Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Fitzroy

Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-22 09:01

Alles wordt duurder. Boodschappen, energierekening enz enz.

Hoewel ik het alleen nog voel in mijn energierekening die 2,5 x zo hoog is als voorheen, merk ik toch dat ik al voorzichtiger word met uitgaven. Zo zou ik eigenlijk volgend jaar een verre reis willen maken, maar denk ik nu: laat maar even zitten.

Verder probeer ik uiteraard zo zuinig mogelijk met energie om te gaan. (Tot een bepaalde grens).

En overweeg ik mijn paard te verkopen, want daar doe ik eigenlijk toch niets mee, die staat te rentenieren :o

Laten jullie je al leiden door hogere prijzen?

Als dit topic op HTT hoort, verplaats gerust.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Echwel

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:04

Zeker, we gaan niet meer uit eten.
Doen meer op de fiets ipv met de auto.
Hebben net afgesproken om geen verjaardag cadeautjes meer te doen voor de volwassenen.
Letten op de energie en eten veel minder vlees.

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:06

Wij nog niet, we voelen het zeker in de portemonnee qua boodschappen, benzine en dergelijke.
Onze energie rekening is bijna 0 door zonnepanelen, gasloos huis en voor onze pellet kachel hebben wij vorig jaar al flink ingeslagen.

Wel gaan wij bewust om met de auto en water/electra. Maar dat is meer uit milieu oogpunt dan financieel.

Wij hebben dus de luxe dat wij dit nog op kunnen vangen, zonder concessies. Ik besef mij meer en meer dat dit eerder de uitzondering dan de regel wordt en maak mij echt zorgen om mensen die straks in de kou moeten gaan zitten om eten op tafel te houden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:08

Nee, nog niet.
Al probeer ik wel wat meer vegetarisch te koken ivm prijs van het vlees, maar verder let ik er niet zo op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:10

Ik doe al best lang niks anders. Ben toch al geen groot uitgever. Gestopt met paarden na het inslapen van mijn oude tinker al weer jaren geleden. Wetende dat het flink krapper zou worden op termijn. En ik heb noodgedwongen seeds meer geschrapt wat nog kon om te bezuinigen waar kon. Eerst geen dure uitjes nu alleen nog heel beperkt gratis uitjes. Alleen brandstof is lastig bezuinigen. -O-

Mijn grootste stap huis verkocht omdat de lasten te hoog werden, in het diepe gesprongen drastische keuze gemaakt en eind dit jaar als het goed is een stuk goedkoper uit kwa wonen en stoken waardoor ik meer lucht krijg financiee
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-09-22 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:11

Zeker. Ik heb een aantal abonnementen opgezegd, ook al waren ze maar 4 euro per maand. Een van mijn paarden heb ik te koop staan, ookal wil ik dat liever niet :( Qua boodschappen letten we ook meer op, voorheen aten we regelmatig biefstuk of ander duur vlees. Dat gaan we nu echt niet meer doen.

Begin dit jaar een nieuwe leaseauto besteld, vrij duur (want trekhaak nodig etc). Toen was alles al een stuk duurder natuurlijk, maar ik had niet verwacht dat het nu allemaal zo duur zou zijn. Mijn auto komt ergens tussen november en januari en het gaat een enorme hap uit mijn salaris zijn.. Dat ga ik nu nog meer voelen dan ik ingecalculeerd had :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:11

Nee, maar daar ben ik al een paar jaar geleden mee begonnen omdat ik over 2 jaar met vervroegd pensioen wil. Ik weet wat ik over het jaar kwijt ben en zet daar maandelijks een bedrag voor apart. Nu met de gestegen prijzen iets meer.

Energie doen we al jaren zuinig mee met nu een termijnbedrag van 122 (dit is al de verhoogde versie), verre reizen houden we allebei niet van dus die maken we niet, kleding geven we ook niet om dus geen dure merken (ook geen fast fashion trouwens), alleen buiten de deur lunchen doen we nog best vaak. En de rest wordt gespaard, zodat ik over twee jaar kan stoppen met werk :).

Extremely rare and Beyond Compare

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:13

Wij passen ons steeds meer aan maar doen dit al 1,5 jaar. Ik ben van 32 naar 4 uur gegaan vorig jaar en zit momenteel op 11.

We proberen dus op alles te bezuinigen. Alleen het voer voor de huisdieren wil ik niet in snijden.

Onze laatste uitgave was een elektrische kachel omdat we terugleveren met de zonnepanelen. Hoop dat we dan de kachel niet aan hoeven zetten deze winter.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:14

al een hele tijd:
geen abonnementen op tijdschriften / loterijen/ tv/ streaming diensten enz
geen kado's kerst/verjaardag/ enz
minimaal stroom en gas gebruiken
Water besparen
minimaal koekjes en snoepjes
weinig uit eten/afhaal
niet onnodig kleding kopen/ niet alles nieuw
lopen of fietsen als dit kan
tanken alleen op de goedkope dagen/plaatsen
onderin het schap kijken met de boodschappen
to good to go dingen kopen
met het seizoen mee kopen
op de koopjes letten
vakantie in eigen land
dagjes uit zoeken die gratis zijn.
verzekeringen jaarlijks checken
niet dubbel/onnodig verzekeren

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb
Voor 10 euro korting bij simpel: Https://mgmco.nl/bybeze

elnienjo

Ik bestel bijna niks meer van Bonprix, bol, Amazon. Ga niet meer om de paar weken naar een tuincentrum. Minder uit eten.
Ik ga nu vaker naar de lidl. Koop zakken diepvries vis ipv vers en let meer op aanbiedingen. Niks biologisch, goedkopere vleessoorten.

Pandora2

Nee, ik deed al niks buitensporig dus er valt niks aan te passen :')
Behalve dan mijn paarden aan huis, maar die gaan nooit weg en kosten mij tot nu toe ook niks meer dan voorheen.

Ik rij veel met de fiets ( trappen, geen luxe modelletje met batterij :D ), maar dat is voor de conditie. Dus de auto blijft vaak staan. Is wel zo fijn dat je met een volle tank meer dan 2 maanden doet 8-)

Voor de winter nog een keer de tank stookolie laten vullen, maar er wacht een cheque van de overheid van 200 en nog wadde euro. Dus het totaal bedrag zal wel meevallen.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:19

Nee nog niet.
wel doen we maandelijks wat extra opzij zetten voor als de energie rekening slecht uitvalt.

Lenny. You make my dreams come true
Twee groentjes en hun wedstrijd ambitie B+ 10, L1+10, L2 + 11, M1 + 5

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:20

Straks is het nog goedkoper een paar maanden in een warm land te gaan overwinteren met deze idiote energieprijzen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:20

Hier en daar wel. Zo heb ik in plaats van een reguliere vakantie een work-away-vakantie gedaan. Hierdoor kon ik wél mijn hobby doen (kitesurfen) maar zat ik niet met overnachting + benzinekosten. Ik woon zelf in Drenthe en dichtbij kiten is voor mij waddenzee/ijsselmeer. Wel een beetje kosten ivm drinken en 3x uit eten. Maar ten opzichte van de normale kosten (+1000) was ik daar nu ongeveer 150 kwijt.

Ik let al tijden op de prijzen in de supermarkt. Dat houdt ook in meer aanbiedingen, koken voor meerdere keren, huismerken, ranja ipv frisdrank.
Verder vooral heel veel geluk gehad dat ik mijn zonnepanelen in februari al had liggen én nog meer geluk dat ik afgelopen juli voor 1 jaar vast kon zetten. Wel leg ik alvast een spaarpot aan voor energiekosten wanneer dit contract af gaat lopen (juli 2023).

Volgende stap is de vaste lasten eens goed onder de loep nemen: welke abo wel, welke niet. Hoe met verzekeringen... Wat kan anders etc. En toch kijken naar een elektrische kachel. Ik heb genoeg energie over om die te laten draaien.
Laatst bijgewerkt door Winged op 07-09-22 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:21

Nee nog niet. Zolang ik het kan betalen wil ik niets minderen. Ik heb deze maand en volgende maand wel extra veel kosten aan de dieren. (dierenarts, tandarts en het voer is allemaal duurder geworden) Dat houdt voor mij dan in dat ik het niet aan iets anders kan uitgeven. Dus geen uitjes, restaurant bezoek, etc. als er niet genoeg meer op de lopende rekening staat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:23

Ik vind het nog lastiger om geld aan kleding uit te geven, nu heb ik nog steeds een vrij volle kast en werk ik op dit moment niet, dus ook weinig noodzaak om te gaan winkelen.

Op eten besparen we op dit moment zeker niet, ik heb een abonnement bij de Herenboeren wat ik nog niet op kan zeggen, maar dat werkt voor mijn hoofd nu even niet, dus de buren krijgen nu onze groente en ik bestel zelf bij hello fresh... Dubbele kosten dus.

Verder hoop ik dat de energie kosten net als vorig jaar mee gaan vallen omdat we op hout kunnen stoken en nog een goede voorraad hebben.

Onnodige abonnementen hadden we al niet, of heb ik recent opgezegd.

Uitjes doen we nog steeds, uit eten deden we ook al niet veel. Auto's staan zakelijk, maar met de diesel prijzen proberen we die auto wel zo min mogelijk te gebruiken. 200 euro voor een volle tank is niet grappig...

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram
Forest Bitez

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:24

Hier ook! dit is ook een leuk topic om reminders te lezen over wat ik nog meer zou kunnen toepassen :')
Ik heb mijn netflix en fitness abonnement opgezegd. daarnaast ga ik vanaf begin dit jaar elke dag op de fiets naar stal ipv met de auto, 20 km elke dag <<)
ik bestel ook geen eten meer via thuisbezorgd, dit deed ik redelijk vaak, nu kook ik bijna altijd en maak ik ook weleens een gerecht met restjes
de kachel is dit jaar nog niet hoger gezet dan 14 en ik ben al sinds juli bezig met het goedkoop inslaan van kaarsjes en kleedjes. ook ben ik niet op vakantie geweest dit jaar en staat mijn paardentrailer te koop, omdat ik die toch niet heel vaak gebruik. uitjes en uit eten deed ik eigenlijk toch al niet. met vrienden afspreken bestaat vaak uit spelletjes doen thuis, of goedkoop op stap (dus 1 drankje in de club kopen en niet meer :') )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:25

Ja hoor als het onhoudbaar wordt gaat er hier ook 1 auto uit.
Het is natuurlijk pure luxe om 2 autos voor de deur te hebben.

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:30

Voor nu ben ik nog aan het inperken in wat ik maandelijks opzij zit naar mijn spaarrekening. Maar dan moet het allemaal niet verder stijgen qua uitgaves, anders zal ik daar idd moeten gaan interen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:30

Wij leefden al heel duurzaam en zuinig, dus we merken gelukkig nog weinig van de hogere prijzen en kunnen sowieso niet veel meer aanpassen.
Begin dit jaar heb ik een nieuwe moestuin aangelegd, dat helpt ook wel aardig natuurlijk. De zonnepanelen hebben we al van 2017, en het teveel aan stroom dat we hebben teruggeleverd stoken we 's winters op met een elektrische kachel.. We stoken niet hoger dan 16 graden, al jaren niet. We hebben jaren geleden een tuinkamer aangebouwd en als de zon daar 's winters op staat dan wordt het daar al gauw 20 graden en dat stookt het hele huis lekker op. En ik heb een elektrisch dekentje gekocht om 's winters lekker warm te kunnen thuiswerken.
En we hebben sinds begin dit jaar een elektrische auto, betalen 19ct/kWh aan de openbare laadpaal, dus autorijden is juist flink goedkoper geworden voor ons.
Wel ben ik nu wat meer hooi aan het inslaan voor komende winter omdat ik verwacht dat er wel eens een tekort kan komen en dus hogere prijzen door de droogte dit jaar.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:32

Qua boodschappen wel. We kiezen vaker voor B-merken en laten sommige duurdere producten liggen. We eten minder vlees en vervangen dat dan bijvoorbeeld door tofu.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:37

Ja. Wij gaan een huis bezichtigingen omdat we willen doorstromen vanuit onze starterswoning, maar twijfelen of we omhoog willen in hypotheek nu door alle gekke inflatie en energiekosten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:38

Ook ik kijk wat echt nodig is en wat niet qua aankopen.
Is ook al jaren een soort sport voor mij :D

Een kennis die goed is met cijfertjes en economie zei dat we een verschuiving krijgen van alles en dan bedoel ik er zullen bedrijven verdwijnen en failliet gaan waardoor de werknemers ander werk gaan doen wat dan weer tekort aan werknemers hier en daar oplost.
BV een bepaald tijdschrift zal verdwijnen of veel duurder worden door het opzeggen van abonnementen en inkomsten uit advertenties die minder worden.

Het biologische eten wordt duurder waardoor we weer meer kilo knallers ed gaan krijgen ten koste van bio-boeren en natuur enz. en zo nog heel wat zaken.
Zal denk voor veel mensen best lastig worden als je een bepaald uitgave patroon of levensstandaard hebt en dat helemaal moet omgooien, zeker als je tegen je kind moet zeggen sorry geen voetbal meer het wordt te duur.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:38

Ik koop vaker goedkope surimisticks ipv gerookte zalm en andere dure seafood. Worst IPV biefstuk. En verder goed op aanbiedingen van vlees en vis letten.
Eieren bij de Lidl kosten 2,29 voor 10 large, bij Jumbo is het bijna 4 euro.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:47

Ik ga nu naar de Lidl, alleen voor merken die zij niet hebben (Nescafé cappucino) naar de Jumbo of AH. Kleren heb ik zat en koop ik vaak bij mijn zusje die naar de IJ-hallen gaat, daar vaak bijna nieuwe kleding koopt en die weer op Vinted verkoopt. Dieren bespaar ik niet op, ze krijgen wat ze nodig hebben. Wel let ik op aanbiedingen van eten en supplementen die ik gebruik. Huis is compleet kringloop / marktplaats. Heb 2 gaskachels, maar heb de kachel in de keuken uit gezet. De kachel in de kamer is maanden niet aan geweest maar dat was ook niet nodig. Douchen bespaar ik niet op, in bad ging ik al niet vaak. Ben dol op rommelmarkten maar ga gewoon niet, op het moment ook niet naar kringlopen tenzij ik iets nodig heb. Heb maar klein huisje, dus besparing ligt echt in het boodschappen doen en geen leuke dingen kopen. Uit eten en uit deed ik al maar heel weinig, daar valt niet te besparen.

#doeslief