Deze buren hebben de heg nu weggehaald (en een deel van mijn planten vertrapt zonder herstel en zonder sorry

Vandaag kwam mijn andere buurman naar me toe omdat ik mijn asbest dak binnenkort laat vervangen met bouwtekeningen (die ik niet heb) en daarop staat dat waar de heg altijd stond en nu dus dat betonnen muurtje mijn grond zou zijn.
Er is een verjaringstermijn van 20 jaar, maar die heg heeft er dus geen 20 jaar gestaan terwijl ik eigenaar was. Het begonnen muurtje is een nieuwe situatie.
Kun je hier nog wat tegen doen? Ik wil sowieso een uittreksel van het kadaster kopen (ik weet het, dat is juridisch niet genoeg) om te weten wat daadwerkelijk mijn grond is.
En als blijkt dat de erfgrens dus niet klopt, dan is er aan de achterkant dus ook op mijn grond gebouwd een jaar of 5 terug. Ik was het sowieso al niet eens met afwateringsgootjes op mijn grond, maar mogelijk blijkt er dus gewoon 10 cm meer grond van mij ingenomen te zijn. Kun je daar dan nog wat mee? Het erfafscheidingsmuurtje is hier voor de helft ingepikt voor hun nieuwbouw (wat bij hun dus een muur van de aanbouw is), maar is waarschijnlijk geheel van mij (van de helft kan ik niets zeggen immers als dat van hun is). Ik zou dat muurtje dan ook weg mogen halen (en daarmee zijn zij een deel van hun muur van de aanbouw kwijt)? Niet dat ik dat direct zal doen want het muurtje vind ik wel fijn, maar er zit sowieso al een steen los in dat muurtje.
Kortom, wanneer is iets verjaard? Ik woon hier nog geen 20 jaar, dus voor mij is een situatie er sowieso geen 20 jaar. En nu is er ook wat veranderd door een heg te vervangen door een betonnen muur. Of die 20 jaar voorbij is kan ik ook niet nagaan natuurlijk, want ik woon er nog geen 20 jaar.
Sowieso zal hun nieuwe muurtje deels moeten wijken als dat stukje grond van mij is, want anders kan ik geen nieuwe waterafvoer aanleggen. Want aan de andere kant kan ik dat dan niet doen omdat dat niet mijn muur is. En ik heb wel recht om mijn woning te verbeteren lijkt mij.