6 x 7 meter en zo rond de 80cm diep ongeveer.
Daar zwemmen twee erg grote Koi's in en een bende goudvisjes en Shubinskis.
De vorige bewoner heeft de vijver vreselijk verwaarloosd.
We waren begonnen met dreggen......ruim 150 liter dreg later bleek dat de vissen een parasiet hadden.
Die hebben we behandeld.......nadat we het water weer goed hadden volgens de testen.
Ondertussen kwam een reiger gezellig eten en bleef er weinig goudvis over

Ondertussen zijn we heel druk met het filter schoon houden. De pomp ging stuk dus daar is nu ook een nieuwe voor gekomen.......en houden we de KH waarde streng in de gaten.
MAAR.......de twee grote Kois blijven gedrag vertonen (springen en schuren) waar we niet blij mee zijn.
Nu is de vijverfolie ergens lek dus moeten we blijven bijvullen (niet handig). Gelukkig hebben we wel grondwater hiervoor.
Vandaag vond ik weer twee dode goudvissen waarvan eentje zonder staart, de andere was niks geks aan te zien.
Eergisteren vond ik er eentje zonder onderkaak.....dat doet ons dan weer denken aan bek/vin rot.
We hadden ze pas (vorige week)behandeld tegen kieuw wormen in de hoop dat de twee grote het wat beter zouden gaan doen.( Omdat een grote Koi soms achteruit zwom)
Ook de algen hebben we gelijk aangepakt.
Nou goed, we hebben deze vijver nu een kleine twee maanden en we hebben er echt al veel aan gedaan......maar het lijkt een beetje op water naar de zee dragen. We lijken ondanks alle moeite geen stap verder te komen.
Wat we nu willen gaan doen is:
Alle vis in de garage in een groot zwembad doen en de vijver legen, schoonmaken en opnieuw beginnen in de hoop dat het dan wel beter wordt.
Maar nu de vraag: hoe pakken we dat het beste aan.
In dit water zit iets wat hun ziek maakt. Dus liefst gebruiken we nieuw water.......maar zomaar in compleet nieuw water zonder ook alle goede bacteriën lijkt me ook geen goed idee.
We hebben uiteraard maar 1 pomp.
En hoe en waarmee maken we het folie van de vijver schoon.
Zodra ik weer een dode vis zie zal ik er een foto van toevoegen.
Ik zie verder geen witte stippen, ze hebben wel een slijmlaag, zijn niet mager, maar bij eentje zag ik wel een soort bloeduitstortingen....maar bij de andere weer niet.
Wij weten het even niet meer.
We willen ze helpen en hebben er al flink geld in gestopt maar het lijkt onderhand een gebed zonder eind te worden.
De vijver:

Dat duurde niet lang....pppfff....vis nummer drie vandaag (dood)

Iemand die hier iets aan ziet?