Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nado schreef:Niet een antwoord, maar nog een vraag in het verlengde hiervan, die ik mezelf vaak stel:
hoe en waarom wordt de stap gezet van ‘ik wil ook graag wat jij hebt/doet/etc. ‘ naar ‘ik gun het jou niet, omdat ik het zelf niet heb/kan/etc.’ ?
Heb jij daar ideeën over?
Ibbel schreef:Je kunt het ook omdraaien? Waarom ga je het gesprek niet aan als iemand eerlijk is? Heb je liever dat iemand achterbaks achter je rug om over je lült?
Is het netter te zeggen dat je jaloers bent, of is het netter om dat te verbergen? Iemand die eerlijkheid hoog in het vaandel heeft, zal dat eerste zeggen, iemand die liever de lieve vrede bewaart het laatste.
Staat uiteraard los van de manier waarop, maar waarom niet eerlijk zeggen wat je dwars zit? Geldt ook over jouw frustratie dat-ie geen flikker heeft uitgevoerd trouwens.
Ik zou zeggen, praat eens met je zwager.
Marije_jiplover schreef:@soepblik: maar de jaloersheid is een feit, of het nu terecht is of niet, de zwager ís jaloers. En het lijkt erop, als ik de openings post goed lees, dat het TS dwars zit dat die jaloersheid geuit wordt, i.p.v. dat hij het voor zich houdt.
Ik ben het met Ibbel eens dat ik liever heb dat iemand dat uit, dan zich inhoudt, maar het wel denkt en ik het niet weet.
Ik heb liever niet dat mensen doen alsof ze me aardig vinden, maar dat eigenlijk niet vinden. Dan heb ik liever eerlijkheid en een ogenschijnlijke vriend minder, dan dat iemand pretendeert mijn vriend te zijn, maar dat feitelijk ook niet is.
8nnemiek schreef:Ik zie het ook steeds vaker, meestal bij een bepaald type mensen..
Ik denk dat het ook deels aan de tijd ligt waarin we leven. Social media is een grote rioolput geworden van haat en nijd en jaloezie en een plek waar mensen zonder enige consequentie kunnen roepen wat ze willen en zelfs mensen vinden die het nog met hun eens zijn ook. Egoïsme en haat en intolerantie wordt genormaliseerd en zelfs goedgepraat onder 'maar dit is mijn mening en vrije meningsuiting bla bla'..
Ik probeer me niet meer kwaad te maken om zo'n mensen. Als je zo in het leven staat heb je geen leuk leven, eigenlijk heel triest. En als er mensen jaloers zijn op je dan doe je toch iets goed ;)
rien10 schreef:Wat maakt het dat deze houding je kwetst. Je hebt er immers hard voor gewerkt, voor je spullen. Je hebt niemand tekort gedaan.
Laat de houding van je zwager bij hem. Het is niet van jou.
Marije_jiplover schreef:Maar als je zelf weet dat je er hard voor gewerkt heeft, wat maakt het dan uit dat iemand anders jaloers is?
Laat dat dan van je af glijden, trek het je niet aan.
Je kunt een ander niet veranderen, wel hoe je zelf reageert op gedrag van anderen.
meggiemeg schreef:Marije_jiplover schreef:Maar als je zelf weet dat je er hard voor gewerkt heeft, wat maakt het dan uit dat iemand anders jaloers is?
Laat dat dan van je af glijden, trek het je niet aan.
Je kunt een ander niet veranderen, wel hoe je zelf reageert op gedrag van anderen.
Het doet me nu ook niets meer, de vraag kwam alleen weer naar boven toen vanmorgen het onderwerp over afgunst en jaloezie naar boven kwam bij de koffie op een verjaardagsvisite. Daar had ook niemand een antwoord er op, vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik heb alleen een voorbeeld gesteld van een situatie die we zelf hebben mee gemaakt en eigenlijk niet die afgunst hadden verwacht.
Marije_jiplover schreef:meggiemeg schreef:Je kunt een ander niet veranderen, wel hoe je zelf reageert op gedrag van anderen.
Het doet me nu ook niets meer, de vraag kwam alleen weer naar boven toen vanmorgen het onderwerp over afgunst en jaloezie naar boven kwam bij de koffie op een verjaardagsvisite. Daar had ook niemand een antwoord er op, vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik heb alleen een voorbeeld gesteld van een situatie die we zelf hebben mee gemaakt en eigenlijk niet die afgunst hadden verwacht.