26,27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis!

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Dropneus95

26,27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 13:59

Hallo allemaal!

Sinds 2 jaar werk ik voor een ecologisch adviesbureau als vleermuisonderzoeker. Wij onderzoeken of er vleermuizen in huizen, bomen of andere gebouwen zitten. Dit doen wij voornamelijk in woonwijken. Hoe vaak ik wel niet de vraag van bewoners krijg `vleermuizen? maar dit zitten hier toch helemaal niet?' en hoe vaak ik daar wel niet op kan antwoorden 'Oh nee? moet je eens opletten!' en er dan regelmatig vleermuizen voorbij vliegen :D Het mooiste voorbeeld is dat een bewoner mij aansprak en er vervolgens een kolonie Gewone Dwergvleermuisjes van 108 stuks uit het huis vliegt *\o/* Die mensen hadden geen idee dat die daar zaten :') vaak hebben mensen ook niet door dat er vleermuizen in hun huis zitten en je hebt er eigenlijk ook helemaal geen last van. Er is heel veel onwetendheid.

Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik vleermuizen zo leuk en interessant zou gaan vinden, maar het ´virus´ is ook op mij over geslagen. Sinds februari ben ik dan ook vrijwilliger bij de IVN en de BAT030 in Utrecht. In de winter doen we aan wintertellingen en kijken we of er vleermuizen in kelders en bunkers zitten en in de zomer wordt er onderzoek gedaan naar kraamkolonies en bekijken we de vleermuiskasten. Afgelopen week heb ik met nog een paar andere een excursie gegeven bij Kasteel Loenersloot voor het Utrechts Landschap. Super leuk om te doen en mensen gingen echt met een ervaring rijker weer naar huis :)

Maar goed, vleermuizen dus... 26, 27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis! Ja tegenwoordig maken ze er een heel weekend van. In dit weekend worden door heel Nederland vleermuisexcursies gehouden en kan je met een gids op zoek naar vleermuizen bij jou in de buurt. Mocht je dit nou leuk vinden en wil je graag meer over vleermuizen weten, kijk dan even op https://www.nachtvandevleermuis.nl voor de excursies bij jou in de buurt.
Ik geef zelf een excursie in Oud-zuilen, Utrecht op vrijdagavond. Een leuke locatie waar veel soorten voorkomen. Zo gaan we op zoek naar Gewone Dwergvleermuizen, Ruige Dwergvleermuizen, Rosse Vleermuis, de Laatvlieger, Watervleermuizen en als we geluk hebben kunnen we de Grootoorvleermuis horen :D Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

Afbeelding

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

poes

Re: 26,27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:17

O wat leuk! Wij hadden altijd vleermuizen thuis, zo leuk om ze te zien rondvliegen. Eigenlijk spot ik ze overal wel vaak! Bizar hoeveel er zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:18

Oh super tof zeg! Klinkt echt als een hele interessante en leuke baan :D

Een aantal jaar geleden heb ik op school een project gedaan over het vleermuisvriendelijker inrichten van een stadscentrum. Daardoor ben ik mega veel te weten gekomen over vleermuissoorten, hun leefomgeving, de manieren waarop ze jagen, etc. Sindsdien vind ik vleermuizen nóg leuker!

Ik ga de excursie zeker even onthouden *\o/*

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:19

Bij ons zijn er ook wel aardig wat.

Gisteren vloog er nog 1 door een mini kier van de hor naar binnen.... Probeer die maar weer eens naar buiten te krijgen..

Vorige week vond ik 2 jonkies -dood- in de schuur, netjes opgevouwen, geen idee wat de doodsoorzaak was.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:51

Prive kan ik echt van ze genieten in de schemer. Dat mensen ze eng vinden is zo jammer.
Zakelijk ben ik er wat minder blij mee (of eigenlijk met de wetgeving).

W-Mellaer's Wamailin M (5, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (0, te koop), Indy (19) B ruin en Vip (21) Z2 dressuur met 2 amazones)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:00

Wij hebben er hier ook ontzettend veel, altijd leuk, die vliegshow bij schemer. Geen idee welke het zijn, ze zijn verschillend in grootte, ik heb ze nog nooit ergens zien hangen maar ook niet naar op zoek geweest eigenlijk.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:15

Hier zitten ze ook welke geen idee maar elke avond wel te zien grote en kleintjes.. waar ze wonen geen idee( veel plekken bij ons mogelijk)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 16:43

Daan13 schreef:
Bij ons zijn er ook wel aardig wat.

Gisteren vloog er nog 1 door een mini kier van de hor naar binnen.... Probeer die maar weer eens naar buiten te krijgen..

Vorige week vond ik 2 jonkies -dood- in de schuur, netjes opgevouwen, geen idee wat de doodsoorzaak was.

Vaak als je gewoon de deur of het raam open zet en het is donker dan weten de vleermuizen zelf de weg naar buiten weer te vinden :)

Mogelijk zit er dan een kraamkolonie boven in de schuur? Het zou kunnen dat ze van mama afgevallen zijn, ondervoed of misschien toch de hitte die ze te veel wordt.

Leuk dat er toch nog mensen enthousiast zijn over vleermuizen! :D ik snap als je bijvoorbeeld in de bouw sector werkt, de regelgeving minder is. Toch hou ik mijn hart vast voor over een jaar of 2. Vleermuizen zijn ontzettend kwetsbaar en krijgen maar 1 jong per jaar. Met iedereen die massaal aan het isoleren geslagen is (wat natuurlijk best goed is), ben ik bang voor gehele kolonies die verloren gaan. Vaak bij particulieren wordt er geen onderzoek gedaan en dan worden de muren zomaar vol gegooit met isolatie materiaal. Vleermuizen die in de spouwmuren zitten hebben geen schijn van kans. Provincie Utrecht is hier wel mee bezig dat er alleen in bepaalde periodes geïsoleerd mag worden en de bedrijven die dat doen moeten aan voorwaarden voldoen. Hopelijk kunnen (kraam)kolonies dan bespaart blijven. Het begin is er in ieder geval.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:43

Wij vinden vleermuizen ook geweldig. Hier op vakantie zie je ze na schemer ook rondvliegen en thuis zijn ze ook tijden in de weer met het vangen van musjes.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:43

Hier zie je ze 's avonds ook vliegen!
Kan ik nog iets voor ze doen? Kast ophangen ofzo?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 18:57

Century schreef:
Hier zie je ze 's avonds ook vliegen!
Kan ik nog iets voor ze doen? Kast ophangen ofzo?

Een kast ophangen kan altijd, zeker als je een mooie gevel hebt, super zelfs! :D vaak duurt het wel een jaar voordat er iets in komt. Vleermuizen hebben een heel netwerk van verblijfplaatsen en ze moeten er aan wennen dat er dan bij jou ook plek is. Dus wees dan niet teleurgesteld als er niet snel iets in komt :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:08

Goed om te weten. Zijn er nog verschillende kasten? Ik weet niet precies wat hier vliegt.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 19:19

Century schreef:
Goed om te weten. Zijn er nog verschillende kasten? Ik weet niet precies wat hier vliegt.

Je zou eens kunnen kijken bij vivara.nl of bij de veldloop.nl daar hebben ze wel degelijke kasten. Of die van natuurmonumenten. Die heb ik zelf hangen omdat ik die voor mijn verjaardag heb gekregen. Hangt er nu sinds maart, maar er zit nog niks in haha.

Voor de soorten maakt het niet zo veel uit. In een woonwijk zullen voornamelijk de Gewone Dwergjes en de Ruige Dwergjes er gebruik van maken vermoed ik. Zit je meer tegen een bosrand aan heb je ook kans op de Rosse bijvoorbeeld. Ik zou denk ik wel kiezen voor 1 met zo'n plankje met van die ribbeltjes eronder. Dat kan een vleermuis gebruiken om naar binnen te kruipen.
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op 15-08-22 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:20

Ik zou ooit weleens een vleerhond willen zien. Vleermuizen vliegen hier af en aan tussen de bomen door

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:31

Oh leuk, ooit met mijn dochter zo'n excursie gedaan, alweer wat jaren terug.
Hier ook redelijk wat vleermuizen. Uitvliegbasis is onze hooiberg. Daar zitten er redelijk wat :-)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:13

Ja het is weer bijna zover :)

Voor mijn werk heb ik eens een selectie mogen maken met interessante locaties voor vleermuishuizen rondom de Flevopolder, enorm leuk om te doen!

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 20:15

Ailill schreef:
Ja het is weer bijna zover :)

Voor mijn werk heb ik eens een selectie mogen maken met interessante locaties voor vleermuishuizen rondom de Flevopolder, enorm leuk om te doen!

Wat leuk! Wat doe je voor werk? :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:20

Ik woon praktisch in een nieuwbouwwijk, huis uit 2008, maar ze vliegen hier echt heel veel. Waar wonen ze dan? In een boom? Of ergens onder ons dak haha? Er is hier geen bos ofzo en ook geen oude hoge gebouwen.

[o]

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:04

Leuk hoor,ik zie zehier regelmatig vliegen, maar zou niet weten waar ze overdag zouden uithangen. Ik woon zelf in het buitengebied. Maar ze zitten misschien in mijn huis? (Ca 30 jaar oud) of eerder ergens bij de paarden in de stallen (nooit gezien)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:06

Wij hebben enorm veel vleermuizen in ons pand. We hebben kleintjes en grote. De kleintje zijn een broed kolonie. Tenminste dat is wat ik me heb laten vertellen bij een fauna onderzoek voor bouwwerkzaamheden.
Ik vind ze wel grappig. Ik kan ze horen piepen naar elkaar, het zijn er heel veel.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 22:39

Ze kunnen inderdaad in de bomen zitten, maar ook in je spouwmuren, achter de gevel platen, achter je luiken bij de ramen als je die hebt, onder loodflappen gaan ze ook nog wel eens naar binnen of tussen het kozijn en de vensterbank.. ze hebben echt maar een centimeter nodig om ergens tussen te kruipen :)

Soms leggen ze best een afstand af op zoek naar voedsel, dus het wil niet gelijk zeggen dat ze uit je eigen wijk komen.

Kraamkolonies kan je inderdaad gewoon horen! :D super grappig want als wij onderzoek doen dan kunnen we ze vaak al horen voordat ze de muur uitkomen. Vleermuizen zijn super sociaal :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:44

Kan je hun echolocatie ook horen? Ik had het idee echt iets te horen toen er laatst één heel vlakbij over mij vloog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:52

Dropneus95 schreef:
Ze kunnen inderdaad in de bomen zitten, maar ook in je spouwmuren, achter de gevel platen, achter je luiken bij de ramen als je die hebt, onder loodflappen gaan ze ook nog wel eens naar binnen of tussen het kozijn en de vensterbank.. ze hebben echt maar een centimeter nodig om ergens tussen te kruipen :)

Soms leggen ze best een afstand af op zoek naar voedsel, dus het wil niet gelijk zeggen dat ze uit je eigen wijk komen.

Kraamkolonies kan je inderdaad gewoon horen! :D super grappig want als wij onderzoek doen dan kunnen we ze vaak al horen voordat ze de muur uitkomen. Vleermuizen zijn super sociaal :D

Wij hebben allemaal houten luiken maar als ik xe dichtklap dan vliegt er nooit wat weg geloof.ik

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:09

Leuk, we hebben altijd vleermuizen. In ons vorige huis op zolder, maar momenteel zitten ze in de vleermuizenkast en vast nog op andere plekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:17

Een paar jaar geleden ben ik met een 'vleerwilliger' mee geweest tijdens een controleronde op Fort Blauwkapel bij Utrecht. Enorm interessant! De kasten (her)kende ik al en ik herken ze op andere plekken ook meteen (ik zag ze afgelopen weekend in Duitsland nog).

Ik vind het leuke dieren. Helaas zie ik ze nog maar zelden sinds ik in mijn huidige huis woon. Bij mijn vorige huis vlogen ze 's avonds laag over en bij de stal ook.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>