Kerstdorp 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelda_Link

Kerstdorp 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 06:58

Het is nog een beetje vroeg, maar ik was gisteren bij de Intratuin en daar zag ik het Kerstdorp staan…en nu kan ik niet meer wachten! :Y)

(Ik heb gekeken of er al een topic was maar kon dat nog niet vinden, alleen oude topics. Als dit niet mag, hoor ik het graag)

Wie van jullie heeft er ook elk jaar een Kerstdorp? Wanneer beginnen jullie met opzetten?

Heeft er nog iemand tips voor het maken van de ‘omgeving’? Dus niet zozeer de huisjes, maar de bergen, meren, weilanden etc. Tot nu toe gebruik ik zelf piepschuim, poedersneeuw en blauw zand (voor het water). Ik zat te denken aan steentjes of zo, iemand ervaring mee?

Het lijkt mij leuk om bouw tips uit te wisselen in dit topic en om als straks alles staat foto’s te posten om elkaars dorpen te bewonderen. Met de huidige inflatie zijn budget tips ook welkom >;)

Vajramani

Re: Kerstdorp 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:18

Ik niet, maar mijn moeder wel. Die begint volgende week met bouwen.
Als sneeuw gebruikt ze dacht ik baking soda, water doet ze met transparante kit. Geloof dat er op Fb een speciale pagina is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:36

Ja leuk!
Wij zijn verleden week in Duiven geweest om weer inspiratie voor dit jaar op te doen.
Wij hebben vorig jaar spuitsneeuw gebruikt, dat stond fantastisch maar was een ramp om schoon te maken dus dit jaar gebruiken we poeder sneeuw.
IJs maken we met blauwe vuilniszak, daarbovenop doorzichtig, dik plastic en dan inwrijven met scheerschuim zodat je een witte waas krijgt.

Verder hebben we steentjes in verschillende kleuren en formaten en mos gebruikt.
Dit was ons dorp van vorig jaar:

Afbeelding

En een paar details:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels hebben we er een paar huisjes en figuren bij, dus maar weer kijken hoe we dat allemaal een plekje gaan geven. :')
En we willen de sneeuwdekens dit jaar toch anders gaan doen zodat het er aan de onderkant netter uitziet. We hadden al gekeken naar een mooie achtergrond, die platen zijn daar wel ideaal voor.

Wow, volgende week is mooi op tijd, Vajramani.
Die tip van transparante kit is ook een goeie! Daar ga ik eens naar kijken.

Wij gaan het weekend van 3 december de boom ophalen en optuigen. Daarna doen we het kerstdorp. :)

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 22:22

Wat leuk!
Goede tips Vajramani! Ik ga dat eens verder uitzoeken.

En wauw Jolien, wat had jij vorig jaar een prachtig dorp!!!! <3 echt schitterend. En inspirerend :+ ik ga je uitleg met de vuilniszak en scheerschuim etc eens uitproberen, ben benieuwd naar het effect. Je hebt er ook wel echt een geheel van gemaakt, super gaaf!
Die platen zijn inderdaad erg handig. Ik vond het er eerst nep uitzien dacht ik maar in de praktijk staat het heel mooi!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:23

Omdat Prettige Feestdagen er weer is heb ik dit topic daar heen verhuist!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:27

Ik heb de Luville Efteling collectie, het is met de jaren een prachtig groot sprookjesbos geworden. Het liep een beetje uit de hand hihi..

Ik heb nu een jonge kat, durf het dit jaar niet op te zetten. Denk dat ik mijn favorieten in een grote lantaarn zet met wat mos en sneeuw. Normaal die ik er bewust geen sneeuw of kerstbomen bij, dan kan het nog iets langer blijven staan..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:15

Zelda_Link schreef:
Wat leuk!
Goede tips Vajramani! Ik ga dat eens verder uitzoeken.

En wauw Jolien, wat had jij vorig jaar een prachtig dorp!!!! <3 echt schitterend. En inspirerend :+ ik ga je uitleg met de vuilniszak en scheerschuim etc eens uitproberen, ben benieuwd naar het effect. Je hebt er ook wel echt een geheel van gemaakt, super gaaf!
Die platen zijn inderdaad erg handig. Ik vond het er eerst nep uitzien dacht ik maar in de praktijk staat het heel mooi!

Dankjewel :)

De Efteling is ook leuk! Die zagen we laatst bij Intratuin in Lisse, dat was heel mooi neergezet met waterloopjes enzo. En dan de muziek van de Droomvlucht erbij <3
Oef ja, met een kat is een lantaarn misschien wel een betere oplossing.
Mijn broer deed het dorp altijd in een groot aquarium i.v.m. de katten. Nu heeft hij een grote buffetkast waarin hij het dorp zet op verschillende planken.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 10:24

Ja met een kat lijkt het me ook te spannend om het neer te zetten! Het is nu eenmaal geen goedkope hobby… :+

Ik denk dat ik half of eind november ga beginnen met bouwen. Dat is een beetje vroeg misschien maar dan kan ik er langer van genieten :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:04

Och och och, ik vrees voor mijn dorp straks.
Ik heb gisteren de Pudding & custardshop gekocht en vorige week ook alweer een aantal nieuwe figuren en taferelen waarvan ik nog niet weet waar ik ze neer ga gezetten.
Gevalletje: het oog is groter dan de maag plank. O:)
En volgens mij hebben we vorig jaar na kerst ook nog wat dingen gekocht in de uitverkoop. Dat wordt dus waarschijnlijk vaak 'Ohja, dit hadden we ook nog' als we de spullen van zolder gaan halen.

Ik twijfel ook nog wanneer ik het ga opzetten.
Ons idee was om 3 december de boom op te zetten en daarna het dorp zodat we die ook deels onder de boom kunnen zetten maar dat wordt dan de week erna en dat vind ik dan weer zo laat.
Dus misschien toch de boom een weekje eerder maar dan moet ik mijn vriend wel héél lief aankijken.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:14

Jolien87 schreef:
Ja leuk!
Wij zijn verleden week in Duiven geweest om weer inspiratie voor dit jaar op te doen.
Wij hebben vorig jaar spuitsneeuw gebruikt, dat stond fantastisch maar was een ramp om schoon te maken dus dit jaar gebruiken we poeder sneeuw.
IJs maken we met blauwe vuilniszak, daarbovenop doorzichtig, dik plastic en dan inwrijven met scheerschuim zodat je een witte waas krijgt.

Verder hebben we steentjes in verschillende kleuren en formaten en mos gebruikt.
Dit was ons dorp van vorig jaar:

[ [url=m/6kVkbx.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een paar details:
[ [url=m/G9f38w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rVrdQM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/G0iP4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels hebben we er een paar huisjes en figuren bij, dus maar weer kijken hoe we dat allemaal een plekje gaan geven. :')
En we willen de sneeuwdekens dit jaar toch anders gaan doen zodat het er aan de onderkant netter uitziet. We hadden al gekeken naar een mooie achtergrond, die platen zijn daar wel ideaal voor.

Wow, volgende week is mooi op tijd, Vajramani.
Die tip van transparante kit is ook een goeie! Daar ga ik eens naar kijken.

Wij gaan het weekend van 3 december de boom ophalen en optuigen. Daarna doen we het kerstdorp. :)

Ow jeetje... dit ziet er wel heel creatief uit. Gaaf zeg
Ik zet altijd de huisjes op een speelse manier neer, en klaar... :')

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 14:52

Ik kan dit idee tegen op internet. Met houten plankjes van boomstam. Vond ik best een tof idee, en het is weer eens wat anders!
In mijn huisje past het niet, maar ik wou het toch even met jullie delen haha.

Afbeelding

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:00

Oh een super leuk topic! Ik heb sinds enkele jaren ook een kerstdorp, die ik elk jaar een stukje uitbreidt. En elk jaar denk ik: 'volgend jaar doe ik gewoon weer hetzelfde en hoef ik niet uit te breiden', maar het lukt me nooit om me daaraan te houden.

@Jolien, mooi dorp, groot ook! Leuk met dat water, dat wil ik dit jaar misschien ook eens gaan proberen.
Heb voor dit jaar allemaal kerstmarktkraampjes gekocht om toe te voegen. Misschien dat daar ook maar een schaatsbaantje bij moet.

Ik maak veel van piepschuim en een piepschuimbrander.

Edit: foto’s toegevoegd
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:58

Erg leuk Marleen!

Wij hebben vandaag de spullen voor het dorp van zolder gehaald i.v.m. ongeduld. O:)
Vorig jaar hadden we de onderkant afgedekt met sneeuwdeken maar daar was ik achteraf gezien niet tevreden over.
Dus nu ben ik een mal van purschuim aan het maken, daarachter komen de stekkers te liggen dus die kunnen we dan makkelijk weghalen als het nodig is. Hij zit nu in de zwarte verf en morgen komt daar witte verf overheen. Als hij af is dan gaat het plastic eronder weg.
Afbeelding

Afbeelding

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 22:17

Mooi dorp Marleen!

@Jolien: Wat gaaf dat je dat zelf maakt!!!

Hier vandaag ook alles weer van zolder gehaald, maar ben nog niet ver…ben nu vooral bezig met berekenen wat ik waar wil…De sneeuw is er ook nog niet overheen. Wel al stukje ‘ijs‘ gemaakt voor schaatsers.

Toen ik dat mijn moeder vertelde (zonder foto, alleen mondeling), vroeg die bloed serieus of dat dan niet smelt in mijn huis… _O-
Dus die moet ik toch nog maar eens uitleggen hoe zo’n Kerstdorp werkt :=

Afbeelding

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:30

Jolien87 schreef:
Erg leuk Marleen!

Wij hebben vandaag de spullen voor het dorp van zolder gehaald i.v.m. ongeduld. O:)
Vorig jaar hadden we de onderkant afgedekt met sneeuwdeken maar daar was ik achteraf gezien niet tevreden over.
Dus nu ben ik een mal van purschuim aan het maken, daarachter komen de stekkers te liggen dus die kunnen we dan makkelijk weghalen als het nodig is. Hij zit nu in de zwarte verf en morgen komt daar witte verf overheen. Als hij af is dan gaat het plastic eronder weg.
[ [url=m/KnY2Q2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YlEJts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk idee!! Maar waarom niet meteen wit verven ipv eerst zwart en dan wit?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:26

thequeensmum schreef:
Jolien87 schreef:
Erg leuk Marleen!

[ [url=m/KnY2Q2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YlEJts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk idee!! Maar waarom niet meteen wit verven ipv eerst zwart en dan wit?

Nou, het idee van een zwarte ondergrond was dat het zwart er hier en daar dan wat doorheen zou komen, zodat het meer op bergen zou lijken. Maar dat sloeg nergens op. Het heeft nu meer weg van beschimmelde paardenvijgen. Dus nu ga ik het met witte spuitverf volledig overspuiten zodat het egaal wit is.

Onze losse ijsberg hebben we er ook met pur aan vastgemaakt zodat het één geheel is. Dat staat nu te drogen, met een kartonnetje om de plek van het huisje plat te krijgen. Morgen gaat het -hopelijk voor de laatste keer- in de verf en dan kan ik het donderdag allemaal gaan neerzetten en kijken hoe we het willen hebben.
Afbeelding

Afbeelding

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:42

hallo

ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen.
Ik zie hier hele gave dingen voor bij komen. Helaas hier gewoon simpel maar we zitten met een klein probleempje.
Mijn man had al een paar kersthuisjes voordat ik bij hem kwam.
Nou zijn in de loop de jaren de lampjes of kapot of spoorloos verdwenen.
Ik vind een kerstdorp zonder lampjes gewoon jammer (en beetje saai) dus hebben we dit jaar nieuwe lampjes gekocht van Lemax. Maar je raad het vast al het past niet.

Hebben jullie nog ideeën waar we nog kunnen kijken voor lampjes of weten jullie wat voor merk de huisjes zijn zodat we daar op kunnen zoeken?

Helaas geen geld voor nieuwe anders hadden we dat wel gedaan.
Hier bij kerstdorp
Afbeelding

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:22

Wat een leuk topic. hier ook een fanatieke dorpbouwer. Hij staat inmiddels al 2 weken maar zie nu dat ik er nog helemaal geen foto’s van gemaakt heb. Vanavond maar eens doen.

@maj0. Ik heb ooit een dorpje gehad waarbij de lampjes kerstboomlampjes waren die in de achterkant van het huisje gestoken moesten worden. Is dat voor jouw huisjes niet ook een optie?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:03

Moi22 ik denk dat bij de kleine huisjes dat wel past daar zitten ook inderdaad kleine gaatjes in maar de grote huisjes hebben gewoon een groot gat.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:19

En die zelfklemmende lampjes van intratuin?
Denk dat die we in een gat passen dat kleiner is dan waar de lemax lampen in moeten.

Hier mijn dorp met jaegendorfer gondeltjes uit onze favoriete ski gebieden. Misschien dat er ooit nog een kabelbaan komt maar voor nu houden we t zo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@jolien87. Ik zag wat bekends in jouw dorp voorbij komen :D

Afbeelding
Een bekend stel op een bekende brug <3

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:40

Hahaha wat grappig :')
Blijkbaar vinden ze dat een fijn bruggetje. *\o/*
Hier komen ze er dit jaar ook weer op te staan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:19

Welke zijn dat dat moi?
Gaaf je dorp!

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 08:50

Wow moi22! Wat een gaaf dorp! <3 prachtig!

Hier begint het dorp ook steeds meer vaste vorm te krijgen, zal binnenkort foto’s uploaden. Ben nog druk met piepschuim in de weer om bergen te maken, maar het snijden daarvan geeft altijd zo’n bende :=

@maj0: natuurlijk mag je die vraag hier stellen!!!
Je had al tips gekregen. Maar toen ik die huisjes nog had, had ik hele dunne licht snoertjes gehaald bij Xenos. De lampjes zaten in het draadje, geen uitstekende lampjes. Ik kon het snoertje zo in de huisjes steken en klaar ☺️ op batterijen. Ik kan het op internet niet zo goed vinden, maar het was zoiets:

https://www.hema.nl/kerst/kerstverlicht ... lsrc=aw.ds

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:00

Wat een geweldig topic!
Zo leuk om met jullie mee te kijken.
Wat een mooie dorpen hebben jullie al <3

Ik heb nog niet zoveel maar wil elk jaar een paar dingetjes kopen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:15

Zelda_Link schreef:
Wow moi22! Wat een gaaf dorp! <3 prachtig!

Hier begint het dorp ook steeds meer vaste vorm te krijgen, zal binnenkort foto’s uploaden. Ben nog druk met piepschuim in de weer om bergen te maken, maar het snijden daarvan geeft altijd zo’n bende :=

@maj0: natuurlijk mag je die vraag hier stellen!!!
Je had al tips gekregen. Maar toen ik die huisjes nog had, had ik hele dunne licht snoertjes gehaald bij Xenos. De lampjes zaten in het draadje, geen uitstekende lampjes. Ik kon het snoertje zo in de huisjes steken en klaar ☺️ op batterijen. Ik kan het op internet niet zo goed vinden, maar het was zoiets:

https://www.hema.nl/kerst/kerstverlicht ... lsrc=aw.ds

Deze lampjes zijn idd een goede. Zou wel aanraden ze te halen van Lemax, dan kan je ze aansluiten op een adapter. Dat gaat bij die van de Hema niet.
Je kan dan drie setjes lampjes op één adapter aansluiten. Batterijen vind ik persoonlijk niet handig omdat het licht vrij snel verflauwt en je er soms slecht bij kan. Ook wordt het best een dure grappenmakerij. Adapters gaan jaren mee.
Intratuin verkoopt ook eigen merk adapters, die zijn een stukje voordeliger, maar je moet er dan geen complexere zaken op aansluiten, dat kunnen ze vaak niet hebben. Ik had er bijv een klokkentoren op aangesloten, licht, geluid en beweging. Dat ging niet goed. Maar alleen verlichting werkt prima.