Tante ernstig ziek, langs gaan of niet, wat (zouden jullie) doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Kelan

Tante ernstig ziek, langs gaan of niet, wat (zouden jullie) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 20:20

Eerst even een korte familieschets. Mijn opa en oma hadden 4 kinderen:
1) een meisje dat op 2-jarige leeftijd is overleden
2) mijn oom
3) mijn vader
4) mijn tante
Nr 3 en 4 (mijn vader en tante) zijn allebei ook vrij jong (in de 40) overleden. Mijn nichtjes, broer en ik waren toen jonge pubers.

Daarna is het contact met mijn oma op een laag pitje geweest (o.a. ook omdat ze niet heel hartelijk was naar de nieuwe partner van mijn moeder). Na haar overlijden is het contact met mijn overgebleven oom en zijn vrouw, en alle nichtjes, helemaal verwaterd. Wij hebben ze nu denk ik een kleine 20 jaar niet gezien of gesproken. Mijn moeder heeft het telefonisch contact langer volgehouden, maar ze ook al zo'n 5 jaar niet gesproken.

Nu heeft mijn oom (nr 2) van de week mijn moeder gebeld. Zijn vrouw, mijn tante, is ernstig ziek en heeft nog max een paar maanden te leven. Dat wilde hij mijn moeder vertellen, en of zij het aan mij en mijn broer wilde vertellen.
Daarnaast kregen we net ook een mailtje van mijn nichtje (dochter vd oom) of we ons adres wilde doorgeven, zodat ze daar tzt een kaart naar toe kan sturen. En een "graag tot ziens" erbij.

En nu zit ik te denken wat ik daar mee moet. Nog bij mijn tante langs gaan, alleen naar de begrafenis gaan, helemaal niet gaan, een keer na de begrafenis langs gaan?
Aan de ene kant denk ik, we hebben elkaar 20 jaar niet gezien, dan hoeft het nu ook niet meer.
Aan de andere kant, als zij daar behoefte aan hebben, we hebben geen ruzie, dus waarom niet. En het is toch familie he.
Maar het is ook wel weer gek om mensen op een begrafenis voor het eerst sinds 20 jaar weer te zien. Dus dan ook van te voren er nog maar een keer heen? Maar dat lijkt me ook wel super ongemakkelijk.

Dus ik was wel eens benieuwd hoe anderen daar tegen aan kijken. Wat zouden jullie doen?

Isabel

Re: Tante ernstig ziek, langs gaan of niet, wat (zouden jullie) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:22

Op basis van je situatieschets zou ik alleen naar de begrafenis gaan, maar je moet doen waar je je goed bij voelt.

Sepp van FjorYou (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:22

Als jouw idee is van terug contact op te bouwen zou ik zeggen doen. Als het puur gaat om naar de begrafenis gaan en een keer voor ze sterft zou ik zeggen: laat die mensen in rust rouwen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:23

Ik zou ze opbellen en vragen wat zij willen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:27

Lastig. Ik zou denk ik een kaart sturen naar oom en tante (sterkte, we denken aan jullie, in die trant) en wellicht telefonisch contact zoeken met nichtje om te vragen hoe het gaat (naar aanleiding van de ‘graag tot ziens’).

Gaat je moeder nog langs?

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:28

Even bellen naar dat nichtje en ook gewoon eerlijk zeggen wat je hier ook schrijft.
Dat je graag wel contact wilt opbouwen maar het nu ineens ook raar aanvoelt.
Maar er wel voor ze wilt zijn.
Iets in die trant.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:28

Ik zou na 20 jaar geen behoefte meer hebben om terug contact te zoeken. Dat hadden ze tenslotte ook kunnen doen toen ze nog gezond waren. Toen was er blijkbaar wederzijds geen behoefte aan dus waarom nu opeens wel? Ik zou hooguit een sterktewens kaartje sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:33

Wat wil je tante zelf?

En ik vind het ook altijd een beetje dubbel.. Geen contact willen bij leven en dan opeens wel wanneer iemand ziek is of langs gaan wanneer iemand overleden is.
Bij ons in de familie hebben we die situatie momenteel ook aan de hand en ik vind daar wel wat van.
Ik zou het bij een kaartje houden denk ik. Tenzij het een nadrukkelijke wens van je tante is om jullie weer te zien.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-08-22 20:35, in het totaal 3 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:34

Lastige situatie dit. Ineens contact door ziekte of overlijden vind ik altijd beetje gek ofzo.
Ik denk dat ik voor nu een kaartje zou sturen met daarin: sterkte in deze zware/moeilijke tijd. En dan nog eens goed nadenken over de uitvaart...
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 25-08-22 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Doe wel en zie niet om

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:34

Wat voor mij het zwaarste zou wegen, is dat er nu contact wordt gezocht.

Ik zou als reactie op hun contact zoeken langs gaan.
Natuurlijk is het een gekke situatie. Ik zou zeggen - leg je daar bij neer. (Het kan een prima openingszin zijn.)
Er is geen ruzie, je bent familie en je bent welkom - ik zeg gaan.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:40

Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Blijkbaar is er nooit ruzie geweest en is alleen het contact verwaterd.
Als jou tante en oom zeggen dat je gewoon welkom bent en jij hebt daar behoefte aan gewoon doen.
En anders inderdaad alleen kaartje sturen.

Aan de andere kant, ze hadden ook niks kunnen zeggen. Hoe had je dan gereageerd als je in een keer het bericht krijgt dat ze overleden is?
Ik vind het dus wel netjes dat ze jou moeder hebben gebeld en op de hoogte hebben gebracht van de situatie.
En uit eindelijk is het aan jullie wat je er dan mee doet.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:43

Juist op dit soort momenten waarop de tijd op begint te raken kijk je achterom en reflecteer je op bepaalde momenten in het leven. Misschien vinden ze het fijn om voor het sterven nog even dit 'recht' te zetten en toch de familie weer compleet te hebben. Ik zou je gevoelens op een zelfde manier beschrijven als dat je hier doet, dan weet je of ze er behoefte aan hebben of niet. :) Maar de vlieger van "20 jaar niet gesproken, dus waarom nu wel?" vind ik hier niet op gaan. Het is toch een andere situatie.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:47

Janneke2 schreef:

Natuurlijk is het een gekke situatie. Ik zou zeggen - leg je daar bij neer. (Het kan een prima openingszin zijn.)

+1

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:59

Ik zet me achter Janneke2, maar natuurlijk weet jij de nuances zelf beter dan wij en moet je doen wat het beste voelt.

Dat terzijde zou ik zeker niet gaan denken dat het vreemd is om na 20 jaar geen contact ineens op de begrafenis te komen. Ze hebben contact opgezocht voor een rede, en ik denk dat voor iedereen de gemiddelde begrafenis ook functioneert als familie reünie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:01

Ik vind Janneke's bericht ook heel mooi.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:01

Janneke2 schreef:

Daar ben ik het dan ook wel weer mee eens, aangezien er blijkbaar geen ruzie is.
Daar had ik overheen gelezen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:18

Pas het eens bij jezelf af. Hoe zou jij het vinden als je nog een paar maanden zou hebben te leven, wil je dan nog eens iedereen zien ? De vragen die altijd in de lucht zijn blijven hangen toch nog eens stellen ? De twijfels die je hebt gehad over iets nog eens uitspreken ? Misschien je spijt uitspreken over hoe iets is gegaan en dat je het misschien anders had willen doen maar toen de situatie er niet naar was......
Eigenlijk zouden we altijd zo moeten leven en dingen uitspreken die anders er voor zorgen dat er vetes, ruzies, ongemakkelijkheden zijn tussen mensen.

Laten we met zijn allen een beetje meer leven zoals dr. Seuss het voor ogen heeft:

"Life is too short to wake up in the morning with regrets. So, love the people who treat you right, forgive the ones who don't and believe that everyting happens for a reason. If you get the chance, take it. If it chances your life, let it. Nobody said it would be easy, they just promised it would be worth it."

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:24

Ik was het contact met mijn oom en tante ook verloren. Toen mijn oom ziek werd, namen ze ook ineens contact op, ik ben gegaan en ben daar nog steeds blij om. Mijn oom (de broer van mijn moeder) overleed kort na ons contact, met mijn tante heb ik nu nog steeds goed contact. Ze is inmiddels 88 en ik vind het fijn om haar weer in mijn leven te hebben. Maar: doe wat voor jou goed voelt.

Extremely rare and Beyond Compare

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:24

Ik zelf heb niet zo veel met familie. En als ik iemand 20 jaar niet heb gezien zou ik er geen behoefte aan hebben om die wel te zien als ze ziek zijn of dood gaan.

Maar mijn insteek is een beetje ben je er bij leven niet, dan ook niet in de dood. Maar je kunt wellicht een keer contact opnemen en vragen hoe ze er in staan. Ik zou persoonlijk ook niet dat de begrafenis gaan.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:25

Janneke2 schreef:

Maar is dat 'contact zoeken' met de moeder van TS (dus de schoonzus van tante) of ook met alle nichtjes en neefjes die wellicht toch verder weg staan?

Ik zou persoonlijk na 20 jaar niet meer langs gaan omdat er dan echt geen sprake meer is van enige relatie. Ik kan me wel voorstellen dat je moeder er misschien nog iets mee doet.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 21:53

Ik weet dus niet zo goed wat ik wil :o

Vanuit mijzelf had ik nooit contact opgenomen. Ook niet als de situatie omgekeerd was. Ik heb het contact niet echt gemist. Of het idee dat er nog iets gezegd of uitgepraat moet. Het was een ok contact dat verwaterd is.
Maar nu zij dat allebei contact opnemen (mijn oom die mijn moeder expliciet vraagt om ons te informeren, en mijn nichtje die ons mailt) is het dus klaarblijkelijk belangrijk voor ze.

En ik heb geen hekel aan ze of ruzie met ze (het leven loopt soms gewoon zoals het loopt), dus ik sta best open voor iets contact. Maar het voelt allemaal wel wat raar en ongemakkelijk.

Misschien best eerst maar eens mijn nichtjes mailtje beantwoorden en haar ons adres en telefoonnr geven (die heb ik ook niet van haar) en dan eens aankijken. Ik hoef er ook niet morgen op de stoep te staan......

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:03

Persoonlijk zou ik overleggen met je nichtje en je oom of je welkom zou zijn om je tante nog eens te zien en te spreken (als dat nog kan). Misschien krijg je spijt dat je gegaan bent, maar dan weet je ook dat je dan niet naar de begrafenis gaat. Als je er op de begrafenis achter komt dat je haar eigenlijk nog had willen zien en dat dat ook de wens was van de familie, dan krijg je die kans nooit meer.

Ik zou dus gaan.

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Hulp nodig bij problemen met je paard?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:03

Ik zou denk ik dan gewoon even nichtje terugmailen inderdaad, en aangeven dat je een beetje onzeker bent over wat er van je verwacht wordt, even informeren wat zij graag willen.

Willen zij / tante dat iedereen even zijn neus laat zien?
Echt graag wat contact herstellen?
Of berichten ze jullie alleen uit beleefdheid?

Ik zou me ook best ongemakkelijk voelen hoor om bij ziekte en dood ineens naar mensen toe te gaan waar ik al zo'n 20 jaar geen contact meer mee heb.... wat moet je daar nou mee.... Als zij het heel graag willen en je hebt er zelf niet echt iets op tegen / vind het wel okee of als je toch ineens tot het gevoel komt dat je toch wel weer een keer dat deel van de familie wilt zien dan kan je wel gaan natuurlijk en dan zie je wel hoe het verder loopt :)

Bij mij persoonlijk overheerst toch het gevoel van als je bij leven geen contact hebt waarom moet ik bij dood dan ineens wel op komen draven....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-08-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:04

Ik zou wel gaan. Nu nog bij leven. Wie weet wat het brengt.
Mijn ervaring is weerzien rondom overlijden toch mensen bij elkaar brengt in positief opzicht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:10

Kelan schreef:
Ik weet dus niet zo goed wat ik wil :o

Vanuit mijzelf had ik nooit contact opgenomen. Ook niet als de situatie omgekeerd was. Ik heb het contact niet echt gemist. Of het idee dat er nog iets gezegd of uitgepraat moet. Het was een ok contact dat verwaterd is.
Maar nu zij dat allebei contact opnemen (mijn oom die mijn moeder expliciet vraagt om ons te informeren, en mijn nichtje die ons mailt) is het dus klaarblijkelijk belangrijk voor ze.

En ik heb geen hekel aan ze of ruzie met ze (het leven loopt soms gewoon zoals het loopt), dus ik sta best open voor iets contact. Maar het voelt allemaal wel wat raar en ongemakkelijk.

Misschien best eerst maar eens mijn nichtjes mailtje beantwoorden en haar ons adres en telefoonnr geven (die heb ik ook niet van haar) en dan eens aankijken. Ik hoef er ook niet morgen op de stoep te staan......

Je hoeft toch niet gelijk je telefoonnummer te geven? Gewoon mailen kan ook.