Wonen in of rond Zwolle

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midori
Berichten: 681
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 13:09

Hallo allemaal!

Ik woon al sinds 2008 (sinds m'n 12e) niet meer permanent in Nederland. Ik heb in 2019 een paar maand in Groningen gewoond voor een Master's, maar toen woonde ik bij mijn tante in huis.

De afgelopen 7 jaar heb ik in Ierland gewoond. Nu wil ik daar eigenlijk niet weg, maar er zijn geen geschikte banen voor mij (environmental psychology). In Nederland evt. Wel. Dus het lijkt erop dat ik terug ga keren naar Nederland!

Ik heb een heel leuk gesprek gehad bij een bedrijf in Zwolle, en wacht op een tweede gesprek. Ik loop een beetje op de feiten vooruit aangezien ik de baan nog niet heb, maar voor mijn eigen gemoedsrust e.d. wil ik toch alvast wat informeren!

Hoe moeilijk is het om wat in of rond Zwolle te huren, het liefst onder de €1000 Incl.? Ik ben 26 (dan 27) en wil het liefst geen huisgenoten. Waar kan ik het beste zoeken?

Ik ben ook echt geen stadsmens. Nu weet ik wel dat Zwolle niet heel groot is, wat echt fijn is, maar is er kans dat ik wat voor mijzelf zou kunnen vinden op het platteland/kleine dorpen rond Zwolle? Ik vind een beetje reistijd niet erg. Zou het erg fijn vinden om wat meer in de natuur te wonen, heb altijd op het platteland gewoond. (Behalve in Ierland maar daar was de natuur op je doorstep)

Ik hoor graag wat jullie denken en wat jullie van Zwolle vinden!

Groetjes

Marie111
Berichten: 4734
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:19


Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:25

Hoi, leuk en spannend, verhuizen én een nieuwe baan. Je zou misschien in het plaatselijke krantje en in supermarkten op de prikborden een advertentie 'woonruimte gezocht' kunnen plaatsen. En wie weet wordt er ook op deze manier wat aangeboden.
Wij wonen op ongeveer 20 minuten afstand van Zwolle, de stad ken ik niet goed maar de dorpjes in de omgeving zijn talrijk.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 14-08-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Berichten: 2283
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:27

Er zijn zat leuke dorpjes rondom Zwolle. Heb zelf in Hasselt gewoond. En Zwartsluis. Die laatste zou ik nooit naar terug willen. Hasselt wel. Als je op funda zoekt op Zwolle en dan straal 15 km kom je een heel eind!

Eulogy
Berichten: 5815
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:31

Wat leuk! Ik ben deze zomer ook teruggekomen na 8 jaar in het buitenland (Engeland in mijn geval). Ik woon nu dichtbij Apeldoorn en vanaf januari in Apeldoorn zelf, kom oorspronkelijk ook niet uit deze omgeving. Zou inderdaad vooral Funda in de gaten houden, hoeveel reistijd vind je nog acceptabel? Rondom Zwolle is veel leuks vind ik :j

Shadow0

Berichten: 43889
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:25

Buitengebied genoeg, maar hou er rekening mee dat het tamelijk christelijk is allemaal. Genemuiden, Rouveen en Staphorst zijn erg, erg behoudend, Hasselt voor zover ik weet aanzienlijk minder, Zwartsluis zit daar wat tussenin. De rest weet ik niet.
Je kunt ook zeker nog kijken naar de plekken langs de spoorlijnen van Zwolle: Heino/Raalte, Olst/Wijhe en Dalfsen/Ommen zijn allemaal makkelijk met de trein en daar is veel buitengebied. De andere kant van Zwolle (Kampen, Hattem, Wezep) is volgens mij veel drukker (want op de route naar de Randstad) en ik denk dat de kans een stuk kleiner is dat je daar wat vindt.

midori
Berichten: 681
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 18:46

Marie111 schreef:
al op Funda gezocht naar huurwoningen?

https://www.funda.nl/huur/zwolle/0-1000/+30km/

je kunt bijvoorbeeld ook een account aanmaken op huurwoningbemiddeling.nl

dan krijg je mailtjes met beschikbare huurwoningen


Funda had ik al op gezocht inderdaad, maar nog niet met de functie die de omstreken ook meenemeent!

@Nicky1963 leuk en spannend tegelijkertijd inderdaad! Dat is een goede tip, zo gauw ik meer weet is dat wel een optie!

@MyChoice, bedankt, tips för specifike dorpjes zijn super handig!

@Eulogy, grote verandering voor jou ook! Waarom ben jij terug gekeerd?

@Shadow0, bedankt voor de tips van waar wel of beter niet, heel handig!
Ierland is heel katholiek (iig op sommige plekken) dus daar ben ik opzich wel aan gewend, maar als ik het enigszins kan ontwijken is dat wel zo fijn inderdaad!

Heb ook een leuke tip gekregen via PB over appartementjes op een boerderij, zoiets Zou ik ook leuk vinden

Ik vroeg mij wel af, dat als je reargeerd op een advertentie op bijv. Funda over een appartement, wat is de kans dat je ook kan komen kijken en het appartement kan huren? In Ierland zit er namelijk héél veel druk op de huurmarkt en is het bijna onmogelijk om überhaupt een viewing te krijgen.. daar ben ik bang voor en vandaar dat ik nu al aan het informeren ben!

SnuitjeLove
Berichten: 1172
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:10

Ik woon zelf in Zwolle. Ik weet niet wat je inkomen is en of je in aanmerking komt voor sociale huur. Maar als je je aanmeld op de woningzoeker (16euro per jaar) kun je reageren op sociale huur woningen. Natuurlijk hebben er veel een lange wachtrij maar er zijn regelmatig spoed woningen die per loting gaan en niet per inschrijfduur. Ik heb zelf slechts 4 jaae ingeschreven gestaan voor een ruime studio. In de omgevingen om Zwolle heen (ijsselmuiden, vollenhoven, hasselt) word er veel minder gereageerd om de sociale huurwoningen waardoor je daar misschien ook gewoon kans maakt.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:14

Zwolle is leuk, Kampen ligt je misschien beter. Is wat kleiner maar heeft alle faciliteiten. Sla alle dorpen als Genemuiden Zwartsluis, IJsselmuiden, Rouveen etc over. Ik heb er 23 jaar gewoond dus PB vooral voor vrsgen.

Kinke

Berichten: 20816
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:55

richting Olst/Wijhe is hartstikke leuk. Ik woon hier sinds 2007 en het bevalt me heel goed. Relaxt, gezellige mensen :)

haffiefreak

Berichten: 1847
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:09

Ik weet niet of het te ver is, maar misschien Meppel iets?

Zoolgangster

Berichten: 10004
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:34

midori schreef:
Hallo allemaal!

Ik woon al sinds 2008 (sinds m'n 12e) niet meer permanent in Nederland. Ik heb in 2019 een paar maand in Groningen gewoond voor een Master's, maar toen woonde ik bij mijn tante in huis.

De afgelopen 7 jaar heb ik in Ierland gewoond. Nu wil ik daar eigenlijk niet weg, maar er zijn geen geschikte banen voor mij (environmental psychology). In Nederland evt. Wel. Dus het lijkt erop dat ik terug ga keren naar Nederland!

Ik heb een heel leuk gesprek gehad bij een bedrijf in Zwolle, en wacht op een tweede gesprek. Ik loop een beetje op de feiten vooruit aangezien ik de baan nog niet heb, maar voor mijn eigen gemoedsrust e.d. wil ik toch alvast wat informeren!

Hoe moeilijk is het om wat in of rond Zwolle te huren, het liefst onder de €1000 Incl.? Ik ben 26 (dan 27) en wil het liefst geen huisgenoten. Waar kan ik het beste zoeken?

Ik ben ook echt geen stadsmens. Nu weet ik wel dat Zwolle niet heel groot is, wat echt fijn is, maar is er kans dat ik wat voor mijzelf zou kunnen vinden op het platteland/kleine dorpen rond Zwolle? Ik vind een beetje reistijd niet erg. Zou het erg fijn vinden om wat meer in de natuur te wonen, heb altijd op het platteland gewoond. (Behalve in Ierland maar daar was de natuur op je doorstep)

Ik hoor graag wat jullie denken en wat jullie van Zwolle vinden!

Groetjes



In Zwolle heb je, rondom de Dokter Klinkertweg, de mogelijkheid om een shortstay appartement met alles erop en eraan te huren, voor minder dan 1000 euro per maand, voor zover ik weet. Shortstay houdt in: 1 tot 6 maanden. En er zijn vlakbij ook longstay appartementen, dat is vanaf 6 maanden tot plus minus 5 jaar. Volgens mij ook beneden de 1000 euro per maand. Misschien is het wel vlakbij je nieuwe werk. :D
Het is dicht bij het ziekenhuis, trouwens.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:23

Trotse IJsselmuidenaar meldt zich :D
Enorm leuk dorp vind ik zelf, gemoedelijke sfeer maar niet zo klein dat iedereen je kent. Voor de meest standaard dingen is er wel een winkel in IJsselmuiden en Kampen ligt er praktisch tegen aan dus daar ben je ook zo op de fiets. Trein verbinding naar Zwolle is ideaal, 10 minuten en je bent er.
Wel redelijk christelijk zoals hierboven ook al werd gezegd maar ik heb daar geen last van. Lekker rustig op de weg op zondag onder kerktijd :D Andere kant is dat je buren het misschien niet waarderen dat je het gras maait op zondag, ik woon buitenaf dus geen buren.

Hoe het zit qua huurhuizen weet ik niets te vertellen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:26

Kijk eens naar Carex Overijssel, zelf 2 jaar in Zwolle gewoond via hen

Jed1406
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-09-21

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:54

De kant van Nieuwleusen, Dalfsen heeft goeie verbindingswegen met Zwolle. In 15 ben je dan in Zwolle.

Sodera

Berichten: 5354
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 23:11

Ik ben opgegroeid in Hattem en dat is ook enorm leuk (maar wel duur…).
Ik heb een tijd in Wezep gewoond in Parc de Zwijger, daar zou je voor die prijs ook nog wel wat moeten kunnen vinden.

Houd er wel rekening mee dat Iers gelovig en dus katholiek héél iets anders is dan biblebelt gereformeerd…
Winkels zijn in bijna alle gemeenten buiten Zwolle dicht, met wat uitzonderingen voor supermarkten maar dat ligt aan de plaats zelf.
Ook veel (gehorige) activiteiten worden niet altijd gewaardeerd op zondag.

Alwiene

Berichten: 16080
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:33

Sodera schreef:
Ik ben opgegroeid in Hattem en dat is ook enorm leuk (maar wel duur…).
Ik heb een tijd in Wezep gewoond in Parc de Zwijger, daar zou je voor die prijs ook nog wel wat moeten kunnen vinden.

Houd er wel rekening mee dat Iers gelovig en dus katholiek héél iets anders is dan biblebelt gereformeerd…
Winkels zijn in bijna alle gemeenten buiten Zwolle dicht, met wat uitzonderingen voor supermarkten maar dat ligt aan de plaats zelf.
Ook veel (gehorige) activiteiten worden niet altijd gewaardeerd op zondag.


Hier ook grotendeels opgegroeid in Hattem en zou er niet meer willen wonen. Ja het is een prachtige stad (als ex Hattemer zal ik geen dorp zeggen uiteraard haha), maar het is me te klein, het ons kent ons gehalte te groot.

Ik woon nu in een wijk aan de rand van Zwolle (redelijk in de buurt van de Ikea) en dat bevalt me prima. Woon hier rustig maar ben toch zo bij alle faciliteiten van Zwolle. We hebben echter een koopwoning en geen idee over de mogelijkheid om hier iets te huren.

Anoniem

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:57

Ik zie op jaap geregeld delen van een boerderij te huur staan. Mastenbroek is dit vaak, prima te fietsen naar Zwolle. Ik woon zelf in een wijk waar ik zo het bos en het park inloop, echt aan de rand van zwolle maar ik sta met 15 minuten fietsen midden in de stad.

Alwiene

Berichten: 16080
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:01

pimaude schreef:
Ik zie op jaap geregeld delen van een boerderij te huur staan. Mastenbroek is dit vaak, prima te fietsen naar Zwolle. Ik woon zelf in een wijk waar ik zo het bos en het park inloop, echt aan de rand van zwolle maar ik sta met 15 minuten fietsen midden in de stad.


Wonen wij bij elkaar in de wijk soms?

midori
Berichten: 681
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:58

Bedankt voor de tips iedereen!! Zou gauw ik het vervolg gesprek gehad heb, ga ik mij wat meer verdiepen in de verschillende buurten, maar klinkt in ieder geval alsof er wel mogelijkheden zijn.

Is Jaap een makelaar?

Anoniem

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:54


BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:13

In Zwolle zelf beviel het wonen mij niet, veel te druk en veel overlast van bepaalde bevolkingsgroepen. Ik woon nu in een appartement in Heerde, op 20 (auto)minuten van Zwolle af. Ik vind Heerde heerlijk, je hebt er bos, heide, een zwemmeer, rust.. Eigenlijk zijn de meeste dorpjes hier in de buurt leuk: Epe, Wezep, Elburg... Ik kom uit Noord-Holland en zou echt niet meer terug willen :)

De huurprijzen zijn wel lastig, ik stond nergens ingeschreven en moest dus particulier huren. Ik zit nu in een appartementje op de begane grond van een omgebouwd oud-winkelpand voor €950 all in.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:24

Dalfsen is prachtig voor landelijk wonen met mooie bossen en landgoederen. Meppel is ook echt een heeeele leuke, wat kleinere yuppenstad. De dorpen rond Meppel zijn ook heel leuk.

flooooo
Berichten: 2617
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:29

Ik zou kijken naar Dalfsen, Ommen of Meppel. Net wat kleiner en Zwolle is heel goed te bereiken. Verder geen ervaring met huren trouwens. Hattem en Hasselt moeten ook mooi zijn maar geen idee van de markt daar, weet alleen dat Hattem erg duur is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Wonen in of rond Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:56

Wezep is ook nog wel een aanrader als je op zoek bent naar natuur. Hoe het er verder is heb ik geen idee van.