Sinds 2 jaar werk ik voor een ecologisch adviesbureau als vleermuisonderzoeker. Wij onderzoeken of er vleermuizen in huizen, bomen of andere gebouwen zitten. Dit doen wij voornamelijk in woonwijken. Hoe vaak ik wel niet de vraag van bewoners krijg `vleermuizen? maar dit zitten hier toch helemaal niet?' en hoe vaak ik daar wel niet op kan antwoorden 'Oh nee? moet je eens opletten!' en er dan regelmatig vleermuizen voorbij vliegen

Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik vleermuizen zo leuk en interessant zou gaan vinden, maar het ´virus´ is ook op mij over geslagen. Sinds februari ben ik dan ook vrijwilliger bij de IVN en de BAT030 in Utrecht. In de winter doen we aan wintertellingen en kijken we of er vleermuizen in kelders en bunkers zitten en in de zomer wordt er onderzoek gedaan naar kraamkolonies en bekijken we de vleermuiskasten. Afgelopen week heb ik met nog een paar andere een excursie gegeven bij Kasteel Loenersloot voor het Utrechts Landschap. Super leuk om te doen en mensen gingen echt met een ervaring rijker weer naar huis

Maar goed, vleermuizen dus... 26, 27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis! Ja tegenwoordig maken ze er een heel weekend van. In dit weekend worden door heel Nederland vleermuisexcursies gehouden en kan je met een gids op zoek naar vleermuizen bij jou in de buurt. Mocht je dit nou leuk vinden en wil je graag meer over vleermuizen weten, kijk dan even op https://www.nachtvandevleermuis.nl voor de excursies bij jou in de buurt.
Ik geef zelf een excursie in Oud-zuilen, Utrecht op vrijdagavond. Een leuke locatie waar veel soorten voorkomen. Zo gaan we op zoek naar Gewone Dwergvleermuizen, Ruige Dwergvleermuizen, Rosse Vleermuis, de Laatvlieger, Watervleermuizen en als we geluk hebben kunnen we de Grootoorvleermuis horen