Bijna aanrijding

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 23:56

Even van me afschrijven. Vanavond zat ik met mijn vriend in de auto en waren we onderweg naar zijn huis. Ik was tegen hem aan het praten en we reden een rotonde op die op een drukke 80 weg ligt.
Nu was het vrij rustig, we reden de rotonde op en in mijn ooghoek zag ik een auto met behoorlijke snelheid op de rotonde afkomen. Ik kijk naar rechts en zie dat hij niet stopt maar gewoon met dezelfde gang doorrijdt. Ik gilde heel hard en mijn vriend zag het gelukkig op tijd waardoor hij nog naar links kon uitwijken, waardoor de auto ons net niet ramde maar er gelukkig voorschoot.
De automobilist is doorgereden en helaas heb ik het kenteken niet gezien. Ik had wel even flinke paniek, want als mijn vriend een fractie later had gereageerd, had ik dit denk ik niet kunnen typen.
Inmiddels kom ik nu moeilijk in slaap, besef dat ik heel veel geluk heb gehad en dat er niks is gebeurd uiteindelijk. Maar ik merk wel dat de adrenaline er nog aardig inzit.

Meer mensen die dit weleens mee hebben gemaakt of tips hebben om even bij te komen?

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:27

Oef jeetje wat schrikken! Dan word je weer even met beide benen op de grond gezet.
Kei banketstaaf dat die idioot doorreed. Niet netjes! Zeker als jullie wel geraakt waren was dat echt een misdaad! Nu kun je denk ik weinig, tenzij cameras en dan nog twijfel ik of je er iets mee kunt behalve contact opnemen en je frustratie uiten.

Dashcam is misschien goed voor de toekomst?

Probeer jezelf niet teveel druk op te leggen dat je 'moet' slapen. Adrenaline krijg je niet zomaar uit je lijf. Neem een kop warme melk, misschien met een beetje anijs. Doe je pantoffeltjes aan met je badjas of een dekentje, kijk nog even een hersenloze serie op tv en steek een kaarsje aan. Wees dankbaar dat er niks gebeurt is en bedenk je: wellicht schrok die knakker zich ook helemaal de rampetamp en durfde die niet te stoppen. (oke, ik probeer iets te bedenken waarom ie doorreed).

FennyPower

Berichten: 1543
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:35

Heftig,dat is echt schrikken... Ik snap wat je voelt, ik heb soms dat ik ook wel denk wat als ik iets niet zie wanneer een ander een fout maakt etc.

Laatst zat ik in de binnenstad in de auto en reed op de gevaarlijkste rotonde van mijn regio.
Ik leef in een fietsenstad.de meesten steken hun hand niet uit dus ik neem dat risico niet graag om direct maar af te slaan. Ik sorteerde netjes voor de kant waar ik heen moest en stopte want er kwam een fietser aan.
Achter mij een witte auto die maar even dacht langs mij te kunnen over het fietspad en voetpad en mij van rechts in te halen.
Ik had mijn knipperlicht en alles aan.
Godzijdank sloeg die fietser ook dezelfde richting af als mij anders had die onder de witte auto gelegen met die actie..
Hij zat nog net niet op mijn auto.heb wel getoeterd wat ik niet snel doe.
Geen idee waar die auto ook zo snel weg kwam. ik kijk altijd goed of er een auto komt oprijden op de rotonde maar deze reed blijkbaar ook best hard.

Anne_GTI

Berichten: 18227
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:44

Ongelukken gebeuren elke dag. De kunst is om te anticiperen op andere weggebruikers. Dat deed je vriend. Iedereen maakt fouten. Probeer altijd 2 opties te houden van de 3 gas, remmen of uitwijken.

Suzanne F.

Berichten: 50068
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:51

Wat goed dat jij het zag! Je moet vaak anticiperen op de fouten van anderen. Wat jij noemt is een hele bekende. Als jij namelijk op een rotonde afrijdt dan zie je vaak de auto niet die van links komt aanrijden. Die zit namelijk achter jouw carrosserie naast je raam (geen idee hoe dat heet, maar dat vaste deel tussen je voorruit en je deur). Ikzelf heb het al meerdere gehad dat ik een noodstop moest maken omdat ik de auto van links te laat zag en sindsdien kijk ik altijd even extra ‘eromheen’ als ik de rotonde nader.
Grote kans dat dit nog een vrij onervaren bestuurder was.

Anoniem

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:56

Gewoon een asociale bestuurder kan evengoed.. daar kan je niks over zeggen. Gelukkig is alles goed afgelopen TS!

madeliefw

Berichten: 2673
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:12

Tegenwoordig denkt iedereen maar met lachgas, cannabis of andere soorten drugs of alcohol achter het stuur te kunnen zitten. Gelukkig is het goed gegaan. Zo is het leven. 9 vand e 10 x gaat het goed. Niet te lang over blijven denken.

lies_sparkle
Berichten: 6151
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:16

Mensen maken fouten, ook andere bestuurders. Fijn dat je vriend goed heeft gereageerd!

En voor nu, lekker kopje thee en ademen. Je kon er niks aan doen :)

Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 14:23

Inmiddels ben ik nog redelijk snel in slaap gevallen :) Was echt even de schrik van gisteravond die er goed inzat.

Wat betreft de bestuurder, het was inderdaad een vrij jonge gast. Of we nu precies in zijn dode hoek zaten en ons daardoor niet heeft gezien, of misschien dacht hij wel dat hij er nog snel voor kon rijden? :o?

Ben blij dat het goed afgelopen is, het maakt je wel weer even wat bewuster en alerter in het verkeer :j

Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijna aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:35

Jeetje wat schrikken!

Bedenk je wel dat je niet per definitie voorrang hebt op een rotonde. Alleen als die voorrang ook aangegeven staat met bijvoorbeeld haaientanden voor het oprijdende verkeer. Als dat niet het geval is, dan heeft verkeer van rechts gewoon voorrang. In Nijmegen hebben we een rotonde waar je inderdaad op de rotonde voorrang moet geven aan verkeer dat erop komt rijden (verkeer van rechts). Al heel vaak voor gekomen dat verkeer dat op de rotonde zit dat niet door heeft en gewoon doorrijdt.

Ik zeg overigens niet dat dat hier het geval is, maar wel iets om bewust van te zijn. En zelfs al was dat het geval, betekend nog steeds dat je voorrang hoort te krijgen en niet te nemen en dat die persoon gewoon fout zat.

linoleum

Berichten: 6510
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:08

Ik snap dat je geschrokken bent. Dat mag ook. Maar probeer er niet meer energie aan te besteden dan nodig.

Bijna ongelukken zal je vast nog vaker meemaken. En grote kans zelfs vanuit beide perspectieven.

Ik ben zelf ook wel eens per ongeluk een rotonde opgereden dat ik daarna pas zag dat er een andere auto aankwam. Gelukkig zag de andere partij het wel en voorkwam zo dat er een aanrijding kwam. Hart in m’n keel en heb verontschuldigend gezwaaid.

Andersom overkomt het ook wel eens, door onoplettendheid of echt door iets ongelukkigs dat ik een aanrijding net heb kunnen voorkomen door zelf uit te wijken of te remmen. Meestal ook duidelijk onbewust veroorzaakt door de andere partij.

Gelukkig lette je vriend goed op. Net als de meeste verkeersdeelnemers doen.