Tips voor dood tuinhoekje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Tips voor dood tuinhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 12:46

Ten eerste, ik hoop dat dit topic hier goed staat :')
Ik ben nogal inspiratieloos wat betreft 1 hoek in mijn tuin…

Zou leuk zijn om te zien hoe andere bokkers een soortgelijke hoek hebben ingericht :D
Of misschien heb je gewoon tips of ideeën? Die zijn ook heel welkom! Wat zou jij doen? Wat vind je al mooi of juist minder?

Hieronder het hoekje waar het over gaat
Het is dus naast/achter huis. Je kunt via de oprit door de schuttingdeur daar komen en dan sta je achter huis. De groene kliko moet helaas wel hier ergens blijven, want de oprit is daar te vol voor..
en oja, de kale rode muur vind ik ook niks op deze manier, en het verdoemstukje achter het tuinhuis moet ik ook wat op bedenken :')

Brand los *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paddington

Re: Tips voor dood tuinhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:59

De muur zou ik een kleurtje geven.
Ik had ook een rooie schuurmuur en die heb ik grijs geverft met de betonverf van de action en wat leuke dingen opgehangen.

Ik zou een leuk klein zit hoekje van maken en voor de kliko een houten afscheiding wand maken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:03

Hélemaal vol keilen met planten natuurlijk :D Tegen de muur een steun en mooie klimplant!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:19

Inderdaad mooie sterke struikjes zetten die weinig water nodig hebbdn en je enkel in de herfst even wat moet bijknippen en een kleurige bodembedekker eronder (of aardbijtjes).
Een klimop vind ik persoonlijk een hel kwa snoeien en ook gewoon niet mooi, maar dat is persoonlijk.
Als er zon staat zou wellicht een passiebloem een alternatief zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:58

Ik zou er een klein moestuintje van maken. Tegen de muur kun je vanalles eetbaars laten groeien (druiven, kiwi, Japanse wijnsbes) en dan de rest van het hoekje kun je als moestuintje in richten. Evt kun je daar m2 bakken voor gebruiken (lekker overzichtelijk) of verhoogde bakken, net wat je wil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:03

Tuinhuis eruit en een mooie bloementuin! <3

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 14:37

Wat een leuke reacties allemaal! *\o/*

Houten afscheiding voor de kliko is zeker een goed idee, die ga ik maken :j

Sizzle Passiebloem ook leuk zeg!! Die klimt ook toch? Er staat zeker veel zon daar

Vjestagirl die druiven en kiwi vind ik ook zeker een leuk idee, ik ga het eens googlen
Moestuin ga ik al aan de ander kant van het tuinhuis maken, en het tuinhuis ga ik ombouwen tot kas, dus het tuinhuis blijft wel, maar die verhoogde bakken is ook een leuk idee :D
het is inderdaad niet het mooiste tuinhuis maar hij wordt nog licht zandkleurig geverfd

Kijk hier komt de moestuin straks *\o/* (voor het volgende seizoen dan)

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:54

Wat denk je ervan om er een loungehoek van te maken? Schaduwdoek kun je prima ophangen daar (ruimte aan alle kanten om het aan vast te zetten), mooie loungeset eronder, wat fairylights ophangen, als je stroom hebt in het tuinuis zou je een koelkast daar neer kunnen zetten voor de koude drankjes, wat planten er omheen als aankleding... Evt zou je zelfs de tegels kunnen vervangen voor een houten vlonder, of er een tuin-kleed neerleggen. Dat het echt een knus hoekje wordt om lekker te lezen of om met vrienden te zitten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:13

In ieder geval een houten frame met gaas voor de klink en daar herders of een andere groenblijvende klimmer planten, dan heb afscherming en een groene hoek.
En een border aanleggen voor de schutting en rode muur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:50

Wat meer groen erin kan geen kwaad, klimmers meerjarig of 1 jarig allebei is goed. Scheelt in temperatuur, de beestjes en vogeltjes worden er blij van. Vervang de klimop door kamperfoelie en clematis. De conifeer door een camelia. Coniferen en klimop vreten grond en water maar geven niets terug.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:24

Eetbare planten en/of struiken voor paardjes ;)

Zie mijn onderschrift

Groet Karin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:35

Is het een warme zuid muur. Perzik of Abrikoos planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:58

Morganlefay schreef:
Coniferen en klimop vreten grond en water maar geven niets terug.

Klimop is, door de late bloei, een hele goede plant voor bijen en zweefvliegen. Maar helaas snoeien de meeste mensen ze voor het kan gaan bloeien. Snap ik ook wel, want het is een irritante woekeraar :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:46

Ja passiebloem is een klimmer, maar wel met goede ondersteuning.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:50

Ik las dood tuinhekje, dus wilde zeggen "nieuwe kopen" :Y)

Maar ik zou er ook een plantenhoek of loungehoek van maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:32

Ik zou ook een moestuintje maken :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 08:58

Vjestagirl schreef:
Wat denk je ervan om er een loungehoek van te maken? Schaduwdoek kun je prima ophangen daar (ruimte aan alle kanten om het aan vast te zetten), mooie loungeset eronder, wat fairylights ophangen, als je stroom hebt in het tuinuis zou je een koelkast daar neer kunnen zetten voor de koude drankjes, wat planten er omheen als aankleding... Evt zou je zelfs de tegels kunnen vervangen voor een houten vlonder, of er een tuin-kleed neerleggen. Dat het echt een knus hoekje wordt om lekker te lezen of om met vrienden te zitten

Dat vind ik wel een leuk out-of-the-box idee jaa, maar tis een hoek waar dus mega veel spinnen zitten := en dat is prima, maar ik zit er liever niet tussen :') en ik heb ook al een zithoek bij het huis en bij t water :) maar wel mooi idee!

Morganlefay schreef:
Wat meer groen erin kan geen kwaad, klimmers meerjarig of 1 jarig allebei is goed. Scheelt in temperatuur, de beestjes en vogeltjes worden er blij van. Vervang de klimop door kamperfoelie en clematis. De conifeer door een camelia. Coniferen en klimop vreten grond en water maar geven niets terug.

Nice dankje! Ik zal ze opzoeken :) ik vind die conifeerdingen persoonlijk ook helemaal niks..

marleen_88 schreef:

Maar ik zou er ook een plantenhoek of loungehoek van maken.

:') :') :') :')

Ik vond het idee van de plantenbakken echt superleuk, dus dat ga ik sowieso doen
Verder komt er dus een passiebloem bij de rode muur, alleen die kan ik natuurlijk pas in de volgende lente planten, dus dat moet nog even wachten. En ik wil er dan eetbare planten bij inderdaad zoals druiven of kiwi, of zou dat niet handig zijn met een passiebloem? := Dan hebben ze misschien na een tijdje geen plek meer.. ik zou 1 van die 2 ook aan het tuinhuis kunnen laten groeien.. moeilijk :=

Verder kan het hoekje inderdaad wel wat groen gebruiken, welke planten doen het goed doen in de schaduw en zijn ook leuk voor de bijtjes? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:49

Wilde marjolein (oregano) is volgens mij niet heel lastig en doet het ook wel in de schaduw. Het trekt echt massa's bijen en zweefvliegen aan. Bloeit lang en kan je gelijk gebruiken voor het koken. Het spreidt wel elk jaar uit als het ruimte heeft.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:50

Als je er toch geen zithoekje van wil maken, zou ik dus zorgen dat je het stukje langs het tuinhuis leegmaakt. Dus als dat gebeurd is, je vanaf je huis gezien (foto 3) het verlengde leeg is.
Maw groene kliko waar nu blauwe stoel staat.

Of eventueel beide kliko’s achter je tuindeur (die dan niet helemaal open kan maar dat ligt natuurlijk ook aan of je veel van die deur gebruikt maakt).

Dan kun je ook op het hek helemaal achteraan “iets” groens plaatsen (al ishet maar nep haag) zodat het vanuit huis groen hoekje is. Dan eventueel wat bakken er tegenaan oid.

En hoekje waar nu blauwe stoel staat kun je als rommelhoekje gebruiken (dus uit zicht vanaf woonhuis gezien) zodat je tuin langer en groener lijkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:52

Sowieso die tegels eruit en gras. De lelijke schuttingen vervangen door zwarte potdeksel planken en aankleden met beplanting. Wat bamboe bijv.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:54

De rode muur laten stucen en wit verven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:28

Phacelia is droom bijenvoer en het is een groenbemester.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:35

elnienjo schreef:
Sowieso die tegels eruit en gras. De lelijke schuttingen vervangen door zwarte potdeksel planken en aankleden met beplanting. Wat bamboe bijv.

Ik zou zelf niet kiezen voor zwart ivm warmte, en zou zelf niet kiezen voor bamboe in de volle grond omdat je daar dan nooit meer vanaf komt. In kuipen zou het wel kunnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:41

Ja bamboe moet je wel met wortelbegrenzer ingraven zodat het niet kan gaan woekeren. Maar iets wat wintergroen blijft is wel zo gezellig in de borders.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:54

marleen_88 schreef:

Jij zegt precies wat ik denk. :D

Ik lees elke keer 'dood tuinhekje'. _O-