Wat is een goede, hippe scooter?

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Annet73

Wat is een goede, hippe scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 15:26

Mijn dochter wordt over een maand 16 en mag van opa&oma een scooter uitzoeken.

Nu is ze een beetje aan het rondkijken maar heeft geen idee wat nou hip is. Maar ook qua veiligheid….zit er veel verschil tussen de verschillende merken? En benzine, of toch elektrisch?

Ze is de oudste in de vriendengroep en op school komt nagenoeg iedereen met openbaar vervoer of op de fiets. Weinig ervaring of ‘horen zeggen’ van anderen dus.

Wie helpt ons een stukje op weg?

Emoreoa

Re: Wat is een goede, hippe scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:35

Vespa's zijn 'hippe' scooters onder de jeugd. Ik heb er zelf echter geen ervaringen mee.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:39

Emoreoa schreef:
Vespa's zijn 'hippe' scooters onder de jeugd. Ik heb er zelf echter geen ervaringen mee.

Zeker toffe scooters! Maar ook erg interessant om gejat te worden.

Wil ze echt een scooter, dus met helm, of met blauwe plaat en zonder helm? Die laatste is hier in de Randstad erg geliefd.

Doe wel en zie niet om

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:39

Met geel of blauw kenteken?

Mijn dochter heeft de Sym Fiddle 2 met blauw kenteken en deze is op benzine.
Ze is nu bijna 18 en hopelijk snel haar rijbewijs.
Maar de scooter zelf bevalt prima en gebruikt hem oa voor woon/werk verkeer. Gaat 4x per week naar d'r werk, afstand heen en weer zo'n 45km.
En heeft er tot op heden nog niet 1x laten staan.

Ruim een week terug is ze helaas gevallen ermee. Maar de schade aan de scooter valt reuze mee. Kapje stuk en wat krassen, en windscherm een stukje eruit. Maar dat is eenvoudig te vervangen.
Zelf had ze meer

https://scootercenternederland.nl/produ ... fiddle-ii/

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 15:43

Liefst met blauwe plaat zegt ze zelf

Al heb ik twijfels of ze niet beter een waarbij een helm verplicht is moet kiezen

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:47

Ligt er denk ik ook wel een beetje aan waar je woont. Als je in studentensteden kijkt zijn het tegenwoordig allemaal van die puch en van dat soort "vintage" modellen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:53

marleen_88 schreef:
Emoreoa schreef:

Zeker toffe scooters! Maar ook erg interessant om gejat te worden.

Wil ze echt een scooter, dus met helm, of met blauwe plaat en zonder helm? Die laatste is hier in de Randstad erg geliefd.

Die "zonder helm" gaan dus vanaf januari volgend jaar hoogstwaarschijnlijk "met helm" worden, en worden dan ook zoveel mogelijk van het fietspad geweerd, dus dan rijd ze met een langzame scooter tussen de auto's...

Ook iets om te bedenken: welke afstand gaat ze dagelijks rijden? Bij elektrische scooters is de actie radius bij de blauwe kentekens, dus 25 km scooters, groter dan bij de 45 km scooters van hetzelfde type.

Verder kost benzine hier nu ruim 13 euro per 5 liter (Overijssel), dat is best duur voor een scholier.

Where do bad rainbows go?
Prism.
It's a light sentence...
and gives them time to reflect
.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:59

Bij eentje met een blauw kenteken denk ik tegenwoordig, koop gewoon een goede elektrische fiets. Daar ga je bijna net zo snel mee, is gezonder, beter voor het milieu, qua onderhoud veel goedkoper en je hoeft er geen benzine in te gooien :+
Maar goed, dat is misschien niet zo blits :P https://voordeelfiets.nl/troy-diablo-fa ... att-green/

Run forrest run!!

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:03

Ik heb toen ik jong was een sym mio scooter met blauw kenteken gehad.ik heb er zelf denk ik 10 jaar met veel plezier op gereden toen ik hem verkocht maar hij deed het echt nog prima. Ook heel weinig onderhoud aan gehad. Maar ik heb geen idee wat er tegenwoordig "in" is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:04

Van de huidige scootermode weet ik niet veel, maar toen ik op de middelbare school zat was het heel fout om een scooter te hebben, ongeacht welke. Tenzij je 20 kilometer moest fietsen.

Edit: dat was specifiek op mijn school trouwens, niet in het algemeen in die tijd.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:17

Vespa’s worden heel erg veel gestolen. Echt naar. Mijn zoons hebben een paggio en een Ryja (?) en beide zijn deugdelijke scootertjes.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:30

Ik heb een Sym Mio en die kan je in allerlei hippe uitvoeringen krijgen. Het grootste voordeel voor mij was dat hij kleiner en lichter en dus makkelijker
Manoeuvreerbaar is bij het in de berging zetten. Ben er zeer tevreden over. Ook heel fijn dat de helm onder het zadel past.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:54

Gitana schreef:
Ligt er denk ik ook wel een beetje aan waar je woont. Als je in studentensteden kijkt zijn het tegenwoordig allemaal van die puch en van dat soort "vintage" modellen
Ik ken maar weinig studenten met een scooter, die rijden vooral op Swapfietsen. :+

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:42

Een Vespa :j Al wordt deze erg snel gestolen en zijn ze erg duur. Daarnaast vind ik die Chinese namaakmodellen altijd een beetje nep. Roesten ook erg snel.

Zelf vind ik een Piaggio ZIP ook erg leuk om te zien! Hip en ook stoer. In heel veel kleurtjes tr krijgen en ook gaaf met een windscherm (à la Vespa) :)
https://images.app.goo.gl/BtzuzFRVGbVHE6Wy5

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:19

Hier in de omgeving (randstad) is een scooter uit de mode. Jeugd maakt vooral gebruik van deelscooters en -fietsen. Daarna is vooral de fatbike tof, gevolgd door vanmoof en elektrische scooters. Benzine scooters rijden steeds minder rond en nog minder met jongeren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:23

Elektrische scooters! Ik zie ze hier in de randstad, ook bij echte jongeren overal.
Van merken geen idee, maar ze schijnen ook steeds betaalbaarder te worden.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:25

Wij hebben een Sym fiddle. Heerlijk ding.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:29

Ik zweer bij een yamaha Neos.

Rijden zo heerlijk relaxed en zijn motorisch erg goed.
Wein onderhoud en betrouwbbaar.

Nieuw alleen wel aan de prijs.

[O]

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 19:32

Stampeltje schreef:
Hier in de omgeving (randstad) is een scooter uit de mode. Jeugd maakt vooral gebruik van deelscooters en -fietsen. Daarna is vooral de fatbike tof, gevolgd door vanmoof en elektrische scooters. Benzine scooters rijden steeds minder rond en nog minder met jongeren.

Dank voor je toelichting!

Als ik het goed begrijp is je advies een elektrische scooter te kopen. Benzine-scooters zijn uit de mode

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:33

Een elektrische scooter is prima. Met deze brandstofprijs ook wel aantrekkelijker denk ik?

Doe wel en zie niet om

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 19:39

marleen_88 schreef:
Een elektrische scooter is prima. Met deze brandstofprijs ook wel aantrekkelijker denk ik?

Absoluut
En milieutechnisch gezien sta ik hier ook veel meer achter

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:58

Binnen de elektrische scooters zou ik voor een Niu gaan, dat is toch wel 1 van de betere merken. Deze worden trouwens ook vaak gebruikt door deelscooter-aanbieders.

Iemand zei het trouwens al, maar er zit ook een helmplicht aan te komen voor scooters met blauw kenteken, dus ik zou voor eentje met geel kenteken gaan.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:42

Mijn zoon nu 17 heeft een Vespa sprint dat zijn de scooters van dit moment onder de jeugd.
Echter hou er rekening mee dat die krengen een godsvermogen aan verzekering kosten per maand, aangezien ze duur in aanschaf zijn en wij hebben hem alrisk verzekerd.
Scooter staat wel altijd op alarm stuurslot en speciaal slot van buddy naar stuur en dan nog een los slot aan het achter wiel ivm diefstal.

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.

Sydney_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:49

Ik heb zelf een Vespa en zie Vespa of een Zip ook wel als de scooters van nu. Bij mij op school waren er voornamelijk Vespa’s te vinden. Vind ze ook wel overduidelijk mooier dan Chinese namaak. Die van mij heeft 5L tank en kan daar zo’n 150/200 km mee rijden, ligt eraan hoe hard ik rij en welke afstanden etc. Ze zijn er ook elektrisch maar die zijn wel echt enorm duur helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:55

Ik zou opteren voor elektrisch.
Lekker stil ook.

De blauwe plaatbrommers gaan hun vrijstelling verliezen: helm wordt verplicht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )