Ideale wandeluitrusting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Herfstblad

Ideale wandeluitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 20:43

Hoi!

3 september vertrek ik naar Saint Jean du Port om daar te beginnen met de Camino Santiago. 2 maanden ben ik onderweg met enkel mijn backpack op m'n rug en overnacht ik in herbergen.

Ik kom er maar niet uit met m'n wandelkleding. Korte broek? Lange broek? Capri? Hoeveel van elk? Afritsbaar?

Afritsbaar heb ik geprobeerd,dat beviel niet. Ik heb nu een korte broek van Life line gekocht waar ik blij mee ben. Maar is het juist handig om 2 korte broeken te kopen en 1 capri? Of juist een lange broek? Of een wandelrok?

Mijn plan is om 3 setjes te kopen. 1 aan en 2 in de backpack.

Ik heb best een lastig figuur, stevige bovenbenen.

Wat denken jullie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:51

Ik zou gaan voor 1 korte en 1 lange broek als je de mogelijkheid hebt om onderweg te wassen

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 20:52

moonsparkle schreef:
Ik zou gaan voor 1 korte en 1 lange broek als je de mogelijkheid hebt om onderweg te wassen

Ja dat heb ik. Maar is dat niet te weinig?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:56

Wellicht maar ik probeer altijd zo min mogelijk te hoeven sjouwen :D als alles op je rug mee moet wordt het al snel zwaar. Nu weegt een wandelbroek bijna niks maar alles wat niet hoeft dat scheelt weer.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:59

Wat tof!
Ik ben aan het pakken voor 8 dagen South West coast path, niet zo lang, maar ook met bagage mee en overnachten in B&B's.
Ik heb een dunne en heel lichte lange broek mee, een kort broekje en een wat langere korte broek. Heb in beide korte broeken nog geen lange wandelingen gemaakt, dus neem ze vooral allebei mee voor het geval er eentje toch blijkt te gaan schuren. Verder 3 dunne shirtje, een vestje en dun regenjackie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:07

Ik zou in ieder geval een lange broek meenemen.
Bij slechter weer en steekbeesten is dat wel prettig.

Misschien een gewone lange outdoorbroek, een afritsbroek en je korte broek?

Ik heb een fijne afritsbroek van Royal Robbins.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Goof

Re: Ideale wandeluitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:14

Ik zou een korte en een lange wandellegging kopen. Die zitten veel aangenamer met wandelen. En de stof is dusdanig fijn dat je die kan wassen en dan is die de volgende ochtend wel weer droog. Of neem inderdaad 1 extra mee om te overbruggen.
Ik zou geen afritsbroeken ofzo meenemen of aantrekken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:26

Wat tof dat je dat gaat doen! :D

Laat je je bagage transporteren of draag je alles zelf? Vooral als je alles zelf draagt: alles dat je thuis laat, is mooi meegenomen :D Je zult toch wel onderweg moeten wassen, dus ik zou erop mikken dat je altijd 1 set hebt om aan te doen en 1 die je kunt wassen/laten drogen (als ze de volgende ochtend nog niet droog zijn, bijvoorbeeld), en iets om 's avonds aan te doen. Tip: hang een paar veiligheidsspelden aan je rugtas zodat je kledingstukken kunt vastmaken om te drogen aan de buitenlucht tijdens het wandelen. :j

Ik vind zelf wandelleggings het fijnst, maar dat is persoonlijk. Of je lange of korte broeken mee wilt hangt af van de temperaturen rond die tijd en of je zelf het snel warm hebt of juist koud. In Noord-Spanje in september/oktober is het niet zo warm, ik zou zelf al snel kiezen voor ten minste één lange broek, maar dat is wel persoonlijk denk ik. :)

Qua bovenkleding zou ik merinowollen shirts aanraden met korte of lange mouw en dan iets van een fleecevest voor als je het koud hebt. Ik vind merino ideaal, het zit met alle temperaturen fijn, droogt snel, en houdt geurtjes enigszins tegen (waar je met andere sportshirts vaak merkt dat je het er na een tijdje niet echt meer uit krijgt, zeker met handwassen :+ ).

Verder vooral goede wandelsokken en regenkleding niet vergeten!

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 22:01

Thanks voor de antwoorden!
Ik ga in september/oktober en ik draag alles zelf is het plan. :D Hoe dichter het bij komt, hoe meer ik denk: "waar ben ik aan begonnen.." :+

Ik zat te denken aan:

1 korte broek, een capri/drie kwart en een lange broek.

Of:

2 korte broeken en 1 lange broek.

Zijn hier ervaringen met wandelrokjes?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:32

Bedenk dat het noord van Spanje dan al best koud en nat kan zijn. Het is niet voor niets de costa verde, groene kust.
Weet niet of je een koukleum bent?

Volgens mij ben je aan een leuk avontuur begonnen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:38

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:41

Sinds ik een (wandel)legging heb geprobeerd ben ik om. Alle wandelbroeken zijn de deur uit. Ik gebruik nu alleen nog maar leggings (kort en lang). Nemen ook lekker weinig ruimte in beslag. Misschien kun je dat eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:42

Ik zou vooral kijken naar wat het weer gemiddeld genomen doet in de regio's waar je gaat wandelen en ook kijken naar wat de weersverwachting is voor de eerste paar weken voordat je weggaat.

Los daarvan zou ik denk ik kijken naar iets korts, iets afritsbaars en iets langs, dan loop je niet met teveel te zeulen, maar kom je ook niet in de problemen als het weer toch net wat anders uitpakt dan je in eerste instantie dacht/verwacht had.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 23:07

leeslampje schreef:
Sinds ik een (wandel)legging heb geprobeerd ben ik om. Alle wandelbroeken zijn de deur uit. Ik gebruik nu alleen nog maar leggings (kort en lang). Nemen ook lekker weinig ruimte in beslag. Misschien kun je dat eens proberen?

Ik hoor steeds meer mensen over wandel leggings is dat echt fijn? Het lijkt mij zo losjes..

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 23:08

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:20

Ik vind een rok of eigenlijk skort met een broekje in ook wel lekker. Hen er eentje van de ANWB en die zit heerlijk

Persoonlijk zou ik 1 korte broek/rok en 2 lange leggings meenemen

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 23:21

fransje23 schreef:
Bedenk dat het noord van Spanje dan al best koud en nat kan zijn. Het is niet voor niets de costa verde, groene kust.
Weet niet of je een koukleum bent?

Volgens mij ben je aan een leuk avontuur begonnen!

Inderdaad ik zie dat temperaturen niet boven de 25 graden uit komen. :evaw:

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:30

Ik denk niet dat je mooi mee moet laten wegen tov comfort.

Mijn vader is naar santiago gelopen (de route in delen) en het is best een uitdaging. Hij ging met afritsbroek trouwens ;-)

Niet dat je niet kan wassen, maar als ie weer thuiskwam stuurden we hem maar wat graag onder de douche en de spullen in de was.

Elke gram gaat op die afstand doorwegen zei hij toen. Hij had echt maar paar kilo.

Ik zou ook zeker aantal dagen proeflopen met bepakking en/ of gewenst gewicht in je tas voor het idee.

The unicorn made me do it!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:31

Nature93 schreef:
Is dat voor iets stevigere dames wel mooi?
Mooi zou echt het laatste zijn waar ik me op zo'n trip druk over zou maken. Het moet in de eerste plaats licht, comfortabel en praktisch zijn. Staat het een beetje oké, is het mooi meegenomen, maar er is echt geen hond die op zo'n wandelroute denkt: goh, die had wel wat modieuzers aan mogen trekken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:36

Hoe minder hoe beter, iedere gram moet je meedragen. Vergeet ook niet met volledige bepakking te oefenen voordat je vertrekt. Dat heeft mijn moeder diverse keren gedaan in de voorbereiding. Ze was een week na Pasen vertrokken en ondanks het oefenen is de bepakking één van de redenen geweest dat ze na twee weken heeft moeten opgeven.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-22 06:41

Mkango schreef:
Nature93 schreef:
Is dat voor iets stevigere dames wel mooi?
Mooi zou echt het laatste zijn waar ik me op zo'n trip druk over zou maken. Het moet in de eerste plaats licht, comfortabel en praktisch zijn. Staat het een beetje oké, is het mooi meegenomen, maar er is echt geen hond die op zo'n wandelroute denkt: goh, die had wel wat modieuzers aan mogen trekken.

Nee, dat is wel het laatste waar ik mij druk over maak. Maar ik wil mij er wel comfortabel in voelen. :j

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-22 06:43

Schuur_ schreef:
Ik vind een rok of eigenlijk skort met een broekje in ook wel lekker. Hen er eentje van de ANWB en die zit heerlijk

Persoonlijk zou ik 1 korte broek/rok en 2 lange leggings meenemen

Zakken leggings niet constant af. Dat heb ik met mijn sport leggings namelijk.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:01

Je moet investeren in eentje die lekker zit. Maar ik draag ook altijd een wandellegging/meer joggingachtige broek. Droogt snel. Mijn uitrusting als ik wandel met alles mee op de rug is zo lichtgewicht mogelijk. Kijk dus ook naar het gewicht van kleding die je koopt. Alleen daarom zou ik al nooit een broekrokje doen. Ik had een korte broek, een wandellegging en een heel lichtgewicht overbroek voor in koudere gebieden. Die laatste werkt goed als extra laagje. Afritsbroek zat bij mij vooral voor geen meter. Maar je kunt gewoon gaan passen in de Bever oid.

En trouwens, langere afstanden wandelen en de hele dag buiten zijn is heerlijk! Geen zorgen. En anders ga je gewoon alvast een keer een proefweekendje met uitrusting lopen, om erachter te komen wat je minimaal nodig hebt.

Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

~Loesje ~

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:07

Ik nam zelf afritsbroeken mee, twee meestal, dan heb je altijd een reservebroek onderweg en voor iedere dag nieuw sportondergoed, alleen de BH waste ik dagelijks even uit. Sokken minimaal drie paar, van Merino wol, één dik paar en twee dunnere paar. En sinds kort heb ik een rugzak van Osprey, wat een super fijn ding, ik zou iedereen dat merk kunnen aanraden! _O_

Ik zou ook kijken naar goede wandelstokken en eventueel een hybrid rugzak zodat je onderweg kunt blijven drinken.

Sneldrogende campinghanddoek is ook geen overbodige luxe overigens.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:27

Nature93 schreef:
leeslampje schreef:

Ik hoor steeds meer mensen over wandel leggings is dat echt fijn? Het lijkt mij zo losjes..

Losjes??
Het idee van een legging is dat het aansluit.