Waar doen jullie het nog van? Kleine bestedingsruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Waar doen jullie het nog van? Kleine bestedingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 22:14

Als het hier niet goed staat of al een topic is: sorry!

Ik lees vooral op bokt veel verhalen over mensen met echt wel riante salarissen die het moeilijk hebben, maar ik vraag me soms echt af of er ook mensen zijn die behoorlijk wat minder verdienen/onder modaal (zoals ik) en hoe breien jullie het rond?

Ik zit soms echt met mn handen in het van alle rekeningen en kosten en knoop nu echt eindjes met eindjes aan elkaar en weet het soms even niet meer. Ik en man werken op ZZP basis maar elke x als we iets meer verdienen schiet er wel weer iets bij de belasting omhoog

Zijn er mensen met creatieve tips/ of mensen die het ook gewoon echt zwaar hebben? ( Niet dat je een keertje minder uit eten moet)

Benzz

Re: Waar doen jullie het nog van? Kleine bestedingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:15

Het eerste wat bij mij te binnen schiet: klopt jullie uurtarief wel? En zijn er genoeg opdrachten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:16

In welke branche als ZZP’er?
En idd, is je uurtarief voldoende?
Of zou het voor jullie beter werken om in loondienst te werken?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:19

Zorgen dat je zo weinig mogelijk heb waar ze belasting van willen trekken.

Wij hadden 2 auto's, nu nog maar 1.

Kijk je verzekeringen na, zijn ze echt wel nodig en betaal je niet te veel?

Met boodschappen kan je echt veel besparen, is die chocolade echt nodig?
Doe 1x in de week je boodschappen, tussendoor alleen vers halen als het nodig is

Abonnementen.. hartstikke leuk maar, als je al moeilijk rond komt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 22:26

Ja wij hebben twee eigen zaken. Bij een is het uurtarief akkoord. Bij de tweede (draait nu net vier maanden) nog niet. Dat wijt ik ook aan de hoeveelheid opdrachten. Maar op een of andere manier wordt er vanalles overal weggesnoept. Boekhouder helpt een hoop maar ook dat is überhaupt een pittige kostenpost

De eerste zaak is een (vecht) sportschool,de tweede een babyspa

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:30

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met cash stuffen

Door mijn boodschappen geld per maand contant op te nemen hou ik echt wat over waar ik voorheen krap zat met het budget
En zo heb ik allerlei contanten potjes

Maar ook ik merk dat ik echt wel keuzes moet maken en moet puzzelen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:32

Maar is akkoord ook genoeg uren en daarbij een rendabel uurtarief. Enkele jaren geleden was 35 euro een minimum qua uurtarief ( inclusief pensioen ed) met de inflatie zal dat nu rustig 40,- per uur zijn.

Ik ben zzper en weet dat veel ZZP'ers zwaar onder tarief werken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:36

Wij hebben het niet slecht, maar herken je stukje over zzp’er zijn wel. Mijn vriend is zzp’er met een bovengemiddeld uurtarief. Maar als ik kijk wat er nog naar de belastingdienst, verzekeringen en vaste kosten (huur halletje, bank, webhosting, boekhoudprogramma) moet… En dan wil je ook graag wat pensioen opbouwen en een bufferpotje aanleggen voor mindere tijden. En dan de extra uurtjes links en rechts die niet gefactureerd (kunnen) worden: even wat bestellingen doen, bedrijfsbus en gereedschappen onderhouden, bijscholing, etc). Lijkt allemaal mooi en mensen denken dat je dik verdient als zzp’er, maar ik heb het in loondienst stukken relaxter voor een keurig loon.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:41

Mijn eerste vraag is eigenlijk: hoe goed is je boekhouder? Met een creatieve accountant kun je een hoop belasting besparen.
Daarnaast, als je kosten hoger zijn dan je verdiensten gaat er iets niet goed en dan zou ik zeker nog eens kritisch naar je dienstverlening en naar je kosten kijken. Als ondernemer is het begin altijd lastig, maar wat zijn de vooruitzichten voor de toekomst? Hoe denk je dat de zaken er over een jaar voorstaan? Als na een paar maanden blijkt dat je verwachtingen te hoog waren, kun je op tijd ingrijpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:41

Ik maak, ook als ZZP'er, minder winst dan het minimumloon, maar hier gelukkig geen problemen met rondkomen *klopt af*. Ik heb de mazzel dat we goedkoop gehuurd zitten, en dat ik samen woon met mijn vriend zodat we een deel van de kosten kunnen halveren.. en ik doe ook wel erg mijn best om gewoon zo min mogelijk uit te geven aan onnodige zaken.

De reden dat ik elke maand nog best aardig kan sparen ligt vooral bij de boodschappen, geen kosten voor stroom (jaren geleden geïnvesteerd in zonnepanelen), autokosten gehalveerd door samen met mijn vriend beide auto's in te ruilen voor één EV.. Veel zelf maken, veel repareren, tweedehands kleding.. en het scheelt veel dat we niet perse gelukkig worden van dure etentjes, uitgaan, attractieparken, vakanties enz. Van een stuk wandelen en een weekend naar Zeeland worden we minstens zo blij.

Hopelijk gaan jullie er komend jaar ook op vooruit en kun je een goede strategie vinden die bij jullie past.
Wat bij ons sowieso heel goed hielp; ga eens ál je uitgaven en inkomsten bijhouden, en verdelen in categorieën. Van eten, auto, brandstof, dieren en cadeau's tot werkgerelateerde kosten, huishouden, abonnementen en luxe. Excel tabel, met totalen en gemiddelden erbij.. Probeer dat gewoon eens een jaar lang vol te houden. Dat was voor ons echt een eye-opener.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:50

Maar Annemiek, af en toe nieuwe kleren kopen is toch heerlijk! Ik vind het knap hoe jij altijd kunt besparen, maar ik vind sommige luxe dingen gewoon fijn. Huidverzorging, kapper, uit eten, kleding.

Oke geen paard meer en ik haat vakanties :+

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:01

Benzz schreef:
Maar Annemiek, af en toe nieuwe kleren kopen is toch heerlijk! Ik vind het knap hoe jij altijd kunt besparen, maar ik vind sommige luxe dingen gewoon fijn. Huidverzorging, kapper, uit eten, kleding.

beetje offtopic denk ik zo, ts lijkt in een situatie te zitten waar ze momenteel niet eens kan kiezen uit 'wel of geen' luxe dingen en geeft juist aan niet naar zulke reacties op zoek te zijn, laat staan een reactie waaruit blijkt dat jij dat juist wel allemaal kan.

@ ts, zelf ben ik geen ZZP'er dus heb daar verder geen ervaring in, zit 't m bij jou vooral in het feit dat dit je bijna teveel kost vergeleken met wat het oplevert? Of zitten andere hoge maandlasten zoals huur/hypotheek of hoger wordende energierekening/boodschappen etc. je ook nog dwars?
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 08-01-24 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:04

Selly, ik lig al 3 maanden onbetaald ziek op bed.

Probeer juist tips te geven om hun inkomsten omhoog te krijgen. Omdat het leven mijn inziens ook leuk moet zijn. Ff op je tanden bijten voor een nieuw bedrijf prima, maar het moet wel haalbaar en realistisch zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:18

Houd jij ook echt je uitgaven bij? Alles?
Ik heb een vriendin die moppert dat alles zo duur is. Tijd terug had ze een hele hele grote meevaller en ik hoorde 2 weken terug al dat dit op was.
En ze snapte er niets van.

Maar hoe vaak ik die dingen hoor zeggen als; ja die jurkjes waren in de aanbieding. Dan denk ik in eerste instantie mooi.
Praat ze verder. Ja heb er meteen 4 gepakt.

Oké...

Was nu maar 400 kwijt...

Ja sorry dan haak ik af hoor.

En dat is niet eens ooit. Maar zo vaak.

Maar niet snappen dat ze niet rond komt.

Ik heb toen ze dus pas vertelde dat die meevaller op was gezegd dat ze haar pin bedragen eens op moet gaan tellen.
Dat ze dan wel snapt waar het is gebleven.

Nu zeg ik niet dat dit bij jou ook zo is.
Want jij koopt misschien echt bijna niets.
Maar ik heb me zo zitten verbazen dat iemand het zo niet door kan hebben waar het blijft. Dat ik het nu toch even noem

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:19

Benzz schreef:
Selly, ik lig al 3 maanden onbetaald ziek op bed.

Probeer juist tips te geven om hun inkomsten omhoog te krijgen. Omdat het leven mijn inziens ook leuk moet zijn. Ff op je tanden bijten voor een nieuw bedrijf prima, maar het moet wel haalbaar en realistisch zijn.

Ik zie nu inderdaad dat je eerder ook al inhoudelijke reacties had gegeven, dat had ik even niet gezien. En beterschap, al reageerde ik gewoon op jouw reactie en niet op jouw persoonlijke situatie. Goed dat je tips geeft, maar alsnog vind ik je reactie in je laatste twee zinnen best wel ingevuld. Wat een 'leuk' leven is is voor iedereen anders. Iemand kan een leuker leven hebben door voldoening te hebben uit een baan die bij hem/haar past met mogelijk een lager of onzekerder salaris, maar wel met een gevoel van betekenis; ook als dat betekent minder extra geld voor kapper & uit eten. Daarom kan een bepaalde kant kiezen een bewuste keuze zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet dan alsnog kan tegenvallen, je te maken krijgt met wat pech situaties of dat er anderen dingen moeilijk kunnen zijn.

Daarnaast weet je ook niet vanuit welke intentie ts haar bedrijf begonnen is, wat ze daarvoor deden, hoelang haar man al de sportschool heeft etc. ;). Natuurlijk is het niet leuk om een kleine bestedingsruimte te hebben en is dat juist de struggle nu van ts, maar met je reactie lijkt het nu net alsof ze uit een impuls heeft gekozen voor een nieuw bedrijf wat totaal niet haalbaar en realistisch blijkt te zijn. Misschien zit ts nog wel in die 'ff op je tanden bijten' fase of zijn er meer dingen die spelen.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 08-01-24 23:43, in het totaal 4 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:21

Als de inkomsten niet omhoog kunnen zou ik zeggen, welke vaste lasten kunnen er naar beneden?
Wat Annemiek inderdaad zegt, ga eens bijhouden waar het geld naar toe gaat. Dat geeft zoveel inzicht. Misschien ben jij iemand die graag een luxe broodje bij de lunch heeft. In plaats van die elke dag ergens af te halen, haal de ingrediënten bij de supermarkt en maak het zelf. Kan zomaar de helft of meer schelen.
En kijk over welke vaste lasten je kan onderhandelen. Ze zeggen niet voor niks dat de brutalen de halve wereld hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:27

Mensen met riant salaris hebben vaak ander uitgeef patroon wat ook niet zo snel aangepast kan worden.
Maar je moet tegenwoordig best riant salaris hebben want huis kopen is onmogelijk in deze tijd.

De beste tip is, ga terug naar loondienst en werkt vanuit daar verder met je bedrijfje
Nu weet ik niet of dat mogelijk is want als je een winkel ebt gaat dat moeilijk.

Maar die babyspa…. Dat vind ik zo’n overrated hype ga gewoon samen zwemmen stukken goedkoper

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:28

Voor mezelf koop ik bijna alleen nog maar tweedehands bovenkleding. Mannenkleding wordt meer afgedragen, dus voor mijn man kopen we af en toe goedkope nieuwe kleding. Ik volg de bonussen goed en koop verse groenten vaak na 18.00 uur in de AH met een 40% korting stikker. Die producten gaan vaak nog dagen mee. Ik ben gestopt met het vragen wat iemand voor zijn verjaardag wil. Ik kies zelf iets creatiefs uit. Denk goed na over verduurzaming... wij hebben inmiddels goede spouw- en vloerisolatie, 15 zonnepanelen, een hybribe voorbereid cv en een hybride warmtepomp droger. Vooral dat laatste scheelt veel energiekosten en je voorkomt wasvocht in huis wanneer je het binnen ophangt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:31

O en ik spaar €7,00 per dag. Dit doe ik bewust, dit moet ik "overhouden" van mijn boodschappebudget. Ook houd ik in Excel een bestand bij van alles wat binnen komt en weer uitgegeven wordt.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:34

Lindaonline schreef:
Voor mezelf koop ik bijna alleen nog maar tweedehands bovenkleding. Mannenkleding wordt meer afgedragen, dus voor mijn man kopen we af en toe goedkope nieuwe kleding. Ik volg de bonussen goed en koop verse groenten vaak na 18.00 uur in de AH met een 40% korting stikker. Die producten gaan vaak nog dagen mee. Ik ben gestopt met het vragen wat iemand voor zijn verjaardag wil. Ik kies zelf iets creatiefs uit. Denk goed na over verduurzaming... wij hebben inmiddels goede spouw- en vloerisolatie, 15 zonnepanelen, een hybribe voorbereid cv en een hybride warmtepomp droger. Vooral dat laatste scheelt veel energiekosten en je voorkomt wasvocht in huis wanneer je het binnen ophangt.

Wat ik niet zo goed begrijp m.b.t. verduurzaming, is dat dit nog altijd een (forse) investering vraagt. Tuurlijk, ik weet dat er aantrekkelijke subsidies en potjes zijn; en ja het levert uiteindelijk iets op of het verdient zichzelf terug. Maar als je nu al in een situatie zit dat je de eindjes aan elkaar moet knopen, waar moet je dan in vredesnaam het geld vandaan halen om op die manier te investeren in verduurzaming. Dat is in mijn optiek echt een keuze die je alleen kan maken áls je überhaupt het geld op de bank hebt staan of genoeg inkomen om een bepaalde lening aan te gaan.

Lindaonline schreef:
O en ik spaar €7,00 per dag. Dit doe ik bewust, dit moet ik "overhouden" van mijn boodschappebudget. Ook houd ik in Excel een bestand bij van alles wat binnen komt en weer uitgegeven wordt.

Dit vind ik wel een goede, zo op iets per dag proberen te besparen maak je sparen wat kleiner en overzichtelijker, en kan dat toch leuk oplopen, of het kan i.i.g. motiverend werken. Pin je dan ook contant geld voor boodschappen om die 7,- apart te houden, of doe je dat digitaal?
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 08-01-24 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 23:35

Sellyxx schreef:
Benzz schreef:

beetje offtopic denk ik zo, ts lijkt in een situatie te zitten waar ze momenteel niet eens kan kiezen uit 'wel of geen' luxe dingen en geeft juist aan niet naar zulke reacties op zoek te zijn, laat staan een reactie waaruit blijkt dat jij dat juist wel allemaal kan.

@ ts, zelf ben ik geen ZZP'er dus heb daar verder geen ervaring in, zit 't m bij jou vooral in het feit dat dit je bijna teveel kost vergeleken met wat het oplevert? Of zitten andere hoge maandlasten zoals huur/hypotheek of hoger wordende energierekening/boodschappen etc. je ook nog dwars?

Ja alles bij elkaar is het gewoon heel veel. Auto drie x kapot gegaan en geen geld voor nieuw, boodschappen echt een stuk duurder etc. Dat vind ik even moeilijk dat elke keer als ik iets wil sparen het al weer weg is

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:38

Ik doe zoals gekopfjorden, drie enveloppen voor winkelen/paarden/eten op het werk( dat is heel beperkt)
Gemiddelde berekend wat het mij normaal per maand kost, daar 100-150€ aftrekken. Dat geld afhalen in het begin van de maand en daarmee toekomen.
Werkt goed. De verkopers schrikken zich nog net geen hoedje als je zegt “ik wil cash betalen” :D

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 23:41

Ik ben een jaar geleden begonnen met voorbereiden en verbouwen van/voor de babyspa omdat we toen wat geld hadden om te investeren. Helaas door een gigantische lekkage duurde het 6 maanden langer voordat we open konden wat ook een behoorlijke gelsslurper was want huur ging gewoon door. Nu loopt het wel goed al maar er is dus behoorlijk wat verloren gegaan en daardoor zitten we nu financieel een beetje vast

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:41

tita schreef:
De beste tip is, ga terug naar loondienst en werkt vanuit daar verder met je bedrijfje
Nu weet ik niet of dat mogelijk is want als je een winkel ebt gaat dat moeilijk.

Maar die babyspa…. Dat vind ik zo’n overrated hype ga gewoon samen zwemmen stukken goedkoper

Dit dus: zzp of interim is een vak waar je serieus veel ervaring voor moet hebben. Toegevoegde waarde waardoor je uurtarief acceptabel is.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 23:47

Benzz schreef:
tita schreef:

Dit dus: zzp of interim is een vak waar je serieus veel ervaring voor moet hebben. Toegevoegde waarde waardoor je uurtarief acceptabel is.

Ik werk al 12jaar als ZZPer maar laatste tijd is alles en mega duur geworden en wij zitten nu in zon tussenfase waar meer verdienen niet zoveel loont