Bizar veel dode bomen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 22:08

Waar ik ook kom, het is gewoon opvallend, zo veel dode bomen dit jaar. Het begon me op te vallen toen één van onze jongere bomen in de wei ineens het loodje legde. En wij wonen langs het IJsselmeer op klei. In de steden ook allemaal dode boompjes omdat ze te weinig water hebben gehad en afgelopen weekend de Veluwe gezien en dat is voorbij elke depressie, maar ook gewoon bomen langs de snelweg, dood, dood, dood ..

Nog een paar van dit soort zomers en het wordt hopeloos. Iemand merkte al op 'dit was de koudste zomer van de rest van je leven'. Waarschijnlijk wel ja, weinig opbeurend.

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:12

Hier ook al weken enorm veel nog niet rijpe eikels op de grond. Ik maak mij vooral zorgen voor de dieren die daarvan de winter rond moeten komen.

rocymax

Berichten: 6534
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:12

Ik woon in Spanje en daar is het ook schrikbarend de droogte van dit jaar. Ook hier zie ik veel dode bomen , ook op ons land zijn er dode bomen. Zo zonde.

LiannePuthzy

Berichten: 7040
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:14

Hier gelukkig weinig dode bomen in de omgeving, maar ik merk wel dat de bomen sneller hun blad laten vallen en ook inderdaad dat de eikels sneller vallen. Ik ben bang dat dit helaas het nieuwe normaal word

mika11

Berichten: 11316
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:17

Ja heel triest idd. Ik woon op de Veluwe, maar vooral de dennenbossen zien er zo doods uit. Ook de hei is bruin ipv paars/groen. Je wordt er gewoon verdrietig van als je er loopt.
Ik vraag me ook af of het goed komt, na alle berichten over hoe slecht het met de Veluwe gaat.
Dit is een paar dagen geleden in de buurt van Epe/Heerde, normaal zo mooi en nu doods.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-09-22 22:28, in het totaal 5 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:19

Bij ons in de regio gelukkig niet, het grondwaterpeil is nog aardig al staan de sloten al maanden droog. Alleen sommige beuken en berken laten blad vallen. In het bos zie ik veel verschil in onderbegroeiing tov vorige jaren; het is er niet en wat er stond is verdroogd. Maar als ik naar m'n werk ga, dan zie ik wel veel geel wordende bomen en dode dennen. Er zijn er ook al veel gekapt omdat ze al verzwakt waren, en aangevreten zijn door de letterzetter.

mysa

Berichten: 10928
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:22

Sparren met name, leggen massaal het loodje door de letterzetter, die dankbaar gebruik maakt van door de droogte verzwakte bomen. Hier Veluwe hele percelen dood.

Thioro

Berichten: 4052
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:40

Hier trekt het allemaal wat bij nu het natter is maar veel bomen lieten half augustus idd al blad vallen.

Mijn jonge fruitboompjes konden deze zomer echter absoluut niet waarderen en een paar zijn eraan ten onder gegaan. Watergebrek op zich was het probleem niet (believe me, ik heb met emmers gezeuld) maar meermaals 40° en aanhoudend brandende zon was er toch te veel aan.

Elk jaar zo'n zomers of erger zal inderdaad fikse problemen geven.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:57

Mijn berk is al bijna kaal.
Maar daar waar we in aan de bovenkant van europa in iedergeval nu nog opties hebben om vegetatie te plaatsen dat ook tegen hitte en droogte kan is het in het zuidelijke deel van europa al verder dan dat.
Mijn tuin zet ik enkel vol met planten die ook droogte kunnen hebben, maar die planten leggen in Italie inmiddels ook het loodje. Ik geef het nog 1 geberatie, dan kunnen we een nieuwe woestijn op de kaart van Europa intekenden.

Daphne__
Berichten: 12718
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:59

Hier onze appelboom in de tuin ook dood -O- De wilgen zijn nog wel levend, maargoed die zijn niet dood te krijgen volgens mij.. Die zijn 2 jaar geleden tot de grond gekapt en nu weer 2/3 meter hoog :')

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:33

Ik vind het behoorlijk meevallen hier in Groningen op veengrond.

We wonen aan een bos en dat is nog groen. Heb ook nog groen gras zelf.

We hebben zelf wilgen, vlieren, populieren, perenboom, walnootboom, beukenhaag en dennen neergezet en alles doet het goed, tenzij kapot gemaakt door een stout paard of varken.

Alleen vallen er wel wat groene eikels, maar dat was vorig jaar ook zo en het is niet bizar veel nu opeens.

8nnemiek

Berichten: 43978
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:33

Treurig inderdaad. Bij ons is mijn mooie perzikboom dood gegaan. Dat was echt mijn favoriete boom, die ik als klein stekje in de grond heb gestopt toen ik hier kwam wonen, en nu ruim 10 jaar later elk jaar bomvol hing met het lekkerste fruit, en in het voorjaar een prachtige bloesem op had.
Verder zijn er ook al een paar kersenbomen en pruimenbomen dood gegaan de afgelopen paar jaar, en een enorm grote eik ziet er ook niet meer gezond uit.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:49

Dat naaldbomen, coniveren en berken sterven ligt wel in de lijn van de verwachting. Een perzikboom die doodgaat van hitte is wel een beetje apart. Of heeft hij helemaal geen water gehad?
Het is wel lang droog geweest in NL maar de hitte is eigenlijk beperkt gebleven, in iedergeval niet in een range die het in zijn oorsprong land vind. Die bijna 3 maanden met regematig 30+ graden heeft bij ons in de regio bij fruitbomen eigenlijk weinig schade gedaan.
Misschien een bodem monster nemen als er zoveel dood gaat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 35590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:03

Hier op de Heuvelrug ook. En al heel veel blad van de bomen, terwijl de echte herfst nog moet komen.

8nnemiek

Berichten: 43978
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:04

Onze perzik is in het voorjaar al dood gegaan helaas, kort na de bloei.
Ik had hem een maandje ervoor nog gesproeid om de bloesem te beschermen tegen de vorst.
Afbeelding
We zitten op een berg vol puin, de vorige eigenaren hebben hier een half huis de grond in gewerkt, dus het wordt er wel heel snel droog.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:12

Ik ben bang dat er dan wat anders mee was hoor, een perzik kan wel een stevige zomer hebben.
Voor een kleine boom is 10 jaar ook best oud.
Prachtige foto <3

8nnemiek

Berichten: 43978
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:23

Zou best kunnen dat er iets anders mis mee was :j Hij heeft heel wat extreem weer meegemaakt, en nooit problemen mee gehad, totdat ie nu ineens in korte tijd helemaal bruin werd.
Maar het is wel een heel droge plek waar ie daar staat, de grond houdt heel weinig water vast op dat hoger gelegen stuk, dus de droogte zal em ook niet geholpen hebben :=

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:36

Het was mij nog niet opgevallen dat er zoveel bomen dood zijn, wel inderdaad de extreme droogte en alles wat geel verkleurd is.

Ik houdt mijn hart vast als er nog meer van zulke zomers komen...:-(

kiki1976

Berichten: 17039
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:37

Viel hier ook, veel bomen die hun blad al vroeg lieten vallen. Wat wel opviel is dat het allemaal dezelfde soort was.
En bij 2 valt nu op dat meneer/mevrouw specht al flink in de weer is in de boom. Hele stukken schors liggen eronder op de grond. Dus vrees dat deze dus idd echt dood zijn, wellicht zat/zit er wel een ziekte in de bomen

Captain

Berichten: 21800
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:49

Maar is een boom dood als hij zijn blad nu al laat vallen? Of is het uit zelfbescherming om de bladeren niet te hoeven voorzien van water en het in de stam kan blijven?

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:51

In de N2000 gebieden is het iig wel duidelijk dat de combi hogere temperaturen, droogte én stikstof de doodklap gaat geven voor eiken en fijnsparren.

Als je al eens een beetje kunstmest hebt gemorst op gras op een droge dag, dan weet je wat er met je gras gebeurt. Of als de hond op een hete zomerdag op je gazon piest... Stikstof verbrandt je gras en het gaat dood. Dat gebeurt dus op dit moment in het groot op de Veluwe en in andere N2000 gebieden.

8nnemiek

Berichten: 43978
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:52

Hier zijn het niet zo zeer de bladeren, maar wel vooral veel eikeltjes die met de bakken tegelijk eruit vielen een maand geleden. Ik had ook het idee dat dat inderdaad een soort zelfbescherming is.

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:52

Captain schreef:
Maar is een boom dood als hij zijn blad nu al laat vallen? Of is het uit zelfbescherming om de bladeren niet te hoeven voorzien van water en het in de stam kan blijven?


Nee, niet direct, het is idd een manier voor een boom om z'n verdamping te beperken. Maar het beperkt dan wel ook z'n stofwisseling en groei. Boom legt dan dus ook minder CO2 vast bv.
En als dat jaar na jaar nodig is, verzwakt een boom natuurlijk wel, en dan liggen virussen en schimmels op de loer, of insekten, en die doden de boom dan vaak.

Dorus

Berichten: 13389
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:55

Captain schreef:
Maar is een boom dood als hij zijn blad nu al laat vallen? Of is het uit zelfbescherming om de bladeren niet te hoeven voorzien van water en het in de stam kan blijven?

Je precies, dat dacht ik dus ook. Ze laten gewoon eerder hun blad en vrucht vallen zodat ze minder water nodig hebben en het belangrijkste onderdeel van de boom gewoon de droogte overleefd.
Wil niet zeggen dat er geen bomen zijn voor wie deze droogte wel funest is, maar dat een boom nu te vroeg z'n bladeren laat vallen wil niet persee zeggen dat hij dood is.

Anoniem

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:00

Tja maar zijn mensen hier nu echt verbaasd over? Dit is toch al jaren bekend dat dit het gevolg van ons klimaatprobleem is? Zuid-Europa zal langzaam aan het klimaat en bijbehorende vegetatie uit afrika over nemen. Wat dus steeds meer woestijn grond gaat worden....

Daarentegen zullen bij het klimaat van Zuid-Europa steeds meer gaan overnemen en dus ook vegetatie daarop moeten aanpassen helaas.