets hebt staan, altijd welkom!

En mocht iemand op zoek zijn naar vijgenstekjes; ik stek er elke winter een aantal en ze groeien altijd als kool.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:56

Weet je welk ras je hebt Annemiek?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:59

Brown Turkey, zelfbestuivend, en heerlijk zoete vruchten!

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:25

Ah ja, die heb ik ook :D Dacht, misschien heb jij een andere :P

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:00

8nnemiek schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik zal bij mij eens kijken of er nog iets staat, trek ze meestal uit

Als je iets hebt staan, altijd welkom!

En mocht iemand op zoek zijn naar vijgenstekjes; ik stek er elke winter een aantal en ze groeien altijd als kool.


Hmm, waarom woon je helemaal in Limburg }> -O-

Anoniem

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:36

Ik zit in een natura 2000 gebied met mijn paarden, ben benieuwd of ik eigenlijk wel zomaar wat mag plaatsen dan >;) . Of; ze zijn allemaal aan komen waaien :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:48

superpony schreef:
Hmm, waarom woon je helemaal in Limburg }> -O-

Ik stuur met liefde een aantal stekken per post op aan iedereen die ze kan gebruiken, zodra de boom in rust is. Rond November/December kan ik ze snoeien. Dan moeten ze een aantal maanden in een glas/vaasje staan totdat ze worteltjes hebben, en dan kunnen ze de grond in. Na een jaar geven ze meestal al vruchten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:06

8nnemiek schreef:
superpony schreef:
Hmm, waarom woon je helemaal in Limburg }> -O-

Ik stuur met liefde een aantal stekken per post op aan iedereen die ze kan gebruiken, zodra de boom in rust is. Rond November/December kan ik ze snoeien. Dan moeten ze een aantal maanden in een glas/vaasje staan totdat ze worteltjes hebben, en dan kunnen ze de grond in. Na een jaar geven ze meestal al vruchten.


Kan dat?

Heb serieuze interesse. Hoe groener hoe beter en meeste slaat hier goed aan.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 14:58

Ik word blij van jullie posts. Helemaal als jullie zelf bomen stekken en rondsturen.......zalig

<|- <|- <|-

Bokt bomen door heel Nederland

We zouden eigenlijk labeltjes van bokt moeten hebben haha *\o/*

Van de week stoofperen gemaakt van de geredde bomen van twee jaar terug geplant langs de wei . Toch een speciaal idee als die boompjes nu al fruit geven.


https://meerbomen.nu/nieuws-over-perenbomen/. Verhaal van de perenboompjes

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:48

Ik zal hier in het topic een berichtje plaatsen zodra ik de bomen ga snoeien. Dan kan iedereen zich melden die er een paar wil planten :D

En wat een mooi verhaal van die perenbomen!

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:01

Ik ben heel specifiek in wat ik hebben wil (geoorde wilg zo'n 100 stuks of meer). Het lijkt alsof ik dat niet kan aangeven? Of snap ik het niet goed?

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 13:55

Vandaag mee helpen oogsten van bijna 1.000 jonge zaailingen van Els, Eik, Es, Kers, etc

Deze jonge boompjes stonden op een plek waar ze geen kans hadden om groot te worden.

De boompjes worden gratis weggegeven om elders te herplaatsen


Afbeelding

Afbeelding

Ik wil graag jullie Bokkers oproepen om mee te helpen.
En bijvoorbeeld veilige bomen voor onze paarden te planten in de wei, bij stal, etc. : als schuilplaats / voedsel / schaduwplek, in overleg natuurlijk met de eigenaar van het land.
Of plant een inheemse boom in je eigen tuin, in de tuin van de buren, van opa en oma. Geef vaker een boom kado. *\o/* <|-
En als alle bokkers dit jaar 1 boom planten...............hebben we er toch al gauw 300.000 bomen geplant. Kijkt dat zet zoden aan de dijk!


Hier staat meer informatie hoe je mee kan helpen
https://meerbomen.nu/ik-doe-mee/ikwilbomen/

En met vragen verwijs ik graag naar de website
https://meerbomen.nu/over-de-actie/faq/

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:22

Leuk Janouk, was je bij een Landal park?

Wij hebben dit jaar een klein aantal geplant, via heg en landschap, ongeveer 300 stuks :)

Volgend jaar ga ik weer actiever via meer bomen mee doen, dat komt dit jaar niet zo uit, misschien nog wat in maart.

Sansevieria
Berichten: 4201
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:24

janouk schreef:
Ik word blij van jullie posts. Helemaal als jullie zelf bomen stekken en rondsturen.......zalig

<|- <|- <|-

Bokt bomen door heel Nederland

We zouden eigenlijk labeltjes van bokt moeten hebben haha *\o/*

Van de week stoofperen gemaakt van de geredde bomen van twee jaar terug geplant langs de wei . Toch een speciaal idee als die boompjes nu al fruit geven.


https://meerbomen.nu/nieuws-over-perenbomen/. Verhaal van de perenboompjes

Ik zie het topic nu pas, maar hier word je ook heel blij van _/-\o_

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:42

Wat een mooi initiatief! Zaailingen en ruimte genoeg, alleen eens kijken of er ook iets binnen rijafstand is, want ik zie Drenthe er niet bij ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:46

Leuk Janouk, even gekeken, maar hier is het niet heel actief.

Bosje waar we aan wonen heeft vooral eiken en esdoorn. Maar ik denk met goed zoeken ook wat kleiner spul dat geen kans krijgt. Maar het blijft soms ook moeilijk herkennen zo klein. ( voor mij dan )

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:56

Op zich een leuk idee, maar bomen uit het bos zijn niet allemaal geschikt voor een stadstuin.

Mijn, verder aardige, hebben een jonge Amerikaanse Eik in de voortuin gezet op ca 1 meter vanaf mijn tuin. We hebben het hier over een rijtjeshuis, huur dus geen formele erfgrens.

In het buitengebied is natuurlijk meer mogelijk.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:01

tiwi1969 schreef:
Op zich een leuk idee, maar bomen uit het bos zijn niet allemaal geschikt voor een stadstuin.

Mijn, verder aardige, hebben een jonge Amerikaanse Eik in de voortuin gezet op ca 1 meter vanaf mijn tuin. We hebben het hier over een rijtjeshuis, huur dus geen formele erfgrens.

In het buitengebied is natuurlijk meer mogelijk.

Er worden soms ook struiken zoals hazelaar, vlier, vlinderstruik etc aangeboden, dat zou natuurlijk prima in een kleinere tuin kunnen.

Kers is volgens mij ook prima te snoeien, net als linde, wilg etc.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:06

Een heel goed initiatief omdat die zaailingen anders geruimd worden. Ik heb onze gemeente aangeschreven of ze de bermen hiermee niet kunnen aanplanten, want ze planten hier niets terug als er iets omgevallen/gekapt is. Maar nee -O- ze konden niet zomaar wilde zaailingen neerzetten, maar gekweekte bomen vinden ze te duur. Het gevolg is dat mijn gemeente steeds minder groen wordt. Zo zonde!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:17

Miriam91 schreef:
Een heel goed initiatief omdat die zaailingen anders geruimd worden. Ik heb onze gemeente aangeschreven of ze de bermen hiermee niet kunnen aanplanten, want ze planten hier niets terug als er iets omgevallen/gekapt is. Maar nee -O- ze konden niet zomaar wilde zaailingen neerzetten, maar gekweekte bomen vinden ze te duur. Het gevolg is dat mijn gemeente steeds minder groen wordt. Zo zonde!

Als er aan een gekweekte boom iets mankeert, dan kunnen ze de leverancier erop aanspreken.
Bij wie moet de gemeente aankloppen als dit soort wilde zaailingen niet voldoen? Is er dan ook iemand die kan zeggen: "ik heb alle benodigde certificeringen op zak en ik kan aantonen dat dit plantgoed vrij is van ..."? Vermoedelijk niet.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:19

Leuk initiatief, ik heb me ook ingeschreven! Enige probleem is dat ik niet zo goed ben in alles levend houden... :+

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 16:55

Lys_PPA schreef:
Leuk initiatief, ik heb me ook ingeschreven! Enige probleem is dat ik niet zo goed ben in alles levend houden... :+


Jonge bomen zal vast wel lukken.....een mooi gat graven, wat compost en aarde erbij, en water geven. Zeker in de eerste zomer helpen bij droogte met water en als het eenmaal goed geworteld is, doet de boom het verder zelf tot heel wat generaties later

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:35

oomens schreef:
Miriam91 schreef:
Een heel goed initiatief omdat die zaailingen anders geruimd worden. Ik heb onze gemeente aangeschreven of ze de bermen hiermee niet kunnen aanplanten, want ze planten hier niets terug als er iets omgevallen/gekapt is. Maar nee -O- ze konden niet zomaar wilde zaailingen neerzetten, maar gekweekte bomen vinden ze te duur. Het gevolg is dat mijn gemeente steeds minder groen wordt. Zo zonde!

Als er aan een gekweekte boom iets mankeert, dan kunnen ze de leverancier erop aanspreken.
Bij wie moet de gemeente aankloppen als dit soort wilde zaailingen niet voldoen? Is er dan ook iemand die kan zeggen: "ik heb alle benodigde certificeringen op zak en ik kan aantonen dat dit plantgoed vrij is van ..."? Vermoedelijk niet.


Maar deze bomen zijn zo goed als gratis en als je dus een zieke boom hebt, kan je die ook weer vervangen door een zaailing, want die blijven gewoon komen.

Sowieso is het onderhoud in veel gemeentes dramatisch de laatste jaren.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:00

Oh wat leuk dat er inmiddels ook allemaal enthousiaste reacties en eigen initiatieven zijn ontstaan. Ik heb me door dit topic ook aangemeld en inmiddels heel wat zaailingen neergezet. Ik hoop daar nog wat aan toe te voegen, zodat ik wat meer verschillende bomen en struiken heb straks, maar we moeten eerst nog wat grondwerk doen.

Ik ben in ieder geval heel blij met m’n berkjes en allerlei wilgensoorten in m’n drassige stuk wei. Zo’n goed initiatief dit!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:02

superpony schreef:
Maar deze bomen zijn zo goed als gratis en als je dus een zieke boom hebt, kan je die ook weer vervangen door een zaailing, want die blijven gewoon komen.

Sowieso is het onderhoud in veel gemeentes dramatisch de laatste jaren.

Zo werkt dat als particulier, maar uitgaven van belastinggeld moet je kunnen verantwoorden.