HBO Software Engineering en Development

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan000

HBO Software Engineering en Development

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 17:24

Mijn vriend heeft binnen het bedrijf een andere functie als developer mogen betreden. Hij is zeer handig en kan al links en rechts al het een en ander, maar het is allemaal zelf aangeleerd en er mist een basis.

Nu krijgt hij de kans van zijn baas om een opleiding te volgen (deeltijd)

HBO Software Engineering en Development van NCOI komt hoog naar boven, HBO opleiding in 1 jaar met een goed verhaal erbij, maar ervaringen van NCOI lijken niet zeer denderd. En wat ook opvallend is, is dat geen andere opleider dit aanbied in 1 jaar.

Dus heeft iemand goede tips om een goede basis te leggen voor development (cursus/studie enz.) waar ook goede ervaringen mee zijn

Of zijn er mensen die deze opleiding van de NCOI als zeer positief hebben ervaren?

Alle tips enz. zijn welkom.

Joltsje

Re: HBO Software Engineering en Development

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:24

hmm ik denk dat een ncoi opleiding in dit vakgebied geen meerwaarde heeft.

je hebt een aantal courses etc met specifiek programeertalen etc.
is hij de enige developer binnen het bedrijf? zo niet even rondvragen en anders zijn er veel software platforms online waar je deze vraag nog beter kunt stellen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:34

De vraag is, waarom zijn zij de enige instelling die deze 1 jarige opleiding aanbied? Waarom bieden alle andere instellingen deze alleen aan voor een langdurige periode? :)

Ik denk dat je vriend goed moet kijken welke onderwerpen er worden besproken in deze opleiding, en of hij dan compleet genoeg is. Laat desnoods even een collega/leidinggevende meekijken zodat hij zeker weet dat hij niet de verkeerde keuze maakt.
Het zou zonde zijn als hij kiest voor ''snel klaar'' maar daardoor belangrijke onderdelen zou missen.

En is het een klassikale les of enkel zelfstudie? Dat vraagt ook weer andere competenties van hem als student zijnde. Wat is de begeleiding vanuit zijn werk?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:39

De NCOI opleiding van 1 jaar is geen HBO opleiding.
Het is een HBO niveau opleiding.

Ze zijn hierover al eens op de vingers getikt.

Ze hebben wel een bachelor informatica
https://www.ncoi.nl/opleiding/hbo-opleidingen-hbo-bachelor-informatica.html

Als hij bezig is om developer te worden is het vooral belangrijk om te weten welke talen hij zich in moet verdiepen en daarvoor een opleiding gaan doen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:41

Eleeke schreef:
De NCOI opleiding van 1 jaar is geen HBO opleiding.
Het is een HBO niveau opleiding.

Ze zijn hierover al eens op de vingers getikt.

Ze hebben wel een bachelor informatica
https://www.ncoi.nl/opleiding/hbo-opleidingen-hbo-bachelor-informatica.html

Als hij bezig is om developer te worden is het vooral belangrijk om te weten welke talen hij zich in moet verdiepen en daarvoor een opleiding gaan doen.

Als hij een basis wil zou ik eerder een kijken bij de open universiteit. Als hij een theoretische basis bedoeld.
Dat is een van de betere universiteiten van Nederland en ze bieden informatica aan, als losse vakken of als volledige bachelor.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:26

Een NCOI opleiding wordt in dit vakgebied niet als volwaardig gezien. Als wij mensen voor ons team zochten gingen de cv's met dit soort instellingen direct op de nee-stapel. Ik zou kijken naar een volwaardige HBO studie of anders inderdaad kijken bij de OU, die hebben een bijzonder goede informatica studie en dat diploma wordt zeer hoog gewaardeerd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:08

Als iemand die werkt in development en tegelijk ook studeert kan ik wel zeggen dat je voor echt kennis de opleiding niet persé nodig hebt, maar werkervaring beter is. In ieder geval op mijn hogeschool loopt veel kennis achter, waardoor ik veel op school aangeleerde dingen weer moet afleren in het werkveld.

Voor 'het papiertje' is het natuurlijk wel handig om een hbo diploma te halen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:00

Tazzey schreef:
Een NCOI opleiding wordt in dit vakgebied niet als volwaardig gezien. Als wij mensen voor ons team zochten gingen de cv's met dit soort instellingen direct op de nee-stapel. Ik zou kijken naar een volwaardige HBO studie of anders inderdaad kijken bij de OU, die hebben een bijzonder goede informatica studie en dat diploma wordt zeer hoog gewaardeerd.

Ik werk in dit vakgebied ( zeer high skilled omgeving) en opleiding is een stuk minder belangrijk dan ervaring , opensource committer zijn, de kwaliteit van de bedrijven hiervoor waar je gewerkt hebt , referenties etc.

HBO bachelor van NCOI betekent dat je naast je werk een volwaardige HBO opleiding hebt gedaan. Als je dus op zoek bent naar een harde werker, heb je er een gevonden.

enneh TS je vriend hoeft er niet bij te zetten dat het NCOI is. HBO bachelor informatica is voldoende. Dat is namelijke een erkende benaming die het behaalde niveau exact aangeeft.

Niet dat ik NCOI wil aanraden. Maar ik wil wel even reageren bij bedrijven die daar wat van vinden.
Lijkt me ook niet het type bedrijf waar je voor wil werken, en werk is er genoeg.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:45

Tazzey schreef:

Dit. Behalve als iemand zeer actief is in de open-source community en je daar kan zien wat iemand zoal doet en kan. En dan kan het zomaar zijn dat je iemand aanneemt die geschiedenis of filosofie heeft gestudeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:48

Ik kan ook aanraden naar de Open Universiteit te kijken. Ik doe daar nu een aantal vakken van de bachelor Informatica, en in tegenstelling tot instellingen als NCOI, LOI ed vind ik het hier zeer prettig en goed geregeld. En zoals hierboven eerder aangegeven, de opleiding zelf is goed aangeschreven.

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 16:46

Iedereen super bedankt voor het meedenken _/-\o_

De programmeertaal is niet het grote probleem. Het is de weg ernaar toe.

Met jullie tips kan ik zeker aan de slag

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:30

Mijn vriend is ook software developer zonder specifiek software diploma. Hij heeft wel een BA in Game Design en Development met een beetje coderen in het curriculum maar niet specifiek.

Het is inderdaad zoals anderen ook zeggen beter om werkervaring op te doen in deze branche. Mijn vriend heeft dat destijds gedaan met een traineeship, waarbij hij ook een aantal LOI courses heeft gedaan ernaast (stelde niks voor maar was wel leerzaam) om een paar certificaten te krijgen in een paar grote programmeringstalen.

Ik zou echt gewoon een job zoeken in het werkveld en niet je 'tijd verspillen' door een jaar te gaan studeren naast een andere baan. Ze staan te springen voor developers, ook juniors die nog veel moeten leren maar werkwillig zijn. Dat 'extra' jaar wat je in de branche werkt heb je veel meer profijt van dan van het papiertje.

Edit: lol ik heb je post niet helemaal goed gelezen zie ik. Heeft je vriend al een HBO diploma? Zo ja dan zou ik cursussen volgen ipv de gehele opleiding.