Plantenbak in tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bloempotje

Plantenbak in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-22 07:53

Ik heb de hulp van bokkers nodig voor inspiratie en informatie :D .

Ik wil een aantal leuke plantenbakken/potten in mijn tuin zetten (en misschien hangen). Bij voorkeur planten welke de winter kunnen overleven. Nu heb ik er zelf echt geen kaas van gegeten maar wie weet zijn er bokkers met leuke ideeën of die hun plantenbak willen showen :) !

Ik vind ‘gewoon’ groen prima en zeker mooi maar er mogen ook absoluut bij vriendelijke planten tussen zitten :j .

chantal_bel

Re: Plantenbak in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:13

Hortensia.
Vlinderstruik

Iedereen die denkt dat niets 2 kanten heeft, staat waarschijnlijk alleen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:19

TS misschien heb je wat extra informatie. Hoe ziet je tuin er uit, hoeveel zon krijgen de bakken, hoe groot zijn ze, wil je ze aan de onderkant open dus dat de planten in de volle grond komen te staan.

Ik ben zelf fan van fruitbomen en struiken bijvoorbeeld maar het is fijn als je dan wel zon hebt. Vlinderstruik, roos, zonnehoed, lavendel, pioenroos zijn ook mooi en kleurrijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:21

Kardinaalshoed. Zijn harde makkelijke planten en blijven wintergroen. Hebben ook leuk geel kleurtje of groen met wit blad. Zijn veel soorten in. Is echt mijn favoriete plant.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:22

Planten in de grond zetten vergt vele malen minder onderhoud.
Waarom wil hebben in potten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:59

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-22 10:36

Amber_anne schreef:
TS misschien heb je wat extra informatie. Hoe ziet je tuin er uit, hoeveel zon krijgen de bakken, hoe groot zijn ze, wil je ze aan de onderkant open dus dat de planten in de volle grond komen te staan.

Ik ben zelf fan van fruitbomen en struiken bijvoorbeeld maar het is fijn als je dan wel zon hebt. Vlinderstruik, roos, zonnehoed, lavendel, pioenroos zijn ook mooi en kleurrijk.

Sorry, niet aan gedacht! :)
De zon draait volledig over onze tuin dus afhankelijk van de plaats krijgen ze de gehele dag zon of iig een heel groot deel van de dag.

Het worden ‘dichte’ bakken, het liefst wel een gaatje onderin zodat overschot aan water weg kan. Formaat iig twee lange maar smalle/lage bakken en de rest nog nader te bepalen, moet nog aangeschaft worden dus kan rekening mee gehouden worden :D .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:43

xChantal94 schreef:
Het worden ‘dichte’ bakken, het liefst wel een gaatje onderin zodat overschot aan water weg kan.

Plantenbakken in de tuin moet je áltijd met drainagegaten in de bodem hebben, anders verzuipen je planten als het regent.

Ik zou me beperken tot winterharde vaste planten (al dan niet gecombineerd met bollen en/of eenjarigen), tenzij je bakken met een inhoud van honderden liters en een hoogte van 60 cm in gedachten hebt, daar zou je (ook) struiken in kunnen zetten.
De meeste mensen willen echter verplaatsbare bakken.

Hou er bovendien rekening mee, bij het plaatsen van plantenbakken direct op tegels/bestrating, dat je er complete kolonies mieren en pissebedden onder krijgt. Daarom worden er ook vaak 'onderzetters' (vaak meteen met wieltjes voor makkelijk verplaatsen) aanbevolen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:00

Niet het liefst gaatjes onderin, er MOETEN gaatjes onderin. Anders doe je niet lang met je planten. :')
Als je grote pot hebt, gaten onderin maken en dan een flinke laag hydrokorrels erin. Dan goede potgrond.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:16

Laat je ze in de winter echt buiten staan of kunnen ze dan naar binnen of ben je bereid om bijvoorbeeld in te pakken e.d. bij vorst?

Hier staan sowieso altijd een of meerdere grote potten met Hosta’s, daar doe ik niets aan en ze komen ieder jaar terug. Maar ik heb ook potten staan die ik niet zonder ze in de schuur te zetten of in te pakken over kan houden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-22 19:25

Roodvos schreef:

Ik ga eens kijken, dankjewel!

Suzanne F. schreef:
Niet het liefst gaatjes onderin, er MOETEN gaatjes onderin. Anders doe je niet lang met je planten. :')
Als je grote pot hebt, gaten onderin maken en dan een flinke laag hydrokorrels erin. Dan goede potgrond.

Ik heb 1 pot die het zonder gaten beter doet dan de pot met gaten _O- . Maar in de andere zitten allemaal al gaten gemaakt :) .

Inwonderland schreef:
Laat je ze in de winter echt buiten staan of kunnen ze dan naar binnen of ben je bereid om bijvoorbeeld in te pakken e.d. bij vorst?

Hier staan sowieso altijd een of meerdere grote potten met Hosta’s, daar doe ik niets aan en ze komen ieder jaar terug. Maar ik heb ook potten staan die ik niet zonder ze in de schuur te zetten of in te pakken over kan houden.

Het is de bedoeling dat de planten echt buiten kunnen blijven. Eerst maar eens kijken hoe goed ik daar in ben voordat ik meer eisende planten ga proberen :)) .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:32

Als de planten het jaar rond buiten moeten blijven, waarom dan niet gewoon in de volle grond?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:33

Ik ben stiekem wel benieuwd naar een foto van je tuin in huidige toestand

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:46

Ik heb Lagerstroemia in pot staan wel vol in de zon het grootste gedeelte van de dag.
Wel het risico dat ze de winter niet overleven maar dat gaat voor de meeste planten in pot hetzelfde zijn.
In de pot bevriezen de wortels eerder die kans is in de volle grond veel minder.
En in pot moet je veel water geven dat is in de volle grond ook niet nodig.
Als de bakken op dezelfde plek blijven staan zou ik bakken op de volle grond plaatsen.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:41

Rozemarijn, kun je ook nog opeten

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie