Huis verkopen > huurwoning

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 17:39

Ik heb door omstandigheden mijn relatie beëindigd. Gezien we een koopwoning hebben zal deze verkocht moeten worden en zal ik opzoek moeten naar een huurwoning. Tot deze tijd woon ik nog samen met mijn ex in onze koopwoning.

Waarschijnlijk zullen hier meerdere bokkers in dezelfde situatie hebben gezeten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Eerst opzoek gegaan naar een huurwoning en daardoor dubbele lasten? Of hebben jullie eerst het huis verkocht en daarna pas opzoek gegaan naar een huurwoning?

Helaas kan ik door omstandigheden niet tijdelijk bij iemand in huis. Ik woon in de randstad waardoor verkopen vermoedelijk snel zal gaan en een huurwoning lastig te vinden is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:55

Ik denk dat je in de vrije sector sneller aan bod bent.
Sta je ingeschreven voor een huurwoning?

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:56

Je kunt (soms) met een makelaar een deal sluiten. Een huurwoning in ruil voor de verkoop van jullie woning via die makelaar

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34038
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:58

Wij zijn snel ingeloot via ikwilhuren.nu

Valerie93

Berichten: 3143
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:00

Heel veel sterkte en succes gewenst.

Ik herken de situatie woon al 5 maanden samen met mijn ex. Hij gaat terug naar zijn moeder en ik zit nog in onze koopwoning. Ik ben nu bezig om deze te kopen, met hulp van mijn ouders.

Qua huurwoningen is marktplaats en Facebook in de gaten houden een echte tip. Je kan eventueel ook zelf een oproep plaatsen in de hoop op reacties.

Tazzey
Berichten: 9624
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:06

Jemig Nicky, wat een nare situatie. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je veel sterkte wensen. :(:)

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:47

Ik heb eerst een nieuwe woning gezocht voor wij ons huis verkochten. Het zoeken naar een woning duurde veel langer dan de 3 dagen die het kostte om het huis te verkopen.

Berdien

Berichten: 64807
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:49

Heb je alle opties omtrent jullie huidige woning goed door laten rekenen? Er kan bij een scheiding vaak meer dan je denkt, waardoor in veel gevallen de woning wel behouden kan blijven. Dit moet een van jullie natuurlijk wel willen :)

Urielle

Berichten: 50089
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:57

Mijn ex woont nog in het oude huis, dus geen verkoop, maar wij hebben 3 jaar na de breuk nog noodgedwongen samen moeten wonen.

Het eerste huurhuisje erna was in het zwart, mensonterend slecht onderhouden, veel te duur en maar 1 van de 3 kinderen kon mee, maar ik had wat voor mezelf...

Als je enigszins de mogelijkheden hebt, verkoop je huis of laat je ex je uitkopen, en steek de overwaarde in een eigen koophuis, al is het maar een studio, om dat later weer te verkopen voor wat beters.

Urbanus

Berichten: 45150
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:32

Jeetje wat een narigheid, heel veel sterkte :knuffel:

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:46

Berdien schreef:
Heb je alle opties omtrent jullie huidige woning goed door laten rekenen? Er kan bij een scheiding vaak meer dan je denkt, waardoor in veel gevallen de woning wel behouden kan blijven. Dit moet een van jullie natuurlijk wel willen :)


Dit kan je ook aanraden. En omdat Berdien mij dit ook had aangeraden en me heeft geholpen, heb ik het huis dat ik met mijn ex-man had, kunnen kopen, zelfs nadat mijn eigen adviseur had verteld dat het onmogelijk was. Ben haar nog iedere dag dankbaar! <3
Heel veel succes, dit is niet makkelijk allemaal.

Charaz

Berichten: 24437
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:32

Ook ik heb na de scheiding mijn woning kunnen behouden, laat hier inderdaad goed naar kijken.

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 22:26

Heel erg bedankt voor de reacties.

We hebben van het weekend gepraat. Hij wilt kijken of hij het huis kan houden en mij kan uitkopen. Hij zou vandaag de hypotheek verstrekker bellen, dit heeft hij niet gedaan. Volgende week maandag heb ik al een bezichtiging voor een huurwoning in de vrije sector. Wel mogen er ook nog 14 anderen komen kijken.

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:08

Meid, ga echt kijken of jij daar niet kan blijven. De prijzen van een huurwoning in de vrije sector liggen dubbel zo hoog als van de hypotheek van een gemiddelde rijtjeswoning.
Als hij geen actie onderneemt, moet jij het doen.

Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:13

Ik weet niet hoe lang jullie in dat huis gewoond hebben, maar onderschat niet wat de huizenprijzen gedaan hebben. Als hij wilt uitkopen absoluut laten taxeren!

En kan zomaar zijn dat je met overwaarde zelf toch ook wat anders zou kunnen kopen als je wilt.

Bedenk ook dat als je binnen x jaar weer een huis koopt de overwaarde in het huis moet. Alles wat je aan andere dingen hebt uitgegeven kan je anders geen hypotheekrente op aftrekken.

Ongeacht of je vriend uitkoopt of niet zou ik sowieso met een hypotheekadviseur gaan praten over wat er voor jezelf mogelijk is en wat je rechten/plichten zijn. De hypotheek regels zijn zo extreem complex geworden! Ongeacht of je in eerste instantie gaat huren. Weet hoe het zit zodat je over een paar jaar niet ineens verrast bent door de regels.

Flicka12

Berichten: 3121
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:54

Ik zit momenteel in dezelfde situatie dus lees even mee :=

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 12:47

Even een update...

Ik ben net bij de hypotheekadviseur geweest. Door de flinke overwaarde is het een flinke kluif om elkaar uit te kopen. Dit houdt in dat ik €40.000 te kort kom.

Misschien dat ik dat van iemand binnen mijn omgeving kan lenen. Maar daar wil ik goed over nadenken.

Flicka12

Berichten: 3121
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:06

Pfff lastig zeg! Dat heb je in deze tijd.. bij mij was het ook nog zo dat ik een nieuw energie contract moest afsluiten. Omdat het op zijn naam stond. Die dan 5x zo duur werd, dat was de druppel om het niet te doen..

Hopelijk voor jou wat meer succes! :(:)

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 16:07

Flicka12 schreef:
Pfff lastig zeg! Dat heb je in deze tijd.. bij mij was het ook nog zo dat ik een nieuw energie contract moest afsluiten. Omdat het op zijn naam stond. Die dan 5x zo duur werd, dat was de druppel om het niet te doen..

Hopelijk voor jou wat meer succes! :(:)


In mijn geval zal dat ook nog zo zijn. Ik ben de afgelopen maand actief bezig geweest met zoeken, maar helaas tot op heden nog steeds niks toegewezen gekregen.

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:50

Nicje87 schreef:
Even een update...

Ik ben net bij de hypotheekadviseur geweest. Door de flinke overwaarde is het een flinke kluif om elkaar uit te kopen. Dit houdt in dat ik €40.000 te kort kom.

Misschien dat ik dat van iemand binnen mijn omgeving kan lenen. Maar daar wil ik goed over nadenken.


Heb je misschien ouders die een eigen huis hebben met forse overwaarde die jou een schenking kunnen doen (voorschot op je erfenis) door hun eigen hypotheek op te hogen? Op deze manier heb ik mijn hypotheekgat op kunnen vullen, en die was maar een beetje lager dan jouw gat. Ik draag de kosten van de opgehoogte hypotheek en dat is bij mij maar 50 euro per maand (plus mijn eigen hypotheek natuurlijk).

tita

Berichten: 19789
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:57

Aan mijn advies heb je niks maar ik zorgde eerst voor een andere plek en daarna zei ik tegen mijn ex dat ik wilde scheiden.

Dus ik zou zeker nog niet te koop zetten neem de tijd.
40000€ zou ik proberen te lenen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:28

@Tita: Maar dan hou je hem aan het lijntje en dat lijkt me ook niet bepaald eerlijk naar de ex toe...

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Huis verkopen > huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 20:20

Ik en mijn ex zijn al uit elkaar, maar wonen nog in hetzelfde huis.

Met mijn ouders heb ik geen contact. Met mijn vader amper gehad en met mijn moeder al 12 jaar niet meer. Ik zou het van een vriend kunnen lenen. Maar ik heb dan geen ruimte meer om te leven. Dat moet ik denk ik ook niet willen. Wel heel erg bedankt voor het meedenken.

tita

Berichten: 19789
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:22

Cayenne schreef:
@Tita: Maar dan hou je hem aan het lijntje en dat lijkt me ook niet bepaald eerlijk naar de ex toe...



Hoezo… je kunt het zeggen.
Of je leeft je leven met minder intimiteit.

En ik ken op dit moment toch wel gescheiden mensen die noodgedwongen een huis delen.

en je kunt iid niet zeggen is ook een keuze.

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:33

Nicje87 schreef:
Ik en mijn ex zijn al uit elkaar, maar wonen nog in hetzelfde huis.

Met mijn ouders heb ik geen contact. Met mijn vader amper gehad en met mijn moeder al 12 jaar niet meer. Ik zou het van een vriend kunnen lenen. Maar ik heb dan geen ruimte meer om te leven. Dat moet ik denk ik ook niet willen. Wel heel erg bedankt voor het meedenken.


Hoe wil je gaan leven als je in een particuliere huurwoning zit? De huur is het dubbele als je hypotheek vrees ik.