Mensen met verstand van zonnepanelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mensen met verstand van zonnepanelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 16:30

Ik heb sinds een week zonnepanelen en het viel me op dat 2 van mijn panelen minder opleveren dan de rest. Is dat "normaal"? Het zijn altijd dezelfde 2, maar vandaag is echt heel extreem. Geen schaduwen ofzo...

Afbeelding

denice

Re: Mensen met verstand van zonnepanelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:33

Dat lijkt me absoluut niet normaal. Ik zou bellen om ze te laten kijken wat er mis gaat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:40

Wij hebben dat ook gehad, ze bleken gewoon kapot. Dus ik zou ook contact opnemen met de leverancier

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:40

Het is normaal dat sommige panelen íets minder leveren, maar zó veel zeker niet. Die van 487 zou ook meer moeten leveren, en dan gok ik dat die van 800 last heeft van hetzelfde probleem en ook meer zou moeten opleveren.
Helemaal geen idee wat het kan zijn in die hoek? Geen vuil erop? Geen airco die warme lucht erop blaast? Geen schaduw van een dakkapel die er boven hangt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 16:44

8nnemiek schreef:
Het is normaal dat sommige panelen íets minder leveren, maar zó veel zeker niet. Die van 487 zou ook meer moeten leveren, en dan gok ik dat die van 800 last heeft van hetzelfde probleem en ook meer zou moeten opleveren.
Helemaal geen idee wat het kan zijn in die hoek? Geen vuil erop? Geen airco die warme lucht erop blaast?

Ze liggen er allemaal sinds 7dagen op. 1 heeft vogelpoep, die van 800, de rest is schoon. Geen airco.

Ze liggen op het westen dus opzich logisch dat de meest rechtse nu meer opgebracht hebben, neem aan dat links straks langer nog blijft opbrengen. Maar 2 die zoveel minder doen vond ik ook gek...

Zal eens kijken of het nog bijtrekt einde vd dag. Ze doen idd altijd wat minder maar niet zo extreem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 16:46

Afbeelding
Afbeelding

Dit is v gisteren en eergisteren overigens

luuntje

Re: Mensen met verstand van zonnepanelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:01

Ik zou contact opnemen met de installateur want dit is wel raar.
Ik zou verwachten dat alle panelen het (bijna) hetzelfde zouden doen. Zeker na 1 week.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:15

Heb 1 van mijn 2 zonnepanelen systemen met centrale omvormers in de garage zelf geïnstalleerd. Belangrijk is hellingshoek, geen schaduw, zelfde richting, exact zelfde type paneel.
indien situatie niet optimaal plaats je 1 of meerdere optimisers zodat de slechtere de betere niet beinvloed. Ik heb 2 optimisers en 22 panelen, dan kun je de panelen met optimisers uitlezen als je het geld daarvoor over hebt.

Ik denk dat jou systeem zonder centrale omvormer is en dat je gebruik maakt van mico-omvormers. Dus elk zonnepaneel heeft onder het paneel een omvormer, op het dak wordt gelijkstroom omgezet in wisselstroom. Grootste kans dus de micro-omvormers. Dat staat op de factuur.

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:31

Enphase?

Als de panelen niet in de schaduw liggen, niet vuil of beschadigd zijn, kan het zijn dat de micro inverter niet goed is.
Deze kan 1. vanuit de fabrikant een upgrade nodig heeft (nieuwe software bijvoorbeeld)
2. vervangen moet worden
3. Zijn alle microinverters IQ7+ of IQ7A (of anders)? (ooit willen ze wel eens een verkeerde ertussen zetten)

Het kan ook zijn dat deze panelen niet goed functioneren (maandagochtend modelletje)

Of heeft u last van vogels die de kabels los kunnen trekken? (birdblockers plaatsen)

Hoe dan ook, als de installatie nog maar pas ligt, vlug contact opnemen met de leverancier dat hij dit op lost.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 18:30

Nico12 schreef:
Heb 1 van mijn 2 zonnepanelen systemen met centrale omvormers in de garage zelf geïnstalleerd. Belangrijk is hellingshoek, geen schaduw, zelfde richting, exact zelfde type paneel.
indien situatie niet optimaal plaats je 1 of meerdere optimisers zodat de slechtere de betere niet beinvloed. Ik heb 2 optimisers en 22 panelen, dan kun je de panelen met optimisers uitlezen als je het geld daarvoor over hebt.

Ik denk dat jou systeem zonder centrale omvormer is en dat je gebruik maakt van mico-omvormers. Dus elk zonnepaneel heeft onder het paneel een omvormer, op het dak wordt gelijkstroom omgezet in wisselstroom. Grootste kans dus de micro-omvormers. Dat staat op de factuur.

Ik heb idd micro omvormers.

Mulan000 schreef:
Enphase?

Als de panelen niet in de schaduw liggen, niet vuil of beschadigd zijn, kan het zijn dat de micro inverter niet goed is.
Deze kan 1. vanuit de fabrikant een upgrade nodig heeft (nieuwe software bijvoorbeeld)
2. vervangen moet worden
3. Zijn alle microinverters IQ7+ of IQ7A (of anders)? (ooit willen ze wel eens een verkeerde ertussen zetten)

Het kan ook zijn dat deze panelen niet goed functioneren (maandagochtend modelletje)

Of heeft u last van vogels die de kabels los kunnen trekken? (birdblockers plaatsen)

Hoe dan ook, als de installatie nog maar pas ligt, vlug contact opnemen met de leverancier dat hij dit op lost.

Geen vogels. De vragen er boven kan ik niet beantwoorden, maar zouden allemaal IQ7A moeten zijn. Idd enphase.

Ik heb een mailtje gestuurd om het probleem te melden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:12

Afbeelding

Typisch dat ze vandaag dan weer wel meekomen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:01

Afbeelding
secricible schreef:
[ [url=m/0Z5HwT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Typisch dat ze vandaag dan weer wel meekomen.

Deze waarden lijken realistisch.
De vorige waarden lijken mij onmogelijk c.q. spookwaarden.
Of is zichtbaar de opbrengst per paneel na een periode. Als die periode softwarematig niet identiek is dan lijkt het alsof de opbrengst per paneel verschillend is terwijl dan niet zo is. Of wifi niet stabiel.

Opbrengst van zonnepanelen is zeer gevarieerd, zie screenshot. Op dit moment varieerd het in fractie van seconde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:53

Dit is iedere keer na een hele dag, de laatste waarde (van vandaag dus) was tot 13.00. Ondertussen blijven ze wel weer achter op de rest.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:10

De panelen zijn prima. De opbrengst wordt niet correct bij elkaar opgeteld. Micro omvormer/ wifi lijkt het probleem te zijn.