Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 12:10

Voor meer informatie
https://meerbomen.nu/over-de-actie/

De ecologische crisis waar we in verkeren, vereist een urgente, grootschalige en gezamenlijk uitgevoerde actie. Stichting MEERGroen, Caring Farmers en Urgenda slaan de handen ineen om komende winter minimaal 1 miljoen bomen gratis weg te geven. Wij zien bomen planten als dé oplossing om klimaatverandering te vertragen, de biodiversiteit te herstellen én om burgers een positief handelingsperspectief te bieden.

Regulier worden bomen en struiken afgenomen bij boomkwekers. Maar er is een andere voor de hand liggende maar weinig gebruikte bron voor plantgoed: de natuur. Meer Bomen Nu verzamelt de overdaad aan jonge struiken en bomen in natuurgebieden, en plant die op andere plekken terug. MEERGroen doet dit al jaren als standaard onderdeel van natuurbeheer.


Iedereen kan bomen planten! Je kan ergens gaan helpen planten. Of je helpt oogsten en neemt een gedeelte van de oogst mee voor je eigen tuin. Ook zullen rondom de Nationale Boomfeestdag in het hele land boomweggeefdagen worden georganiseerd.


Ik wil graag jullie Bokkers oproepen om mee te helpen.
En bijvoorbeeld veilige bomen voor onze paarden te planten in de wei, bij stal, etc. : als schuilplaats / voedsel / schaduwplek, in overleg natuurlijk met de eigenaar van het land.
Of plant een inheemse boom in je eigen tuin, in de tuin van de buren, van opa en oma. Geef vaker een boom kado. *\o/* <|-
En als alle bokkers dit jaar 1 boom planten...............hebben we er toch al gauw 300.000 bomen geplant. Kijkt dat zet zoden aan de dijk!


Hier staat meer informatie hoe je mee kan helpen
https://meerbomen.nu/ik-doe-mee/ikwilbomen/

En met vragen verwijs ik graag naar de website
https://meerbomen.nu/over-de-actie/faq/

(ik ben zelf niet betrokken bij de organisatie, maar ik woon vlakbij een grote bomenhub van Meerbomennu. Ik heb twee jaar geleden o.a. 12 perenbomen geplant en dit jaar hadden we een mooie oogst peren. Rondom wei hebben we veel meer bomen soorten geplant zoals wilgen van meerbomennu)
Laatst bijgewerkt door janouk op 28-09-22 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:13

Ik vind dit heel mooi. Mijn eigen tuin staat al vol met bomen,maar als ik anderen tref die er nog geen hebben zal ik dit doorgeven.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:23

Mijn ouders hebben al heel veel bomen. Ik woon op een appartement, dus helaas een balkon. Er staan wel wat gemeenteboompjes voor mijn huis. _O-

Als we een eigen huis hebben met tuin dan zal ik zeker eens op de site kijken.

Anoniem

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:27

Oh dit lijkt me wel wat voor op de wei. Op de site kan ik alleen niet doorklikken naar waar en wanneer er bomen opgehaald kunnen worden -O- . Ik ga ff contact opnemen!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:29

Ik graai, snaai, biets en bedel al een flink aantal jaren zaailingen van diverse inheemse bomen, pot ze op en geef ze daarna weg :D

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:31

janouk ik heb het ook op een ander forum geplaatst. Ik vind het een mooie actie en meer als reclame maken kan ik niet doen, daar ik te ver weg woon.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 12:45

Pien, bedankt voor het delen.

Ik weet dat de organisatie hoopt het initiatief uit te breiden naar heel Europa.

Er wordt veel gelobbyd. Als ze in Frankrijk beginnen, laat ik het weten.


Morganlefay, goed bezig

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 12:48

Humpiedumpie schreef:
Oh dit lijkt me wel wat voor op de wei. Op de site kan ik alleen niet doorklikken naar waar en wanneer er bomen opgehaald kunnen worden -O- . Ik ga ff contact opnemen!



De bomenplanner wordt vanmiddqg opengezet voor bomen brengen en ophalen....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:48

Mooie actie! Ik wil al een aantal jaren wat nieuwe bomen in de wei planten, maar als je ze moet kopen zijn ze zo bizar duur. Eens kijken of ze hier in de buurt op te halen zijn.
Edit, Limburg staat er niet bij helaas.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-09-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:50

Wilgen zijn heel makkelijk te stekken 8nnemiek. Ze groeien als kool en paarden vinden ze lekker. Als je googlelt op Hoe een wilg stekken krijg je veel bruikbare tips.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:51

Dankjewel voor het delen. Mooi initiatief! Ik ga de website in de gaten houden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:54

rien10 schreef:
Wilgen zijn heel makkelijk te stekken 8nnemiek. Ze groeien als kool en paarden vinden ze lekker. Als je googlelt op Hoe een wilg stekken krijg je veel bruikbare tips.

Ik zou inderdaad graag wat wilgen planten, en berken vind ik erg mooi. Groeien wilgen snel?
Ik zie vaak jonge berkenscheuten langs de weg en langs het water staan, maar durf dan weer niet zo goed met een schep daarheen te gaan en ze mee te nemen :=

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:17

Wat een leuk idee!
Helaas kunnen wij dit jaar nog niks met onze tuin doen ivm een verbouwing.
Maar ik ga het denk ik wel even in de gate houden. Wie weet kan ik er in de toekomst wat mee.

maj0

Berichten: 6591
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:19

hier van het zomer een pruimenboompje geplant (deze wordt niet super groot) en nectarine boompje daar geld zelfde voor.
Hopelijk telt zo iets ook mee?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:29

8nnemiek schreef:
rien10 schreef:
Wilgen zijn heel makkelijk te stekken 8nnemiek. Ze groeien als kool en paarden vinden ze lekker. Als je googlelt op Hoe een wilg stekken krijg je veel bruikbare tips.

Ik zou inderdaad graag wat wilgen planten, en berken vind ik erg mooi. Groeien wilgen snel?
Ik zie vaak jonge berkenscheuten langs de weg en langs het water staan, maar durf dan weer niet zo goed met een schep daarheen te gaan en ze mee te nemen :=

Wilgen zijn "onkruid bomen" ze schieten de pan uit.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:45

Wat een tof initiatief zeg! Ik ga het ook even delen met mn omgeving.

Berkenbomen onttrekken veel vocht aan de grond, iets om rekening mee te houden met de droge zomers die we nu vaker hebben.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:49

Heel interessant, ik wil nog wel wat hebben! Ik ga de site even in de gaten houden. Zou fijn zijn om wat meer inzicht in ophaallocaties te hebben ook

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:37

Tof, ga ik doen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:58

Mooie actie.

Wij hebben al behoorlijk wat wilgen gepland en die doen het super.

Ook wat bomen en planten gekocht en sommigen al zelf vermeerderd, zoals de vlier en kornoelje.

We zitten aan een eikenbos en hebben wel wat eiken zaailingen en vind het bij de paarden een beetje dubbel wat we daarmee gaan doen. Misschien is weggeven wel een optie.
Esdoorn komt in het bos steeds meer en staat ook bij de buren. Dat is voor ons wel onkruid, maar zou ze ook met liefde weggeven, de zaailingen.

Ik heb op een onhandige plek ook wat berken en hazelaar zaailingen, maar het is me 2jr geleden niet gelukt om die levend te verplaatsen. Dus als iemand een tip heeft?

We hebben zelf in het voorjaar populieren geplaatst ook. Doen het deels goed.

Van st Corazon 10 perenbomen gekocht, maar werden te laat gebracht en maar 1 is aangeslagen.
En nog een grote kersenboom van iemand overgenomen, maar is afwachten of die het gaat redden. Moest ook buiten het seizoen om verplaatst.

En heb bessen stekken van verschillende mensen die het goed doen.

Ow ja, we hebben ook als haag voor oude kerstbomen waar de helft het van doet, dus aankomende winter gaan we weer wat bij plaatsen voor de dode bomen.

"kleiner" spul ook al eens overgenomen zoals een vlinderstruik die nu mega is, een rij rozen en chinees klokje.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:01

Oh superleuk! is het enkel in Nederland? of ook in België?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:06

superpony schreef:
Mooie actie.

Wij hebben al behoorlijk wat wilgen gepland en die doen het super.

Ook wat bomen en planten gekocht en sommigen al zelf vermeerderd, zoals de vlier en kornoelje.

We zitten aan een eikenbos en hebben wel wat eiken zaailingen en vind het bij de paarden een beetje dubbel wat we daarmee gaan doen. Misschien is weggeven wel een optie.
Esdoorn komt in het bos steeds meer en staat ook bij de buren. Dat is voor ons wel onkruid, maar zou ze ook met liefde weggeven, de zaailingen.

Ik heb op een onhandige plek ook wat berken en hazelaar zaailingen, maar het is me 2jr geleden niet gelukt om die levend te verplaatsen. Dus als iemand een tip heeft?

We hebben zelf in het voorjaar populieren geplaatst ook. Doen het deels goed.

Van st Corazon 10 perenbomen gekocht, maar werden te laat gebracht en maar 1 is aangeslagen.
En nog een grote kersenboom van iemand overgenomen, maar is afwachten of die het gaat redden. Moest ook buiten het seizoen om verplaatst.

En heb bessen stekken van verschillende mensen die het goed doen.

Ow ja, we hebben ook als haag voor oude kerstbomen waar de helft het van doet, dus aankomende winter gaan we weer wat bij plaatsen voor de dode bomen.

"kleiner" spul ook al eens overgenomen zoals een vlinderstruik die nu mega is, een rij rozen en chinees klokje.

Ongewenst staande zaailingen van hazelaars zou ik omhalen(hebben hele lange penwortels) en vervangen door zelf wat noten te zaaien in grote potten. Ik zoek altijd in de herfst naar verse noten. In veel stadsparken en/of grote stadstuinen staan meestal verschillende kleuren rood en groen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:12

Wat een goede actie! :j
Wij hebben zelf een beschermde boomwal en daar haal ik jonge bomen uit om te poten voor schaduw. We hebben ooit een groep bomen gekocht en ook een keer als project jonge diverse struiken en bomen gepoot, dat heeft ons toen bijna onze biologische vergunning gekost dus dat doen we niet weer :( Wij halen nu alleen nog jonge biologische bomen van ons eigen erf, dan weten we zeker dat we goed zitten hier.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:21

Denk niet dat ik van de woningbouw zomaar bomen mag planten in het veld voor de flat. Mijn moestuin staat al vol met fruitbomen en krijg binnenkort van mijn achterbuurman nog een fruitboom. Moet nog een plekje daarvoor verzinnen. _O-

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Oproep aan Bokkers: 1 miljoen gratis bomen herplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:31

Ik heb me net aangemeld, maar het is mij nog niet helemaal helder waar je kunt zien wélke bomen je dan op kan halen? Want daar ben ik natuurlijk wel enigszins kritisch in :=

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 16:04

Maartje_M schreef:
Ik heb me net aangemeld, maar het is mij nog niet helemaal helder waar je kunt zien wélke bomen je dan op kan halen? Want daar ben ik natuurlijk wel enigszins kritisch in :=


De bomen worden eerst geoogst onder begeleiding van iemand van Meerbomennu.
De bomen gaan dan naar de winter bomenhub.
Als het zover is dat de bomen naar hun nieuwe huis mogen, krijg je een email en een tijd hoe laat je ze mag halen...........op de hub zie je met bordjes welke bomen waar staan. Je wordt geholpen.