Eigen familie liever niet op bruiloft

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

SnuitjeLove

Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 21:13

Mijn vriend en ik zitten er steeds vaker over te fantaseren dat we na onze studie willen trouwen en hoe we het feest voor ons zien.

Echter onze families hebben elkaar nog nooit ontmoet en graag hou ik dat ook zo. Ik schaam mij voor mijn eigen familie, en als ik bij hen ben gedraag ik mij wenselijk en ben ik niet mijzelf. Ik heb een traumatische jeugd gehad, maar heb deze inmiddels verwerkt en heb een redelijk contact weer met mijn ouders (de rest van mijn familie weet niet van dit trauma). Af en toe doen we wat leuks samen of ga ik daar eten. Met de rest van mijn familie heb ik niet zoveel en die zie ik ook niet buiten verjaardagen om.

Nu raak ik al gestrest van het idee mijn ouders/familie te moeten uit nodigen voor onze bruiloft. Qua ideaal zie ik het voor mij met de familie en vrienden van mijn vriend, een paar vriendinnen van mij en mijn broer(ook graag als getuige) met zn vriendin. Ik wil graag dansen, lekker gek doen en drinken. De sfeer die ik heb op familiefeestjes van mijn vriend zie ik graag terug op onze bruiloft. Echter weet ik gewoon dat ik niet zo erg kan genieten als mijn familie erbij is, dat ik mij dan verplicht voel bij mijn ouders te zitten terwijl ik bij mijn schoonfamilie wil feesten.

Mijn eigen ouders zijn vrij degelijk, preuts, saai en ongemakkelijk. Verpesten in mijn ogen vaak sfeer. Mijn schoonfamilie is lekker gek, meer typje rock en roll en hebben leuke humor en er vallen leuke gesprekken mee te voeren.

Van mijn broer weet ik dat in ieder geval mijn vader niet welkom is op zijn bruiloft, maar mijn broer is wel wat closer met de rest van de familie dus ze zullen wel op zijn bruiloft uitgenodigd worden.

Ik zoek eigenlijk naar tips en ervaringen van mensen die in soortgelijke situaties hebben gezeten en wat zij hebben gedaan? Het liefst nodig ik mijn familie niet uit, maar ik weet niet wat dat zal doen met de verstandshoudingen en of ik mij daar niet ontzettend schuldig over zal voelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:18

Wij stuurden acher af kaarten met de tekst wij zijn getrouwd. We wilden er niet heel veel geld aan uit geven.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:19

Als je echt wel een feest wil zou ik een na-huwelijk-feestje doen in dat geval.
Eerst zelf in kleine kring trouwen en daarna inofficieel met je vrienden en schoonfamilie op een andere dag een feestje vieren zonder het een trouwfeest te noemen. Dan ligt die lading er niet zo op, hoeft ook niemand te weten verder (je hebt gewoon een feestje) en dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Desnoods doe je dan met je eigen familie voor ee vorm nog een high-tea of zo.

Wij zijn zonder familie en enkel met getuigen getrouwd, was echt super relaxed.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:20

He, wat vervelend voor je dat je zo'n trauma hebt meegemaakt. En dat speelt natuurlijk mee in de beslissingen in je verdere leven. Er is geen protocol voor, geen gebruiken die je kunt volgen. Dan blijft er dus alleen jouw eigen beslissing over. Ik hoop dat je die samen met je vriend kunt maken, zodat in ieder geval jullie er hetzelfde in staan. Wellicht heb je daarin ook nog wat aan je broer. Wat je ook besluit, het zal nooit het ideale plaatje zijn. Daar lijkt me teveel voor gebeurd. En dat zal pijn doen. Heel veel sterkte!

Er zijn veel mogelijkheden. Uiteraard wel of niet welkom, maar je zou ook een deel van de dag wel kunnen doen en een deel niet. Bijvoorbeeld de voltrekking wel en het feest waar jij uit je dak wilt gaan, zonder jouw familie. Ik wens jullie vooral een heel liefdevolle dag toe, met mooie herinneringen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:20

Niet getrouwd maar wel een soort gelijk situatie met familie "denk ik" Ik heb afgelopen jaar volledig gerbroken met mijn familie. Ik zal ze nooit ergens voor uitnodigen meer.

Jullie bruiloft dus jullie bepalen wie er komen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:24

Ik weet niet hoe uitgebreid je je huwelijk wil vieren maar is het niet mogelijk om eea te combineren? Bijv sochtends een formeel gedeelte met receptie etc. waar je wat van je eigen familie voor uitnodigt, en een apart middag/avonddeel waar je lekker gaat feesten en dan alleen de schoonfamilie voor uitnodigt. Dan is jouw eigen familie niet helemaal uitgesloten maar kun jij zelf ook genieten van lekker losgaan. Of je doet achteraf een mini-feestje voor alleen je eigen familie, los van je huwelijksdag.

Alleen als je überhaupt wil natuurlijk. Het is prima om mensen gewoon helemaal niet uit te nodigen. Het is immers jouw/jullie dag en die moet je niet door een ander laten verpesten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:25

Een kaartje met u bent uitgenodigd voor de plechtigheid en de tijden er bij voor je eigen familie en het feest op een andere locatie en aparte kaart voor de mensen die je op het feest wil.

mysa

Re: Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:28

Wat Sizzle zegt zou ik doen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 21:31

Dat idee van een high tea met mijn familie doen is wellicht wel een leuk idee, wat ook wel passend is.

Het feest wil ik wel graag op de trouwdag zelf, dus die high tea zou eventueel voor of na de bruiloft kunnen plaats vinden. Misschien dan als een soort 'vrijgezellen' feest idee.

Misschien dat ik mijn ouders tegen die tijd ook eerlijk voorbereid op het idee dat ik deze twee 'werelden' graag gescheiden wil houden en daarom een apart feestje met mijn familie geef voor of na de bruiloft. Al hoewel ik weet dat mijn moeder er erg verdrietig over zal zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:32

Ik denk wel dat je mot krijgt als je je eigen familie niet uitnodigt voor het feest en de andere kant wel.
Dat zal je eigen familie je niet in dank afnemen.

Het is jullie feest dus jullie regels.
Ik zou het zelf zo doen zoals Sizzle voorstelt.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 21:34

belle_boef schreef:
Een kaartje met u bent uitgenodigd voor de plechtigheid en de tijden er bij voor je eigen familie en het feest op een andere locatie en aparte kaart voor de mensen die je op het feest wil.

Wellicht ook een optie. Maar dan, werk je aan het einde van de dag je familie dan de deur uit? Ze zullen er vast wel lucht van krijgen dat er nog een feest zal zijn na die tijd. Is dat niet raar om een eind tijd op een kaart te vermelden?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:35

SnuitjeLove schreef:
Nu raak ik al gestrest van het idee mijn ouders/familie te moeten uit nodigen voor onze bruiloft. Qua ideaal zie ik het voor mij met de familie en vrienden van mijn vriend, een paar vriendinnen van mij en mijn broer(ook graag als getuige) met zn vriendin. Ik wil graag dansen, lekker gek doen en drinken. De sfeer die ik heb op familiefeestjes van mijn vriend zie ik graag terug op onze bruiloft. Echter weet ik gewoon dat ik niet zo erg kan genieten als mijn familie erbij is, dat ik mij dan verplicht voel bij mijn ouders te zitten terwijl ik bij mijn schoonfamilie wil feesten.

Als ik dit lees, krijg ik het gevoel dat je al weet wat je wilt, maar dat je misschien behoefte hebt aan bevestiging.
Volg je ideaalbeeld! Je bent niemand iets verplicht. Jullie dag, jullie feest. Desnoods trouw je lekker in het buitenland met de mensen die je lief zijn en stuur je achteraf een kaart dat je getrouwd bent. Volg je hart!
Wat je ook besluit, doe wat jullie willen en niet wat de 'norm' zegt.

En nee, mijn familie en mijn ouders zullen ook niet op mijn bruiloft aanwezig zijn. Een aantal familieleden, met wie ik goed contact mee heb, uitgezonderd. Als mensen mij daarop afwijzen, is dat aan hen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:41

SnuitjeLove schreef:
belle_boef schreef:

Wellicht ook een optie. Maar dan, werk je aan het einde van de dag je familie dan de deur uit? Ze zullen er vast wel lucht van krijgen dat er nog een feest zal zijn na die tijd. Is dat niet raar om een eind tijd op een kaart te vermelden?

Aparte locaties. En wellicht krijgen ze er lucht van maar je kan ook wanneer je ze ziet aangeven dat je een feestje gaat vieren met een select clubje. Geen foto’s op SM delen.

Maar bedenk vooral dat het jullie feest is, jullie dag. En je kan nooit iedereen tevreden stellen.
Dus richt het in zoals jullie het wensen. Je kan zelf de beste inschatting maken hoe je de toekomst met je eigen familie ziet en wat de gevolgen kunnen zijn van ze niet uitnodigen.

En bedenk wat de gevolgen voor jou gevoel zijn slanke ze wel uitnodigt en de komende 60 jaar met spijt terug kijkt om je bruiloft

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:43

Doe wat voor jou en je liefste goed voelt, het is jullie dag.

Als dat kan, zou ik de suggestie van Sizzle opvolgen: een officieel trouwen met beide families, dat kan je klein houden, en op een andere datum een "ga lekker uit je bol feest" met andere feestneuzen.

Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt
Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 22:09

amber15 schreef:
Als ik dit lees, krijg ik het gevoel dat je al weet wat je wilt, maar dat je misschien behoefte hebt aan bevestiging.
Volg je ideaalbeeld! Je bent niemand iets verplicht. Jullie dag, jullie feest. Desnoods trouw je lekker in het buitenland met de mensen die je lief zijn en stuur je achteraf een kaart dat je getrouwd bent. Volg je hart!
Wat je ook besluit, doe wat jullie willen en niet wat de 'norm' zegt.

En nee, mijn familie en mijn ouders zullen ook niet op mijn bruiloft aanwezig zijn. Een aantal familieleden, met wie ik goed contact mee heb, uitgezonderd. Als mensen mij daarop afwijzen, is dat aan hen.

Bedankt voor je woorden. Het klopt denk ik dat je zegt dat ik opzoek ben naar bevestiging.

Maar wat de meerderheid hier ook zegt doet mij goed. Door te luisteren naar mijn eigen gevoel en wensen.
Want dat de rest van mijn familie scheve gezichten zou trekken, ben ik eigenlijk niet zo bang voor en zou ik ook niet erg vinden. Ik denk vooral dat ze dan verhaal zouden halen bij mijn ouders en dat die dan met de billen bloot moeten.

Het schuldgevoel vanuit mij zal hem vooral zitten in mijn moeder. Die zal waarschijnlijk in een slachtoffer rol kruipen als ik haar niet uitnodig en weer spijt uitspreken over mijn jeugd, waardoor ik een rotgevoel ga krijgen.

Ik heb in iedergeval de bruiloft van mijn broer en schoonzus waar ik bij af kan kijken hoe het zal gaan. Zij zullen waarschijnlijk voor ons gaan trouwen en de familie van mijn schoonzus heeft ook wel iets weg van de familie van mijn vriend.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:22

Phoee lastig. Natuurlijk is het jullie feest en jullie keuze. Als jij je niet prettig voelt met je familie erbij, begrijp ik heel goed je overweging om je eigen familie niet uit te nodigen voor het feest. Maar ongetwijfeld krijg je hier wel echt flinke bonje door. Als ouder is het huwelijk van je kind natuurlijk een mijlpaal. Wanneer jij dan als ouder niet welkom bent op het feest maar de familie van aanstaande schoonzoon wel, dan maakt dat natuurlijk heel wat los. Ongetwijfeld drukt dat alleen al een stempel op je trouwdag, ook als je je eigen plan volgt wb het niet uitnodigen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je de wensen van je ouders boven die van jezelf moet stellen. Maar besef goed wat je hiermee in gang zet.

De optie van Sizzle lijkt me wat dat betreft een goede middenweg waarmee je weinig mensen tegen het hoofd kunt stoten. En jij toch het feest met je schoonfamilie en vrienden hebt.

Edit: wij zijn zelf alleen met de echt nabije familie erbij (ouders, broer en zus en oma) en voornamelijk een hele groep vrienden getrouwd. Omdat we met de grote families van beide kanten niet wilden dat het een familiefeest werd ipv ons trouwfeest. Zelfs dat bracht al wat teweeg. Maar ik denk dat dat beter uit te leggen valt dan wel de schoonfamilie en niet je eigen familie.
Laatst bijgewerkt door Noppes op 05-09-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:25

marleen_usar schreef:
Wij stuurden acher af kaarten met de tekst wij zijn getrouwd. We wilden er niet heel veel geld aan uit geven.

Ja, dat heb ik ook gedaan. Was wel mijn tweede huwelijk, maar ik had geen zin in gedoe.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:04

Het is net als met de politiek, of alle partijen mogen een verkiezingsbord in je wei zetten of allemaal niet.

Wij zijn dus gewoon op het gemeentehuis geweest en hebben het volledig zonder familie gedaan. Op die manier was voor de familie waar we geen goed contact mee hadden ook niet een excuus geweest om ruzie te maken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 04:53

Ga trouwens op een strand in Bali ofzo… alleen jullie en de getuigen en eventueel wat vrienden. En dan achteraf 2 feestjes apart voor de families wat dan niet onder de noemer trouwfeest hoeft te vallen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:17

Luckystory schreef:
Ga trouwens op een strand in Bali ofzo… alleen jullie en de getuigen en eventueel wat vrienden. En dan achteraf 2 feestjes apart voor de families wat dan niet onder de noemer trouwfeest hoeft te vallen.

Hebben wij gedaan, zou het zo weer doen <3

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:20

Hi ts! Wat een lastige situatie.
Hoe oud ben je?

Ik kan namelijk niet echt plaatsen hoe de lijn gaat van 'moeizame jeugd', naar 'ik schaam mij voor mijn ouders, ze zijn oudbollig, aai en ongemakkelijk.
Dat laatste klinkt mij nogal 'puberaal' in de oren, terwijl het eerste imo een begrijpelijke reden tot afstand kan zijn. :)

En verder zeg ik altijd; egoistisch zijn mag, maar wees niet teleurgesteld als anderen je ook egoistisch benaderen. :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:25

Wij zijn op Mauritius getrouwd en hebben een kaart naar alle vrienden en familie verzonden. Alleen onze ouders, broers en beste vrienden (3) wisten het van te voren. We waren daar met z’n tweeën.

Ik vond het heerlijk en zou het zo weer doen ^&+ Het hoorde gewoon bij ons op die manier.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:31

Een kennis is getrouwd op Bonaire. Ook vanwege dit. Toen hebben vrienden een verrassingsfeertje georganiseerd toen ze thuis waren.

...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:35

En wat dacht je van gewoon niet uitnodigen? Het kan zo simpel zijn.

"Sorry, ik wil jullie er niet bij hebben." als ze ernaar vragen. Jullie dag, jullie feestje.

Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:01

Sunnda schreef:
Hi ts! Wat een lastige situatie.
Hoe oud ben je?

Ik kan namelijk niet echt plaatsen hoe de lijn gaat van 'moeizame jeugd', naar 'ik schaam mij voor mijn ouders, ze zijn oudbollig, aai en ongemakkelijk.
Dat laatste klinkt mij nogal 'puberaal' in de oren, terwijl het eerste imo een begrijpelijke reden tot afstand kan zijn. :)

En verder zeg ik altijd; egoistisch zijn mag, maar wees niet teleurgesteld als anderen je ook egoistisch benaderen. :D

Geloof me dat is netjes verwoord als het echt een moeilijke jeugd is geweest.

Het probleem met dat soort ouders is vooral dat ze ontzettend manipuleren en kind een schuldgevoel aanlullen om gevoelens van kind niet te hoeven erkennen. En gezien ts net zegt dat moeders waarschijnlijk in een slachtoffer rol gaat kruipen denk ik dat ik er niet ver naast zit.

Ik heb zelf precies zulke ouders. Maar de mijne willen ook nog eens niet erkennen dat ze meerdere keren fout hebben gedaan en geen excuses aanbieden.
Ik heb daarom 8 jaar geleden het contact verbroken.

Ts. Laat je eigen familie gewoon lekker thuis. Je stuurt van te voren gewoon eerlijk een bericht naar ze dat jij je er niet lekker bij voelt ze uit te nodigen omdat er toch nog een stukje trauma zit dat wringt.

En je broer nodig je wel uit. Maar om te voorkomen dat hij of zijn gezin per ongeluk gaat kletsen laat je hem op de dag zelf ophalen.

Willen jouw ouders stiekem achter jullie aan gaan rijden dan laat je de politie hen verwijderen. Want dan hebben ze kennelijk nog helemaal niks geleerd. En weet je ook direct dat jouw keuze niet ongegrond is.

Na de bruiloft en het feestje zou ik (als ze wel netjes weg blijven) een mandje met luxe producten en etenswaren sturen naar ze. Met daarin een kaartje dat je dankbaar bent voor de ruimte die ze jou gegeven hebben. Dat verzacht de verontwaardiging misschien iets.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!