Geschikte laarzen voor Lapland/Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Geschikte laarzen voor Lapland/Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 01:43

Hoi hoi!

Ik ga in januari naar Noorwegen op vakantie voor een paar dagen. Het gaat waarschijnlijk Tromso worden, maar Lapland is ook nog een mogelijkheid. Nu vroeg ik mij af of onderstaande laarzen i.c.m. merinowol kniekousen warm genoeg is voor Tromso. Ik heb deze laarzen hier in de Nederlandse winters altijd erg fijn gevonden en het eerder te warm dan te koud gehad.

https://www.bol.com/nl/nl/p/travelin-no ... 8176/?s2a=

Ik heb daarnaast ook nog een skibroek en een thermo basislaag aan, maar ik ben wel een koukleum en neem liever het zekere voor het onzekere :o

Leo

Re: Geschikte laarzen voor Lapland/Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:15

Deze laarzen specifiek ken ik niet maar het is sowieso belangrijk dat ze écht waterdicht zijn. Ik ben vorig jaar in lapland geweest en heb mijn laarzen toen groter gekocht dan ik ze normaal heb zodat ik dubbele sokken (ik had merinowollen sokken van normale dikte aan en daar overheen thermosokkem met hoog percentage wol) aan kon en voldoende bewegingsvrijheid voor mijn tenen hield.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:33

Wat voor soort reis wordt het?
Wij zijn in januari 2019 voor onze huwelijksreis naar Fins Lapland geweest. We hadden een huisje en activiteiten erbij geboekt en kregen bij aankomst van de organisatie een overall, mega snowboots, hele dikke sokken voor over je eigen sokken en enorme over-wanten. Dus dat trok je nog over je eigen handschoenen en kleren etc aan.

Als je zelf gaat rondreizen is dat natuurlijk anders, maar als je boekt bij een organisatie zit het er vaak bij in :)

Zelf had ik nog (te ruime) Timbalands, heel veel thermo leggings, thermo ondershirts, warme truien, spijkerbroeken, warme sokken en een superdry jas. Op excursie had ik dan thermo legging, thermo shirt, spijkerbroek, warme trui, handschoenen, warme sokken, superdry jas, sjaal, muts, over sokken van organisatie, overall van organisatie, snowboots van organisatie, over-handschoenen van organisatie :+

Afbeelding

En dan was het op sommige excursies toch nog koud _O- Maar het was bij ons de koudste dag -38, dat vonden de locals ook erg koud :)) En net die dag gingen wij met de sneeuwscooters op pad haha!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:36

BabiiVeeraa schreef:
Wat voor soort reis wordt het?
Wij zijn in januari 2019 voor onze huwelijksreis naar Fins Lapland geweest. We hadden een huisje en activiteiten erbij geboekt en kregen bij aankomst van de organisatie een overall, mega snowboots, hele dikke sokken voor over je eigen sokken en enorme over-wanten. Dus dat trok je nog over je eigen handschoenen en kleren etc aan.

Als je zelf gaat rondreizen is dat natuurlijk anders, maar als je boekt bij een organisatie zit het er vaak bij in :)

Zelf had ik nog (te ruime) Timbalands, heel veel thermo leggings, thermo ondershirts, warme truien, spijkerbroeken, warme sokken en een superdry jas. Op excursie had ik dan thermo legging, thermo shirt, spijkerbroek, warme trui, handschoenen, warme sokken, superdry jas, sjaal, muts, over sokken van organisatie, overall van organisatie, snowboots van organisatie, over-handschoenen van organisatie :+

[ [url=m/dfud82.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan was het op sommige excursies toch nog koud _O- Maar het was bij ons de koudste dag -38, dat vonden de locals ook erg koud :)) En net die dag gingen wij met de sneeuwscooters op pad haha!

Op deze foto heb ik trouwens niet de over-handschoenen aan :’)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:41

Ik woon in Lapland, momenteel hebben we al -20. Het belangrijkste (en dat geldt naast schoeisel eigenlijk alle buitenste lagen kleding): zorg dat het ruim zit. Liever een (ruime) maat te groot dan precies pas.
Laagjes: heel belangrijk en functioneel.
Ook belangrijk: vermijd katoen. Katoen absorbeert vocht en vocht = koud.

Liever wanten dan handschoenen. Goede muts.

Ik had/heb ANWB laarzen en thermo-onderkleding van de Action. Niets spannends/duurs, maar het voldoet wel. Lidl en Aldi hebben regelmatig prima kleding.

Tromsø is leuk! En een super plek om het noorderlicht te spotten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:53

Ik had in februari veiligheidslaarzen met echt wollen voering. Geen koude tenen gehad en kon er 18km in wandelen zonder issues.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 16:29

Bedankt voor alle reacties! Het is inmiddels Tromsø geworden :)

Ik ben gisteren wezen shoppen bij de Decathlon en heb daar fijne snowboots voor een zacht prijsje kunnen vinden. Ik heb dit weekend toch vrij koud gehad in mijn outdoorlaarzen (wel in stilstand) en merkte ook meteen verschil met de gekochte snowboots, die hadden een veel dikkere zool.
Ik heb daarnaast ook flink ingeslagen voor de rest van de winterse outfit, ben geslaagd voor wanten, wollen onderhandschoenen, outdoorbroek en thermokleding. Ik stond me een partij te zweten daar in de winkel, dus ik denk dat het wel goed zit qua kleding nu :')