Waarop letten bij het huisbezichtiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 11:21

Hallo allemaal,

Ik ben nu iets meer dan 9 maanden samen met mijn vriend.
Hij woont in Julianadorp en ik in Harlingen, daarbij heb ik mijn eigen hondentrimsalon in Makkum.

Nu zijn we rustig aan, aan het kijken naar een huis.
Hij heeft genoeg vermogen en zal het dus op zijn naam laten zetten.

Nu hebben we een huis in Zürich gevonden die ons beide aansprak.

En hebben we ook een bezichtiging aangevraagd. Die staat voor komende vrijdag 10:30

Waar let je tijdens zo bezichtiging op.
Hij zal voornamelijk vragen stellen over het technische aspect van de woning.
En nu vroeg hij aan mij wat ik belangrijk zou vinden om te weten en of ik daar overna wou denken.

Nu heb ik werkelijk geen idee xD

Dit is de woning: https://www.makelaardij-stegenga.nl/aan ... erigge-11/

1 oktober is een open huis waar we dan sowieso heen gaan

Mocht het doorgaan dan is het uiteindelijk de bedoeling dat mijn trimsalon over 5 jaar in de garage gaat komen.
En dan zou de oprit breder worden en de bomen evt eruit gaan.

De badkamer moet wel wat aangebeuren evenals de keuken.

Graag jullie inzicht en ervaring betreft het bezichtigen van een huis.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:52

Mijn ervaring is dat een makelaar zelden meer bruikbare info kan geven dan je al uit de informatie op internet haalt. Ze hebben vooral gladde praatjes (sorry makelaars).

Ik zou dus vooral nadenken wat je zelf belangrijk vindt en of je dat daar kan realiseren;
- Hoeveel onderhoud heeft het huis nodig, kunnen jullie dat zelf of besteed je dat uit
- Hoe is de buurt en voel je je daar prettig bij. Bel eens aan bij de buren, vraag hen hoe zij de buurt ervaren. Krijg je ook informatie of dat een beetje redelijke mensen zijn.
- 1991 is wel iets geïsoleerd maar niet zoals ze dat nu zouden doen. Willen/kunnen jullie na-isoleren?
- Waar zijn de voorzieningen die je regelmatig nodig hebt? Een huis is belangrijk maar het staat ook op een plek, je moet ook boodschappen, school, werk, paard, familie, vrienden, een tandarts, huisarts, etc. De binnenkant van een huis kan je aanpassen, de locatie niet.

Het ziet er trouwens prima uit op de foto's. Wat gedateerd inderdaad, maar dat is op te lossen. 1991 is ook een prima bouwjaar (geen asbest etc).

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:51

In deze tijd zou ik vooral willen weten hoe het verwarmd wordt en wat de mogelijkheden tot verduurzaming zijn :+

Daarnaast is vooral het gevoel belangrijk; of je een gevoel van thuiskomen krijgt. Daarbij moet je natuurlijk wel door de inrichting van de huidige bewoners heen kunnen kijken. Dus stel je het ook voor met een andere kleur op de muren, andere indeling, je eigen meubels etc.

En ik begrijp niet waarom het enkel op zijn naam komt. Dat lijkt me niet zo'n tactische zet? Je gaat er toch samen wonen, of ga jij totaal niet bijdragen aan het huis/hypotheek?

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 13:03

verootjoo schreef:
In deze tijd zou ik vooral willen weten hoe het verwarmd wordt en wat de mogelijkheden tot verduurzaming zijn :+

Daarnaast is vooral het gevoel belangrijk; of je een gevoel van thuiskomen krijgt. Daarbij moet je natuurlijk wel door de inrichting van de huidige bewoners heen kunnen kijken. Dus stel je het ook voor met een andere kleur op de muren, andere indeling, je eigen meubels etc.

En ik begrijp niet waarom het enkel op zijn naam komt. Dat lijkt me niet zo'n tactische zet? Je gaat er toch samen wonen, of ga jij totaal niet bijdragen aan het huis/hypotheek?


Ik heb nauwelijks spaargeld.
Maandelijks ga ik wel meebetalen maar niks aan de koopprijs verder

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:03

Dus je gaat straks meebetalen aan de hypotheek en de maandelijkse lasten maar je bouwt niks op… zou goed nadenken of je dat wel wil.

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:07

AfricanLady schreef:
verootjoo schreef:
In deze tijd zou ik vooral willen weten hoe het verwarmd wordt en wat de mogelijkheden tot verduurzaming zijn :+

Daarnaast is vooral het gevoel belangrijk; of je een gevoel van thuiskomen krijgt. Daarbij moet je natuurlijk wel door de inrichting van de huidige bewoners heen kunnen kijken. Dus stel je het ook voor met een andere kleur op de muren, andere indeling, je eigen meubels etc.

En ik begrijp niet waarom het enkel op zijn naam komt. Dat lijkt me niet zo'n tactische zet? Je gaat er toch samen wonen, of ga jij totaal niet bijdragen aan het huis/hypotheek?


Ik heb nauwelijks spaargeld.
Maandelijks ga ik wel meebetalen maar niks aan de koopprijs verder


Hiervoor zou ik een bezoekje aan de notaris wagen. Dit hebben wij vorige week ook gedaan en is zeer verhelderend. Willen jullie wel een samenlevingscontract? Het is nogal belangrijk hoe je dit vastlegt voor mocht het onverhoopt toch uit gaan óf je vriend komt te overlijden. Scenario’s waar je niet op hoopt maar waar je je wel op wilt voorbereiden. Anders kun je zomaar voor enorme kosten komen te staan.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:16

AfricanLady schreef:
verootjoo schreef:
In deze tijd zou ik vooral willen weten hoe het verwarmd wordt en wat de mogelijkheden tot verduurzaming zijn :+

Daarnaast is vooral het gevoel belangrijk; of je een gevoel van thuiskomen krijgt. Daarbij moet je natuurlijk wel door de inrichting van de huidige bewoners heen kunnen kijken. Dus stel je het ook voor met een andere kleur op de muren, andere indeling, je eigen meubels etc.

En ik begrijp niet waarom het enkel op zijn naam komt. Dat lijkt me niet zo'n tactische zet? Je gaat er toch samen wonen, of ga jij totaal niet bijdragen aan het huis/hypotheek?


Ik heb nauwelijks spaargeld.
Maandelijks ga ik wel meebetalen maar niks aan de koopprijs verder


En als je man overlijdt ga je de straat op en laat je man het huis aan zijn familie na? :o
Goed over nadenken hoe jullie dit gaan vastleggen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:19

Met Verootjoo eens betreft verduurzaming. Je wil nu echt niet per ongeluk in een tochtkrot komen.

Wij hebben een huis gekocht als onervaren starters, en dingen die ik achteraf toch wel voor de aankoop had willen weten is

- is er een kruipruimte? We hadden ons huis er niet op laten staan denk ik, maar wij hebben dus geen kruipruimte wat erg bijzonder is voor een jaren '80 rijhuis. We wisten niet zo goed wat de gevolgen daarvan waren. Maar als we hadden geweten hoe moeilijk aanpassingen gaan zonder kruipruimte (vloerisolatie kan niet, een nieuwe afvoer voor de vaatwasser kan niet, etc.) hadden we daar wel eerder rekening mee kunnen houden.

- Wij wilden graag een dakkapel, meer als investering dan als noodzaak. Maar dat kan ook niet ivm draagbalken en een te lage nok. Geen dealbreaker. Maar wel leuk als je zoiets van te voren weet :') Ook ivm. bouwdepot.

- Dakisolatie gaat moeilijk door jaren '80 folie op de huidge matige dakisolatie. Evenals spourmuurisolatie.

- Stopcontacten zijn niet geaard. Geen ramp. Wel een duur klusje om te laten vervangen.

- Te weinig (elektra)groepen voor bv. een vaatwasser, quooker etc. Kan allemaal wel met geld aangelegd worden (maar again, die fiets kruipruimte maakt het wel lastig :') ). Maar ook duurder dan je denkt.

- Zonnepanelen gaan wel een must worden in de toekomst. Daar hebben we dan weer een "gelukje" meegehad, want onze dak ligt perfect voor zonnepanelen. Maar het meeste rendement heb je als het dak op het zuiden ligt. En ligt je dak in de schaduw dan heb je een probleem. Da's in deze tijd ook wel iets om rekening mee te houden.

Nou goed, dat zijn de dingen waar ik me op verkeken heb en die misschien niet in de standaard lijstjes voorkomen :') Verder is het natuurlijk vooral kijken of je een woning mooi vindt.

Wat betreft meebetalen aan de hypotheek :
Daar loopt dit uitgebreide topic over [LZP] Samenwonen zonder hypotheek , waarbij je wel een goed beeld krijgt van de haken en ogen me dunkt.

Prairy
Berichten: 9084
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:23

Ten eerste, lees even dit topic door en kijk of je er iets uit herkent.

Belangrijk om goede afspraken te maken over investeren in een huis dat niet van jou is.

Voor de bezichtiging zelf, ik vind het fijn om het op video op te nemen om het later even terug te kijken, dan zie je soms toch andere dingen. Wel even toestemming vragen.

Zie dat het vlakbij de snelweg en Afsluitdijk ligt, zou even goed luisteren of je de weg niet heel erg hoort.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:24

Waar zit de aansluiting voor de wasmachine?
Hebben jullie in de toekomst een kinderwens?
1 slaapkamer is bar weinig

Er staat volledig geïsoleerd> ja, ws volgens de normen van 1991.
Het onderhoud is matig dus je gaat ws wel het een en ander tegen komen

De keuken heeft zo te zien alleen een oven en vaatwasser, de koelkast/ magnetron staat los dus die zit er al niet bij.
Wordt het huis nu nog bewoond en dus alles gebruikt of staat het leeg en staan leidingen droog?
Dat laatste kan ook nogal wat problemen opleveren in een verouderd huis

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:31

Oké dus jouw vriend koopt een huis en jij gaat er dus bij inwonen? En daar je bedrijfje vestigen?
Pas hier heel goed mee op. Je maakt jezelf hiermee afhankelijk van iemand en niet alleen privé maar nu ook zakelijk. Denk hierover na en ga zaken heel goed vastleggen bij een notaris en laat je informeren over de risico’s. Dat je niet al je geïnvesteerde geld kwijt bent. Want dat gebeurt als je het niet laat vastleggen.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 13:33

Ik kan zelf geen hypotheek afsluiten want ik heb geen vermogen.

Verder bedankt voor de tips en we gaan er zeker naar kijken hoe en wat

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:35

AfricanLady schreef:
Ik kan zelf geen hypotheek afsluiten want ik heb geen vermogen.

Verder bedankt voor de tips en we gaan er zeker naar kijken hoe en wat


Dat snap ik maar dat betekent niet dat je jezelf compleet afhankelijk moet maken van iemand. En in de oliebol kan komen privé en zakelijk. Blijf goed nadenken.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:41

Je hebt geen vermogen, maar kun je ook maandelijks niet bijdragen aan de hypotheek? Anders zou je kunnen overwegen om gewoon vast te leggen dat wat hij er in stopt van hem blijft en de rest van de overwaarde (als die er is) wordt dan tussen jullie verdeeld.

Dus stel je betaalt nu 225k, waarvan hij 100k spaargeld inlegt, en je verkoopt het huis over 5 jaar voor 275k, dan krijgt hij 100k plus 25k overwaarde en jij krijgt enkel 25k overwaarde.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:48

Je sluit toch juist een hypotheek af omdát je geen vermogen hebt? Tenminste, de meeste mensen hebben een hypotheek op het huis.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat huis betaald wordt. Volledig met eigen geld van je vriend of wel met een hypotheek?

Regel het goed anders ga je met bedrijf en al de boot in als je leven niet zo loopt zoals je nu denkt.

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:49

Je kunt ook nog een bouwtechnische keuring laten doen door Vereniging Eigen Huis. Zij kijken dan naar de staat van het huis en wat evt aandachtspunten zijn mbt onderhoud en de staat. Stel bijvoorbeeld het dak van de schuur moet binnenkort vervangen worden, dan geven zij dat aan en daarbij ook een schatting van de kosten die daar bij komen kijken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:52

Het huis ziet er gedateerd uit, waarschijnlijk moet je gaan investeren om het weer up to date te krijgen, niet alleen keuken en badkamer maar wellicht ook isolatie, verwarming (CV) , zonnepanelen etc.

Check het houtwerk en schilderwerk.

Maar vooral voelt het goed, vind je Zurich een leuk plaatsje om in te wonen, zijn er voldoende voorzieningen in de buurt (supermarkt etc). Als je gaat bezichtigen ga dan ook even de omgeving verkennen.
Is er voldoende bergruimte in het huis, zeker met maar 1 slaapkamer is dat wel een ding.

Qua hypotheek; Je hebt wel inkomen dus je kan wel op de hypotheek komen samen met je vriend, alleen op jouw naam zal niet lukken. Maar jullie kunnen wel een verdeling qua eigendom maken zodat jij ook wat opbouwt in het nieuwe huis.
Laat je hierin goed adviseren door een onafhankelijk iemand die ook naar jouw belangen kijkt en ga er niet vanuit dat dat je toch geen kans maakt. Er kan meer dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:54

verootjoo schreef:
Je sluit toch juist een hypotheek af omdát je geen vermogen hebt? Tenminste, de meeste mensen hebben een hypotheek op het huis.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat huis betaald wordt. Volledig met eigen geld van je vriend of wel met een hypotheek?

Regel het goed anders ga je met bedrijf en al de boot in als je leven niet zo loopt zoals je nu denkt.

Ik denk dat ze doelt op de kosten koper en alle andere kosten. Daar ben je ookal makkelijk rond de 10K voor kwijt.

Welke je constructie je ook kiest :) Ga idd wel nadenken over hoe je het wil regelen. Vooral als dit jullie forever-home is.

Willen jullie op termijn iets samen komen is het weer een ander verhaal natuurlijk. Maar dan moeten jullie samen goed kijken naar de kwetsbaarheid van de markt nu.
Hoe dan ook is het wel belangrijk om op papier te zetten wat jouw rechten zijn als je bij hem komt te wonen. En dan vooral mocht het ooit uit gaan, of mocht hij overlijden.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:06

Er zijn al veel goede tips gegeven.
O.a. Notaris, hypotheek bijdragen (onverstandig als je verder niks op papier laat zetten) je kan je zelf echt in de ellende werken zo. Dus laat je goed voorlichten.

Wat ik nog niet gezien heb: doe een rondje door de buurt. Kijk om je heen, hoe is de sfeer?

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:20

Notaris en erfrecht is lastige materie. Laat je goed voorlichten.

Roodvos

Berichten: 6667
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:25

AfricanLady schreef:
De badkamer moet wel wat aangebeuren evenals de keuken.

Nee, dat MOET niet. Tenzij er tegels uitvallen en/of leidingen lekken. Het is gedateerd en je vindt het niet mooi, dat is wat anders. Om eerst geld te besparen kan je er ook voor kiezen het voorlopig te laten zoals het is en je ermee te "redden".
De keukenkastjes zou je kunnen schuren en schilderen.
In de badkamer word je nat dus schoon, dat is prima. Ik vind de indeling van de badkamer ook niet heel handig, dus ik zou er eerst gaan wonen en dan in het gebruik nadenken over hoe het beter kan.

In een bovenstaande post mist denk ik een link naar dit topic:
[LZP] Samenwonen zonder hypotheek

Ga er niet klakkeloos vanuit dat je geen hypotheek kan krijgen. Als je een vast inkomen hebt is dat waarschijnlijk wel mogelijk, maar wellicht niet heel veel. Maar als jij bijvoorbeeld €100.000 hypotheek kan krijgen, dan kan jij je voor dat deel inkopen. Dan kan je wel wat gaan opbouwen.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:00

Ik zou vooral letten op de locatie. Uiteindelijk kun je veel aanpassen aan een huis, maar niet waar het staat.
Kun je er fijn parkeren, zijn er voorzieningen in de buurt, is het een rustige buurt, wat voor buren wonen er etc. En of er genoeg slaapkamers zijn, want een badkamer kun je nog wel aanpassen maar een extra slaapkamer is vaak een stuk lastiger.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:32

Ik ken het plaatsje al dus dat scheeld ik woon er bijna op een steenworp vandaan in Harlingen.
Voorzieningen is dat ook het dichtstbijzijnde.

Hij zal grotendeels alles uit eigen zak inleggen.
Ik heb gewoon niks om in te leggen
Maar ik ga wel maandelijks aan de vaste kosten meebetalen, denk aan gwl etc.

Bij hypotheken is het tegenwoordig normaal dat je een bepaald percentage aan eigen vermogen hebt.

We gaan zeker kijken hoe het met isolatie geregeld is.
Het is inderdaad een wat ouder huis en daar houden we rekening mee

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:36

Ik zou dit echt juridisch gaan informeren. Zodat jij niet met lege handen staat na “x tijd” meebetaald te hebben en de relatie evt strandt. Bijv x % percentage is dan voor jou.

Je zou er ook voor kunnen kiezen niks mee te betalen. Het deel wat je over hebt ivm geen huur (dat je nu wel hebt neem ik aan) meer zou je dan in je eigen bedrijf en je spaarrekening kunnen stoppen. Zo te lezen kom jij van een heel andere situatie en kan hij de lasten dragen. Hij bouwt vermogen op dmv huis, jij je spaarrekening/bedrijf.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waarop letten bij het huisbezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:51

Als je mee betaald betaal dan alleen mee aan rente. Niet aan aflossing of investeringen in of aan het huis