Begeleid/beschermd wonen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Blokkendoos

Begeleid/beschermd wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 13:29

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.Als iemand mij herkend dat graag niet hier neerzetten.

Ik ben een vrouw tussen de 50 en 60 jaar en woon samen met mijn vriend.
Ik heb een persoonlijksstoornis en mijn behandelaars zouden me graag in begeleid of beschermd wonen zien.
Ik vind dat een hele grote stap en vraag me af of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

Ik heb wel al ontdekt dat geen 2 plaatsen hetzelfde zijn en het verschil tussen begeleid en beschermd wonen is me ook niet helemaal duidelijk.
Bij beschermend wonen zou er gemeenschappelijke ruimten zijn?
In ieder geval 24 uur per dag zorg indien nodig.

Natuurlijk ga ik hier ook dieper op in met mijn behandelaars maar ik hoor graag verhalen van anderen ook.
Mag natuurlijk ook via pb.

Brainless

Re: Begeleid/beschermd wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:46

Begeleid kan vaak ook waar je nu woont, dan krijg je extra zorg/begeleiding die jij nodig hebt.

Beschermd is altijd op een daarvoor bestemde plek, met 24/7 begeleiding ter plaatse die de dagelijkse gang van zaken en ritme aangeven en ze zijn er om op terug te vallen.
Je eet/leeft met andere (gelijkgestemde) bewoners, je hebt wel een eigen slaapkamer/studio, maar oa het eten is altijd gezamenlijk.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:56

Ik werk als woonbegeleider in de GGZ. Op onze locatie heeft iedereen een eigen appartement (met eigen slaapkamer, badkamer, woonkamer en keuken), wij hebben een kantoor en er is een gezamenlijke groepsruimte waar koffie gedronken kan worden, gegeten kan worden, sport gekeken kan worden etc. Het is bij ons niet verplicht om deel te nemen aan deze gezamenlijke momenten. Onze organisatie heeft echter ook locaties waar je inderdaad alleen een eigen slaapkamer hebt en de rest deelt met anderen. Dan eet je bijvoorbeeld ook elke dag samen. 24 uurs zorg is wel overal aanwezig, maar kan ook op verschillende manieren. Sommige locaties hebben bijvoorbeeld een slaapwacht, en andere locatie een wakende wacht.

Volgens mij hangt het er dus heel erg vanaf bij welke organisatie je beschermd woont en ook nog op welke locatie. Er zijn meerdere opties en als beschermd wonen jou zou kunnen helpen, is er vast iets dat bij jou past.

Als je meer wilt weten, mag je me altijd een PB sturen :-)

Just because you're traveling a well marked trail, doesn't mean whoever made it knew where they were going. - Cowboy's Wisdom

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 15:13

Bedankt voor jullie reacties.
Ik snap nu ook waarom mijn behandelaars nog niet echt duidelijk kunnen zijn.
Er is veel verschil begrijp ik.
Ik lees graag meer reacties.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:14

Ik woon bij beschermd wonen, iedereen hier heeft een eigen appartement en er is 24/7 begeleiding. Er zijn een aantal gemeenschappelijke ruimtes, je kunt mee eten als je dat wil maar dat hoeft niet. Ook zijn er koffiemomenten waar je vrij in kunt lopen. Ik zit er heel erg op mijn plaats en vind het fijn wonen.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:20

Ligt er helemaal aan waar je terecht komt maar beschermd wonen is in principe met 24/7 begeleiding, al kan dat ook weer in zo'n vorm gegoten worden dat er een paar uur per dag daadwerkelijk begeleiding aanwezig is en de rest vd tijd iemand telefonisch bereikbaar is en wanneer nodig langs komt.

Begeleid wonen is vaak een paar uur per dag tot bijv 2 uur per week begeleiding aanwezig en verder iemand telefonisch bereikbaar voor nood maar er wordt meer zelfstandigheid vereist.

Begeleid wonen kan ook extern in een eigen woning buiten het terrein vd instelling zijn. :)
Het extern begeleid wonen met ambulante woonbegeleiding vanuit een woonvorm is wat ik doe, ik heb 1-2x per week ong 1-1,5u begeleiding die me helpt met dingetjes in en om huis, bellen naar instanties, mee naar het ziekenhuis voor spannende uitslagen etc en ze houden een vinger aan de pols wb mijn welzijn.
Ik heb 2 vaste begeleiders en wanneer zij er niet zijn is er altijd wel een collega op hun locatie waar ik bij terecht kan en buiten hun werktijden is er een bereikbaarheidsdienst voor noodgevallen.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:22

Mijn vriend werkt als slaapwacht op een beschermd wonen groep. Bij hem is er een gemeenschappelijke woonkamer die tussen 7 uur 's morgens en 11 uur 's avonds open is. De bewoners hebben hun eigen slaapkamer, maar geen woonkamer. Elke dag van de week (met uitzondering van zondag geloof ik) moet een van de bewoners koken, het weekmenu en de boodschappen worden van te voren door de begeleiding bepaald.

Maar dit is een voorbeeld, ik lees in de reacties van dit topic ook alweer andere verhalen dus het zal echt per locatie verschillen.

Mijn vriend is slaapwacht. Er is dus 's nachts iemand aanwezig, maar mijn vriend is geen begeleider. Hij kan wel medicatie uitdelen als dat moet 's nachts, maar echt begeleider is hij niet. Al zal hij natuurlijk bijstaan waar hij kan.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:35

Ik heb als tweedejaars verpleegkunde studente stage gelopen bij een begeleid wonen (BW) locatie van de GGZ. Iedereen die er woonde had een eigen appartement en er was een ook een gezamenlijke ruimte zoals PollyPancake deze beschrijft. Tevens stond het iedereen vrij om twee maal daags aan te schuiven voor een kop thee/koffie bij het dichtbij gelegen buurthuis. 's Avonds werd er gezond gekookt, er was een mogelijkheid om tegen een kleine vergoeding mee te eten. I.v.m. Covid at iedereen op zijn eigen appartement, maar in niet Covid tijden aten er veel mensen samen in de gezamenlijke ruimte (maar ook niet iedereen). Er werd regelmatig samen gewandeld en gesport.

Hier was er geen medewerker in het gebouw 's nachts. Er was in een naastgelegen stad wel een nachtdienst aanwezig, deze was bereikbaar in geval van nood/crisis, en konden ook mee kijken op de bewakingscamera's die op de gangen hingen.

Per organisatie zullen er zeker verschillen zijn. Ik vond het toen der tijd een prettige sfeer daar. Ruimte om jezelf te ontwikkelen en om hulp te vragen.

Is het een optie om een keer te gaan kijken bij een een BW hoe het daar is?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:37

Je zegt: "mijn behandelaars zouden me graag in begeleid of beschermd wonen zien".

Wil je dit zelf ook?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 15:59

Wat fijn dat jullie zo de tijd nemen om zo uitgebreid te reageren.
Heel erg bedankt!

Citaat:
Sorry Lor, ik krijg de quote niet voor elkaar.
Begeleid wonen kan ook extern in een eigen woning buiten het terrein vd instelling zijn. :)
Het extern begeleid wonen met ambulante woonbegeleiding vanuit een woonvorm is wat ik doe, ik heb 1-2x per week ong 1-1,5u begeleiding die me helpt met dingetjes in en om huis

Ik heb al 3 uur in de week ambulante begeleiders.

Petpa schreef:
Je zegt: "mijn behandelaars zouden me graag in begeleid of beschermd wonen zien".

Wil je dit zelf ook?

Tja, dat is wel een beetje de vinger op de zere plek.
Eerst wilde ik het pertinent niet en is het in de ijskast gezet omdat het alleen veel stress opleverde.
Mijn vriend is echt tegen.
Als ik slechte dagen heb kan hij niet met mijn beperkingen omgaan en wordt dan heel gefrustreerd.
Hij zal zich nooit op mij richten hoor, maar geeft mij wel spanning en dat helpt niet bij de stoornis.
Ik ga er echt niet vanuit dat ik miraculeus genees als ik tijdelijk niet met hem samenwoon maar we versterken elkaar wel.
We zijn wel heel gek op elkaar.
Maar hij denkt dat ik zijn frustratie niet merk als hij de fiets uit de schuur rukt en een stuk gaat fietsen.
Dat dat niet echt zo werkt als hij het bedoelt is hem moeilijk aan zijn verstand te peuteren.
Iets met antennes waardoor ik toch wel weet hoe hij zich voelt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:34

Is het niet mogelijk de huidige hulp al dan niet tijdelijk op te schroeven?
Dus bijvoorbeeld een keer per week een uurtje extra of desnoods het dubbele aantal uren?
Moet wel via de wmo/wijkteam vaak maar met een goede onderbouwing zou het weleens goedgekeurd kunnen worden.

Overigens zou niet samenwonen (maar wel samen eten, 3-5 vaste dagen bij elkaar zijn etc) of bijvoorbeeld een paar dagen per week niet thuis zijn ook behoorlijk kunnen helpen qua spanning en gedoe onderling.
Dat paar dagen afwezig zijn kan in de vorm van dagbesteding, vrijwilligerswerk oid zijn.
Maar ik ga er hiermee voor het gemak vanuit dat jullie allebei niet werken oid. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:40

Hebben jullie ook samen therapie ts? Apart wonen zou kunnen helpen maar ik denk dat indien mogelijk jullie ook het probleem samen moeten aanpakken

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 16:55

lor1_1984 schreef:
Dus bijvoorbeeld een keer per week een uurtje extra of desnoods het dubbele aantal uren?
Moet wel via de wmo/wijkteam vaak maar met een goede onderbouwing zou het weleens goedgekeurd kunnen worden.

Overigens zou niet samenwonen (maar wel samen eten, 3-5 vaste dagen bij elkaar zijn etc) of bijvoorbeeld een paar dagen per week niet thuis zijn ook behoorlijk kunnen helpen qua spanning en gedoe onderling.
Dat paar dagen afwezig zijn kan in de vorm van dagbesteding, vrijwilligerswerk oid zijn.
Maar ik ga er hiermee voor het gemak vanuit dat jullie allebei niet werken oid. :)

Ik werk niet, mijn vriend wel.
Hij heeft een eigen bedrijf dus is hij flexibel voor afspraken.

Hij is naar de afspraken in het ziekenhuis altijd mee dus praten we beiden.
Soms is hij er ook als ik een begeleider hier heb maar meestal niet.

Ik zit in de WLZ dus en als ik over mijn 20 uur ga moet ik ineens een hele grote eigen bijdrage gaan betalen.
Wat ik dus niet kan.
Ik kan daar niet teveel over vertellen omdat het dan duidelijk is wie ik ben.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:18

Blokkendoos schreef:
lor1_1984 schreef:

Ik werk niet, mijn vriend wel.
Hij heeft een eigen bedrijf dus is hij flexibel voor afspraken.

Hij is naar de afspraken in het ziekenhuis altijd mee dus praten we beiden.
Soms is hij er ook als ik een begeleider hier heb maar meestal niet.

Ik zit in de WLZ dus en als ik over mijn 20 uur ga moet ik ineens een hele grote eigen bijdrage gaan betalen.
Wat ik dus niet kan.
Ik kan daar niet teveel over vertellen omdat het dan duidelijk is wie ik ben.

Krijg je bij begeleid / beschermd wonen niet te maken met een grote eigen bijdrage?

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:19

Is relatie therapie dan niks voor jullie?

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:28

Ik heb gewoond op een plek waar we een eigen studio hadden en een openbare ruimte was waar de begeleiding zat wanneer de cliënten geen hulp nodig hadden.
Hier was de bedoeling dat men samen dingen gingen doen, maar dat is helaas nooit gelukt en goed ondersteund. Voor mij was het de weg naar de woning die ik nu heb met begeleiding op afstand, maar wat ik er vooral mee wil zeggen: spreek gerust een paar keer af met instanties voor je met iets in zee gaat.

Voor sommige situaties is het echt een uitkomst, maar kies er wel één waar meerdere begeleiding aanwezig is. Waar ik zat, was op een gegeven moment maar 1 iemand aan het begeleiden en dan zat je best lang te wachten voor de momenten dat je wel hulp nodig hebt.

Kijk inderdaad goed wat je fijn vindt: een studiootje met gedeelde ruimtes of eigen appartement.

Mocht je het idee nog steeds niet fijn vinden, mag dat ook.

Dit zijn mijn tips die ik je mee kan geven in ieder geval.:)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:39

Ik werk als begeleider bij een beschermd wonen plek. Bij ons is het ook weer totaal anders. Ik werk op een BW-groep waar jongeren wonen tussen de 17 en 27 jaar oud.
Wij hebben bewust gekozen voor géén gemeenschappelijke ruimte. Er is een tafel waar bewoners evt samen kunnen eten of waar een spelletje gedaan kan worden, maar we stimuleren groepsvorming niet. We proberen jongeren juist te stimuleren om relaties aan te gaan buiten onze woning. BIj ons heeft iedereen een eigen kamer, maar de rest is gedeeld. Ook koken doen de jongeren zelf. Er is 24/7 begeleiding aanwezig.

Bij ons om de hoek is nu een nieuwe locatie geopend waar 18+ BW aangeboden wordt. Daar heeft iedereen een eigen appartement en voelt het nog veel zelfstandiger. Daar mag je ook als koppel bijvoorbeeld wonen. Daar is overdag altijd iemand aanwezig, in de avond + weekenden telefonisch oproepbaar.

Ik heb zelf in een appartementencomplex gewoond waar ook 10 appartementen van MetGGZ waren. Daar woonden mensen die 24/7 begeleiding nodig hadden dus tussen mensen die geen begeleiding nodig hebben. Letterlijk "wonen in de wijk" :-) Weer een stuk zelfstandiger (al kan ik uit ervaring vertellen dat het héél vervelend kan zijn als er mensen in zo'n appartement gedropt worden die daar echt niet klaar voor zijn :') )

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 17:51

Petpa schreef:
Krijg je bij begeleid / beschermd wonen niet te maken met een grote eigen bijdrage?

Nee want dan word ik uitgeschreven bij mijn vriend en geldt alleen mijn uitkering.

Amber_anne schreef:
Is relatie therapie dan niks voor jullie?

Dat hebben we al soort van.
En mijn vriend loopt bij de poh om zijn hart te kunnen luchten zonder dat hij bang hoeft te zijn om mij te kwetsen.

Xsagan en Xmythe ook bedankt voor de nuttige input.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:34

Er zijn zoveel opties.
Je hebt instellingen die een eigen flat hebben, je hebt daarin je eigen appartement en er zijn gezamenlijke ruimtes. Begeleiding is 24/7 beschikbaar/oproepbaar.

Er zijn plekken waar je je eigen slaapkamer hebt en de rest deelt, er zijn plekken waar je op jezelf woont en je naar een steunpunt toe kan, je kan op jezelf wonen met begeleiding (uren en mogelijkheden zijn hierin ook weer eindeloos)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:05

Ik zat op een plek met eigen slaapkamer. De rest gedeeld. We moesten ook om de beurt koken en schoonmaken enzo. Je mocht vaak wel kiezen wat je ging maken.

Ik heb er niet lang gewoond. Ik was al boven de 18 maar er waren best veel regels. Mijn vriend mocht maar tot een bepaalde tijd blijven. In het weekend mocht hij soms een nachtje blijven slapen. Ik snap dat ze ergens een lijn moeten trekken. Maar ik had enorme heimwee en het ging lichamelijk en psychisch niet ok met mij toen. Het was ook echt een rommel. Niet de locatie maar het bestuur. Veel begeleiders stopten als je net een band had en dan kwamen er weer nieuwe.

Het was de bedoeling dat ze me zouden stimuleren om dingen te ondernemen. Ook met de andere bewoners. Dit deden ze niet, waardoor ik eigenlijk alleen op mijn kamertje zat. Ik moest betalen voor internet en tv. Internet deed het nauwelijks, idem voor tv.

Er waren zeker ook leuke momenten. Zoals shoppen en af en toe een spelletje. Maar het was echt net opgestart en daarom nog niet in orde. Ook pastte het gewoon niet bij mij.

Ga vooral kijken op meerdere locaties, dat heb ik ook gedaan. Er was bijvoorbeeld ook plek ergens met een grotere slaapkamer maar waar de tv in de woonkamer was gejat >;) Ook zaten er gaten in de deuren.

Een andere plek had iedereen eigen kamer, badkamer en keuken. Dit zou ik nu ideaal vinden. Maar zoals ik me toen voelde was dit niet ok. Dan zou ik echt eenzaam en depressiever worden.

Voor vragen mag je altijd een pb sturen!

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 20:37

Zo te lezen is het echt een kwestie van rond gaan kijken en goed informeren.
Het mooiste zou zijn als het niet nodig is maar ik zie zelf wel de noodzaak ervan in inmiddels...

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:44

Ik heb ervaring met beschermd wonen, helaas niet zo’n goede ervaring door meerdere omstandigheden (vanuit de woonvorm). Mocht je mijn verhaal erover willen weten, wil ik het wel via PB toelichtem.

Ik weet wel dat de eigen bijdrage voor het CAK bizar hoog is, nu ik op mezelf woon houd ik veel meer geld over per maand. Ze hadden bij mij ook nog eens een fout gemaakt (waartegen ik bezwaar had gemaakt) en 1,5 jaar later kreeg ik pas mn geld (bijna 1.000,-) terug.

[o]

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 22:51

Het is niet dat mijn vriend een gigantisch salaris heeft, maar hij heeft zijn hele leven gespaard om een hobby uit te kunnen voeren.
Nu is hij bijna zover om het waar te gaan maken en nu zou al zijn geld naar het CAK moeten.
Terwijl het nu door het gedoe met mij heel belangrijk is dat hij zijn hobby kan uitvoeren en zich kan ontspannen.
Hij wordt dus afgerekend op zijn spaargeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:35

Mijn broertje woont begeleid.
Hij heeft een eigen appartement met aparte slaapkamer, douche en keuken.

Er is ook een groepsruimte waar je kunt eten of even gezellig kunt kletsen.
Hij is verder vrij om te gaan en staan waar hij wil.

Hij gaat ook gewoon op stap in het weekend of gaat een weekend uit logeren.
Eigenlijk mag en kan hij alles zelf bepalen. Maar hij moet het wel aangeven zodat ze weten waar hij is.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:45

Blokkendoos schreef:
Het is niet dat mijn vriend een gigantisch salaris heeft, maar hij heeft zijn hele leven gespaard om een hobby uit te kunnen voeren.
Nu is hij bijna zover om het waar te gaan maken en nu zou al zijn geld naar het CAK moeten.
Terwijl het nu door het gedoe met mij heel belangrijk is dat hij zijn hobby kan uitvoeren en zich kan ontspannen.
Hij wordt dus afgerekend op zijn spaargeld.

Zou het financieel en emotioneel dan niet beter zijn om apart te gaan wonen en dus een L.A.T. relatie te onderhouden?

Mijn ex-schoonvader heeft dit ook gedaan, samenwonen gaf teveel gedoe, die zijn ieder apart gaan wonen, en nu heel gelukkig met hun relatie.

Soms geeft afstand juist rust. Dan kan jij kijken naar een plekje voor jezelf op een plek die aansluit bij jouw behoeftes.
(aangenomen dat je vriend kan blijven waar hij woont en geen behoefte aan begeleiding heeft).

Life is short....SMILE while you still have teeth!