Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Het is normaal dat sommige panelen íets minder leveren, maar zó veel zeker niet. Die van 487 zou ook meer moeten leveren, en dan gok ik dat die van 800 last heeft van hetzelfde probleem en ook meer zou moeten opleveren.
Helemaal geen idee wat het kan zijn in die hoek? Geen vuil erop? Geen airco die warme lucht erop blaast?
Nico12 schreef:Heb 1 van mijn 2 zonnepanelen systemen met centrale omvormers in de garage zelf geïnstalleerd. Belangrijk is hellingshoek, geen schaduw, zelfde richting, exact zelfde type paneel.
indien situatie niet optimaal plaats je 1 of meerdere optimisers zodat de slechtere de betere niet beinvloed. Ik heb 2 optimisers en 22 panelen, dan kun je de panelen met optimisers uitlezen als je het geld daarvoor over hebt.
Ik denk dat jou systeem zonder centrale omvormer is en dat je gebruik maakt van mico-omvormers. Dus elk zonnepaneel heeft onder het paneel een omvormer, op het dak wordt gelijkstroom omgezet in wisselstroom. Grootste kans dus de micro-omvormers. Dat staat op de factuur.
Mulan000 schreef:Enphase?
Als de panelen niet in de schaduw liggen, niet vuil of beschadigd zijn, kan het zijn dat de micro inverter niet goed is.
Deze kan 1. vanuit de fabrikant een upgrade nodig heeft (nieuwe software bijvoorbeeld)
2. vervangen moet worden
3. Zijn alle microinverters IQ7+ of IQ7A (of anders)? (ooit willen ze wel eens een verkeerde ertussen zetten)
Het kan ook zijn dat deze panelen niet goed functioneren (maandagochtend modelletje)
Of heeft u last van vogels die de kabels los kunnen trekken? (birdblockers plaatsen)
Hoe dan ook, als de installatie nog maar pas ligt, vlug contact opnemen met de leverancier dat hij dit op lost.
secricible schreef:[ [url=m/0Z5HwT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Typisch dat ze vandaag dan weer wel meekomen.