Bbl studeren, moeder bijstand uitkering en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Bbl studeren, moeder bijstand uitkering en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:05

In februari wil ik gaan studeren weer.
Ik heb 3 jaar een tussenjaar omdat ik heel veel gedoe gehad heb rondom mijn ex waar ik samen gewoond heb, op straat gestaan heb ook. (sommige kennen mijn topic van eerder.)
Nu ik weer thuis woon is het niet makkelijker, ik onderhoud mijn moeder nu, ze heeft het financieel heel lastig, en ik kan geen woning vinden dus voorlopig blijft het nog wel even lastig.

Maar ik moet voor mezelf zorgen. Met 1 opleiding mbo niveau 1 wil ik niet blijven zitten en vind ik geen goede werkplek.. Ik wil weer studeren en ik wil bbl gaan doen. Ik wil verder komen...
Vandaag een gesprek gehad met haar en haar bewindvoerder met hopelijk wat verduidelijking, maar helaas.
Haar bewindvoerder geeft aan dat alles weer overhoop gehaald wordt als ik weer ga studeren. 'Met andere woorden je kan gewoon beter niet gaan studeren meid.. '
Maar dan nu de vraag wat gebeurd er als ik bbl studeer.Werk en leer.
Wat zijn de risico's, wat mag ik verdienen? Wordt mijn moeder dan nog gekort vanwege dat kosten inwonend delend (leeftijd 21+) gedoe?
En wat zijn de voordelen? Ik ben echt niet in die markt thuis, ik heb er geen verstand van van al die regels.
Haar bijstand is dus nu gekort.
Bewindvoerder geeft geen duidelijk antwoord waardoor ik al zoiets heb, laat die studie maar zitten ik focus me maar gewoon op simpele baantjes om mijn moeder te kunnen onderhouden tot de tijd rijp is...
Ik zit al 3 jaar in de maag met dit..

Iemand die hier wat meer over weet, over dit soort regels?

ingvdh

Re: Bbl studeren, moeder bijstand uitkering en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:12

Ik weet niets van de regels, maar niemand mag en kan van jou verwachten dat jij je leven on hold zet voor onbepaalde tijd tot jouw moeder haar leven weer op orde heeft. Jij moet ook verder en aan een toekomst werken.

Ik proef een beetje dat de bewindvoerder niets anders wil want anders moet hij aan de bak. Daar wordt hij voor betaald overigens.

Maar ga je met de BBL zoveel meer verdienen dan je nu doet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:15

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:17

Op kamers gaan of iemand vinden waar je je bij kan inschrijven. Dan ben je van dat gedoe af. Is de enige oplossing.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:19

Misschien samen met je moeder even een afspraak maken met haar klantmanager van de Bijstand bij de Gemeente? Die kan dat precies voorrekenen :-)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:20

Wordt jouw moeder nu ook al niet gekort op haar uitkering doordat jij werkt?
Het verschil in loon zal niet direct zo veel zijn lijkt mij. Ik snap hoe krom en moeilijk het is, maar ik zou me hierbij ook niet tegen laten houden.

Zijn alternatieven zoals een avond studie niet mogelijk?

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:21

Ik zou ook gaan voor je eigen toekomst. Verdien je straks meer met je bbl dan nu met je losse baantjes? Jammer dat de bewindvoerder niet kijkt naar wat het beste is voor de toekomst. Er is nu overal een tekort aan personeel dus je hebt denk ik alle keuze voor een bbl opleiding en baan. Ga ervoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:22

Absolem schreef:
Op kamers gaan of iemand vinden waar je je bij kan inschrijven. Dan ben je van dat gedoe af. Is de enige oplossing.

Dit is dus fraude. Als ts zich ergens gaat inschrijven bij iemand anders en zij blijkt nog steeds bij moeder te wonen heeft moeder een heel groot probleem.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:23

Studeren lijkt me altijd een goed idee. Is het niet voor een betere baan dan is het wel voor je eigen ontwikkeling.
Maar wordt ze dan zoveel gekort?
Heb je inzicht in hoeveel het precies is?

Bijvoorbeeld; kennis van me woont bij z'n moeder. Hij krijgt bijstand terwijl zij gewoon goed verdient, dus ik ben wel benieuwd naar hoeveel je moeder gekort wordt en of dat niet gewoon best wel te overzien is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:24

Wat regels betreft kan ik je helaas niet helpen maar ik wil je wel aanraden om die studie wel te doen. Het is jouw toekomst.
Ik vind het totaal bizar dat iemand tegen je zegt dat je maar geen studie moet doen. Die bewindvoerder moet aan het werk en de vragen beantwoorden.
Misschien dat ze je bij een juridisch loket kunne helpen met wat zaken?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:27

Ik zou de verschillende mogelijkheden eens goed laten doorrekenen door een onafhankelijke financieel adviseur en niet door die zo te lezen niet heel proactieve bewindvoerder.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:27

Absolem schreef:

Een kamer kost waarschijnlijk meer dan de korting die moeder zal krijgen.
Inschrijven op ander adres maar bij moeder blijven wonen is een heel slecht idee, dan kunnen er mega boetes volgen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:28

Gaat bijstand niet via het UWV? Die kan je wel bellen, die zijn heel toegankelijk en kunnen je vragen vastwel beantwoorden.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:29

Absolem schreef:

Kamers geen optie helaas, ik zit nog altijd met mijn katten. Ik zoek wel een woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:30

Je moeder mag dan dr ABW terugbetalen als je thuis blijft wonen en een ander "adres" als woonadres opgeeft.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:31

herr_balou schreef:
Absolem schreef:

Een kamer kost waarschijnlijk meer dan de korting die moeder zal krijgen.
Inschrijven op ander adres maar bij moeder blijven wonen is een heel slecht idee, dan kunnen er mega boetes volgen.

Klopt dit wil ze ook absoluut niet. Stel ze komen eens kijken..

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:33

Gitana schreef:
Studeren lijkt me altijd een goed idee. Is het niet voor een betere baan dan is het wel voor je eigen ontwikkeling.
Maar wordt ze dan zoveel gekort?
Heb je inzicht in hoeveel het precies is?

Bijvoorbeeld; kennis van me woont bij z'n moeder. Hij krijgt bijstand terwijl zij gewoon goed verdient, dus ik ben wel benieuwd naar hoeveel je moeder gekort wordt en of dat niet gewoon best wel te overzien is.

Ze komt 300,-te kort. Kan nergens op bezuinigen.
En qua uitkering is de 117,- omlaag gegaan. Ongeveer.
Het onderste zou ik ook moeten betalen, maar ik betaal het bovenste. Tot ik ga studeren uiteraard.. Ik weet niet hoe het dan zit. Maar dan wordt die 300,- krap.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:36

Je geeft aan dat jij nu kostendelende medebewoner bent van jouw moeder, als jij een bbl opleiding gaat doen ben jij dat niet meer. Je moeder krijgt dan weer de hele uitkering als alleenstaande. Hoeveel jij verdient maakt niet uit, hoeveel jij bijdraagt in het huishouden kan wel uit maken. Ik zou ook een afspraak maken met de gemeente.

Ik kan mij voorstellen dat het voor de toeslagen iets verschil kan maken als jij (veel) meer gaat verdienen. Om dat te bekijken zou de bewindvoerder een proefberekening kunnen maken.

Het zou kunnen dat de bewindvoerder dit niet zo goed weet of geen zin heeft om extra werk te doen en daarom zegt dat jij de opleiding niet kan doen. Volgens mij is er geen wettelijke basis voor zijn uitspraak.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Depende op 19-07-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:38

Van uit de tijd dat ik nog thuis woonde en werkte werd mijn moeder inderdaad ook gekort op haar bijstandsuitkering. Zij moest aangeven wat ik verdiende en dan werd er een bepaald bedrag afgehouden, niet het hele bedrag wat ik verdiende. Dat wat haar werd gekort moest ik dan weer aan haar geven.
Je moeder heeft wel een bewindvoerder die zich er erg makkelijk van af maakt, juist van zo'n persoon zou je die antwoorden verwachten op de vragen die je hebt, het is zijn/haar vakgebied of diegene kan makkelijk bij iemand aankloppen die de antwoorden heeft!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:39

ingvdh schreef:
Ik weet niets van de regels, maar niemand mag en kan van jou verwachten dat jij je leven on hold zet voor onbepaalde tijd tot jouw moeder haar leven weer op orde heeft. Jij moet ook verder en aan een toekomst werken.

Ik proef een beetje dat de bewindvoerder niets anders wil want anders moet hij aan de bak. Daar wordt hij voor betaald overigens.

Maar ga je met de BBL zoveel meer verdienen dan je nu doet dan?

Nee sowieso wel minder. Maar ik heb wel eigen uitgaves.
Ik vind het gewoon wat eng allemaal.
Na al het gedoe met mijn ex die mijn
Spaarrekening heeft leeggeplunerd. En ik er nu eindelijk een beetje boven op ben. Ben ik bang dat het weer fout zou gaan nu het tot zo ver wel goed gaat.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:41

Depende schreef:
Je geeft aan dat jij nu kostendelende medebewoner bent van jouw moeder, als jij een bbl opleiding gaat doen ben jij dat niet meer. Je moeder krijgt dan weer de hele uitkering als alleenstaande. Hoeveel jij verdient maakt niet uit, hoeveel jij bedraagt in het huishouden kan wel uit maken. Ik zou ook een afspraak maken met de gemeente.

Ik kan mij voorstellen dat het voor de toeslagen iets verschil kan maken als jij (veel) meer gaat verdienen. Om dat te bekijken zou de bewindvoerder een proefberekening kunnen maken.

Het zou kunnen dat de bewindvoerder dit niet zo goed weet of geen zin heeft om extra werk te doen en daarom zegt dat jij de opleiding niet kan doen. Volgens mij is er geen wettelijke basis voor zijn uitspraak

Vandaag zat ik met loonstroken maar ze zei dat ze daar niks mee kan. Ook niet met de recente loonstroken.
Dat zal geen verschil maken voor haar uitkering. Terwijl haar vorige bewind wel zei dat dat weer verschil kan maken omdat ik wisselende inkomen heb.
Zij doet dit dus niet. Dat vind ik ook wel bijzonder.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:42

Heb jij ook iemand die je helpt Fenny? Van het wijk team of een jobcoach?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:43

Morganlefay schreef:
Ja je moeder wordt gekort op dr ABW omdat jij geld verdient en nog in huis woont.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... suitkering

Klopt, waarbij er een wetswijziging zit aan te komen, dat men de leeftijd voor die kostendelersnorm optrekt naar 27 jaar voor inwonende kinderen, als dat erdoor komt vanaf 2023 meen ik.

@TS, als jouw moeder voor 117 euro gekort is omdat jij nu inwoont, en ze structureel 300 euro te kort komt, dan doet plat gezegd die bewindvoerder zijn werk niet goed lijkt me...
Informeer je eens hoe goed die bewindvoerder te boek staat, en of ze niet een andere kan krijgen.
Is tenslotte geen "onbetaalde dienst", kost jouw moeder waarschijnlijk een best bedrag per maand, mag hij/zij dan ook wel eens voor gaan werken.

Positieve instelling dat je door studeren je kansen op een goede baan wil verbeteren, kan ik alleen maar respect voor opbrengen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:44

Ik zou contact opnemen met de gemeente en een gesprek aan gaan met een sociaal raadslid daar voor uitleg en advies wat en hoe nu verder.( is gratis)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:53

O, wacht, even zoeken levert volgende info op:

Uitzonderingen kostendelersnorm
Niet alle huisgenoten tellen mee voor de kostendelersnorm. Uitgezonderd zijn:

jongeren tot 21 jaar;
de persoon met wie u een gezamenlijke huishouding voert, als er geen anderen in de woning wonen;
de commerciële huurder/onderhuurder/kostganger of de verhuurder/onderverhuurder/kostgever die in dezelfde woning woont;
kamerhuurders met een commercieel contract (en die een commerciële huurprijs betalen);
studenten die een opleiding volgen die recht kan geven op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten;
studenten die een Beroeps Begeleidende Leerweg volgen (BBL-studenten).

Volgens de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

Schreef Depende hierboven ook al.