Hoeveel geven jullie per maand uit aan leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Hoeveel geven jullie per maand uit aan leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 11:40

Omdat heel veel mensen heel andere standaarden hebben, vroeg ik me af hoeveel jullie gemiddeld per maand uitgeven puur om te leven, dus geen vaste kosten à la huur, leningen, elektriciteit, water,…..
Maar puur waar je van leeft en uitgeeft voor extra’s.(alles wat niet zo ongeveer verplicht is)
Dus eten, uitjes, abonnementen als internet, telefoon, digi dingen,….
Maar evenzeer kledij,kapper, vakanties, cadeautjes, feestjes,…..

Houden jullie dat bij of doe je gewoon wat nodig is? Of doe je tot bedrag x op is of…..?

Kana

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:45

Hier momenteel niet veel omdat we strak aan het sparen zijn voor een grote verhuizing op hopelijk korte termijn.

€150,- pp per maand om te verbrassen aan leuke dingen. En daarnaast geven we ongeveer €200,- als koppel uit aan leuke dingen. Dus als duo ongeveer €500,- aan de echt luxe/leuke dingen.
Hier valt onder: kleding, terassen, boeken, games dat soort.

Abbonementen(mobiel, inet en streaming), vakanties, cadeautjes enzo gaan van de vaste lasten af dus tellen daarin niet mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:54

Mijn vaste lasten zijn omgerekend 1185 euro per maand (verzekeringen, hypotheek, gemeentelijke lasten, gas licht water, telefoon tv en wegenbelasting) en dan heb ik nog geen hap gegeten, mijn hond niet gevoerd niet gespaard, geen liter brandstof verbruikt. Twee jaar geleden in hetzelfde huis was dat 953 euro met dezelfde verzekeringen enz. Een verhoging van ruim 200 euro waar ik niks tegen kan doen.

Eten was eerder 125/150 euro per maand, dat is nu 200/250 euro per maand geworden, hondenvoer medicatie en entingen is inmiddels ook over de 150 heen geschoten per maand.

Hierdoor blijft er weinig meer over aan extras. Ik heb hooguit 50 euro per maand om iets niet nuttigs mee te doen maximaal. En dan bedoel ik ook kleding kopen, kadootje, een uitje of extra brandstof die daarvoor nodig is. Kleding is voor het eerst in lang pas 35 euro geweest voor broeken en 75 euro voor twee paar schoenen. Voorlopig kan er weer niet veel.

Kapper niets meer :n , heel vreselijk maar iemand gebruikt de tondeuse nu voor me. Gelukkig is kort haar de beste optie ook, visueel zie je weinig tot geen verschil en bespaar ik me weer 20/25 euro per twee maanden mee.

Ik heb daarvoor een aparte rekening met eigen bankpas genoemd de feest rekening. Al is het geen feest meer als ik naar het saldo kijk. Ik ben zo hard achteruit gegaan financieel -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-08-22 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:59

Mijn vaste lasten zijn 650 euro per maand. Daarnaast heb ik 250 euro voor de boodschappen en 250 euro voor beleggen. Mijn inkomen is ongeveer 2100 euro per maand, dus houd ik 950 euro over. Hiervan probeer ik het grootste deel te sparen (500 - 800 euro) en de rest mag ik vrij uitgeven.
Op de laatste dag van de maand verdelen wij ons geld over alle potjes en rekeningen, dus ik weet precies hoeveel ik mag uitgeven die maand. Daar heb ik ook een aparte pinpas voor, zodat het niet van de vaste lasten afgaat per ongeluk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:03

Zo min mogelijk :)) Hier gaat het meeste geld naar de renovatie waar we mee bezig zijn.
Telefoonabonnement valt voor mij ook onder de vaste lasten, daar ben ik 8 euro per maand aan kwijt.
Onze 'vakanties' zijn gratis..
We hebben onze uitgaven de afgelopen jaren netjes bijgehouden.
We hebben een kopje 'entertainment', waar we alle kosten voor uitgaan, spelletjes, en ook uit eten enzo onder rekenen. Over de afgelopen jaren zijn we gemiddeld 27 euro per maand daar aan kwijt.
Cadeau's; 6 euro per maand :+
Kleding (incl schoenen); 18 euro per maand
Kapper zijn we zelf :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:05

Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, ik houd het nooit bij... er komt wel meer binnen, dan dat ik uitgeef :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:45

Ik hou niks bij. Als het op is, is het gedaan met uitgeven :')

Eten gok ik zo'n 120 euro per maand (vlees en groenten recht van bij de boer ). Scheelt dat ik geen dranken koop, ik drink enkel water uit de kraan.
Koop ook geen koekjes, gebak of snoep.
En ik doe mee aan Crowdfarming. Dat zal omgerekend zo'n 30 euro per maand zijn.

Een doorsnee maand zal ik zo ongeveer 20euro uitgeven aan een frisse pint op een terras hier en daar.
Ik rijd graag en veel met de fiets, dus dat kost niks. Enkel wat spierkracht :D

Internet, tv en tel is een kleine 50 euro denk ik.

Kapper al jaren niet meer geweest en kleding heb ik meer dan genoeg in de kast hangen. Vakantie is van 2006 geleden :')

Paarden en poezen reken ik trouwens onder de vaste lasten O:) ... anders wordt het een ander verhaal natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-08-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:54

Mag ik mijn paard rekenen onder de vaste lasten? Want daar gaat dan het meeste naar toe.
Het is per maand heel wisselend. Ik sta nooit rood, maar zou wel beter kunnen sparen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:00

Voorheen: heel veel :D. Ik keek nergens naar, en als iets me beviel kocht ik het. Maar omdat vorig jaar besloten heb om met mijn 62e te stoppen met werken, ben ik flink gaan snijden in de uitgaven en gaat er veel naar de spaarrekening. Ik kan elke maand 200 Euro uitgeven aan leuke dingen zonder dat het van het sparen af gaat, maar meestal hou ik nog over. Dat is na aftrek van alle maandelijkse kosten, dus ook de abonnementen e.d., die reken ik hier tot de vaste kosten.
Laatst bijgewerkt door prompter op 02-08-22 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:01

Ik houd het allemaal niet bij. Ik koop niet impulsief, maar leef er lekker van en zit financieel gezien goed. Het is denk ik ook niet maandelijks hetzelfde. Nu in de zomer geef ik bijvoorbeeld weer wat meer uit aan de horeca.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:03

Oh ik zie dat je vakanties ook onder de "leefkosten" hebt gezet. Daar zet ik elke maand een bedrag voor opzij, ik ontvang mijn vakantiegeld + eindejaarsuitkering ook per maand en niet in 1 keer, dus dat zit ook niet in mijn maandelijks uit te geven bedrag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:09

Ik heb €60,- per week voor boodschappen en evt extraatjes en daarnaast ong €100,- à €120,- per maand vrij te besteden.
Ik gok dat ik op ong €150,- à €200,- per maand zit voor extraatjes.
Afhankelijk van hoe duur de boodschappen uitvielen die week heb ik ongeveer 1-2 tientjes over die ik gebruik om bijv een kamerplant te kopen of 2 leggings en/of een paar singlets bij zeeman of eens een maaltijd bestellen of iets voor in huis ofzo.
De voerbestelling voor de honden en cavia's gaat uit een ander potje, groenten voor de cavia's en 'snoep' voor de honden gaat wel vh weekgeld, das de ene week ong €5,- bij elkaar en de andere week kan dat zo oplopen naar €15,- afhankelijk van hoeveel aangevuld moet worden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:28

Even snel uitgerekend en schrik er best wel van.

Ik woon nog bij m'n ouders. Die willen niet dat ik mee betaal. Af en toe haal ik nog wel boodschappen op mijn kosten. Moet dan eigenlijk al het bonnentje verstoppen anders krijg ik het terug gestort.

Ik besteed 240 euro aan hobby's, telefoon en andere abonnementen.

Dit jaar kom ik waarschijnlijk op de 425 euro per maand aan vakanties (Week naar Lapland, 2 weken griekenland, weekendjes weg met vrienden en waarschijnlijk nog een groepsreis Zweden).
Zweden en Lapland zijn erg dure vakanties en komen ook zeker niet elk jaar terug. Zal normaal rond de €150 zitten.

Voor boodschappen, lunch, beziene, uitjes, extra les met verzorgpaard en cadeautjes komen rond de €250 gok ik.

Dus zeg tussen de €900 en €1000 per maand.

Ik ben er zeker van bewust dat ik dit nu kan doen omdat ik nog geen eigen woning heb. Daarnaast spaar ik minimaal 50% van m'n salaris, dus is nier dat ik alles er door heen gooi nu.

Ik spaar dus minimaal 50% van m'n salaris. Dit gaat naar de "eigen huis" rekening. Wat ik van die andere 50% na de maand over hou gaat naar de "leuke (vakanties, uitjes enzo)en onverwachte dingen" rekening.
Heb ik het geld niet op de leuke dingen rekening staan, dan kan ik het dus ook niet doen. Vakanties boek ik dus pas als daar genoeg opstaat
Laatst bijgewerkt door kosseh op 02-08-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:28

Phoe. Te veel :+
Momenteel ongeveer 100-120 voor de weekboodschappen voor 2 personen. Dus dat is rond de 500 euro per maand. Kapper is 1x per 2 maanden, 34 euro per keer, dus 17 euro per maand. Een keertje naar de bios, uit eten, weekendje weg, ander uitje is dan rond de 100 euro per maand. Vakantie sparen we gewoon voor. We zorgen dat we genoeg hebben voor we de vakantie die we willen gaan doen boeken. Dus soms is dat 1.500 euro, soms 3.000 euro. Dus dat verschilt enorm per maand. Momenteel gaat het geld ook even ietsjes harder omdat ik zwanger ben en je dan dus wel even andere uitgaven hebt :+

Maar het komt neer op rond de 700-800 euro per maand voor alle kosten buiten de vaste lasten om (dus hypotheek, gwl, enz enz.) Hierbij reken ik wel de benzine voor de auto, aangezien die niet echt "vast" word gebruikt voor woon-werkverkeer, maar eigenlijk alleen voor de uitjes of bij slecht weer.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:30

Geen idee joh, meeste geld gaat naar mijn paard want dat doe ik stiekem ook een beetje voor mezelf. :')

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:36

Abonnement valt hier onder vaste lasten. (Telefoon 57, sportschool 19)
Ik zet 170 apart voor boodschappen en 150 voor benzine.

Ik geef mijzelf leefgeld van 350/ 400 euro per maand. Dit is uitjes, kapper, uiteten, kleren etc.

Vakanties gaat van mijn spaarrekening.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:17

Pff ik denk ergens rond de €2000 per maand? (Twee personen met een hond en paard).
Maar dat is met het paard erbij, dat is ongeveer de helft. Abonnementen vallen bij mij wel onder de vaste lasten. Heb wel een abo op praktisch elke streamingdienst en onbeperkt data.
Ik houd wel alles bij en weet daardoor de gemiddelden maar denk er verder niet bij na. Koop/doe waar ik zin in heb. En de ene maand heb je dan een keer een uitschieter en de volgende maand compenseert dat weer. Dan koop ik in 1x voor €500 aan kleding maar dan koop ik daarna gerust 3 maanden niks.
(Nu klinkt het alsof ik een gat in m’n hand heb, maar vind sparen ook erg belangrijk dus dat doen we ook ruim.)

Maar een topic over gemiddelden zegt natuurlijk niks zonder inkomens. Want als je bij wijze van een netto inkomen hebt van €5000 dan leef je ook anders dan als je een netto inkomen hebt van €2000.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:41

Onze totale uitgaven zijn ongeveer 4000 euro, waarvan 1800 vaste lasten. Moet wel zeggen dat wij voorheen samen erg weinig verdienden. Inmiddels heb ik een goede baan met leuk inkomen. We zijn dus ook een inhaalslag aan het doen om het huis wat op te knappen. We gaan wat vaker iets leuks doen of lekker uit eten.
Kleding en vakanties geven we eigenlijk niet zo veel aan uit. Zeker vakanties willen we nu specifiek voor gaan sparen. Lekker een weekje weg naar het buitenland, of samen met mijn man op citytrip.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:54

Ik zit ruim onder die €2000,- inkomen, nl ±€1115,- exclusief zorg- en huurtoeslag, inclusief zit ik op ±€1360,-.
Net boven het minimum als ik het goed heb en als je geen gekke dingen doet of een heel hoge huishuur hebt oid prima van rond te komen. :)
Na alle vaste lasten inclusief €40,- voor abonnementen (telefoon, streaming), dierenspaarpot (dierenarts, voerbestelling etc), persoonlijke spaarpot en weekgeld hou ik ong €100,- à €120,- over aan vrij te besteden budget.
Soms best pittig, voor veel dingen moet ik sparen maar tegelijkertijd: ik heb een stabiel inkomen, een dak boven mijn hoofd en als ik niet wekelijks duur/luxe eet of puur A-merken koop etc en een enkele keer een beetje creatief kook lukt het meer dan prima.
Ben ik soms weleens jaloers dat anderen het beter hebben of alles kunnen doen?
Absoluut, maar ik denk dat bijna iedereen dat weleens heeft. :)

Ik heb wel de keuze moeten maken om geen rijbewijs en auto te hebben ipv geen huisdieren omdat ik dan niets kan sparen en een probleem heb wanneer de APK duurder uitvalt, de koelkast kapot gaat oid en zonder mijn hondjes gaat mijn psychische welzijn eraan dus dat was een zeer bewuste keuze.
Dan maar afhankelijk van fiets en ov en hier en daar (bij noodgevallen) een goedwillende buur/kennis oid.
Het heeft wel meegespeeld in de keuze waar ik ging wonen, ik wilde een goede ov-verbinding en niet bij wijze van spreken een half uur moeten fietsen naar de dichtstbijzijnde bushalte.
Dat is gelukt, ik heb meerdere bushaltes binnen 5 minuten lopen en elk kwartier tot half uur gaat er wel een bus richting het station, binnen ong 1,5u sta ik op het station bij mijn moeder vanaf dat ik in de bus stap.

Een paard zit er met dit inkomen niet in, ik kan gewoon geen ±€500,- of hoeveel stalling kost ophoesten, laat staan dierenarts/hoefsmid, vervanging harnachement etc.
Heb ik de aanschaf nog niet eens meegerekend. :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:56

Ik verdien ong 2300 netto.
Mijn vaste lasten zijn ong 1300
Ik spaar per maand ongeveer 300€
De ene keer wat meer, de andere keer wat minder.
Mijn 13de maand en vakantie geld gaat direct door naar de spaar.

Deze maand gaat 300 niet lukken. Ga volgende maand op vakantie en had nog wat kleding en een koffer nodig daarvoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:20

Ik hou alles bij in een app. Elk potje heeft een maandelijks bedrag. Ik schuif wel eens van het ene potje door naar het andere waar nodig.
Jaarlijks kijk ik of de gemiddeldes per potje nog kloppen en inkomen idem en stem ik dat weer op elkaar af.

Dit jaar heb ik het zo per maand voor mezelf:
- eten en drinken (boodschappen na opmaken van de maaltijdcheques, HelloFresh, uit eten en terras): 400
- leuke dingen: 150
- kledij: 125
- elektronica/streaming en andere app abbo’s (geen internet of tv): 120
- medisch incl lenzen/bril: 90
- cadeaus: 25
- reizen: 500

Sommige potjes spaar ik dus op en sommige gaan gewoon maandelijks leeg.
Er zijn nog potjes voor vaste lasten, sparen en pensioensparen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:23

Ik denk rond de 500 per maand met zijn 2.
Gaan eigenlijk niet met vakantie, maar hebben wel wat dieren waar geld in gaat. Ook leuke extraatjes voor de dieren.

Soms wat kleding, koop elke maand sowieso wel paar sneakers :') Boeken ook wel, en vriendlief koopt spelletjes voor de computer en ook accessoires.

Horeca doen we ook niet (veel) meer sinds Corona. Ik vind prijs/kwaliteit echt om te huilen.

Verder wel een moestuin, dus veel groente en fruit kwamen uit de tuin dit jaar.

Inkomen gezamenlijk 6200 euro. Vaste lasten daarbij ook nog rond de 1500.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:30

Ik houd het niet bij... Aan het einde van de maand bekijk ik wat er nog op mijn rekening staat, dat gaat naar spaar. Ik leg mezelf geen budgetten op, geef uit wat ik wil en spaar maandelijks een bedrag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:37

Phoeh…

Inkomen voor 2 ligt ongeveer rond de 4500 netto,
Met daarbovenop nog 2x maaltijdcheques (gemiddeld zo’n 300 euro samen), een firmawagen met tankkaart en de gsm abbonementen. En 13,9 keer betaald op jaarbasis.

Het huis staat op mijn naam en ik betaal de lening af, 750 euro pm.
Medisch betaal ik nu ook nog zo’n 360 euro per maand tot februari.

Boodschappen zo’n 600 euro per maand, samen.
Benzine gratis voor mij, voor mijn vriend max 25 euro per maand ofzo

Paarden veel te veel - maar cancelt ook een deel dankzij pensionpaarden. Ik denk dat ik nog zo’n 250 euro per maand gemiddeld zelf bij opleg.

Abbonementen niets: internet en gsm betaald door het bedrijf, netflix is een account dat papa over had van hun eigen aankoop.

Kadastraal inkomen, verzekering, water, gas, elek ect zal zo’n 300-400 euro per maand zijn gok ik.

1x per week halen we eten uit, dat is al snel 60 euro per keer ==> 240 per maand

Kapper ==> gemiddeld 20 euro pm voor mij en voor mijn vriend 10 euro om

Elk weekend zijn we 1 of 2 dagen weg met vrienden ==> gemiddeld 6x per maand zo’n 60 euro = 360 euro

Schoonmaakster 100 euro per maand, maar daar gaan we mee stoppen, onze verwachtingen bleken te hoog.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:47

Volgens mijn bankapp ben ik gemiddeld maandelijks €2000 kwijt aan vaste lasten: hypotheek, GWL, verzekeringen, abonnementen, pensiongeld paard.

Daarnaast ik denk maandelijks ca. €200 - 250 aan boodschappen en met de huidige prijzen ongeveer hetzelfde aan brandstof.

Verder leef ik eigenlijk heel sober en geef weinig uit aan kleding en kapper en uitjes. Uit eten doe ik bijna nooit. En indien nodig gaat dit gewoon van de lopende rekening, ik hou dat niet bij.

Pure luxe: maandelijks zo'n 160 euro voor huishoudelijke hulp en tuinman en iedere 2 maanden ca. 50 euro voor de glazenwasser.