Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:07

Morganlefay schreef:
Ongewenst staande zaailingen van hazelaars zou ik omhalen(hebben hele lange penwortels) en vervangen door zelf wat noten te zaaien in grote potten. Ik zoek altijd in de herfst naar verse noten. In veel stadsparken en/of grote stadstuinen staan meestal verschillende kleuren rood en groen.


Die hazelaars en berken groeien aan de kant van de poel en kan ik bijna niet bij. Wil ze juist graag herplaatsen en wel hebben.

Welke noten bedoel je? We hebben een walnoot boom die nog geen walnoten geeft. Zie daar ook nog geen zaailingen van.

Alles behalve wat giftig is, is welkom en nog genoeg gaten en plekken omdat er weleens wat sneuveld........( wordt opgegeten door paarden en of varkens :( )

Ik zie Groningen niet mee doen. We wonen aan een bos en hier genoeg zaailingen en weinig onderhoud. Esdoorn neemt wel behoorlijk over helaas. Voor anderen mooi en leuk, maar niet met paarden.

Eiken zaailingen heb ik enkele, dus mocht men in Groningen/Stadskanaal dat zoeken........staan op eigen terrein een stuk of 5 die echt wel wat doen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:10

Opgegeven!
Wat een mooi initiatief

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:15

superpony schreef:
Morganlefay schreef:
Ongewenst staande zaailingen van hazelaars zou ik omhalen(hebben hele lange penwortels) en vervangen door zelf wat noten te zaaien in grote potten. Ik zoek altijd in de herfst naar verse noten. In veel stadsparken en/of grote stadstuinen staan meestal verschillende kleuren rood en groen.


Die hazelaars en berken groeien aan de kant van de poel en kan ik bijna niet bij. Wil ze juist graag herplaatsen en wel hebben.

Welke noten bedoel je? We hebben een walnoot boom die nog geen walnoten geeft. Zie daar ook nog geen zaailingen van.

Alles behalve wat giftig is, is welkom en nog genoeg gaten en plekken omdat er weleens wat sneuveld........( wordt opgegeten door paarden en of varkens :( )

Ik zie Groningen niet mee doen. We wonen aan een bos en hier genoeg zaailingen en weinig onderhoud. Esdoorn neemt wel behoorlijk over helaas. Voor anderen mooi en leuk, maar niet met paarden.

Eiken zaailingen heb ik enkele, dus mocht men in Groningen/Stadskanaal dat zoeken........staan op eigen terrein een stuk of 5 die echt wel wat doen.

Walnoot (Juglans ) gaat pas vanaf het 10 jaar noten geven ;) Hazelaars(Corylus avellana)) vanaf het 3e jaar. Je hebt rode hazelaars en groene. Rode hebben wat meer uitstraling ;)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:20

Morganlefay schreef:
Walnoot (Juglans ) gaat pas vanaf het 10 jaar noten geven ;) Hazelaars(Corylus avellana)) vanaf het 3e jaar. Je hebt rode hazelaars en groene. Rode hebben wat meer uitstraling ;)


Ik weet niet hoe oud de walnoot is, Hij was wel al volwassen. Zou na 3 jr moeten geven, maar staat ook alleen.

Ik weet niet welke hazelaars het zijn. Maar alles is welkom zolang het niet giftig is.

Is het verstandig om zaailingen in potten te zetten of op een apart veldje in de grond zodat ze een kans krijgen??

Heb wat wilgen apart staan om wat groter naar de paarden te verplaatsen. Hebben 3 soorten wilg.

Ook daarvan wel takken als iemand hier wil.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:31

janouk schreef:
Maartje_M schreef:
Ik heb me net aangemeld, maar het is mij nog niet helemaal helder waar je kunt zien wélke bomen je dan op kan halen? Want daar ben ik natuurlijk wel enigszins kritisch in :=


De bomen worden eerst geoogst onder begeleiding van iemand van Meerbomennu.
De bomen gaan dan naar de winter bomenhub.
Als het zover is dat de bomen naar hun nieuwe huis mogen, krijg je een email en een tijd hoe laat je ze mag halen...........op de hub zie je met bordjes welke bomen waar staan. Je wordt geholpen.


Dan wacht ik even af tot er wat hubs in deze buurt zijn, ga ik daar even gluren :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:43

superpony schreef:
Morganlefay schreef:
Walnoot (Juglans ) gaat pas vanaf het 10 jaar noten geven ;) Hazelaars(Corylus avellana)) vanaf het 3e jaar. Je hebt rode hazelaars en groene. Rode hebben wat meer uitstraling ;)


Ik weet niet hoe oud de walnoot is, Hij was wel al volwassen. Zou na 3 jr moeten geven, maar staat ook alleen.

Ik weet niet welke hazelaars het zijn. Maar alles is welkom zolang het niet giftig is.

Is het verstandig om zaailingen in potten te zetten of op een apart veldje in de grond zodat ze een kans krijgen??

Heb wat wilgen apart staan om wat groter naar de paarden te verplaatsen. Hebben 3 soorten wilg.

Ook daarvan wel takken als iemand hier wil.


Als je de noten in potten zaait kan je ze eigenlijk na ontkiemen en een jaartje groeien altijd planten waar je ze wilt, of anders in grote potten zetten als je nog geen plaats of liefhebbers hebt.
Walnoten en hazelnoten zijn niet giftig. Je krijgt alleen heel vieze vingers van de walnoten als je ze raapt.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:50

leuke actie maar wat schiet het op, die miljoen zijn al op aarde (anders kan je ze niet planten) dus hebben ze nix extra's bijgedragen..

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:59

Morganlefay schreef:
Walnoten en hazelnoten zijn niet giftig. Je krijgt alleen heel vieze vingers van de walnoten als je ze raapt.


Ik verplant 3-4 jarige walnoten ook gewoon nog, doen het prima. Heb hier de kinderen én achterkleinkinderen van de originele boom die hier stond (maar een tijd geleden doodging, er bleek shrapnel van een bom uit WO2 in te zitten), en die dragen ook alweer.

Al die noten komen schoon uit hun bolster en als ze mét (zwart/nat/rottend) bolster vallen is de noot 99 van de 100 keer ook niet goed en laat ik ze dus ook gewoon liggen. Ik heb nooit vieze handen van het noten rapen :n

Hazelnoten zijn trouwens ook prima te verplanten. Wel buiten de tanden van je paard houden, niet omdat ze giftig zijn, maar omdat ze afgegraasd worden en dan geen kans hebben :D

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 18:04

speurneusc schreef:
leuke actie maar wat schiet het op, die miljoen zijn al op aarde (anders kan je ze niet planten) dus hebben ze nix extra's bijgedragen..


Dit betreft zaailingen die op landgoederen / parken / natuurgebieden etc. anders gerooid worden om ruimte te houden, snoeihout door onderhoud, of in de schaduw staan en daar niet tot ontwikkeling gaan komen. Zo verplant je boompjes en struiken van een kansarme naar een kansrijke plek.

De natuur produceert ieder jaar een overdaad aan jonge bomen en struiken. Iedere eik, beuk, meidoorn, wilg etc. produceert jaarlijks duizenden zaailingen. Deze hebben een belangrijke functie: ze worden gegeten door wilde dieren en insecten, sommigen overleven en zijn de nieuwe generatie bomen en struiken. Maar de meesten halen het niet. Ze sterven af en vergaan en dragen op die manier bij aan de biotoop, of ze worden verwijderd en versnipperd als onderdeel van regulier natuurbeheer.

Het is niet toegestaan om in natuurgebieden zaailingen of stekken te oogsten! Hiervoor is toestemming nodig van de terreinbeheerder. Oogsten in natuurgebieden dient daarom enkel te gebeuren met toestemming en onder toezicht van boswachter of ecoloog.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:22

8nnemiek schreef:
Mooie actie! Ik wil al een aantal jaren wat nieuwe bomen in de wei planten, maar als je ze moet kopen zijn ze zo bizar duur. Eens kijken of ze hier in de buurt op te halen zijn.
Edit, Limburg staat er niet bij helaas.


Komt nog :)

Iedereen die zaailingen over heeft kan dat in de bomen planner zetten en ook wanneer ze op te halen of uit te graven zijn. Daarnaast kun je bomen bij een bomen hub halen.

De planner is net een dag aan gegaan, daardoor hebben nog weinig mensen oogst dagen ingepland.

Ik moet ook nog gaan bedenken of en wanneer ik ze in ga plannen.

Het oogst en plant seizoen is ook nog net (niet) begonnen, moet allemaal even opstarten.

Als je wat wil hebben mag je ook hier komen halen. Stekken van vlier en aalbes heb ik ook wel om te knippen, de rest staat hier onder.

Maartje_M schreef:
Ik heb me net aangemeld, maar het is mij nog niet helemaal helder waar je kunt zien wélke bomen je dan op kan halen? Want daar ben ik natuurlijk wel enigszins kritisch in :=


Dit wordt door de oogst locatie of bomen hub toegevoegd.

Bij mij zijn bijvoorbeeld Robinia, eik, esdoorn, grove den, geoorde wilg en berk te halen maar ik moet het er nog in zetten. Moet zeggen dat ik had gehoopt op een iets gebruikers vriendelijker versie van de planner als vorig jaar.


Je kunt je in de bomen planner ook opgeven als vrijwilliger om te oogsten, al dan niet om zelf aan het eind van de dag iets mee te nemen.

Vorig jaar heb ik zelf niets opgehaald, alleen laten oogsten, het jaar ervoor had ik zo'n 800 zaailingen via meer bomen.nu

Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:48

8nnemiek schreef:
rien10 schreef:
Wilgen zijn heel makkelijk te stekken 8nnemiek. Ze groeien als kool en paarden vinden ze lekker. Als je googlelt op Hoe een wilg stekken krijg je veel bruikbare tips.

Ik zou inderdaad graag wat wilgen planten, en berken vind ik erg mooi. Groeien wilgen snel?
Ik zie vaak jonge berkenscheuten langs de weg en langs het water staan, maar durf dan weer niet zo goed met een schep daarheen te gaan en ze mee te nemen :=


Ik zal bij mij eens kijken of er nog iets staat, trek ze meestal uit

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:50

Morganlefay schreef:
Als je de noten in potten zaait kan je ze eigenlijk na ontkiemen en een jaartje groeien altijd planten waar je ze wilt, of anders in grote potten zetten als je nog geen plaats of liefhebbers hebt.
Walnoten en hazelnoten zijn niet giftig. Je krijgt alleen heel vieze vingers van de walnoten als je ze raapt.


Oke, Ik heb geen noten. Van de berk en hazelaar vind ik de zaailingen. De walnoot geeft nog niks, maar ik moest er een 2e bij zetten om walnoten te krijgen zei iemand ons.

De eiken doen het ook goed, maar weet niet of ik op ons eigen terrein eiken wil, heb al genoeg van de overhangende bomen.

Esdoorn worden tot nu toe vermoord, maar blijft wel zonde.

Dus voor de liefhebber, soms eiken, esdoorn zaailingen en wilgen takken van 3 soorten op voorraad bij wijze van :)

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:09

Wat een tof initiatief! Ik heb vandaag een hoop jonge bomen weer omgeknipt hier helaas omdat er op ons erf geen plaats meer is of ze op een verkeerde plek staan (naast de sloot, tegen de omheining of giftig). Wij wonen naast het bos dus er komt van alles en nogwat aanwaaien. Zelf hebben we ook meerdere (hele) grote walnoot, berken, wilgen en meer staan dus wie interesse heeft in stekjes, wil komen stekken of verse walnoten zoekt voor vermeerdering in noord NH is van harte welkom :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:12

Oh ik heb dadelijk veel plek en plannen voor fruitbomen en struiken en kan ze mits niet te groot meenemen naar Frankrijk ik ga even lezen

Ook ga ik zaterdag twee vijgen en mogelijk twee citrusboompjes ophalen bij een restaurant die ermee in de maag zit en ze wilden gaan weggooien

Ik heb me inmiddels ingeschreven en zie best veel oogst locaties rondom
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-09-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:21

superpony schreef:
De walnoot geeft nog niks, maar ik moest er een 2e bij zetten om walnoten te krijgen zei iemand ons.

Dat heeft die iemand dan niet goed, we hebben hier ook een enorme walnoot staan en die geeft ieder jaar enorm veel walnoten, zonder dat daar een andere walnoot bij staat.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:37

Achterom schreef:
superpony schreef:
De walnoot geeft nog niks, maar ik moest er een 2e bij zetten om walnoten te krijgen zei iemand ons.

Dat heeft die iemand dan niet goed, we hebben hier ook een enorme walnoot staan en die geeft ieder jaar enorm veel walnoten, zonder dat daar een andere walnoot bij staat.


Dat ligt aan het ras dat je hebt staan, sommigen zijn zelfbestuivend, anderen niet. Niet zelf bestuivenden hoeven overigens niet heel dichtbij te staan, ze kunnen over vrij grote afstanden bestoven worden door andere bomen

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:59

Ibbel schreef:
Morganlefay schreef:
Walnoten en hazelnoten zijn niet giftig. Je krijgt alleen heel vieze vingers van de walnoten als je ze raapt.


Ik verplant 3-4 jarige walnoten ook gewoon nog, doen het prima. Heb hier de kinderen én achterkleinkinderen van de originele boom die hier stond (maar een tijd geleden doodging, er bleek shrapnel van een bom uit WO2 in te zitten), en die dragen ook alweer.

Al die noten komen schoon uit hun bolster en als ze mét (zwart/nat/rottend) bolster vallen is de noot 99 van de 100 keer ook niet goed en laat ik ze dus ook gewoon liggen. Ik heb nooit vieze handen van het noten rapen :n

Hazelnoten zijn trouwens ook prima te verplanten. Wel buiten de tanden van je paard houden, niet omdat ze giftig zijn, maar omdat ze afgegraasd worden en dan geen kans hebben :D

Yep, paardlief trok in het voorbijgaan hele takken los als ze de kans kreeg.
Dat stuk ijzer kom je meer tegen in oude bomen, maakt ze ook gedeeltelijk ongeschikt voor de meubelmakerij.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:24

Wel opletten dat je die bomen niet te dicht bij elkaar zet, anders heb je er een natura2000 gebied bij.
met alle regens daar omheen.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:27

cjb schreef:
Wel opletten dat je die bomen niet te dicht bij elkaar zet, anders heb je er een natura2000 gebied bij.
met alle regens daar omheen.

Regens? Doe mij die maar dan :D
Haha, nee hoor, plant maar gewoon een bos, daar hebben we er al veel te weinig van in Nederland.
Of gewoon lekker in de bermen, wegen zien er zoveel minder lelijk uit met flink wat bomen erlangs!

Edit: uiteraard weet ik dat dat niet zomaar mag, ik woon in een gemeente met veel bomen in de bermen, het verschil is echt frappant als je de gemeentegrens passeert en de weg is ineens gelegen in een kale vlakte...

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:31

Walnoten zijn eenhuizig/tweeslachtig (maw, aparte mannelijke en vrouwelijke bloemen aan één plant), dus in principe zelfbestuivend. Bij sommige notenbomen bloeien de katjes (mannelijke bloemen) eerder dan de vrouwelijke bloemen (rode puntjes aan het uiteinde van de takken, ze vallen nauwelijks op) en dan lukt de zelfbestuiving uiteraard niet. Twee van dezelfde cultivars bij elkaar zetten helpt dan ook niet.

De meest verkochte rassen in NL zijn Buccaneer (langwerpige noten) en Broadview (ronde noten) en die zijn beide gewoon zelfbestuivend (maw, katjes en vrouwelijke bloemen zijn er tegelijkertijd). Broadview bloeit laat en heeft geen last van late nachtvorst.

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:35

Heb mij als planter en als hub aangemeld! :j Ben erg benieuwd want we kunnen wel wat nieuwe aanplant gebruiken. <|-

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:41

Leuk, ik ga even kijken, wil graag meer groen bij de paarden

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 12:32

Joanne_ schreef:
Heb mij als planter en als hub aangemeld! :j Ben erg benieuwd want we kunnen wel wat nieuwe aanplant gebruiken. <|-


Super. Dank en ook voor jullie enthousiaste reacties allemaal


Zoals Davud Attenborough zegt: if we take care of nature, nature will take care of us.

Elk boompje of struikje telt

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:33

cjb schreef:
Wel opletten dat je die bomen niet te dicht bij elkaar zet, anders heb je er een natura2000 gebied bij.
met alle regens daar omheen.

Weinig gemerkt van extra regen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:20

Ik verplaats dit topic naar [LZP] Leven Zonder Paarden