Jullie telefoongewoontes?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Jullie telefoongewoontes?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 10:53

Naar aanleiding van een situatie vrijdagavond was ik ineens erg benieuwd naar jullie telefoongewoontes.

Vrijdagavond had ik een etentje van mijn man's werk. 12 personen, waarvan 7 collega's en 5 aanhang. Een enkeling heeft die avond een keer de telefoon gepakt om een foto van het eten te maken, het grootste gedeelte heeft de hele avond (zo'n 4 uur) de telefoon niet op tafel gehad. Met uitzondering van 1 persoon....
Deze (dame, hoog opgeleid, ergens tussen de 50 en 60) had namelijk 2 telefoons bij zich en heeft voor het eten en tussen iedere gang met één of beide telefoons (tegelijk!) in haar handen gezeten om de hele avond spelletjes te kunnen spelen (op 2 telefoons tegelijk dus).
Eigenlijk viel mijn bek echt open van verbazing, ik vond dit echt het toppunt van asociaal.

Van mijn puberleerlingen in het VO hoor ik vaak dat zij aan tafel tijdens het eten van hun ouders hun telefoon erbij mogen houden. Veel leerlingen vertellen ook dat hun ouders ook alleen maar op hun telefoon zitten tijdens het eten, wat ik zelf dus echt bizar vind.

Ik ga ook wel eens uit eten/lunchen met vriendinnen die ook continue op hun telefoon zitten. Persoonlijk vind ik dat vreemd, want het betekent dat je aandacht niet bij de ander is.

Ik ben dus echt wel benieuwd wat jullie gewoontes zijn. Telefoon weg tijdens avondeten en uit eten?
Welk voorbeeld geven jullie aan je kinderen hierin? Als je nog thuis woont, mag je dan van je ouders je telefoon erbij houden?
En als je samen bent, is dat dan anders dan dat er kinderen in het spel zijn?

Kortom; hoe groot is de verslaving en is eten dan nog een rustmomentje?

luuntje

Re: Jullie telefoongewoontes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:58

Tijdens het avondeten geen telefoon.
En bij uit eten gaan ook niet. Of om snel een foto te maken.

Telefoon komt nahet eten soms wel op tafel om dingen op te zoeken die zijn gezegd.
In de auto is telefoon uit en ergens in een tas of jas.

Als ik op visite ga of visite krijg komt telefoon hooguit tevoorschijn om foto’s te laten zien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:59

Ik ben best snel afgeleid door mijn telefoon, ontzettend slechte gewoonte :o maar met eten ligt en blijft hij aan de kant. Met uit eten helemaal, misschien een keer een foto of selfie samen maken en dan weer weg.
Ik verbaas me iedere keer weer hoeveel stellen om je heen in een restaurant gezellig uit eten zijn samen: samen volledig in eigen telefoon gedoken. Heel bizar.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:59

Dat je een telefoon tijdens het eten bij je hebt om evt bereikbaar te zijn, een foto te maken/laten zien, iets op te zoeken tijdens een luchtige discussie die nergens over gaat maar waar je wel antwoord op wilt: prima. Maar om spelletjes te spelen? Dat zou ik ook enorm onbeschoft vinden ja, en misschien de persoon zelfs op aanspreken. Als je je gezelschap minder interessant vindt dan een spelletje, wat doe je daar dan?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:01

Heel eerlijk, ik leg altijd mijn telefoon op tafel. Wel met scherm naar beneden en ik kijk er dan zelden op.
En als ik er dan op zit is het om even snel een appje te versturen. Vraag me niet waarom ik de telefoon dan op tafel leg, maar denk meer dat ik dan het gevoel heb van 'zo kan niemand hem stelen' :o :')

Als we thuis eten zit ik ook bijna nooit op de telefoon. Sterker nog, mijn vriend zit met eten alleen maar filmpjes te kijken op zijn telefoon en erger me daar dood aan ej moet hem altijd vragen zijn telefoon weg te doen. Vind het zo ongezellig.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:04

Waow, verbazend inderdaad van die vrouw die de hele tijd op twee telefoons heeft gezeten!! Ik had haar er ook op aangesproken. Je zou bijna denken dat dat gedrag wordt veroorzaakt door een stoornis/rugzakje.

Thuis mochten we wel altijd de telefoon erbij, maar wij aten altijd voor de tv. Als we dan eens aan tafel zaten dan zat zeker niemand op zijn telefoon.
Ik ben afgelopen vrijdag nog uit eten geweest, met 1 andere persoon. We hebben zeker niet op onze telefoons gekeken en foto’s maken van het eten hebben we ook echt niet gedaan. Ik vind dat zelf echt vreselijk :')
Om me heen zaten wel veel mensen op hun telefoon. 2 moeders met vermoeide kids zaten continu op hun telefoon. 1 gezin heeft ECHT continu op de telefoon gezeten, die hebben volgens mij geen woord tegen elkaar gezegd.. :n

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:04

Mijn telefoonverslaving is groot en als ik alleen ben heb ik hem (te?)veel vast. Maar als ik met vrienden ben leg ik de telefoon weg en verwacht ik eigenlijk dat zij dat ook doen. Ik zeg er overigens niets van, tenzij de telefoon non stop in de handen is.

Bij een uit-etentje roep ik vaak gekscherend dat degene die zijn telefoon op tafel legt voor de rekening moet opdraaien. Werkt best goed. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:10

Op mijn werk heb ik regelmatig dat ik even op m'n telefoon zit het meest om de rekenmachine van mijn eigen telefoon te gebruiken omdat die van mijn werktelefoon niet fijn is en daar een wachtwoord op zit. Daarnaast nog een paar keer per dag privé. Maar aangezien het bij ons altijd hollen of stilstaan is qua werk kan het ook zijn dat ik dagen mijn telefoon niet kan gebruiken tijdens werk.

Aangezien ik alleen woon is mijn telefoon ook mijn gezelschap bij het avondeten. Vaak zit ik dan even op tiktok te scrollen. Maar als ik elders eet of uit eten ga dan zit de telefoon in de tas, komt er hooguit uit voor een foto ofzo. Maar als iemand me dan wil bereiken heeft diegene daar wel een flinke kluif aan :')

Ik zou mezelf niet verslaafd vinden aan mijn telefoon. Ik pak 'm vooral als ik verveeld ben (en dat is niet per se als ik me verveel want dat gebeurt me niet zo vaak).

Oh en de enige keer dat ik mijn telefoon echt op tafel zou hebben liggen tijdens een etentje, dat is wanneer ik dienst heb en dat is dan ook mijn werktelefoon. Want het is wat banketstaaf als ik pas na 3 uur een keer terugbel of men mijn vrije collega's gaat bellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:12

Ik heb mijn telefoon wel altijd bij me. Ook omdat ik bereikbaar wil zijn voor mijn dochter en moeder. Als er iets is dan moeten ze me kunnen bereiken. Maar als ik uit eten ben dan zit ik er niet tussendoor op. Alleen om een foto of filmpje te laten zien, verder niet. Ik wil met mijn aandacht bij de ander zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:17

Ik ben van de ouwe stempel :D
Mijn gsm ligt op de kast. Meestal de hele dag en nacht.
Net zoals vroeger, toen stond het vast toestel ook gewoon op een vaste plek. :P
Sidenote : het is ook gewoon een oud gsm'tje. Enkel bellen en smsen dus :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:26

Mijn telefoon ligt 23/7 in mijn buurt of in mijn tas.
Wanneer ik alleen ben kijk ik gerust op mijn telefoon/tablet tijdens het eten, in gezelschap ligt hij wel op tafel of dichtbij maar pak ik hem alleen om ff wat op te zoeken, berichtje/belletje te beantwoorden, foto te tonen of met youtube te klooien ofzo.
Als mijn gezelschap op de telefoon zit, dan open ik fb/forum/spelletje/whatsapp maar hou ik wel in de gaten of de andere telefoon wordt neergelegd en sluit dan de mijne ook weer af.

Maar vaker ga ik de honden even uitlaten terwijl de ander alvast wat opruimt tussendoor ofzo, mooi moment om even de benen te strekken. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:28

Tijdens eten ligt de telefoon op tafel (daar slingeren ook kranten, laptops, post, to do lijstjes, daar liggen ze tussen) maar wordt er niet opgekeken. Bij uiteten gaat de telefoon op stil en liefst gewoon in een jaszak ofzo uit het zicht.

Als ik afspreek met mensen blijft de telefoon sowieso zoveel mogelijk uit het zicht. Ik word er snel door afgeleid, als hij op tafel ligt heb ik de neiging er op te willen kijken. Dus gewoon in tas, jas of auto laten. Dan mis ik m ook niet. Thuis leg ik m ook vaak uit zicht of zet ik m op stil zodat er niet te veel prikkels binnenkomen.

Ik vind een telefoon lastig, ik spendeer er meer tijd aan dan ik zou willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 11:42

Ir111 schreef:

Idem, maar wel alleen als ik thuis ben of ergens alleen ben.

Gitana schreef:
Waow, verbazend inderdaad van die vrouw die de hele tijd op twee telefoons heeft gezeten!! Ik had haar er ook op aangesproken. Je zou bijna denken dat dat gedrag wordt veroorzaakt door een stoornis/rugzakje.

Ik vind je opmerking ook enigszins verbazend, heeft iedereen die teveel op de telefoon zit in gezelschap nu ineens een rugzakje/stoornis?
Het is gewoon asociaal gedrag.

AmyJamess schreef:
Heel eerlijk, ik leg altijd mijn telefoon op tafel. Wel met scherm naar beneden en ik kijk er dan zelden op.

En waarom dan wel op tafel leggen? Dat vind ik zelf eigenlijk ook al afleidend. Ben je niet niet vaker geneigd er toch op te kijken?

Foaly schreef:
Dat je een telefoon tijdens het eten bij je hebt om evt bereikbaar te zijn, een foto te maken/laten zien, iets op te zoeken tijdens een luchtige discussie die nergens over gaat maar waar je wel antwoord op wilt: prima. Maar om spelletjes te spelen? Dat zou ik ook enorm onbeschoft vinden ja, en misschien de persoon zelfs op aanspreken. Als je je gezelschap minder interessant vindt dan een spelletje, wat doe je daar dan?

Nou ja, dat dus. Het eten was gratis, misschien daarom ofzo :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:46

Een telefoon behoort niet voor niets tot het 'plebsbestek'. Ik probeer 'm altijd in m'n tas te houden tijdens het eten en andere sociale activiteiten. Tenzij er een keer iets is waarvoor ik bereikbaar móet zijn, maar dat is zelden en dan zeg ik ook tegen mijn gezelschap waarom dat is.

Maar ik erger me eraan als mensen met hun telefoon bezig zijn ipv met de anderen in hun gezelschap. En zo mogelijk nog vervelender is de smartwatch waarop tijdens een gesprek berichten en mail gelezen worden. Bij vrienden en familie maak ik daar ook gerust een opmerking over. Of als twee collega's tijdens de lunch op hun telefoon bezig zijn: of ze met elkaar aan het appen zijn ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:48

Goof schreef:
Ir111 schreef:

Idem, maar wel alleen als ik thuis ben of ergens alleen ben.

Uiteraard. :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:49

Citaat:
Thuis mochten we wel altijd de telefoon erbij, maar wij aten altijd voor de tv. Als we dan eens aan tafel zaten dan zat zeker niemand op zijn telefoon.

Niet gericht op de poster van dit bericht, maar is het niet gewoon een vervolg op 'eten voor de tv'? Dat was bij ons vroeger al echt not done.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:52

Als ik in gezelschap ben gebruik ik haast nooit mijn telefoon. Ik vind dat gewoon niet netjes, al helemaal niet wanneer je met elkaar in gesprek bent. Zelfs als je samen een film kijkt en iemand gaat tussendoor lopen appen, dat vind ik al storend. Je doet samen een activiteit (maakt niet uit wat) en dan heb je daar gewoon de aandacht voor. Of voor die persoon wanneer je daarmee praat.

Mits het niet gaat om iets dringends, of een foto maken oid vind ik dat de telefoon niet gebruikt moet worden. Het liefst ook niet op tafel.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:08

De meeste antwoorden staan al in mijn eerste bericht.
Maar om een voorbeeld te geven.
Afgelopen vrijdag naar het terras geweest met mijn tante.
Telefoon van mij zowel mijn tante lag op tafel. In de 3 uur heb ik welgeteld 2x de telefoon in handen gehad om mijn vriend te appen dat ik bijna naar huis zou gaan aan het eind van de avond.

Dus nee, ik heb dan niet de neiging om er elke keer op te gaan kijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:12

Ik heb nu sinds een maand zo'n telefoon, ik heb het een week aangekeken wat ik er nou eens op zou moeten zien, maar ik kan er echt helemaal niets mee, dus ligt hij inmiddels uitgezet in een la... :+ :') , met 2 telefoons aan tafel zou ik echt wat van zeggen... :=

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:16

Ik woon als jongvolwassene nog thuis bij m’n ouders, en zit zelf wel (te) vaak aan een schermpje gekluisterd als ik eerlijk ben. :o Maar als we samen aan tafel voor het avondeten zitten dan gebruiken we eigenlijk onze telefoon eigenlijk zo goed als niet, tenzij we even wat willen googlen wat relevant is voor een thema waar we net even over kletsen of zo. Voor een luie avond waar we toch op de bank hangen en makkelijk met bord op schoot zitten heb ik m’n telefoon er wel vaak bij. :')

Over het algemeen met uit eten hetzelfde, telefoon zit in de tas of ligt met scherm naar beneden op tafel, en wordt dan af en toe eens gebruikt voor foto’s maken of wat opzoeken. Ik kan zelf wel erg snel overprikkeld raken door drukke en luidruchtige plekken, dus als het rumoerig is in een restaurant en het mij te veel wordt dan wil ik nog wel eens wat spelletjes op de telefoon gaan spelen als afleiding en om me even van de omgeving af te kunnen sluiten. Ouders weten dat gewoon en het is dan ook prima als ik aangeef dat de prikkels mij te veel worden en ik me terug wil trekken, of dat nou in een scherm is of mijzelf helemaal terug te trekken uit de situatie naar een rustige plek (de wc, naar buiten, de auto, etc.). Maar ik vind het natuurlijk fijner als ik gewoon lekker “mee” kan doen en van het gezelschap kan genieten!

Maar gewoon spelletjes zitten spelen op dan nog twee telefoons ook omdat dat blijkbaar interessanter of belangrijker is dan samen een gezellige avond hebben? Tja… dan kun je net zo goed thuis zitten lijkt me. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:17

lor1_1984 schreef:
Mijn telefoon ligt 23/7 in mijn buurt of in mijn tas.
Wanneer ik alleen ben kijk ik gerust op mijn telefoon/tablet tijdens het eten, in gezelschap ligt hij wel op tafel of dichtbij maar pak ik hem alleen om ff wat op te zoeken, berichtje/belletje te beantwoorden, foto te tonen of met youtube te klooien ofzo.

Maar ik als oudje denk dat dit juist het probleem is, waarom zou je terwijl je in gezelschap bent een berichtje/belletje beantwoorden of met YouTube klooien?

Citaat:
Als mijn gezelschap op de telefoon zit, dan open ik fb/forum/spelletje/whatsapp maar hou ik wel in de gaten of de andere telefoon wordt neergelegd en sluit dan de mijne ook weer af.

Dan is je gezelschap net zo onbeleefd als jij toch? En waarom dan zelf ook je telefoon pakken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:31

Ik zit als ik alleen ben ook veel op mijn telefoon. Tijdens het eten geen telefoons op tafels of in gebruik, als ik een dagje weg ben komt m'n telefoon alleen tevoorschijn voor foto's. Op vakantie gebruik ik m'n telefoon om te navigeren en voor foto's en verder zo veel mogelijk op vliegtuigstand

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:37

Ik heb m altijd op tafel liggen maar doe er verder op een foto van een gerecht maken niks mee.
Ik antwoord ook geen appjes.
Maar voor mijn broertje wil ik wel altijd bereikbaar zijn.
Hij is gehandicapt en hart/long patiënt.

Daarom wil ik gewoon altijd bereikbaar zijn.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:46

Hier thuis tijdens het eten geen telefoon. Heel soms blijven we wel eens lang hangen aan het ontbijt in het weekend en pakken we daarna ons telefoon om wat te checken, maar zeker niet tijdens het eten zelf.

Tijdens vrienden- en/of familiebezoekjes geen telefoon. Soms wil je eens iets opzoeken wat ter sprake komt of kijk je tussendoor eenmaal op je mobiel om je berichtjes te checken. Moet kunnen en bij één keer blijven, maar dat ding blijft in mijn tas(je).

Ik vind het ronduit asociaal om spelletjes te spelen tijdens een uitetentje. Hoe dan? Heeft diegene dan geen interesse en fatsoen?

Wat ik ook heel hinderlijk vind is mensen welke alles op hun mobiel laten zien. Bij elk verhaal hoort een foto. En vervolgens draait het hele gesprek om het mobieltje en zijn ze continu in de weer met dat apparaat. Ik word daar zo moe van :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:50

Ik maak meestal foto's van het eten (zowel uit eten als thuis, voor [VT] [FOTO] Show je maaltijd deel 3 :+), maar that's it naast heel af en toe even checken hoe laat het is en of ik een appje heb gekregen. Ik leg 'm meestal wel op tafel though, maar dat is meer omdat dat prettiger is dan in m'n broekzak. Thuis eet ik alleen en kijk ik meestal iets op YouTube ofzo.

Spelletjes speel ik enkel als ik overdag tussendoor even tijd heb, ik op het toilet zit of in bed lig. Appjes e.d. reageer ik op als ik ze zie, maar daarvan staat het geluid standaard uit. Daar reageer ik meestal vanaf m'n PC op, daar zie ik eerder dat ik een berichtje heb dan op m'n telefoon.