Tijdelijke urenuitbreiding naast vast contract

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Tijdelijke urenuitbreiding naast vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 08:47

Hoi bokkers,

Omdat ik het zelf niet krijg gevonden en ik op het werk geen slapende honden wakker wil maken ;) plaats ik hier mijn vraag.

Ik heb een vast contract voor 27 uur. Hier heb ik per 1 september 2020 7 tijdelijke uren bijgekregen. Toen ik hierover werd gebeld werd benoemd dat er een soort van clausule in kwam te staan dat deze uren waren tot 1 september 2022 (zijn uren van een collega die 2 jaar een opleiding doet). Nu staat er in mijn dossier gewoon ophoging tot 34 uur. Collega is nog niet klaar met haar opleiding en in de begroting is uitgegaan van deze 34 uur bij mij. Dikke prima, want ik wil ze graag houden. Ik ga met zwangerschapsverlof en mijn waarneemster neemt ook deze uren over.

Nu is de vraag gekomen wat er met de uren moet gebeuren, of die bij mij horen of bij die collega. Collega is pas maart klaar met haar opleiding en gezien er altijd uren liggen ergens hoeft zij ze niet perse terug. Ze gaf zelf ooka an dat ik er nu waarschijnlijk recht op heb, omdat ze meer dan 2 jaar bij mij zitten.

Het is voor mij wel belangrijk want ik wil ouderschapsverlof opnemen en ik ga natuurlijk een andere verdeling maken als het mar 27 uur zijn.

Weet iemand hoe het zit, heb ik nu recht op deze extra 7 uren, of ondanks dat ze het niet in het contract hebben gezet, moet ik ze weer teruggeven?

Dank jullie wel alvast!

MilesNF

Re: Tijdelijke urenuitbreiding naast vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:51

Ligt eraan hoe het precies is vastgelegd. Het hoeft niet perse in je arbeidsovereenkomst te staan, maar dan kan ook op een andere manier.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 08:59

Dat klopt, maar de clausule kan ik niet vinden alleen dat de uren zijn opgehoogd tot 34 uur en sowieso heb ik ze nog na 1 september 2022

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:37

Zonder je contract te hebben is het moeilijk te helpen. Staat er een einddatum in je contract mbt je uren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:01

Val je onder een cao ? Daar niets in te vinden?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:25

Je hebt in feite een vast contract voor 27 uur en een tijdelijk contract voor 7 uur.
Het is wel belangrijk wat er in de clausule staat. Dat kan het verschil maken tussen een overeenkomst voor bepaalde tijd met een vaste einddatum, soort projectovereenkomst of een normale tijdelijke overeenkomst naast je vaste overeenkomst.

Een projectovereenkomst is juridisch nogal lastig. Google er maar eens op.

Voor een tijdelijke overeenkomst geldt het volgende:
Sinds 1 januari 2020 mag je drie arbeidsovereenkomsten geven voor bepaalde tijd in een periode van drie jaar. Het vierde contract in de reeks, of bij overschrijding van de maximale periode van drie jaar, wordt dan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Een tijdelijke overeenkomst moet wel een maand van tevoren zijn aangezegd (niet opgezegd). Als dat niet zo is, heb je recht op een vergoeding per dag te laat aanzeggen.

Werk je na 1 september as nog steeds het aantal uren en heb je niets van je werkgever gehoord. Dan is je contract met een jaar verlengd voor deze 7 uur. Na 1 september 2023 wordt je tijdelijke contract een vast contract als je werkgever niets doet.

Dus als ik jou was, zo ik even wachten tot na 1 september en dan eens aan de bel gaan trekken. Dan is je contract voor die 7 uur verlengd met een jaar. Bij wie die uren eigenlijk horen, is niet jouw probleem. De werkgever moet opletten dat hij uren niet dubbel uitzet, niet jij.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 10:25

Sorry voor de late reactie. Dank jullie alvast in ieder geval.

In het laatste document wbt arbeidscontract staat dit:

Met ingang van 1 september 2020 wordt je arbeidsovereenkomst als volgt gewijzigd:

Aard van de overeenkomst
Met ingang van 1 serptember 2020 wordt de arbeidsduur voor dit dienstverband voor de duur van de overeenkomst vastgesteld op gemiddeld 34 uur per week (94,44%).

Aan de roosteraar is toen ook gemeld dat de uren 27 waren en nu 34 worden zonder einddatum.

Ik had al een vast contact in een andere functie, dit is gemuteerd naar de functie die ik nu heb en de uren zijn toen van 24 naar 27 gegaan.

De clausule kan ik nergens vinden en ook mijn zwangerschap wordt volledig vervangen voor deze uren.

Het stomme is, ik wil ouderschapsverlof opnemen, maar ik vind dus niet dat ik daarmee uren moet gaan inleveren, maar ik moet er ergens wel naar vragen, omdat ik anders niet weet hoeveel uren ik wil gaan inzetten. Als ik terug ga naar 27 uur (3 werkdagen per week) ga ik niet 2 dagen per week ouderschapsverlof inzetten in het begin, want daarmee red ik mijn taken niet en ik wil starten met 2 dagen werken. Als ik maar 27 uur overhoudt, ga ik die uren natuurlijk anders inzetten. Alleen zouden ze dan wel vervangen moeten worden. Het idee was om eerste 2 maanden 18 uur te werken, dan naar 27 uur tot oktober en dan weer 34 uur. Zoals ik ik het nu lees, heb ik gewoon vast recht op de 34 uur.

Daarnaast weet mijn collega pas wat ze wil met die uren in maart, dan ben ik gewoon alweer gestart.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:46

Aard van de overeenkomst
Met ingang van 1 serptember 2020 wordt de arbeidsduur voor dit dienstverband voor de duur van de overeenkomst vastgesteld op gemiddeld 34 uur per week (94,44%).

Hoe ik hem lees is dat je vaste contract opgehoogd is naar 34 u gemiddeld per week.
Je zegt zelf dat er geen eind datum in staat en dit staat in je vaste arbeidsovereenkomst dus dat geld tot voor onbepaalde tijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:48

De duur van de overeenkomst was bij het aangaan van deze arbeidsduur wijziging al onbepaalde tijd.
Welnu, dan is de urenuitbreiding ook onbepaalde tijd, tenzij nadrukkelijk (schriftelijk) anders is overeengekomen.

Dus als de tekst die je hierboven deelt, alles is wat er te vinden is over deze urenuitbreiding, dan zou ik het beschouwen als onbepaalde tijd voor 34 uur per week.

Per saldo zul je toch in overleg moeten met HR/PZ over het zwangerschaps-/ouderschapsverlof. Gewoon doen alsof je neus bloedt over die uren per week. Als jij er niet over begint, heb je dikke kans dat zij het ook niet meer zo goed weten. Tenzij er dus wel ergens een ander document over de urenuitbreiding is vastgelegd in je dossier.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 10:55

Ja precies, maar die kan ik zelf niet vinden en degene die het heeft opgesteld heeft dus navraag gedaan aan mijn collega wiens uren dat waren wanneer zij ze weer nodig heeft. Bij ons in de vakgroep veranderd er zo vaak iets waardoor men uren tekort heeft, en ze zijn al mee berekend voor de begroting..
Zwangershapsverlof is geregeld, ouderschapsverlof moet ik nog doen, meestal gaat dat direct met mijn manager, maar ik ga gewoon uit van die 34 uur per week inderdaad. Hoe ze dan uiteindelijk worden ingezet (wie wat waar) maakt dan vervolgens niet uit.

In het slechtse geval (ik werk in gehandicaptensector) ga ik ze ergens invullen op een groep, want er zijn altijd tekorten.

Zijn ze wel tijdelijk, en ik heb ze nog steeds op 1 september 2023, dan worden ze inderdaad vast.

Oke, dan ben ik niet gek. Bedankt allemaal!

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:37

Zoals ik het lees heb je nu een vast contract voor 34 uur. Als dat niet de bedoeling was van de werkgever, is dat eigenlijk niet jouw probleem. Net doen of je neus bloedt, zou ik ook zeggen. Gewoon indienen op basis van 34 uur. Komen ze er op terug, dan kun je altijd nog een andere verdeling maken.

En het is ook lekker voor je zwangerschapsuitkering. En mocht je ziek na of door de bevalling worden (ik hoop het niet voor je, maar je weet nooit), wordt je doorbetaald voor 34 uur.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:32

het zou kunnen dat die laatste uren nog tijdelijk zijn, als dat goed is vastgelegd. maar daar lijkt het niet op. en met de huidige markt zou ik me er ook geen zorogen over maken.

ik zou je plan voorleggen aan je manager zoals jij schetst en niet over die uren praten..
dus, ik werk nu 34 uur, ik wil graag opbouwen van xx uren, dan xx uren en dan weer 34 uur. kunnen we dit zo vast leggen. en als je slim bent laat je er dus in zetten, naar de volledige 34 contract uren. alles opgehelderd.

ik zou me er in ieder geval niet te veel zorgen om maken (best lastig met hormonen soms).