Huurcontract overnemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Biks2

Huurcontract overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-22 18:30

Ik woon samen in een gereguleerde huurwoning (geen idee of dit hetzelfde is als sociale huur).
Relatie is nog niet beëindigd maar de situatie is wel dusdanig (ineens) slecht dat ik me graag op het slechtste scenario voorbereid.
Maar puur praktisch, zou ik het contract kunnen overnemen? Ik ben momenteel geen medehuurder en het contract staat niet op mijn naam (om de woning te krijgen was er een eis van 4x de huur verdienen op 1 salaris).
Ik zou er met huursubsidie wel kunnen blijven wonen, maar ik denk dat het verloren zaak is.

Hoor graag eventueel advies

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:39

Nee. Je partner is huurder.

Waarom zou je partner er überhaupt uit gaan? Hij heeft een woning, hij is wel gek om die af te staan (als htlet überhauot al zou kunnen).

paddington

Re: Huurcontract overnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:56

Als je 4 x de huur moet verdienen dan is er weinig kans op huursubsidie vrees ik.

Daarbij moet je volgens mij al een tijdje medehuurder op papier staan.

Gaat de bijna ex vrijwillig de woning verlaten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:57

Over het algemeen heb je geen rechten als je niet officieel als medehuurder op papier staat. En zelfs als dat wel zo was zou hij als hoofdhuurder meer rechten hebben. Als hij eruit besluit te gaan gaat het gewoon de verhuur in.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:58

Nee, lijkt me vrij kansloos. Zeker als je geen medehuurder bent.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:59

Mijn ex heeft toen wel het huurcontract overgenomen, maar dit was een sociale huurwoning en hij stond vanaf het begin ingeschreven als medehuurder, toen was het dus geen enkel probleem.

In jullie geval lijkt het me onwaarschijnlijk dat je het contract kan overnemen, maar wie niet waagt wie niet wint natuurlijk.

alles is liefde

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:00

Je hebt waarschijnlijk nergens recht op, maar je kunt t altijd proberen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:29

Meegemaakt bij de buren van mijn moeder, dochter heeft jarenlang er bij in gewoond, beide ouders tot het einde verzorgt, na het overlijden van de laatste ouder mocht ze wel vertrekken. Puur alleen omdat ze niet ingeschreven stond op het huurcontract.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:30

Ik heb het wel overgenomen, maar stond als medehuurder. Was ook heel makkelijk, formulier invullen, ondertekenen en klaar. Als ik geen medehuurder was geweest was het niet gelukt.

Dus of nog proberen te regelen dat je medehuurder wordt in overleg, maar anders heb je echt pech ben ik bang.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:35

Nee, als het gaat via een instantie dan zal deze weer in 'de markt' gaan en heb jij geen recht op voorrang.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-22 10:43

Bedankt voor de reacties, we gaan het zien

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:47

Weet jij of je partner er wil blijven wonen mocht de relatie op de klippen lopen? Als dat niet het geval is kan je het toch overleggen dat je graag medehuurder wilt worden?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-22 10:51

meggiemeg schreef:
Weet jij of je partner er wil blijven wonen mocht de relatie op de klippen lopen? Als dat niet het geval is kan je het toch overleggen dat je graag medehuurder wilt worden?

Ja, maar medehuurder worden is volgens mij niet zo makkelijk. Tenzij je getrouwd bent/geregistreerd partner, dan gaat het automatisch.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:54

Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar wilt jouw vriend eruit en het aan jouw overdoen?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-22 10:56

Sunnda schreef:
Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar wilt jouw vriend eruit en het aan jouw overdoen?

Ik denk het wel. Maar goed, voorlopig weet ik niks en wilde ik vooral alvast wat info

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:59

Bij sociale huur kun je je inschrijven op het adres en bij de woningbouw een aanvraag doen tot medehuurder. Hiervoor heb je wel toestemming nodig van je vriend/hoofdhuurder.

Dat wil nog niet zeggen dat jij er mag blijven wonen als hij besluit eruit te gaan... Jij moet net zo goed aan de verplichtingen voldoen die hij had om hoofdhuurder te worden.

Hopelijk valt het allemaal mee!

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:01

Biks2 schreef:
Sunnda schreef:

Ik denk het wel. Maar goed, voorlopig weet ik niks en wilde ik vooral alvast wat info

Als je vriend het goed vindt is het zo geregeld.
Blijft alleen de eisen overeind mbt inkomen ed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:02

Muurp schreef:
Bij sociale huur kun je je inschrijven op het adres en bij de woningbouw een aanvraag doen tot medehuurder. Hiervoor heb je wel toestemming nodig van je vriend/hoofdhuurder.

Dat wil nog niet zeggen dat jij er mag blijven wonen als hij besluit eruit te gaan... Jij moet net zo goed aan de verplichtingen voldoen die hij had om hoofdhuurder te worden.

Hopelijk valt het allemaal mee!

Hier niet hoor? Ik kon het gewoon overnemen zonder ook maar 1 ding aan te leveren. Dat kon ook niet, want ik had toen niks op papier. Het overnemen was echt alleen een formulier ondertekenen en klaar.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:31

Is het niet verstandiger om even contact met de verhuurder op te nemen, situatie uitleggen en vragen wat jouw mogelijkheden zijn en of overname überhaupt mogelijk is.. Zij kunnen je zeggen wat wel of niet mogelijk is..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:37

als hij vertrekt.....maar lijkt me sterk; moet hij zelf op zoek naar woonruimte terwijl hij nu een huurcontract heeft....zou ik het gewoon proberen; nee heb je, ja kun je krijgen.

Weet niet hoe lang jullie al samen wonen, maar stel dat is al een paar jaar en jij kunt via de gemeente aantonen dat jij al meerdere jaren op dat adres woont, kun je heel misschien op wat coulance rekenen.
Let wel; alles valt en staat met een woningstichting die schappelijk is en oog heeft voor de menselijke maat.
Want volgens de wet mogen ze jou gewoon weigeren en het huis opnieuw in de verhuur gooien. Iets wat ze meer oplevert, want als jij het contract kan overnemen blijft de huur staan zoals die nu is. Met opnieuw in de verhuur gaat er weer een paar tientjes er bij op.

Maar vragen staat vrij en zou het gewoon proberen, als het zover komt en hij degene is die vertrekt. Als je het niet vraagt is het sowieso een nee.

Mij is het in elk geval jaren geleden wel gelukt om het contract over te nemen, terwijl ze dat niet hoefden te doen. Dus gewoon informeren en niet bij voorbaat er van uit gaan dat het toch een nee wordt, want dan heb je sowieso niks.

Ze zeggen niet voor niks; brutalen hebben de halve wereld.........dus gewoon zelf even brutaal zijn en gewoon vragen of het kan.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:44

Soms wordt er ook naar gekeken hoe lang iemand al medehuurder is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:19

sas66 schreef:
Soms wordt er ook naar gekeken hoe lang iemand al medehuurder is.

Volgens mij zelfs altijd. Je moet minimaal een x aantal jaar medehuurder zijn voordat je het contract mag overnemen van de hoofdhuurder.
Daar is vroeger nogal mee gesjoemeld om onder de wachttijden uit te komen en daarom is dat toen zo ingesteld.
Ik verwacht dat ze met de huidige krapte op de huizenmarkt ook weinig coulance zullen bieden en schat daarom je kansen op nihil dat je bij een relatiebreuk kan blijven wonen in de huidige woning.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:36

Ik zie heel veel reacties die uitgaan van de regels bij sociale huur. Dit is geen sociale huur, want dan zaten er niet zo'n hoge inkomenseis aan.
Dat is in dit geval je geluk. Voor particuliere huur wordt meestal niet met inschrijftijd gewerkt, dus nu ben je vooral ervan afhankelijk of de verhuurder het je gunt. Je zult waarschijnlijk uitgebreid moeten aantonen dat je de huur kunt betalen, ook als er iets tegenzit.
Ik duim voor je!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:56

Biks2 schreef:
meggiemeg schreef:

Ja, maar medehuurder worden is volgens mij niet zo makkelijk. Tenzij je getrouwd bent/geregistreerd partner, dan gaat het automatisch.

Bij veel kan je het online regelen, kan je altijd even naar kijken hoe het bij jullie werkt natuurlijk.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:01

Huurt je vriend via de woningbouw of particulier? Als het via de woningbouw is, kun je daar informeren wanneer je recht hebt om medehuurder te worden. Dit kan ook zonder getrouwd te zijn. Je partner moet dan een verzoek indienen om jou medehuurder te maken. Een eis is bijv vaak dat je minimaal 2 jaar op dat adres ingeschreven staat en samen woont. De woningbouwvereniging beoordeelt dit verzoek dan en keurt dit goed of af. Pas als je medehuurder bent, heb je bepaalde rechten.
De vraag is natuurlijk of je dit moet willen als de situatie tussen jullie nu zo zorgelijk is. Als medehuurder krijg je bepaalde rechten, zo kan je vriend je niet zomaar op straat zetten bijv. Maar je bent ook aansprakelijk te stellen voor bijv de huur, dingen die in huis kapot zijn gegaan enz. Stel dat jullie relatie uit gaat, en je vriend zou de huur niet betalen, dan ben jij daar ook aansprakelijk voor.
Kijk ook op de website van de belastingdienst of je wel recht hebt op huursubsidie. Er zit namelijk een grens op, zowel qua inkomen als qua huurprijs. Ligt de huurprijs of je inkomen te hoog, krijg je niets. De maximale huurprijs in 2022 is geloof ik iets van 763 euro om in aanmerking te komen voor huursubsidie. En je moet minder dan 31000 euro bruto per jaar verdienen dacht ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie