Esdoorn voor driekwart gesnoeid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Esdoorn voor driekwart gesnoeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 17:49

Hey bokkertjes,

Tot mijn frustratie heeft mijn huisbaas de esdoorn van mijn buren getopt en grotendeels weggesnoeid (overhangende deel). Ik weet dat ze daar het recht toe had maar baal er wel van omdat het de zon en overlast van de naastgelegen kroeg tegenhield in de zomer.

Nu is er echter driekwart weggesnoeid en de hele toppen zijn weg, er zit alleen nog een zielig plukje takjes aan 1 kant. De boom was een meter of 8 hoog. Wat is de kans dat hij het overleeft? En bestaat de kans day het gat tussen de daken weer 'gedicht' wordt door deze boom?
Afbeelding

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:58

Een Esdoorn wordt gemiddeld zo 'n 30 meter hoog, met een beste stamdoorsnee; dit lijkt me dus niet echt een geschikte plek voor zo'n boom. Is een Meidoorn niet wat? blijft een stuk kleiner, mooie brede vorm,en zoals de naam al zegt, veel doornen.

Xyris

Re: Esdoorn voor driekwart gesnoeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 18:06

Oh deze groeit bij de buren uit de tuin dus ik heb daar niks over te zeggen. Ik gok zo dat ze er vanzelf wel achter komen dat het niet werkt daar dan. Ze zijn al wel is gewaarschuwd ervoor maar doen er niks mee (is ook een huurhuis, beetje huisjesmelker type). Dus mijn vragen zijn puur voor mezelf, niet specifiek of hij er wel of niet kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:27

Die boom staat erg verkeerd. Geeft overlast wat betreft fundering, muren ed.
En als het de boom van de buren is houdt het toch echt op. Als het jouw boom was hadden de buren recht van spreken om de boom om te laten halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:34

TS wil weten of de boom het overleeft. Niet of het mag, en of die boom het huis van de buren omver gaat werken op termijn.

Ik vermoed dat die boom dat gaat overleven. Als je een esdoorn bij de voet afzaagt loopt-ie ook weer uit. Mooier zal-ie er niet op worden, en of hij het gat weer zal dichten hangt af van of-ie daar de tijd voor krijgt of dat er al snel opnieuw een zaag in gezet gaat worden.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:16

Het is best een flinke wond.
Ik denk wel dat die het overleeft. Er zullen waarschijnlijk scheuten opkomen waardoor je een soort 'bosje' erop krijgt.

En eens met bovenstaande, of die het gat dicht is de vraag. Ook of die daar de tijd voor gaat krijgen...

Ik denk dat de tijd het zal uitwijzen wat die doet... ik hoop voor jou dat die het gat weer mooi dicht! Jammer dat ze zo maar wat hebben afgezaagd ipv mooi te snoeien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:48

Een esdoorn overleeft dat wel al zal hij er een douw van gekregen hebben. En het zal even duren voor hij weer mooi is. Ik kweek bonsai's. En een gezonde esdoornbonsai kan je één of twee keer per jaar volledig ontbladeren om een fijne vertakking en kleine bladgroei te stimuleren. Ook forse snoei wordt goed verdragen. Dus dit komt wel in orde. Die boom ziet er uit alsof die daar vanzelf als zaailing is gaan groeien.

Ik zou met de huisbaas (en de buren) in gesprek gaan. En dan bij voorkeur met de insteek dat je wel wil helpen om hem wat in de hand te houden zodat er wel schaduw is maar geen al te uit de kluiten gewassen takken. Het is inderdaad geen plek waar je zo'n boom zou aanplanten. Maar met regelmatige snoei is veel mogelijk.